Ervaringen met alternatieve bootloader Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:50

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Sindskort, omdat ik op termijn toch eens wil overstappen naar Windows 10, heb ik een dualboot gemaakt en Windows 10 naast mijn al-bestaande Windows 7 installatie gemaakt.

Dit werkt prima naast elkaar, alleen is er 1 probleem, ik gebruik eigenlijk nagenoeg altijd 'hibernation'. Waardoor ik na opstarten altijd weer een gebruiksklaar systeem heb. Hierdoor echter, wordt de boot manager omzeilt, of in ieder geval niet de optie getoond om naar Windows 10 te gaan. Pas als ik mijn Windows 7 systeem echt afsluit krijg ik dat keuzescherm.Ietwat onhandig, daarom de vraag, zijn er mensen die een andere bootloader gebruiken voor Windows? Het liefst heb ik een versie die zich vooral nestelt in het MBR óf qua HDD-space iets kan regelen met de Windows-eigen bootpartitie, want qua schijfindeling heb ik geen losse ruimte meer hiervoor.

Andere tips mogen ook, ik wil uiteindelijk het liefst gewoon van OS kunnen wisselen terwijl de hibernation-staat van een OS intact blijft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
- Waarom dual-boot?
- VM's geen optie?
- Bootloaders zijn er zat toch?
- Waarom nog W7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Volgens mij heb ik dit altijd wel kunnen doen middels grub, maar kan me heel misschien vergissen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Squ1zZy schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:33:
- Waarom dual-boot?
- VM's geen optie?
- Waarom nog W7?
Niet weer de "windows 10 is machtig krachtig en waarachtig" discussie aub, die mening wordt door velen niet gedeeld.
Een VM is daarnaast niet representatief qua performance en stabiliteit omdat je niet dezelfde driver configuratie kan testen en veel applicaties niet (goed) zullen werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Squ1zZy schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:33:
- Waarom dual-boot?
- Omdat ik nog dingen draai die niet gegarandeerd werken op 7.
- VM's geen optie?
Nee, dat vind ik onnodige gedoe en overhead, ik had de ruimte op m'n SSD en heb die zo mooi kunnen inzetten.
Ja, maar ik vraag naar ervaringen voor dit specifieke probleem. De bootloader van Windows lijkt nu helemaal omzeild namelijk, dus ik ben ook even benieuwd of dat gaat werken icm hibernate.
- Waarom nog W7?
Zoals bovenstaand, verder niet relevant, zie het als een gegeven.
True schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:41:
Volgens mij heb ik dit altijd wel kunnen doen middels grub, maar kan me heel misschien vergissen.
Ja dat kan ik me ook vaag herinneren, nadeel is alleen dat grub niet een MBR-only bootloader is, maar echt een eigen partitie vereist. Dan moet ik mijn schijfindeling weer helemaal omgooien, dus als er een minder ingrijpende optie is verkies ik dat.

[ Voor 25% gewijzigd door MsG op 22-04-2017 08:59 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

MsG schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:58:
[...]

[...]

Ja dat kan ik me ook vaag herinneren, nadeel is alleen dat grub niet een MBR-only bootloader is, maar echt een eigen partitie vereist. Dan moet ik mijn schijfindeling weer helemaal omgooien, dus als er een minder ingrijpende optie is verkies ik dat.
Wat op zich weinig kwaad kan is met diskpart een partitie verkleinen en daar grub op installeren. Alternatief is een klein usb stickie gebruiken, daar alleen grub opzetten en vanuit daar je besturingssystemen starten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
nelizmastr schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:53:
[...]

Niet weer de "windows 10 is machtig krachtig en waarachtig" discussie aub, die mening wordt door velen niet gedeeld.
Een VM is daarnaast niet representatief qua performance en stabiliteit omdat je niet dezelfde driver configuratie kan testen en veel applicaties niet (goed) zullen werken.
Edit: Laat maar. Je weet blijkbaar niet waar je het over hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Squ1zZy op 22-04-2017 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Mja, ik ben bang dat je niet onder het afsluit/reboot-verhaal heen komt. Dat je systeem in slaapstand of sluimerstand gaat, is bedoeld om dan weer terug te komen om door te kunnen werken in dezelfde omgeving. Het is dus vanaf de basis zo gemaakt om juist niet via een bootloader te gaan.

