Nieuwe fiets, specifieke eisen, waar vergelijken?

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Na jarenlang met (vnl ivm diefstalrisico) zo goedkoop mogelijke 2e-handsjes te fietsen hebben we nu een afgesloten fietshok thuis, en bovendien heb ik een dermate lastige lijst eisen dat ik wel kan vergeten om een passende 2e hands-fiets te vinden, dus dan alsnog een nieuwe nemen.

Nu, de shortlist is gelukkig erg short ivm de eisen:

Must:
- >=65cm frame (want lange benen en bovendien behoefte om stuur evenredig hoog te hebben)
- vertikale zithouding
- relatief lage instap (want kinderzitje achterop)
Nice to have:
- zo lichtlopend mogelijk (want ~16km enkele woon-werkrit)
- zo stevig mogelijk (want helft van die rit gaat door binnenstad A'dam en fiets zal geheid regelmatig in fietsenrekken gestald moeten worden)
- niet duurder dan EUR 1000 (en voorzover de eisen er niet onder lijden is goedkoper beter)
Uitrusting:
- >=3 versnellingen
- handremmen (dus geen terugtrap)
- geen velgdynamo
- geen baggagedrager voor op vork (ben er nog niet over uit wat ik van baggagedrager a la Azor aan frame vind)

Nu, die Must-eisen sluiten al overgrote meerderheid van fietsen uit. Union en Gazelle hebben niets voor me, Batavus een enkele fiets, Sparta twee modellen en bij Azor hooguit twee frames.

Shortlist dus:
- Batavus Mambo
- Sparta Regular
- Batavus Sign
- Azor Kruisframe Dames
- Azor Basisframe Dames

Op dit moment moet ik vooral nog kijken naar hoe belangrijk ik in praktijk twee dingen vind die ik nog niet in m'n eisen heb:
- vering (Batavus Mambo en Sparta Sign en mogelijk sommige Azor's)
- baggagedrager achter in frame geintegreerd (Batavus Mambo)

Puur op basis van specs en beschrijving twijfel ik op dit moment vooral tussen de Batavus Mambo dat ontworpen lijkt te zijn op exact mijn use-case en de Azor Kruisframe dames met een stevige uitrusting.

Nu, voor hoe ze eruit zien, hoe ze voelen als je erop zit etc kun je bij de fietsdealer terecht. Misschien is er wel een dealer die ze allevijf heeft. Probleem is dat als het aankomt op alle andere eigenschappen, met name betrouwbaarheid van het loopwerk en robuustheid in gebruik/stallen je een erg sterke "wij van WC-eend" factor hebben. En random gebruikerservaringen/reviews heb ik ook niet zo'n hoge dunk van.

Wat ik eigenlijk zoek zijn vergelijkende reviews van vakwebsites, zoals je voor computerzooi op anandtech enzo vindt (zelfs van het niveau HW.info zou al iets zijn...). Ik vind hier en daar een review van een van dit lijstje terug, maar geen enkele met meerdere erin en vooral niets dat verder gaat dan "hij voelt degelijk aan en fietst fijn" - dat zal wel, maar wat doet het na een jaartje weer, wind, regen en pekel? En wat is trouwens de rolweerstand ervan exact? Waar kun je dat soort zaken vinden?

Edit:
Andere uitdaging: dealer vinden die ook maar twee van deze fietsen (bijv de Batavus en Azor die ik hierboven noemde) heeft - en dan ook in mijn gewenste, grote, framemaat... website daarvoor zou ook geen gekke zijn :o

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 21-04-2017 16:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:47
Mooi topic :+ Welke fiets is het uiteindelijk geworden en hoe bevalt 'ie?

Dit topic is gesloten.