Telefoon Gestolen - Via anti-theft app terug - Vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een paar weken geleden is mijn telefoon gestolen uit mijn sportschool.
Om een lang verhaal even kort te maken, ik kreeg mijn phone terug.

1) via AVG virus scanner kon ik mijn telefoon opsporen op de AVG website.
2) Ik kreeg per mail foto's van de daders die probeerde in te breken op mijn telefoon.
3) Info gedeeld met politie
4) Sportschool heeft in zijn systeem gekeken, kunnen bevestigen dat er iemand van dat adres aan het sporten was terwijl ik er ook was.
5)?????
6)JUSTICE (&profit)
7) Politie ging erop af, telefoon aangetroffen op adres, mensen van foto's ook.
8 ) Telefoon terug, verdachten komen binnenkort op verhoor, aangifte gedaan.etc

Open and shut case. Meer dan genoeg bewijs voor diefstal (fuck yeah 8) ), maar ik vroeg me één ding af: staat er al iets in onze wet voor het poging tot inbreken op mijn telefoon?

Dit heeft hij (en zijn vrouw) meerdere keren geprobeerd. Dit weet ik, omdat na elke 3 pogingen want het invullen van een wachtwoord een foto gemaakt wordt. En ik heb een kleine collage van ze.

We hebben Artikel 138b lid 1:

Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk de toegang tot of het gebruik van een geautomatiseerd werk belemmert door daaraan gegevens aan te bieden of toe te zenden.

http://wetten.overheid.nl...e_TiteldeelV_Artikel138ab

En de mensen van iusmentis.com hebben de moeite genomen wat meer toelichting + voorbeelden te geven op topics als "Computerinbraak"

http://www.iusmentis.com/...iteit/computervredebreuk/

Maar, is het poging tot inbreken op mijn privé gegevens (letterlijk het ontsleuten van mijn telefoon) een strafbaar feit?

Zo ja, iemand hier ervaring mee of een referentie? Zo nee, wordt het niet eens tijd?
Ik ga wel een dialoog aan met een officieer van jusitie.

Verdere vragen/details van mijn case kan ik toelichten op aanvraag. Ik ga niet op een forum details lopen spammen.

@mods, dit was het meest relevante onderdeel van tweakers die ik kon vinden.
@Grammer checkers: Not a native dutch speaker, my apologies :+

EDIT: Check, app vermeld. Wel relevant op tweakers, dank je wel Ravefiend.
Hier de link btw naar playstore:
Google Play: Antivirus Gratis voor Android

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2017 14:59 . Reden: Interpunctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:24

Ravefiend

Carpe diem!

Nou heb ik niet direct een antwoord op je vraag maar het is misschien ook wel interessant the vermelden welke "anti-theft app" je gebruikte. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:40

g0tanks

Moderator CSA
Voor een non-native speaker is je Nederlands beter dan sommige native Tweakers, dus maak je daar maar geen zorgen over. :+ Ik ben benieuwd hoe je telefoon is gestolen. Uit een kluisje gejat ofzo? Of had je 'm onbeheerd achtergelaten tijdens het douchen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hem bij me in de zaal, lag naast me bij mijn handdoek en flesje water.
Ik keek om, en hij was weg.

Ik weet niet of hij heeft de ballen heeft gehad om tijdens het sporten dat ding te stelen, of ik hem ergens heb laten liggen bij een apparaat toen ik wegliep. Dat laat ik nog even in het midden.

Ik rende naar buiten en pakte mijn werktelefoon, kon daarop inloggen bij avg.com en zag de telefoon bewegen door de stad. 112 gebeld, inlog gegevens gegeven van https://www.avgmobilation.com/

Naar huis gegaan, en dan krijg je de meest lelijke hoofd ever te zien (man van 50+) op je e-mail die op dat moment in je tel probeert breken. Ik was woedend!