Gelukkig zijn de laadtijden anno 2000-nu wel lekker kort... maar het is misschien een mindset om op een bepaalde (lees: andere) manier te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Laten we het inderdaad netjes houden. ;)

Ik meen me te herinneren, maar weet niet zeker, dat aanpassingen tijdens de hibernation-staat kunnen leiden tot dataverlies. Wat dan dus kan / zal gebeuren tijdens gebruik van Win10. En inderdaad: SSD met Win7 en al helemaal Win10 start snel op. Enige voordeel van hibernation is dan dat je de applicaties nog hebt draaien. Maar dat moet je dan juist weer niet willen als er kans is op dataverlies.

Als je wilt experimenteren: inderdaad zou je via mini USB-stickje kunnen werken als je de partities met rust wilt laten. Mogelijk risico: upgrades van Win10 die die werkwijze niet herkennen en de bootsector 'repareren'.

Ik maak dus een paar aannames in mijn post. Ik houd me aanbevolen voor tegenargumenten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Het gaat me inderdaad juist om dat sessievoordeel. Niet zozeer om het snel af te sluiten. Ongelofelijk hoe stil de innovaties op dat gebied blijven staan. Waarom kan ik niet per programma kiezen of ik dat als nieuwe sessie wil, of nog terug kan naar een eerdere sessie.

Ik vind de USB-stick met GRUB niet zo'n gekke optie, ik kon met GRUB herinneren namelijk je daarmee weer keurig je hibernate state had. Veel meer dan een disk-image is het namelijk ook niet, volgens mij helemaal niet zo vreselijk spannend. Desnoods doe ik de USB-stick er alleen in als ik naar Windows 10 wil kunnen booten. Mooie recycling ook van een oude kleine USB-stick.

Ik ga er binnenkort eens mee klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:08:
offtopic:
Laten we het inderdaad netjes houden. ;)

Ik meen me te herinneren, maar weet niet zeker, dat aanpassingen tijdens de hibernation-staat kunnen leiden tot dataverlies. Wat dan dus kan / zal gebeuren tijdens gebruik van Win10. En inderdaad: SSD met Win7 en al helemaal Win10 start snel op. Enige voordeel van hibernation is dan dat je de applicaties nog hebt draaien. Maar dat moet je dan juist weer niet willen als er kans is op dataverlies.

Als je wilt experimenteren: inderdaad zou je via mini USB-stickje kunnen werken als je de partities met rust wilt laten. Mogelijk risico: upgrades van Win10 die die werkwijze niet herkennen en de bootsector 'repareren'.

Ik maak dus een paar aannames in mijn post. Ik houd me aanbevolen voor tegenargumenten.
Was Hibernate niet erg slecht voor je SSD? Of haal ik dat ergens mee door de war? Kan nml ook niet meer herinneren waarom dat zo zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Nou ja erg slecht. Je gebruikte raminhoud wordt weggeschreven als bestand, in mijn geval op de SSD. Je kan dit ook op een andere locatie zetten, of niet 100 keer per dag hibernaten. Je kan de SSD ook normaal gebruiken, vaak is de SSD eerder een keer te krap dan dat hij ineens de geest geeft. Dus 'erg slecht': nee. Maar je writecount gaat wel harder omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grub gaat je probleem niet oplossen. Die chainload door naar de MS Windows bootloader en daar heb je er maar 1 van. Je echte oplossing? Twee losse schijven met elk hun eigen Windows bootloader. Dus bij het installeren van de tweede moet de eerste niet aanwezig zijn, anders wordt die gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:35:
Grub gaat je probleem niet oplossen. Die chainload door naar de MS Windows bootloader en daar heb je er maar 1 van. Je echte oplossing? Twee losse schijven met elk hun eigen Windows bootloader. Dus bij het installeren van de tweede moet de eerste niet aanwezig zijn, anders wordt die gebruikt.
Verrek, volgens mij heb je gelijk inderdaad. Of ik zou dan de Windows bootloader voor Windows 10 op een USB-stick moeten zetten, weet alleen niet of je dat kan forceren zonder dat de bestaande bootloader op de SSD wordt gezien en die wordt gebruikt. Het betreft in dit geval namelijk een dual boot op eenzelfde SSD-schijf, dus een installatie waarbij de bestaande Windows 7-bootloader genegeerd wordt lijkt me niet echt mogelijk.

Misschien toch maar afsluiten en rebooten als het allemaal zo moeilijk is :-P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou nog kunnen proberen door EFI te gebruiken, als je systeem dat aan kan. En dan zorgen dat je twee aparte loaders krijgt en de partitie waar de werkelijke loader bestaat tussen installaties onbruikbaar maken. Image maken en formatteren naar ext3 ofzo. Dan heb je 3 partities voor het booten, 1x ESP, 1x W7 loader en 1x W10 loader. De twee EFI loaders wijzen dan naar partitie 2 en 3 resp. Vereist wel goed onderzoek.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1