• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:22
Beste kenners,

Ik heb afgelopen weekend onder zonnige omstandigheden voetbalfoto's gemaakt van een wedstrijd van een van mijn kinderen. Gebruikte body was een EOS 50D (ingesteld op de standaard sportstand) en met een Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS objectief.
Mijn vorige body was nog een EOS 300D, dus het ging al een stuk beter dan vroeger. Maar toch vond ik dat een flink aantal foto's (ongeveer 1 op de 4) nog onscherp waren.

Kan iemand van jullie inschatten of ik andere (handmatige) settings had moeten kiezen? En welke dan? Is de combinatie van body en lens op zich goed hiervoor? Ik heb eigenlijk geen budget voor betere objectieven, ik ben bang dat het dan gelijk een stuk duurder wordt.

Als ik terug kijk naar de gemaakte foto's lag de sluitertijd tussen de 1/640e en de 1/2000e, de ISO waardes tussen de 100 en de 1000.
Graag hoor ik jullie tips!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Post eens wat 'mislukte' foto's, incl. bijbehorende settings. Op deze manier is het een beetje gissen waardoor het mis ging.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 19:12
Hoe stond de AF ingesteld? One-shot / AI-focus of AI-servo? Mogelijk dat de camera op one-shot gestaan heeft waardoor je foto's onscherp geworden zijn (ondanks de relatief hoge sluitertijden)

• subwaysurfer
Orion84 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:05:
Post eens wat 'mislukte' foto's, incl. bijbehorende settings. Op deze manier is het een beetje gissen waardoor het mis ging.
Komt ie: https://1drv.ms/f/s!ArJA6GZKRpMUgdgyiG0Nt39j470miA

settings:

IMG_9786.JPG: f/4, 1/800 sec, ISO 160, 65mm
IMG_9794.JPG: f 5.6, 1/2000 sec, ISO 400, 235mm
IMG_9826.JPG: f/5.6, 1/1600 sec, ISO 400, 179mm

Alvast bedankt voor het meedenken!

• subwaysurfer
bluecupra schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:23:
Hoe stond de AF ingesteld? One-shot / AI-focus of AI-servo? Mogelijk dat de camera op one-shot gestaan heeft waardoor je foto's onscherp geworden zijn (ondanks de relatief hoge sluitertijden)
Op AI-Servo, dat is de default (en enige stand) als de body in de sportstand staat.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ziet er uit als misfocus. Kwestie van blijven oefenen en je focussysteem goed leren kennen denk ik.

Wellicht dat er qua focusinstellingen ook nog wat te winnen valt, maar daarvoor ken ik de Canon camera's niet goed genoeg.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
subwaysurfer schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:34:
[...]

Op AI-Servo, dat is de default (en enige stand) als de body in de sportstand staat.
Kun je dan nog wel zelf het focuspunt kiezen? En stel je voor het schieten eerst scherp? Als je niet zelf het focuspunt kunt kiezen, is dat een erg onhandig. Stel anders de camera in op Tv en de sluitertijd op 1/500sec (of korter als er genoeg licht is) en je focuspunt kiezen op de plek waar jij je onderwerp in beeld wil hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• subwaysurfer
Universal Creations schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:42:
[...]

Kun je dan nog wel zelf het focuspunt kiezen? En stel je voor het schieten eerst scherp? Als je niet zelf het focuspunt kunt kiezen, is dat een erg onhandig. Stel anders de camera in op Tv en de sluitertijd op 1/500sec (of korter als er genoeg licht is) en je focuspunt kiezen op de plek waar jij je onderwerp in beeld wil hebben.
Nee, het focus punt staat dan volgens mij vast. Morgen ga ik het nog eens proberen, ook eens op Tv. Dankje!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 17:37
subwaysurfer schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:57:
[...]

Nee, het focus punt staat dan volgens mij vast. Morgen ga ik het nog eens proberen, ook eens op Tv. Dankje!
Het is een beetje gokken, want drie foto's is wat weinig om een echte conclusie uit te trekken maar mij valt het volgende op:
Allereerst is er een minimale hoeveelheid bewegings onscherpte. Dat zie je daar waar het gras op het randje scherp is. Uiteraard niet het hoofdzakelijke probleem, maar het advies is wel om je bewegingen soepel te houden.
Ten tweede, toevallig zijn alle drie de foto's 'front focused'. Een eigenschap van AI-servo, of eigenlijk elke focus modi, is dat het op het meest dichtbij zijnde onderwerp focust. Een eigenschap van AI-servo is dat het soms de focus even vast houd op het eerste focus onderwerp, ondanks dat er andere onderwerpen dichterbij of verder af zijn. Dit heeft vooral nut als je een speler volgt en er loopt een andere speler voor langs, dan switcht de focus dus niet op de voorste speler.

Ik vermoed dat je eerst je focus op 1 speler hebt gelegd, daarna je compositie hebt veranderd en een andere speler bent gaan volgen, zonder de AI Focus opnieuw te starten. En dat de camera dus nog (even dacht) de eerste speler te moeten vinden volgen. Of misschien andersom, dat de camera in de war is
geweest van iemand die dichterbij heeft gelopen.

Op nieuwe body's kan je dit tot in den treure finetunen. Oudere bodies minder. Mijn advies zou zijn: vogel even uit hoe je focuspunten proper gebruikt, veranderd en instelt. Een focuspunt modus met meerdere, misschien zelfs alle, focus punten is wenselijk. Wordt je daarna bewust van wanneer je je sluiterknop half indrukt om de AI-Focus te initieeren.

De juiste volgorde zou zijn: maak compositie, intieer AF (half ingedrukt houden sluiterknop), volg onderwerp (met onderwerp onder de focuspunten houdend) druk af, (druk zovaak af als je wilt, terwijl je wel de sluiterknop half ingedrukt blijft houden). Totdat je van onderwerp wilt veranderen, dan laat je eerst je sluiterknop/focusknop helemaal los, en begin je opnieuw.

Als je dit wat oefent zal je vanzelf de situaties herkennen waar de autofocus blijft hangen oid. en je dus even je AI-servo opnieuw moet initieren om het juiste onderwerp scherp te krijgen.

Hope this helps!

• subwaysurfer
Dankje, heel verhelderend! Ik ben waarschijnlijk teveel bezig geweest met het volgen van m'n dochter en heb daardoor niet genoeg op de sluiterknop gelet.
Ik ga ermee aan de slag op het veld!

• subwaysurfer
Vandaag ging al een stuk beter. Ik heb de meeste foto's op de Tv stand gemaakt met een sluitertijd tussen de 1/500 en 1/640e. ISO 200 en 400.
Ook extra gelet op het opnieuw initiëren van de AF.
Bedankt voor het meedenken!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 17:37
subwaysurfer schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:00:
Vandaag ging al een stuk beter. Ik heb de meeste foto's op de Tv stand gemaakt met een sluitertijd tussen de 1/500 en 1/640e. ISO 200 en 400.
Ook extra gelet op het opnieuw initiëren van de AF.
Bedankt voor het meedenken!
Mooizo!
Pagina: 1