Betaalbare laptop voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik ben op zoek naar een betaalbare laptop (600-800 euro), waarmee ik videobewerking wil gaan doen. Vooropgesteld: ik heb geprobeerd mij wat in te lezen in de opties, maar ik heb hier erg weinig verstand van. Zo heb ik begrepen dat ik zeker een i7-core en 8GB RAM nodig heb, maar is dit zo? Of is bijvoorbeeld de videokaart een veel belangrijkere factor?

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil gaan videobewerken, waarschijnlijk met Adobe Premiere. Verder moet hij de dagelijkse studenten-taken kunnen uitvoeren (verslagen schrijven etc.). Ik speel er geen videospellen op.

Wat is je budget?
€600-€800

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop niet dagelijks meeslepen, maar wel af en toe.

Heb je nog bepaalde voorkeuren?
Tot nu toe kwam ik de HP 15-AY085ND tegen voor €699 https://tweakers.net/pricewatch/551727/hp-15-ay085nd.html

Is dit een goede optie, of zijn er andere aanraders? Zit ik uberhaupt een beetje in de goede hoek?
Als jullie denken dat ik met mijn beperkte kennis van zake beter bij de Media Markt langs kan gaan snap ik dat ook :P In ieder geval alvast bedankt!

Pascal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 12:55
wat voor video's ga je maken? is dat 4k of full hd?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ideaal gezien wil je iets met een hd paneel, een "HQ" quadcore i7 en een losse redelijke gpu. 16Gb is frequent erg handig en een ssd ook.

natuurlijk kan het op minder maar ik zou zelf van alle cpu's die op een "U" eindigen wegblijven.

categorie: Laptops

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:30
Ik zou vooral met beperkte kennis NIET naar de Media Markt gaan....

Maar wat voor video's ga je maken? met veel zware effecten en feature films? of gewoon "home-video" achtige video's?

Kwa beeldscherm: Zeker GEEN TN paneel. MVA is beter, IPS het best (over het algemeen). Anders krijg je kleurverschuiving en dat wil je niet als je professioneler bezig bent. En een Full HD paneel is fijn als je full-hd video gaat bewerken. video-editen op een lage resolutie is heel onhandig.

Opslag: Premiere Pro heeft tegenwoordig de mogelijkheid (misschien gewone premiere ook?) om gebruik te maken van Proxy's. Elke video die je importeert word een lage resolutie-versie van gemaakt. Die kan je gebruiken tijdens bewerken waardoor alles vloeiend werkt. En bij pixel-kritische taken en exporteren kan je met 1 druk op de knop wisselen tussen de hoge-resolutie en proxy-video's. Maar dan heb je wel wat opslag nodig. Dus een laptop met een 1tb schijf is dan wel fijn. Maar een SSD maakt je laptop kwa gevoel veel sneller. Dus je moet (in deze prijsklasse) waarschijnlijk kiezen tussen een snel aanvoelende SSD laptop, of een trage HDD laptop.

Processor: Meer cores is fijner. Wat maratropa ook zegt: de HQ varianten zijn rap. De GPU wordt gebruikt om bepaalde effecten te renderen, en voor het exporteren. Als wachten niet zo'n probleem is bij exporteren is het minder belangrijk.

RAM: Meer = beter.

Als ik dat lijstje volg kom ik op:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK (80NV00HMMH)
of iets duurder:
pricewatch: Asus ROG Strix GL553VW-FY084T
Full HD IPS Scherm
I7-6700HQ processor
GTX 960m videokaart
1tb opslag + 128gb SSD
8GB ram

De ram lijkt nog te upgraden zijn. Volgens de PW zit er 1x8gb in, en kan er nog 1 reepje 1x8gb bij in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 21-04-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik zou in dit geval voor de asus strix gaan aangezien die ook nog eens eenvoudig is te upgraden. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:19:
Ook ik zou in dit geval voor de asus strix gaan aangezien die ook nog eens eenvoudig is te upgraden. 😀
Waarom de strix boven de Lenovo?
Beide zijn toch te upgraden?

Al heb ik geen enkele ervaring met beide laptops (of uberhaupt laptops). Misschien even wat professionele reviews opzoeken over beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:03:
[...]

Waarom de strix boven de Lenovo?
Beide zijn toch te upgraden?

