Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik heb al zeer lange tijd mijn thuisnetwerk met een beetje houtje-touwtje oplossing aanelkaar geknoopt en dat ging redelijk voor wat ik er mee deed.

Echter, ik werk momenteel thuis en ik daar ook het e.e.a. aan apparatuur voor gekregen. Dat werkt ook redelijk maar volgens mij niet optimaal. Sinds een korte tijd hapert mijn WiFi verbinding en ik zie netwerk wegvallen, dus ik denk dat er het e.e.a. vervangen moet worden. Ik ben niet zo goed met netwerk tekeningen maar plaatje zegt iig al wat meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yd8gdqrniMqzNRqtB6qsgPiM/medium.jpg
  • Heb Ziggo router, niet in bridge.
  • Vanwege slechte WiFi heb ik een oud WiFi routertje ernaast gezet, heeft het altijd goed gedaan. Verbinding super (afstand/verdiepingen)
  • Die router geeft het 192.168.11.xxx netwerk en daar zijn bijna alle apparaten mee verbonden. Er zitten 4 poorten op dat routerje. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij geeft hij maar 10Mbps door of is niet full duplex. Bestanden overzetten naar de Popcorn is traag, had 100Mps of in die buurt verwacht.
  • Ik heb op elke verdieping RJ45 aansluitingen (tot max. 100Mbps)
  • Zolder staat de PC, laptop en printer. Omdat ik maar 1 keer omhoog ga, staat er een 1000Mbps switch tussen.
  • Bestanden verplaatsen tussen de laptop en PC gaat wel snel omdat beide Gbit aansluitingen hebben
  • Om de Popcorn te bereiken heb ik ooit deze aangesloten op de WiFi router, op een of andere manier werkte dat niet lekker, dus ik ga nu vanaf zolder (via de switch boven) direct weer naar beneden. In de meterkast heb ik binnenkomend kabel doorgelust met zo'n RJ45 verloopstekkertje naar het contactpunt in de woonkamer.
  • Daarnaast heb ik een Meraki router gekregen voor mijn werk. Dit zorgt ervoor dat ik via die router direct op het corporate werk zit, IP telefoon kan gebruiken en heeft zelfs corporate WiFi punt. Werkt goed, wel af en toe storing als je belt, maar dat kan aan zoveel factoren liggen (meetings met mensen van over de hele wereld)
  • WiFi werkt niet goed, kan aan Meraki box liggen - daar kijk ik nog naar met de IT afdeling, ik vermoed dat mijn WiFi netwerk misschien van invloed is. Telefoon gaat namelijk wel goed, laptop geen verbinding of slecht
  • Ik heb nog een printer die ik zowel vanaf mijn huis netwerk als werk netwerk wil benaderen, door een vast IP adres op te geven lukte het mij om daar naar toe te printen. Helaas reset moeten doen van printer, werklaptop, routers ziet hij de printer niet meer. Printer gedeinstalleerd maar nu krijg ik deze niet meer aan de praat via mijn werklaptop
Dan mijn vraag. Ik ben van plan die Ziggo router in bridge te laten zetten en een nieuwe router te kopen. Het niet hebben van de Ziggo Wifispots neem ik dan voor lief.

Ik denk aan de NightHawk R7000 dan als router erachter te hangen. Deze heeft ook maar 4 poorten, dus ik dacht in deze situatie 1 LAN verbinding naar een kamer niet aan te sluiten. Dan ga ik met 1 poort naar zolder, 1 poort naar onze slaapkamer, 1 poort naar mijn werkkamer en dan de laatste poort voor de popcorn. Dus die laatste niet meer via zolder.

Dan op zolder alles via de switch.

Volgens mij zou die router voldoende moeten zijn voor alle WiFi verbindingen te kunnen zorgen.

Of is er iets wat ik mis of beter/anders kan doen in deze setup?

Beste antwoord (via M.I.G. op 29-06-2017 11:35)

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 15:48
Begin met het in bridge zetten van je ziggo modem, als ik het zo zie heb je nu een situatie met dubbel nat. (ziggo modem doet nat en je wireless router ook...)
Plaats achter je bridged ziggo modem router, een Ubiquiti ERL-3 is dan al voldoende.
Eth0 ziggo bridged
Eth1 vlan X naar je wifi router
Eth2 vlan y naar je Meraki

Gebruik dan wel je wireless router als een ap, en gebruik de poorten daar op alleen als switch anders heb je straks weer dubbel-nat in je netwerk. Dus al je laag 3 zaken op 1 router af laten handelen, de rest van je netwerk laag 2 houden.

