Graag advies nieuwe RAM voor Asrock FM2A75 Pro4-M

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 04:29
Hallo allemaal,

Wilde vandaag Windows 10 gaan installeren maar m'n pc blijft BSOD's geven met de melding "Page fault in nonpaged area". Na een hoop Gegoogle de tip gevonden om Memtest te draaien omdat het waarschijnlijk aan het geheugen ligt. Nou, dat kan goed kloppen want Memtest is nog maar met de eerste pass bezig en heeft al 58264 errors gevonden. Dat wordt dus nieuw geheugen kopen.

Op de site van Asrock staan bij de QVL een heleboel geheugen merken en types en ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zit nu DDR3-1770 885 mhz in, 2 bankjes van 4 GB. Dat moet er ook minimaal weer in komen, maar ik zit te twijfelen om voor 16 GB en / of een hogere kloksnelheid te gaan.

Ik heb een AMD A10, speel geen heftige games op m'n pc, maar knutsel wel vaak zelf dvdtjes en converteer tussen diverse videoformaten. Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven of een hogere kloksnelheid en / of 16 GB in plaats van 8 GB aan te raden is.

Beste antwoord (via Truusje26 op 30-04-2017 20:02)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 17:26

Dark

who tweaked the light?

Zo te zien werkt het perfect ;)

De SPD is een klein stukje read-only geheugen op het reepje dram, daarin zijn verschillende prestatie profielen en parameters opgeslagen. Meestal kiest de geheugenconroller zelf het meest veilige of opitmale profiel al uit, dat is kennelijk bij jou ook gebeurd. De SPD snelheden die je in cpu-z ziet zijn dus niet de snelheid waar het op draait, maar de mogelijke snelheden waarop het volgens een voorgebakken profiel zou kunnen draaien.

De snelheid waarop het werkelijk draait staat op het tabblad 'memory'. Die 1064.5 MHz en bijbehorende parameters komen (bijna, op 1,5MHz na) overeen met DDR2133, DDR betekend namelijk double data rate, dat wil zeggen dat op elke klok-tik twee maal data van of naar het geheugen getransporteerd kan worden, dus 1066MHz is DDR2133.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

DDR3-1770 is geen standaardgeheugen, oftewel bestaat niet. Kijk eens goed op de labels van het geheugen wat de werkelijke snelheid moet zijn.

Of het is DDR3-1600 (PC3-12800) dat errors gooit omdat je te ver overklokt, of het is DDR3-1866 (PC3-14900) dat te langzaam loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 21-04-2017 14:42 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Dit is denk ik alweer een wat ouder systeem heh? Ik zou denk ik gewoon eens in vraag en aanbod kijken voor een vervangend 8gb setje ddr3, en niet veel meer investeren in deze pc in de vorm van nieuw en/of meer ram.

zoals hierboven al gezegd: ddr3-1770 is geen standaard, het is dus of overclocked 1600 of underclocked 1866. Als het 1600 betreft kan je misschien beter even terugklokken naar de originele snelheid en dan nog eens memtest proberen, kans is dat het dan wel gewoon werkt.

kleine edit: kan ook zijn dat de snelheid die jij noemt verkeerd wordt weergegeven natuurlijk, waar heb je dat getal vandaan?

[ Voor 11% gewijzigd door Dark op 21-04-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Dank voor jullie reacties. DDR3 1770 is wat Memtest aangaf. Ik heb m'n kast opengeschroefd en op het bankje zelf gekeken en het blijkt 1866 MHz te zijn, van Corsair.

M'n pc is een paar jaar oud maar voldeed in principe nog prima voor wat ik ermee deed. Hij is niet overgeklokt ofzo. Ik ga toch maar weer voor 2 x 4 Gb geheugen denk ik. Merk je veel verschil met een hogere kloksnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Truusje26 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:22:
Dank voor jullie reacties. DDR3 1770 is wat Memtest aangaf. Ik heb m'n kast opengeschroefd en op het bankje zelf gekeken en het blijkt 1866 MHz te zijn, van Corsair.

M'n pc is een paar jaar oud maar voldeed in principe nog prima voor wat ik ermee deed. Hij is niet overgeklokt ofzo. Ik ga toch maar weer voor 2 x 4 Gb geheugen denk ik. Merk je veel verschil met een hogere kloksnelheid?
Ik denk dat memtest het verkeerd aangaf dan. Je zou in bios kunnen kijken waar het op staat ingesteld, of als windows nog wil starten met cpu-z.

Ik zou nog even proberen of het geheugen wel werkt als je in bios 'optimized defaults' inlaad, het geheugen zal dan vermoedelijk op 1333 gaan lopen, maar dan weet je in ieder geval of het misschien aan de instellingen zou kunnen liggen. Daarna kan je weer proberen of je d.m.v. XMS of met de hand instellen op een hogere instelling kan komen.

Bij ander setje ga je snelheidsverschil van het geheugen ga je bij normaal gebruik bijna niet van merken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Bios geeft idd 1866 MHz aan. Optimized defaults kan ik niet vinden in de bios, wel "DRAM frequency", iets waar ik de snelheid handmatig kan veranderen naar bijv. 1333 (stond op "auto"). Heb ze naar 1333 gezet en Memtest weer gedraaid, maar die geeft gelijk weer superveel errors. Dus geheugen echt kaduuk.