Al heb ik geen enkele ervaring met beide laptops (of uberhaupt laptops). Misschien even wat professionele reviews opzoeken over beide.
Ik heb eens ergens gelezen dat Lenovo niet zo gemakkelijk te upgraden is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Recentelijk heeft adobe wel opencl support met bepaald intel gpu's in premiere pro gestopt, maar ik heb daar geen ervaring mee. Als dat redelijke prestatie geeft dan zou dat mooi zijn want dan is een losse gpu minder snel nodig en kan het goedkoper.
Intel® HD Graphics 5000
Intel® HD Graphics 6000
Intel® Iris Graphics 6100
Intel® Iris Pro Graphics 6300
Intel® Iris Pro Graphics P6300
Intel® Iris Graphics 540/550
Intel® Iris Pro Graphics 580
Intel® Iris Pro Graphics P580
Als het premiere elements is trouwens dan doet de gpu er ook minder toe.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enorm bedankt voor de grote hoeveelheid reacties. Ik zal er alleen fullHD op gaan bewerken, geen 4K. Het zijn tot nu toe alleen vakantie-video's, maar in de toekomst wil ik het als hobby iets proffesioneler uitvoeren. Maar nog altijd hobby-matig, zeker niet professioneel.

Tot nu toe heb ik dat kunnen doen op mijn oude laptop met i3-core, maar die heeft echt te veel moeite met elk programma dat windows movie maker overstijgt. Dus vandaar dat ik voor mijn volgende laptop zoek naar iets krachtigers.

Maar wat zou dan concreet het verschil zijn tussen een i7-U en i7-HQ? Merk ik dat in de snelheid tijdens het editen of renderen? Ik heb echt heel weinig verstand van alle technische jargon. Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:20:
Enorm bedankt voor de grote hoeveelheid reacties. Ik zal er alleen fullHD op gaan bewerken, geen 4K. Het zijn tot nu toe alleen vakantie-video's, maar in de toekomst wil ik het als hobby iets proffesioneler uitvoeren. Maar nog altijd hobby-matig, zeker niet professioneel.

Tot nu toe heb ik dat kunnen doen op mijn oude laptop met i3-core, maar die heeft echt te veel moeite met elk programma dat windows movie maker overstijgt. Dus vandaar dat ik voor mijn volgende laptop zoek naar iets krachtigers.

Maar wat zou dan concreet het verschil zijn tussen een i7-U en i7-HQ? Merk ik dat in de snelheid tijdens het editen of renderen? Ik heb echt heel weinig verstand van alle technische jargon. Groetjes!
Het verschil tussen de U en HQ is het doel.
De U processors zijn zuiniger(tot 3x zuiniger). Maar minder snel dan de HQ.

De i7 6700hq is bijvoorbeeld bijna 2x zo snel in multithreading. Niet gek... Want :
de i7 U heeft 2 codes (4 threads).
De i7 HQ heeft 4 cores (8 threads)

Tijdens het renderen ga je dat merken. Tijdens editen kan je dat ook gaan merken denk ik.
Film HD is niet heel zwaar meer omdat de Intel en videokaarten h264 (de codec) goed mee overweg kunnen. En mocht je moeite hebben kan je de proxy workflow gebruiken van Premiere.

Ik gebruik zelf een desktop voor video editen. Maar ook een i7 met 16gb. Ook vakantievideos eigenlijk, maar wel wat professioneler (ook kleurcorrecties Ed).
Full HD gaat prima. Maar slow motion en 4k is al lastiger. Maar dankzij de proxy optie werkt dat prima. Omzetten kost tijd maar doet de pc snachts.

De i7 U zou ik kiezen als je veel onderweg gaat editen. Maar aangezien een muis en toetsenbord dan heel handig zijn verwacht ik dat je dat niet veel onderweg zal doen. Als je veel thuis de laptop gebruikt zou ik wel voor de HQ gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enorm bedankt @Waah!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
je hebt het over premiere, is dat premiere pro of premiere elements?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:16:
je hebt het over premiere, is dat premiere pro of premiere elements?
Eerlijk gezegd weet ik dat nog niet. Ik hoop het in ieder geval gratis op mijn laptop te zetten, hebben jullie hier ervaring mee? En op welk vlak houdt Elements op, waar Pro het wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:27:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik dat nog niet. Ik hoop het in ieder geval gratis op mijn laptop te zetten, hebben jullie hier ervaring mee? En op welk vlak houdt Elements op, waar Pro het wel kan?
Nouja pro kan veel meer en heeft veel meer gpu ondersteuning, bijv. (zie de beschrijving bij adobe) Veel lower end video apps gebruiken de gpu minder heftig dus dan zou je op dat vlak ook kunnen besparen. Maar als je het nog niet weet en mogelijk later ook iets meer wilt doen dan zou ik de optie wel willen openhouden en iig voor een HQ cpu en een redelijke losse gpu gaan.

Verder wat waah zegt, behalve dat bijv premiere geen hardwarematige encoding van h264 ondersteund (wel decoding tegenwoordig) dus exporteren gaat op de cpu waar je dus echt het verschil gaat merken tussen een dualcore U en een quadcore HQ. Met h265 is dat nog erger want dat is om te encoden nog zwaarder.

specs

Pagina: 1