Zo hou je de kosten beperkt en heb je een overzichtelijker en hopelijk stabieler netwerk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Als je een redelijk budget hebt zou je kunnen overwegen om Unifi spullen te gebruiken. Je kunt dan de Edge router gebruiken met drie AP's (elke verdieping 1).

Anders voldoet de R7000 ook prima met inderdaad jouw voorgestelde set-up. Als je dan 1 kabel naar de popcorn time legt, zorg dan gelijk voor een kabel naar de TV. Het liefst zoveel mogelijk bedraad aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door xh3adshotx op 21-04-2017 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

xh3adshotx schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:29:
Als je een redelijk budget hebt zou je kunnen overwegen om Unifi spullen te gebruiken. Je kunt dan de Edge router gebruiken met drie AP's (elke verdieping 1).

Anders voldoet de R7000 ook prima met inderdaad jouw voorgestelde set-up. Als je dan 1 kabel naar de popcorn time legt, zorg dan gelijk voor een kabel naar de TV. Het liefst zoveel mogelijk bedraad aansluiten.
De Ziggo router in bridge modus zetten of een DMZ opzetten en een Ubiquiti Edge Router (non-POE, zijnde de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X) zou ik gewoon laten routen, en vervolgens aan de Router een Ubiquiti Switch (met PoE) hangen voor de aansturen van 2 of 3 AP's (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) via PoE (afhankelijk van het bereik en de structuur van het huis beton versus hout) en de rest gewoon op de switch (bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti Edge Switch ES-8 150W Gigabit Switch SFP of de pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 16 (150W model).

Met de Ubiquiti AP's kan je ook meerdere SSID's instellen om een apart guest network, prive network en zelfs een zakelijk network te hebben (indien nodig)

Werkt heerlijk :9

[ Voor 5% gewijzigd door Vidra op 21-04-2017 23:34 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Vidra schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:59:
[...]

De Ziggo router in bridge modus zetten, DMZ opzetten en een Ubiquiti Edge Router (non-POE, zijnde de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X) zou ik gewoon laten routen, en vervolgens aan de Router een Ubiquiti Switch (met PoE) hangen voor de aansturen van 2 of 3 AP's (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) via PoE (afhankelijk van het bereik en de structuur van het huis beton versus hout) en de rest gewoon op de switch (bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti Edge Switch ES-8 150W Gigabit Switch SFP of de pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 16 (150W model).

Met de Ubiquiti AP's kan je ook meerdere SSID's instellen om een apart guest network, prive network en zelfs een zakelijk network te hebben (indien nodig)

Werkt heerlijk :9
Yup, alleen DMZ is niet nodig in bridge mode. Naast de switches van Ubiquiti kan je ook gewoon de PoE injectors gebruiken om daarop te besparen. Verder is dat inderdaad het beste idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

xh3adshotx schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:29:
[...]

Yup, alleen DMZ is niet nodig in bridge mode. Naast de switches van Ubiquiti kan je ook gewoon de PoE injectors gebruiken om daarop te besparen. Verder is dat inderdaad het beste idee. :)
Inderdaad :) Het moet idd zijn bridge mode of een DMZ. Als je het goed aanpakt dan zou ik gewoon voor een mooie PoE oplossing gaan, de PoE injectors als je geld wilt besparen :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
De router staat in onze meterkast en met de Buffalo WiFi router heb ik nu overal goed bereik. Die Ubiquiti router en accesspoints is een optie maar ik zie niet het voordeel in van 1 router beneden. Ik heb alle kamers bedraad naar wandcontactdoos en als ik een access point daarvan erbij koop dan moet ik alsnog deze ergens plaatsen. PoE of niet. Die meraki box regelt mijn corporate netwerk dus iets aparts opzetten voor dat lijkt mij ook iets te?
Zouden jullie in deze setup nog iets anders doen dan alleen router vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

