Een paar weken geleden is mijn telefoon gestolen uit mijn sportschool.
Om een lang verhaal even kort te maken, ik kreeg mijn phone terug.
1) via AVG virus scanner kon ik mijn telefoon opsporen op de AVG website.
2) Ik kreeg per mail foto's van de daders die probeerde in te breken op mijn telefoon.
3) Info gedeeld met politie
4) Sportschool heeft in zijn systeem gekeken, kunnen bevestigen dat er iemand van dat adres aan het sporten was terwijl ik er ook was.
5)?????
6)JUSTICE (&profit)
7) Politie ging erop af, telefoon aangetroffen op adres, mensen van foto's ook.
8 ) Telefoon terug, verdachten komen binnenkort op verhoor, aangifte gedaan.etc
Open and shut case. Meer dan genoeg bewijs voor diefstal (fuck yeah
), maar ik vroeg me één ding af: staat er al iets in onze wet voor het poging tot inbreken op mijn telefoon?
Dit heeft hij (en zijn vrouw) meerdere keren geprobeerd. Dit weet ik, omdat na elke 3 pogingen want het invullen van een wachtwoord een foto gemaakt wordt. En ik heb een kleine collage van ze.
We hebben Artikel 138b lid 1:
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk de toegang tot of het gebruik van een geautomatiseerd werk belemmert door daaraan gegevens aan te bieden of toe te zenden.
http://wetten.overheid.nl...e_TiteldeelV_Artikel138ab
En de mensen van iusmentis.com hebben de moeite genomen wat meer toelichting + voorbeelden te geven op topics als "Computerinbraak"
http://www.iusmentis.com/...iteit/computervredebreuk/
Maar, is het poging tot inbreken op mijn privé gegevens (letterlijk het ontsleuten van mijn telefoon) een strafbaar feit?
Zo ja, iemand hier ervaring mee of een referentie? Zo nee, wordt het niet eens tijd?
Ik ga wel een dialoog aan met een officieer van jusitie.
Verdere vragen/details van mijn case kan ik toelichten op aanvraag. Ik ga niet op een forum details lopen spammen.
@mods, dit was het meest relevante onderdeel van tweakers die ik kon vinden.
@Grammer checkers: Not a native dutch speaker, my apologies
EDIT: Check, app vermeld. Wel relevant op tweakers, dank je wel Ravefiend.
Hier de link btw naar playstore:
Google Play: Antivirus Gratis voor Android
Om een lang verhaal even kort te maken, ik kreeg mijn phone terug.
1) via AVG virus scanner kon ik mijn telefoon opsporen op de AVG website.
2) Ik kreeg per mail foto's van de daders die probeerde in te breken op mijn telefoon.
3) Info gedeeld met politie
4) Sportschool heeft in zijn systeem gekeken, kunnen bevestigen dat er iemand van dat adres aan het sporten was terwijl ik er ook was.
5)?????
6)JUSTICE (&profit)
7) Politie ging erop af, telefoon aangetroffen op adres, mensen van foto's ook.
8 ) Telefoon terug, verdachten komen binnenkort op verhoor, aangifte gedaan.etc
Open and shut case. Meer dan genoeg bewijs voor diefstal (fuck yeah
Dit heeft hij (en zijn vrouw) meerdere keren geprobeerd. Dit weet ik, omdat na elke 3 pogingen want het invullen van een wachtwoord een foto gemaakt wordt. En ik heb een kleine collage van ze.
We hebben Artikel 138b lid 1:
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk de toegang tot of het gebruik van een geautomatiseerd werk belemmert door daaraan gegevens aan te bieden of toe te zenden.
http://wetten.overheid.nl...e_TiteldeelV_Artikel138ab
En de mensen van iusmentis.com hebben de moeite genomen wat meer toelichting + voorbeelden te geven op topics als "Computerinbraak"
http://www.iusmentis.com/...iteit/computervredebreuk/
Maar, is het poging tot inbreken op mijn privé gegevens (letterlijk het ontsleuten van mijn telefoon) een strafbaar feit?
Zo ja, iemand hier ervaring mee of een referentie? Zo nee, wordt het niet eens tijd?
Ik ga wel een dialoog aan met een officieer van jusitie.
Verdere vragen/details van mijn case kan ik toelichten op aanvraag. Ik ga niet op een forum details lopen spammen.
@mods, dit was het meest relevante onderdeel van tweakers die ik kon vinden.
@Grammer checkers: Not a native dutch speaker, my apologies
EDIT: Check, app vermeld. Wel relevant op tweakers, dank je wel Ravefiend.
Hier de link btw naar playstore:
Google Play: Antivirus Gratis voor Android
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2017 14:59 . Reden: Interpunctie ]