Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 20:06
Hoi,

Heb een laptop van een maat gekregen om te repareren, hij zou erg warm worden en haperen wanneer die een spel wou spelen. Thuis had hij al geprobeerd om hem open te maken en de fan + koelblok uit te blazen. Dit lukte hem niet en heeft de laptop naar mij toegebracht.

De laptop heb ik in onderdelen van hem ontvangen (lees: toetsenbord en behuizing waren eraf). Het gaat om een Asus R751L laptop en om bij de fan en koelblok te komen moet het moederbord losgehaald worden. Afijn, moederbord losgeschroeft en het blokje uitgeblazen.

Echter, na het aansluiten van het hele riedeltje ging de laptop aan, kreeg een paar rare artifacts op het scherm en daarna schoot de laptop weer uit. De laptop wil nu ook dan niet meer aan.

Ik heb de batterij al eens losgekoppeld en het alleen op accu geprobeerd ook vice versa, helaas geen resultaat. Wel merkte ik op dat op één plek op het moederbord direct heel heet word wanneer de batterij of accu aangesloten word (zie foto).

Op foto 1 de plek die direct heel heet word, foto 2 is de onderkant van het moederbord op die plek. En aangezien daar ook capicators zitten heb ik deze ook gefotografeerd. Ze lekken niet maar weet niet of ze normaal ook zo horen te zijn (bol o.i.d.?)

Iemand enig idee?

Bvd,
Tim

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MDnFtwQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Okikcsp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ALYrCBJ.jpg

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05
Die IC wat heet word lijkt wel op een 3.3 volt regelaar. Zal wel ergens sluiting zitten op die lijn waardoor die heet word, Of die IC is overleden. Moeilijk te zeggen vanaf hier. Meten is weten :)

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:02

JesseMacaw

Electronicafanaat

Op de onderkant van het bord heb je een TI TPS51225C zitten volgens mij, waarvoor je het datasheet hier kunt vinden. Zoals je ziet is het een 5V step-down controller.
Op de bovenkant van het bord wijs je een voedingscircuit aan, en ik denk (weet het niet zeker natuurlijk, daarvoor zou je de schema's van de laptop nodig hebben) dat dat het voedingscircuit voor de USB 3.0 is. In het aangewezen gebied zitten verschillende MOSFETs, condensatoren (solid-state, dus dat ze bol staan lijkt me sterk), een 56k modem controller, en een TPS51363.

Zoals @popie ook zegt, meten is weten. Pak er een multimeter bij en ga je voltages meten. Zoek de type nummers op van de componenten die je tegen kom, en schat aan de hand daarvan in welk voltage je waar zoekt. Ga op zoek naar de oorzaak van de kortsluiting.

Dit repareren gaat lastig worden zonder de juiste apparatuur, je komt waarschijnlijk niet weg zonder een goede hetelucht soldeerbout. Zelfs als je het voedingscircuit weet te maken, kan het ook zijn dat je bord gesneuveld is door hitte (artifacts) of ESD.

Kun je ook de aanslag aan de randen van het bord duiden? Is dit misschien aanslag door roken? Hele fijne kattenharen misschien (heb ik al een keer gezien)?

• henkkeumus
popie schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:31:
Die IC wat heet word lijkt wel op een 3.3 volt regelaar. Zal wel ergens sluiting zitten op die lijn waardoor die heet word, Of die IC is overleden. Moeilijk te zeggen vanaf hier. Meten is weten :)
JesseMacaw schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:57:
Op de onderkant van het bord heb je een TI TPS51225C zitten volgens mij, waarvoor je het datasheet hier kunt vinden. Zoals je ziet is het een 5V step-down controller.
Op de bovenkant van het bord wijs je een voedingscircuit aan, en ik denk (weet het niet zeker natuurlijk, daarvoor zou je de schema's van de laptop nodig hebben) dat dat het voedingscircuit voor de USB 3.0 is. In het aangewezen gebied zitten verschillende MOSFETs, condensatoren (solid-state, dus dat ze bol staan lijkt me sterk), een 56k modem controller, en een TPS51363.

Zoals @popie ook zegt, meten is weten. Pak er een multimeter bij en ga je voltages meten. Zoek de type nummers op van de componenten die je tegen kom, en schat aan de hand daarvan in welk voltage je waar zoekt. Ga op zoek naar de oorzaak van de kortsluiting.

Dit repareren gaat lastig worden zonder de juiste apparatuur, je komt waarschijnlijk niet weg zonder een goede hetelucht soldeerbout. Zelfs als je het voedingscircuit weet te maken, kan het ook zijn dat je bord gesneuveld is door hitte (artifacts) of ESD.

Kun je ook de aanslag aan de randen van het bord duiden? Is dit misschien aanslag door roken? Hele fijne kattenharen misschien (heb ik al een keer gezien)?
Bedankt voor jullie reacties!
Heb het bordje weggebracht naar een maat die het doorgemeten heeft, hij kon mij na het meten (en vervangen) vertellen dat het niet aan de chip lag die heel heet werd.

Waarschijnlijk zit er ergens in het bord nog sluiting. Hij vertelde me dat hij alleen nog kon proberen om er heel veel spanning op te zetten en te kijken waar op het bord iets heel heet word of begint te roken (50/50 kans dat het bord dit overleefd). Om vervolgens daar de sluiting op te lossen. Achja, hij is nu ook dood dus we doen dat maar.

En aangezien dit een U moederbord betreft (CPU zit niet in socket) is het waarschijnlijk goedkoper om een nieuwe laptop te kopen wanneer dit allemaal niet wil baten.

Toch bedankt voor jullie input!

• henkkeumus
popie schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:31:
Heb de laptop vandaag weer opgehaald. De chip die ik omcirkelt heb in op de foto is inderdaad een 3,3v regelaar. Deze is vervangen maar hier was helaas de sluiting niet opgelost. Na wat circuits doorgemeten te hebben kwam hij erachter dat een chip rechtsboven op het moederbord de boosdoener was. Deze chip regelde I/O, toerental CPU, aan/uit knop en nog veel meer.

De beste man vertelde mij dat hij dit al vaker had geprobeerd te vervangen maar hem elke keer mislukt was en ik was beter af dit bij iemand anders te laten doen. Dit betekend voor mij dat de laptop verkocht kan worden voor zijn onderdelen.

Toch bedankt voor de reacties!

[ Voor 6% gewijzigd door henkkeumus op 02-05-2017 00:24 ]