M.I.G. schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:41:
De router staat in onze meterkast en met de Buffalo WiFi router heb ik nu overal goed bereik. Die Ubiquiti router en accesspoints is een optie maar ik zie niet het voordeel in van 1 router beneden. Ik heb alle kamers bedraad naar wandcontactdoos en als ik een access point daarvan erbij koop dan moet ik alsnog deze ergens plaatsen. PoE of niet. Die meraki box regelt mijn corporate netwerk dus iets aparts opzetten voor dat lijkt mij ook iets te?
Zouden jullie in deze setup nog iets anders doen dan alleen router vervangen?
De EdgeRouter doet alleen de routing, de AP's zijn er voor je wifi setup (immers die hapert met de huidige buffalo router/wifi AP). Het zou kunnen zijn dat je voldoende hebt aan een AP Pro of een AP LR (long range) in je huis. De switch is voorgesteld om je te voorzien van de benodigde poorten, als je met een PoE injector aan de gang gaat dan kan je er ook een unmanaged TP-link switch er tussen zetten.

Zelf heb ik een EdgeRouter > EdgeSwitch (met PoE) en 2x AP's en daarnaast CAT6A naar alle kamers laten trekken tijdens de verbouwing van ons huis. Van een amateur netwerk setup naar een semi-pro setup gegaan :+

[ Voor 9% gewijzigd door Vidra op 22-04-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ok, ik heb zitten kijken naar die Ubiquiti mogelijkheid.

In principe zou ik in de meterkast beneden maar 4 poorten nodig hebben.

1 x bedraad naar de popcorn/woonkamer
1 x bedraad naar slaapkamer / tv
1 x bedraad naar werkkamer
1 x bedraad naar zolder/pc

Nu heb ik dus nog (denk ik ) maar 1 access point nodig. Momenteel staat de huidige access point in de meterkast heb ik goed bereik in huis.

Is dan een PoE access point dan niet overdreven? Ik kan met stekker en netwerkkabel de access point gewoon in meterkast plaatsen? Maar als ik zo lees zijn al die access points PoE?

Dus dan ben ik in de meterkast dus voorzien van een router + AP. Dus zou dit voldoende moeten zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 140,95€ 140,95
1Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port€ 170,95€ 170,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,90

Het enige is dat als ik zeg op zolder ook een accesspoint moet plaatsen, ik dus ook een PoE switch moet hebben op zolder?

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti TOUGHSwitch TS-5-POE€ 86,95€ 86,95
1Ubiquiti UniFi US-8€ 117,15€ 117,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,10

Dan kan ik daar nog een toekomstig access point bij. Zijn bovenstaande opties voor switches dan voldoende? Ik heb CAT5 liggen niet helemaal ideaal, maar opnieuw bedraden wordt een enorme klus maar dat zou ook met PoE moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Beetje onzin om je zo op kosten te laten jagen. D'r zijn voldoende routers/AP's die net zo goed presteren als een ubiquiti en niet afhankelijk zijn van POE. Besides, je kunt POE ook na de switch nog injecteren; daar hoef je echt je bekabeling niet voor te vernieuwen.

Belangrijk is dat je een goede backbone hebt, wat in jouw geval betekent dat je op iedere wall-outlet 1 Gb/s beschikbaar hebt. Liefst rechtstreeks naar de meterkast, waar je 1 Gb/s switch staat.
Op de wall-outlets sluit je een AP aan als er behoefte is aan wifi en een switch als er behoefte is aan kabel.
Eventueel kun je switch + AP combineren in één apparaat.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 15:48
Begin met het in bridge zetten van je ziggo modem, als ik het zo zie heb je nu een situatie met dubbel nat. (ziggo modem doet nat en je wireless router ook...)
Plaats achter je bridged ziggo modem router, een Ubiquiti ERL-3 is dan al voldoende.
Eth0 ziggo bridged

Gebruik dan wel je wireless router als een ap, en gebruik de poorten daar op alleen als switch anders heb je straks weer dubbel-nat in je netwerk. Dus al je laag 3 zaken op 1 router af laten handelen, de rest van je netwerk laag 2 houden.

Zo hou je de kosten beperkt en heb je een overzichtelijker en hopelijk stabieler netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
kosz schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:04:
Eth0 ziggo bridged

Ik heb zo'n vermoeden dat mijn Buffalo wireless router een beetje aan het fallen is. Ziggo router met Wifi geeft mij te weinig bereik / op zich ook niet stabiel.

