Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4/8 PC's bedienen vanop 1 werkplek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Hoi,

Omdat ik van KVM geen idee heb stel ik hierbij maar mijn vragen voor het bedienen van een video-wall (losse pc's).

Opstelling: 4 tot 8 pc's die in een centraal 19" rack komen te staan. (technische ruimte)
Naastliggende kantoor => opstelling met 2 afzonderlijke PC's.
=> hier hangen ook de 4 tot 8 schermen die aangesloten zijn op de Rack_pc's

Vanop deze beide PC's of vanop een afzonderlijk klavier/muis zouden de 4 tot 8 PC's bediend moeten worden (enkel muis en klavier).

wat is hier voor nodig dat je de pc's die in het rack zitten vanop het bureel kan bedienen( keyboard & muis).

De KVM zal dus mee in het rack zitten, maar hoe kan je dan vanop het "centrale" klavier van PC "switchen"?
Gebeurd dit met een soort "toetsencombinatie", of zet je ook hier een '"selectiebakje" van bv PC1 / PC 2 ... enz... => dit is mijn voorkeur, maar ik wil niet graag met alle 8 usb bekabelingen vanuit het rack naar het kantoor lopen... zodat alles netjes kan blijven.

enige tips?

[ Voor 22% gewijzigd door grindal81 op 21-04-2017 13:28 ]

Alle reacties

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-11 10:31

GforceNL

Out of memory....

Klinkt als een huiswerk opdracht. :)

Wat heb je zelf al gevonden?

<Zinloze tekst hier>

• grindal81
Ik dacht aan een 8-poort kvm switch.. maar dan moet dit bakje in een rack en op ditzelfde bakje zitten net die handige knopjes om te selecteren tussen PC 1 => PC 8 ... :(

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als het met software voldoende is: https://symless.com/synergy

• grindal81
Het moet voor een "leek" die niet veel van computers kent ook visueel duidelijk zijn ..
maw liefst geen software oplossing maar een "bakjes" bediening....

PC1-8 (in data-rack) => 1 of 2 kabeltjes naar "los bakje in kantoor => in kantoor één klavier / muis en selectie bakje voor PC1/8

zoiets zou het volgens mij meest eenvoudige zijn voor de eindgebruiker...

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
grindal81 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:32:
Het moet voor een "leek" die niet veel van computers kent ook visueel duidelijk zijn ..
maw liefst geen software oplossing maar een "bakjes" bediening....

PC1-8 (in data-rack) => 1 of 2 kabeltjes naar "los bakje in kantoor => in kantoor één klavier / muis en selectie bakje voor PC1/8

zoiets zou het volgens mij meest eenvoudige zijn voor de eindgebruiker...
Er hoeft niet veel duidelijk te zijn met synergy, gewoon muis schuiven naar links/rechts/andere monitor en verder werken.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 12:21
Je zorgt voor 1 kvm met voldoende poorten. Indien de lengte van kabel naar muis toetsenbord en monitor meer dan 5 meter is heb je vaak verlenging nodig ( langere kabels zijn er vaak wel maar goed zoeken).

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is precies de bedoeling, wat is de use case?

Afhankelijk van wat exact het doel is, kun je het namelijk op meerdere manieren oplossen, mogelijk veel netter dan de in dit topic genoemde oplossingen.

Juist als het gaat om monitoring, wil je vaak niet het scherm van zo'n server overnemen, maar via iets als RDP een sessie openen op het ding.

Uiteraard kun je daadwerkelijk KVM over IP doen, kom je uit bij oplossingen als (Raritan) KVM switches. Die dingen zijn in de regel vrij prijzig en werken niet met een eenvoudig "knopje op een kastje".

Wil je dat, zou je ook kunnen werken met domweg lange kabels voor video en USB en een klassieke KVM switch. Maar dat is ontzettend storingsgevoelig, de beeldkwaliteit zal niet heel geweldig zijn en stel dat de monitoring ruimte opeens 100 meter verder word verhuisd, heb je een andere uitdaging en moet je alsnog naar KVM over IP.

Software zoals Synergy is ook mogelijk een oplossing. Dat is een softwarematige KVM oplossing. Nadeel is wel dat die software op de machine moet draaien en je dus niet bijvoorbeeld de bootsequence ziet. Je kunt vanuit het OS wel rebooten maar gaat voordat de software geladen is iets mis, moet je alsnog naar de ruimte.

Gedachten genoeg, maar laten we dus beginnen bij het begin:
Wat wil je precies bereiken, wat is het doel?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:57
Zelf beheren (nouja...kunnen in een noodgeval ; bijv niet benaderbaar via ssh) we een aantal servers met een KVM switch over IP, met een GUI waar je het doel kon selecteren en beheren.

Maar voor de minder belangrijke zaken (lees: informatieschermen) kan je ook makkelijk VNC oid gebruiken.

Ligt er totaal aan wat je wilt beheren, wat de kosten mogen zijn en wat eisen/wensen specifiek zijn.

