Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DEVOLO 550+ WIFI Starter Kit

Pagina: 1
Acties:

• Psychokiller007
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-04-2017
Dit is de set die ik mij dus aangekocht heb een paar dagen geleden.
Iedereen spreekt altijd van een simpele plug & playinstallatie en dat is het ... maar hier was dit intiteel niet het geval. Uiteindelijk met het appje COCKPIT kreeg ik het de twee adapters gepaired en gaf hij mij een netwerk.

Wat bleek nu eerst dat mijn buur ook DEVOLO's heeft, in het netwerk werden naast de basisadapter 2 vertakkingen herkend, één van mijzelf en blijkbaar één van de buur. Diegene van mijn netwerk werden beveiligd met een paswoord zodanig dat hij niet meer kon verbinden met die andere van de buur. En zo geschiedde, de avond zelf ging alles goed, zijnde het aan een snelheid van 7 mbps...

2 dagen erop start ik de computer van de zoon terug op en wat blijkt => het netwerk is niet meer van TELENET (of van de adapters : DEVOLO) maar er komt op : PROXIMUS_FON. Wij hebben in het gehele huis niets van Proximus, dus kan ik er enkel en alleen van uitgaan dat hij het signaal van de buurman oppikt en dat gebruikt.

Iemand die hier mee ervaring heeft en oplossingen ?

Bedankt ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Genoeg ervaringen, genoeg oplossingen :)
de avond zelf ging alles goed, zijnde het aan een snelheid van 7 mbps...
Dit is cruciaal.

Je stroomnet is - net zoals WiFi - een gedeeld medium. Als je stroomnet op de relevante frequenties (2-68MHz in dit geval) gekoppeld is aan je buren deel je het ook met hen. Als een van de vier apparaten iets zendt, moeten de andere drie stil zijn. Dan blijft er weinig airtime over voor een fatsoenlijke verbinding, zeker met verouderde zooi als dit (550+ is HomePlug AV 1.1, ronduit inferieur aan Devolo's actuele 1200+ AV 2.0 sets en trouwens aan Telenet's G.hn-based gevallen).

Die 7Mbps is dan ook beste wat je kunt verwachten in deze situatie met deze hardware. Bedenk dat al die marketingblaat van "500Mbps" volstrekt onrealistisch is. Deze dingen hebben sowieso maar 100Mbps Ethernetpoorten, ze maken enkel gebruik van de fase-nulpaar over het stroomnet en laat dat nu net meest storingsgevoelige zijn. Onder goede omstandigheden zou je hiermee misschien 50Mbps kunnen verwachten, maar zowel demping als verstoring door andere apparaten in huis als dus de bandbreedte moeten delen met de buren betekent dat je daar niet in de buurt komt.

Enfin, situatie is duidelijk. Oplossingen? Als je per se over stroomnet wilt gaan, breng deze terug en koop iets moderns, dus met Homeplug AV 2.0 en MiMo (zoals de Devolo 1200+ sets) danwel G.hn (zoals de Telenet/Comtrend sets). Haal je met deze 550+ 7Mbps, dan kun je daarmee waarschijnlijk >30Mbps halen. Maar goed, dat kost minimaal EUR 100. Voor dat bedrag kun je erg veel Ethernetkabel kopen. Dat zou ook mijn advies zijn: leg Ethernet naar boven en voorzover je daar WiFi nodig hebt, koop een eenvoudige (bedrade) AP.

Oslik blyat! Oslik!

• Psychokiller007
Hey Dion,

Bedankt voor je uitleg, dat maakt al veel duidelijk.
Het is gewoon raar dat de pc zowieso altijd naar die PROXIMUS_FON terug keert :(
Heb via cmd eens een website getraced : tracert www.google.be en hierbij zie ik dan dat het belgacomservers zijn die gebruikte werden en geen telenetservers...

In elk geval die oude 550+ kostten ook 119 euro... die van 1200's 180, had misschien beter iets meer geïnvesteerd :(

Als ik je uitleg ook lees kan ik er dan van uitgaan dat als ik vanuit de telenetmodem een UTP kabel laat vertrekken naar de uitgang van de ethernetkaart in de pc die twee ruimtes verder staat het probleem ook zou verholpen moeten zijn of interpreteer ik het verkeerd ?

[ Voor 40% gewijzigd door Psychokiller007 op 21-04-2017 21:29 ]

• Psychokiller007
Bijkomend vraagje , het enige verschil mocht ik die https://www.selexion.be/n...-kit/devolo/1438077161022 kopen is dan gewoon van +/- 7 mbps naar ruwweg 30 mbps, maar dat zou ook het enige verschil zijn als ik het goed lees.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Psychokiller007 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:23:
Hey Dion,

Bedankt voor je uitleg, dat maakt al veel duidelijk.
Het is gewoon raar dat de pc zowieso altijd naar die PROXIMUS_FON terug keert :(
Heb via cmd eens een website getraced : tracert www.google.be en hierbij zie ik dan dat het belgacomservers zijn die gebruikte werden en geen telenetservers...
Dan zit je linksom of rechtsom op het netwerk van de buren.
In elk geval die oude 550+ kostten ook 119 euro... die van 1200's 180, had misschien beter iets meer geïnvesteerd :(
EUR 119??? Een TP-Link set met zelfde specs kost EUR 51...
Als ik je uitleg ook lees kan ik er dan van uitgaan dat als ik vanuit de telenetmodem een UTP kabel laat vertrekken naar de uitgang van de ethernetkaart in de pc die twee ruimtes verder staat het probleem ook zou verholpen moeten zijn of interpreteer ik het verkeerd ?
Ja, probleem zou volledig verholpen zijn, je zou binnenhuis 1Gbps kunnen halen en naar internet toe de snelheden van je internetverbinding.
Psychokiller007 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:34:
Bijkomend vraagje , het enige verschil mocht ik die https://www.selexion.be/n...-kit/devolo/1438077161022 kopen is dan gewoon van +/- 7 mbps naar ruwweg 30 mbps, maar dat zou ook het enige verschil zijn als ik het goed lees.
Nee, je zou ook betere WiFi krijgen, 5GHz en WiFi-ac naast de 2.4GHz WiFi-n van de oude apparaten.

Die 30Mbps is een gok, op basis van tests die ik onder vervuilde omstandigheden gedaan heb. Omdat het bij jou niet alleen vervuild is maar er ook een tweede netwerk aanwezig is, zou het anders kunnen uitpakken. Best-case hebben de buren geen MiMo en heb je op het aarde-nulpaar geen last van hun signalen. Dan zou het misschien meer richting 55Mbps kunnen gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• Psychokiller007
Heel erg bedankt voor je uitleg, ik weet wat mij te doen staat ;)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:07
Kan je niet een paar draden trekken, of een echt goede sterke wifi AP kopen?
Ik heb hier 3 verschillende systemen in huis gehad met ethernet over powerline. Allemaal ofwel terug gestuurd, ofwel verkocht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Psychokiller007
Ik ben begonnen met een set van TP LINK dit kostten mij 65 euro... ging niet, dus op aanraden van iemand DEVOLO's aangeschaft die mij vorige week 119 euro gekost hebben... resultaat is niet veel beter :( zit zelfs op het netwerk van de buur.

Ik denk van gewoon een kabel te trekken vanuit de telenetmodem uit zo via de berging, twee kamers verder en dan een opbouwstopcontact RJ45 zoals dit : https://www.bol.com/nl/p/...76894525-9200000043182362 te installeren. Dan gewoon een utpkabel van de pc naar dit opbouwstopcontact. Ben die powerlines wat beu :(
Pagina: 1