(Foto's ga ik niet tonen, zaak loopt nog.)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2017 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:29

DikkeBMW

Live '25

112 gebeld voor een gestolen telefoon? Dat klinkt wel een beetje radicaal, hoe reageerden zij er daar op?

Overigens wel verrast dat het zo snel en goed is afgehandeld dan toch, vaak hoor je toch dat er met gestolen telefoons niet zo snel en goed wordt omgegaan als dit.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:50
DikkeBMW schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:07:
112 gebeld voor een gestolen telefoon? Dat klinkt wel een beetje radicaal, hoe reageerden zij er daar op?

Overigens wel verrast dat het zo snel en goed is afgehandeld dan toch, vaak hoor je toch dat er met gestolen telefoons niet zo snel en goed wordt omgegaan als dit.
Als je geen 112 (maar 0900-8844) belt, mag je eerst online aangifte gaan doen voordat ze ook maar iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze gevraagd: Mijn telefoon is gestolen en ik zie dat hij in beweging op locatie X. Kunnen jullie hiermee wat?

Antwoord: Ja, als jij je gegevens wilt delen en het niet erg vind om doorverbonden te worden met een centrale meldkamer van uw regio.

Als het heterdaad is, kunnen ze het meteen oppakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2017 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Bij spoed: bel 112
Bel 112 in levensbedreigende en heterdaad situaties. Bijvoorbeeld:

aanrijding met gewonden;
mishandeling;
beroving;
als er iemand onwel wordt;
inbraak of diefstal op heterdaad;
ontvoering of een poging tot ontvoering.
Volgens mij valt TS zijn situatie hier ook onder.

Het gat met 8844 is best groot, daar staat:
verkeerd geparkeerde auto's;
burenruzie;
baldadig gedrag
geluidsoverlast.
bronnen: https://www.rijksoverheid...twoord/wanneer-112-bellen

09008844 is echt als iets al gebeurd is/weinig haast heeft. In dit geval kon de dader nog gegrepen worden.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26

Dark

who tweaked the light?

Gewoon blij zijn dat je hem terug hebt!

De dader gaat natuurlijk vast beweren dat hij jouw telefoon 'gevonden' heeft en hij gewoon probeerde te achterhalen wie de eigenaar was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik vraag me af of er al uberhaupt wetgeving is op het gebied van inbreken op telefoons.

Onze wetgeving doet verwoede pogingen op het techniek en ICT vlak bij te houden. Kijk, ik heb die vent sowieso te pakken en mijn phone terug. Maar ik ben overtuigd dat inbreken op iemands encyrpted toestel een strafbaar feit is.

Als je een telefoon hebt gevonden ga je ermee naar de politie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:08:

Geen antwoord op je vraag, maar de politie doet niets met gevonden voorwerpen. Die moet je naar de gemeente / het gemeentehuis brengen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:56:

(Foto's ga ik niet tonen, zaak loopt nog.)
Zou ik sowieso niet doen, op tweakers mag het niet. En vraag me af op openbaren wel mag ook al is het een dief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Modbreakje: knip. Reactie = niet nuttig.

[ Voor 66% gewijzigd door F_J_K op 01-05-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Rmg schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:21:
[...]

Zou ik sowieso niet doen, op tweakers mag het niet. En vraag me af op openbaren wel mag ook al is het een dief.
Dit dus! Hij is hopelijk al genoeg gestraft door de politie. Dus waarom zouden wij zijn bakkes nog moeten zien?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rmg schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:21:
[...]

Idd niet doen. Hij weet waarschijnlijk ook wie jij bent en als hij zijn foto terug ziet in een dergelijk topic zou hij wel eens aangifte tegen jou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:07

Qwerty-273

Meukposter

Als je een telefoon vind in de sportschool, dan ga je er mee naar de balie van de sportschool. Dat is het meest logische punt om daar de telefoon achter te laten. Iemand die denkt zijn telefoon verloren te zijn op de sportschool, gaat daar natuurlijk vragen als eerste (of ben ik nou te logisch?).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
Ja, maar ik vraag me af of er al uberhaupt wetgeving is op het gebied van inbreken op telefoons.