Omdat de tijd begint te dringen (wil het morgen in huis hebben want tot en met dinsdag op m'n oude mega trage laptop die constant vastloopt is geen goed idee) inmiddels besteld. Het is de G.Skill 8 GB DDR3-2133 Kit geworden. Toch een stapje sneller maar was de goedkoopste die morgen geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Het past wel op het moederbord, maar er bestaat geen garantie dat je het ook daadwerkelijk op 2133MHz. zult kunnen draaien omdat je je dan in overclock gebied begeeft:
http://www.asrock.com/mb/amd/fm2a75%20pro4-m/
2133(OC)

Toch niet getreurd, want waarschijnlijk lukt het wel of kan je in ieder geval weer 1866MHz. draaien met wat strakkere timings, als 2133 niet wil.

Laat maar weten hoe het gaat als het zover is, ben wel benieuwd ;) in ieder geval veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Oeps, misschien dan toch iets te snel besteld. Schoot nogal in de stress van het vooruitzicht om tot en met dinsdag zonder pc te moeten zitten en deze waren degenen die het snelst geleverd konden worden voor de beste prijs. Als ze maar op 1866 MHz draaien vind ik het ook prima, hoop dat het lukt!

Als het goed is heb ik ze vanmiddag in huis, ik zal laten weten of het gelukt is.

Update: Heb ze niet vandaag in huis zag ik net. Ze stonden toen ik bestelde op voorraad en voor 22.00 uur besteld is morgen in huis maar nu is de levertijd 4 werkdagen :? Zucht, nog wat langer afzien dan maar :-(

[ Voor 22% gewijzigd door Truusje26 op 22-04-2017 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Ben ik nog eventjes. Ik kwam net op het idee om m'n geheugen bankjes apart van elkaar te testen, eentje is echt stuk want de errors vlogen me gelijk al om de oren, maar de andere geeft tot nu toe geen errors. Laat hem voor de zekerheid de rest van de dag en vannacht ook draaien.

Bij het testen van de losse bankjes, ook bij het (tot nu toe) goede bankje zag ik twee rare dingen in Memtest. In het middelste blok staat in het blok naast CPU temp "RAM 885 MHz DDR3-1770..." (wat er gisteren ook stond) en onderin bij Memory SPD informations staat: "- Slot 0 : 4096 MB DDR3-1066 - Corsair CMZ8GX3M2A1866C9. Horen de MHz die dikgedrukt zijn niet allemaal op 1866 te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ehm, nee, je zou verwachten RAM 933 MHz DDR3-1866, dat is dus waarschijnlijk een uitlees fout van memtest, komt wel vaker voor. En dat het reepje 4096 MB DDR3-1066 heeft is waarschijnlijk omdat dat het standaard (veilige) SPD profiel is, waar 1866 het XMS (maximale) profiel is, dus dat niet zo bijzonder.

Niet echt zorgwekkend verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Ah, okay, dank voor je reactie. Was al bang dat m'n moederbord misschien ter ziele aan het gaan was.

Nog geen nieuws wanneer het nieuwe geheugen geleverd wordt, ik meld me weer zodra het binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Het is gelukt hoor! Nieuwe geheugen was binnen, getest met Memtest, geen fouten. Memtest gaf bij Memory SPD informations ook keurig 2133 MHz aan.

Ik heb CPU-Z gedraaid en die gaf het volgende aan:

https://www.mupload.nl/img/pwlln2t7gseno.jpg

Ik heb geen verstand van al die waardes in CPU-Z en via Google kom ik ook niet echt verder. Ik vind het wel heel interessant en vind het altijd leuk om meer te leren dus als jullie zin hebben om het uit te leggen dan is dat van harte welkom :P

[ Voor 12% gewijzigd door Truusje26 op 29-04-2017 18:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Zo te zien werkt het perfect ;)

De SPD is een klein stukje read-only geheugen op het reepje dram, daarin zijn verschillende prestatie profielen en parameters opgeslagen. Meestal kiest de geheugenconroller zelf het meest veilige of opitmale profiel al uit, dat is kennelijk bij jou ook gebeurd. De SPD snelheden die je in cpu-z ziet zijn dus niet de snelheid waar het op draait, maar de mogelijke snelheden waarop het volgens een voorgebakken profiel zou kunnen draaien.

De snelheid waarop het werkelijk draait staat op het tabblad 'memory'. Die 1064.5 MHz en bijbehorende parameters komen (bijna, op 1,5MHz na) overeen met DDR2133, DDR betekend namelijk double data rate, dat wil zeggen dat op elke klok-tik twee maal data van of naar het geheugen getransporteerd kan worden, dus 1066MHz is DDR2133.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truusje26
Hartstikke bedankt voor je heldere uitleg Dark. Fijn om te lezen dat het werkt zoals het hoort. Ik dacht zelf dat 'ie maar op halve snelheid draaide gezien de DRAM frequency van 1064.5 MHz, niet wetende waar DDR voor staat.

Ben blij dat m'n pc het weer doet! Windows 10 ook gelijk geïnstalleerd en alles draait als een zonnetje. Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp!
Pagina: 1