Ik kan kosten laag houden en alleen een Netgear modem er neerzetten met Ziggo in bridge. Dat is goedkoopste. Ik kijk ook naar de toekomst en mogelijkheden. Vanuitgaande van Ubiquiti gebruiken:

Meterkast
- Ziggo modem bridge
- Ubiquiti EdgeRouter X SFP
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Router heeft 1 x passive PoE - die gebruik ik om de AP aan te sluiten.AP zou begane vloer en eerste verdieping moeten kunnen dekken. In dat geval hoef ik de PoE adapter van de AP niet te gebruiken (extra stekker), klopt dat de adapter die erbij zit voor de injectie van PoE is?

Zolder
- Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Theoretisch zou ik hier geen PoE switch hoeven hebben als het klopt dat voor de AP er een adapter bijgeleverd wordt. Zo dek ik zolder + eerste verdieping.

Kamers:
- Bedraad naar de wandcontactdozen.
- Vervang dozen/bekabeling indien snelheid niet voldoende is.

Dan kan ik met de switch 1 vlan opzetten voor werk (Meraki).
En de rest op thuisnetwerk.

Klopt dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian97
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 20:57
Waar haal je vandaan dat de Edgerouter 1 x passive POE zou hebben? Volgens mij zijn alle 5 de poorten Passive POE.

De adapter die erbij zit is inderdaad voor POE injectie.
Bij mijn weten is het echter zo dat de AP Ac Pro geen gebruik maakt van Passive POE maar van 802.3af PoE
802.3at PoE+

Maar als je toch de wandcontactdozen moet bekabelen, is het dan niet handiger een Unifi Switch in de meterkast te plaatsen. Hier alle kabels uit te laten komen naar de kamers en beide AP's hiermee verbinden. Dan heb je geen adapters nodig.

Hier kan de edgerouter niet mee overweg, de Unifi Switch dan weer wel.

Met je huidige plan zou dat betekenen dat je beide adapter moet gaan gebruiken in zowel de meterkast als de zolder. (tenzij je op de zolder met de switch gaat werken).

P.s. ik focus hier puur op je prive-netwerk. De Meraki kan immers gewoon op de Edgerouter blijven zoals hierboven al is beschreven.

[ Voor 0% gewijzigd door Julian97 op 09-05-2017 19:54 . Reden: Te snel typen... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Update; na wat overwegingen toch Unify spul gekozen en netwerk is nu super stabiel! Erg makkelijk en zelfs leuk om te doen. Bedankt!

LAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

M.I.G. schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:35:
Update; na wat overwegingen toch Unify spul gekozen en netwerk is nu super stabiel! Erg makkelijk en zelfs leuk om te doen. Bedankt!
Goed om te horen en het kan zelfs nog beter!

Gebruik nooit auto (kanaal en zendvermogen) maar tweak je omgeving naar de beste opties. Oftewel, vaste kanalen en zo laag mogelijk zendvermogen (worden je buren ook blij van).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
lier schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Goed om te horen en het kan zelfs nog beter!

Gebruik nooit auto (kanaal en zendvermogen) maar tweak je omgeving naar de beste opties. Oftewel, vaste kanalen en zo laag mogelijk zendvermogen (worden je buren ook blij van).
O ik gebruik met al m'n Unifi gear (op meerdere sites) ook auto en trek altijd volledig de uplink dicht, dus volgens mij kan het prima werken?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

@DennusB Kijk maar eens op het forum (maar is ook in lijn met mijn ervaringen)...daar wordt auto afgeraden. Voor jou informatie: auto op het gebied van zendvermogen is high, auto op het gebied van kanaal is gescand tijdens booten en daarna niet meer.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
lier schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:19:
@DennusB Kijk maar eens op het forum (maar is ook in lijn met mijn ervaringen)...daar wordt auto afgeraden. Voor jou informatie: auto op het gebied van zendvermogen is high, auto op het gebied van kanaal is gescand tijdens booten en daarna niet meer.
Heb je specifieke link naar deze tips? Heb niet zoveel verstand van hoe je het beste dat kan instellen.
Pagina: 1