Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
(excuses als dit in het verkeerde forum geplaatst is.)

Hallo!

Ik ben hier met een vraag voor mijn schoonvader die momenteel in India zit.

Vandaag is de telefoon van mijn schoonvader (Sony Xperia z3) door de gids in India in handen genomen om foto's te maken. nadat er een paar foto's mee gemaakt waren liep hij er me weg, mijn schoonvader er gelijk achteraan maar het duurde een paar minuten (3-5 minuten) voordat hij eindelijk zijn telefoon weer terug.

mijn schoonvader zag dat zijn telefoon dicht bij die van de gids was (direct er tegenaan) en dacht op dat moment een scherm te kunnen zien van iets als "gegevens overdracht compleet" oid.
daarnaast is hij er van overtuigd dat hij nooit NFC aan heeft staan wat op dit moment wel opeens aanstond.

Mijn vraag aan jullie is nu dus, wat kan er zo snel verstuurd zijn via NFC dat belangrijk is om direct actie voor te ondernemen?

telefoon: Sony Xperia Z3
NFC stond opeens aan
Er waren foto's gemaakt dus telefoon was unlocked.

ik hoor graag van jullie om zo de eventuele schade beperkt te houden!

Max

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-04-2017 16:46)

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 16:51

Grannd

da Granndest

In principe kan er van alles overgebracht worden, Google Play betalingsgegevens zitten in principe achter een wachtwoord dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Ik heb nog nooit gehoord van bank-apps die gekraakt worden maar je weet maar nooit, als die er zijn even nalopen of er niks geks is gebeurd op de rekeningen.
Als de gids de telefoon unlocked heeft gebruikt en je vertrouwd de gids niet zou ik de telefoon even nalopen op nieuw geïnstalleerde apps, check bij beveiliging de apparaatbeheerders, als daar apps bij staan die je niet kent direct uitzetten want met dat soort apps kunnen ze in theorie van alles.

Je zou een anti-malware app uit de Play Store kunnen draaien voor de zekerheid.

In een paar minuten een geïnfecteerde custom rom installeren lijkt me onmogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Grannd op 21-04-2017 15:50 ]

Alle reacties

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-11 11:41

TommyGun

Stik er maar in!

Betalings/creditcardgegevens, maar hoe die gids dat dan denkt te doen? Geen idee... sorry

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij kan er van alles overgezet worden, zie ook https://developer.android.com/training/beam-files/index.html

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:01
Er kan van alles gestolen worden. Echt waar; van alles. Er kan zeker ook bankoverschrijvingen gedaan worden met bepaalde banken zonder wachtwoord via NFC. Hiervoor hoeft de telefoon alleen unlocked te zijn.

Vergeet niet de telefoon kan ook als ontvanger dienen, misschien zit er nu wel malware op de telefoon! Ik zou voor alle zekerheid alle apps langslopen, opschrijven welke inloggegevens hebben, die wijzigen en de telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

Er kan ook wat veranderd zijn aan de rom waarbij een malware terug kan komen (maar ik denk het niet), dus misschien is de fabrieksinstelling ook geen optie. Over custom roms zou je bij iemand anders moeten wezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Iva Wonderbush op 21-04-2017 15:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 16:51

Grannd

da Granndest

In principe kan er van alles overgebracht worden, Google Play betalingsgegevens zitten in principe achter een wachtwoord dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Ik heb nog nooit gehoord van bank-apps die gekraakt worden maar je weet maar nooit, als die er zijn even nalopen of er niks geks is gebeurd op de rekeningen.
Als de gids de telefoon unlocked heeft gebruikt en je vertrouwd de gids niet zou ik de telefoon even nalopen op nieuw geïnstalleerde apps, check bij beveiliging de apparaatbeheerders, als daar apps bij staan die je niet kent direct uitzetten want met dat soort apps kunnen ze in theorie van alles.

Je zou een anti-malware app uit de Play Store kunnen draaien voor de zekerheid.

In een paar minuten een geïnfecteerde custom rom installeren lijkt me onmogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Grannd op 21-04-2017 15:50 ]

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-11 12:49
Misschien is zijn camera kapot en heeft hij alleen de gemaakte foto's naar zijn eigen telefoon gekopieerd, ik roep maar iets.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:36
Mosterd-na-de-maaltijd-tip voor volgende keer:
Normaal gesproken kun je de camera ook gewoon vanuit het lockscreen opstarten. De persoon aan wie je de telefoon geeft om de foto te laten maken kan dan alleen bij de functionaliteit die ook vanuit het lockscreen te bereiken is (dus eventuele notificaties, camera, noodgegevens)

Home Assistant configuratie

Verwijderd

Topicstarter
thanks! ik ga het allemaal doorspelen!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 18:54
Peenutzz schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:24:
Misschien is zijn camera kapot en heeft hij alleen de gemaakte foto's naar zijn eigen telefoon gekopieerd, ik roep maar iets.
Dacht ik ook.
Pagina: 1