Onze wetgeving doet verwoede pogingen op het techniek en ICT vlak bij te houden.
De wet spreekt dan ook niet voor niets over een 'geautomatiseerd werk'. Een telefoon valt hier ook onder.
We hebben Artikel 138b lid 1:
Maar die lijkt me niet relevant. 138ab daarentegen wel, welke ook ontzettend uitgebreid wordt toegelicht in het artikel dat je zelf al gevonden had: Computervredebreuk

Heb je geprobeerd om aangifte te doen van poging tot computervredebreuk? Gezien de relatief 'nieuwe' materie denk ik niet dat je kunt verwachten dat de politie/OvJ daar zelf mee komt.

Ik denk dat je in theorie absoluut gelijk hebt, maar het in de praktijk al snel stukloopt op een gebrek aan kennis/capaciteit bij politie en/of OvJ en aanvullend dat het niet de hoofdzaak was en slechts bij een poging bleef.

Als jij echter mailtjes hebt waarin zwart op wit staat dat men inlogpogingen heeft ondernomen dan kun je het op z'n minst proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessant, ik zal zeker de officieer van jusitite hierover inlichten. Gezien er momenteel wordt overgegaan tot een veroordeling (zojuist bericht ontvangen) kan het nog interessant uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En natuurlijk ook niet vergeten dat diefstal van een telefoon een hele grote emotionele impact kan hebben op iemand. Dus daar kan je ook wel iets tegen overzetten. Als het nou een paar sportschoenen waren, maar een telefoon? Misschien ligt iemands moeder wel op sterven en ontneem je de persoon zijn laatste kans om haar te spreken. Met een beetje creativiteit verzin je vast wel een grond om ook emotionele schade te verhalen op de dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:03:
En natuurlijk ook niet vergeten dat diefstal van een telefoon een hele grote emotionele impact kan hebben op iemand. Dus daar kan je ook wel iets tegen overzetten. Als het nou een paar sportschoenen waren, maar een telefoon? Misschien ligt iemands moeder wel op sterven en ontneem je de persoon zijn laatste kans om haar te spreken. Met een beetje creativiteit verzin je vast wel een grond om ook emotionele schade te verhalen op de dader.
Sowieso will je kans hebben op smartengeld moet er daadwerkelijk een emotionele impact zijn geweest. Een theoretische moeder die op sterven ligt met een theoretisch laatste telefoontje levert je echt geen smartengeld op. Voor dit soort ongein moet je echt in Amerika zijn. Nederlands rechtspraak doet hier niet aan mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 01-05-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Laatst online: 20:40

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:03:
Ik mag toch hopen dat het Nederlands rechtssysteem niet zodanig belabberd is dat ze niet door dit soort onzin kunnen prikken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rmg schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:28:
[...]

Sowieso will je kans hebben op smartengeld moet er daadwerkelijk een emotionele impact zijn geweest. Een theoretische moeder die op sterven ligt met een theoretisch laatste telefoontje levert je echt geen smartengeld op. Voor dit soort ongein moet je echt in Amerika zijn. Nederlands rechtspraak doet hier niet aan mee.
Helaas is dat wel zo. En zelfs als je vind dat het redelijk is, kun je lang wachten. Helaas is het rechtsysteem in Nederland vaak iets te 'reëel'.
g0tanks schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:30:
[...]

Ik mag toch hopen dat het Nederlands rechtssysteem niet zodanig belabberd is dat ze niet door dit soort onzin kunnen prikken.
Kwestie van visie, want ik vind dat er wel iets meer ruimte mag komen voor dit soort zaken. Maar dat is een heel andere discussie (off-topic).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2017 13:32 ]

Pagina: 1