• grindal81
Opstelling is de volgende.

Een video-wall met 8 schermen en 2 werkstations op een bureau.
De beelden op de video wall worden vanop de 2 werkstations aangestuurd.
De pc's die de schermen aansturen staan in een rack en zijn verbonden met vaste HDMI kabels.

Met uitzondering zal er op één van de 8 video-wall schermen een bediening nodig zijn via muis/keyboard.
Wanneer dit nodig is, bv het "bevestigen van een pop-up" scherm met muis moet dit voor de operator een eenvoudige handeling zijn.

Dus feitelijk moet je via een eenvoudige manier een klavier/muis connecteren naar de 8 pc's van de videowall. En op een voor de hand liggende wijze de monitor kunnen selecteren waar je de muis.klavier bediening op wil gebruiken...

De afstand tussen het rack en de bureau zal ongeveer 8m zijn.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk wat de opstelling is.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarom per scherm 1 PC, je weet dat je met 1 PC meerdere schermen kunt aansturen ?

Gabriël AM5

• unezra

unezra

Er zijn videokaarten met 4 (en meer) uitgangen, daarvan kun je er 2 in 1 PC stoppen en dan kun je 8 schermen aansturen. Meer dan 8 is lastig, het lijkt er op dat Windows 10 dat niet snapt. :)

Het aansturen van die schermen is het probleem dus niet en die PC om die schermen aan te sturen kun je gewoon in de controleruimte zetten.

Dus waarom 8 machines in een rack?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

grindal81 schreef op zondag 23 april 2017 @ 09:25:
Dus feitelijk moet je via een eenvoudige manier een klavier/muis connecteren naar de 8 pc's van de videowall. En op een voor de hand liggende wijze de monitor kunnen selecteren waar je de muis.klavier bediening op wil gebruiken...
Dan is dit toch echt de beste oplossing:
Wat dat doet is zorgen dat het lijkt alsof de 8 schermen één geheel zijn. Ofwel: Je beweegt je muis naar het scherm wat je wilt bedienen, de muis pointer gaat automatisch van scherm naar scherm en bedient automatisch de PC achter dat scherm. Juist voor de leken die je hier beschrijft is dit de meest eenvoudige oplossing.

Alternatief is, zoals hier boven al gemeld, alle 8 schermen aan 1 PC hangen. Videowall bouwen van één computer is op bijna alle manieren de beste oplossing (tenzij er heel veel gerekend moet worden aan dat scherm, dan zou het te traag kunnen worden :))

• grindal81
OK Thx voor de input...

De Synergy tip moet ik toch eens uitproberen dan ! ;-)

thx voor de comments en tips !

• grindal81
Standaard setup is momenteel een pc met 2 monitors. Beeld op de monitor is live video ( verschillende Full hd streams) dus moet deze performant zijn.

Wat een andere optie is zou een soort "embedded / OPS" pc per scherm zijn ( gemonteerd achter de monitors) bv van advantech. Dit zou een voordel zijn om geen extra rack-space te moeten afgeven voor pc's.
unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 09:33:
Er zijn videokaarten met 4 (en meer) uitgangen, daarvan kun je er 2 in 1 PC stoppen en dan kun je 8 schermen aansturen. Meer dan 8 is lastig, het lijkt er op dat Windows 10 dat niet snapt. :)

Het aansturen van die schermen is het probleem dus niet en die PC om die schermen aan te sturen kun je gewoon in de controleruimte zetten.

Dus waarom 8 machines in een rack?

• unezra

unezra

grindal81 schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:59:
Standaard setup is momenteel een pc met 2 monitors. Beeld op de monitor is live video ( verschillende Full hd streams) dus moet deze performant zijn.
Kan prima op 1 PC dus. Misschien 2. Maar een PC samenstellen die 4-8 full HD videostreams aan kan moet helemaal niet zo'n groot probleem zijn.
Wat een andere optie is zou een soort "embedded / OPS" pc per scherm zijn ( gemonteerd achter de monitors) bv van advantech. Dit zou een voordel zijn om geen extra rack-space te moeten afgeven voor pc's.
[...]
Uberhaupt snap ik niet waarom je die PC's in het rack zet. Dat is alleen maar gedoe. Als het gaat om videostreams (ik gok dus kwaliteitscontrole of camerabewaking), zet 1 of 2 PC's in de monitoring ruimte, zet daar 1 of meerdere videokaarten in met 4-8 uitgangen per stuk, hang daar 8 of meer monitoren aan en be done.

Waarom wil je per-se die PC's in het rack hebben?
Rack is voor servers, daar moet je helemaal geen PC's in willen zetten.

Terug naar mijn vraag veel eerder in dit topic:
Wat is de exacte use-case? Want ik heb het gevoel dat je maar de helft of minder van het hele verhaal verteld en daar is amper zinvol advies op te geven.

Pagina: 1