Toon posts:

Hoeveel geheugen nodig voor nieuwe pc installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hoeveel schijfruimte is goed om te hebben voor een clean windows 10 installatie?
Op deze schijf komt ook de stuurprogramma's van de overige hardware in de pc te staan. Alle overige programma's en of spellen zullen op een aparte SSD gezet worden. het gaat dus puur om de stuur programma's van het hele systeem.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil gebruik maken van een SSD M.2 kaart.
Wil niet meer dan 200 euro aan de m.2 kaart uigeven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
dat je minimaal 16 gb schijfruimte zou moeten hebben. Nu lijkt me dat geen probleem.
Uiteraard hoesneller de lees snelheid hoe sneller het systeem zich opstart 8)7
maar ku je zeggen, wil je beetje leuk opstarten dan heb je 550 of 1000 leessnelheid nodig?

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-04-2017 11:20)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geheugen != schijfruimte.

Als je Windows 10 netjes bijhoudt, kan je een 32GB SSD aanschaffen maar als je iets ruimer wil zitten, is 64GB SSD zat voor alleen Windows en drivers.

Waarom wil je een M2? Je specifieert niet welk moederbord hebt dus er is geen enkele reden op dit moment om aan te nemen dat een M2 aansluiting bij jou een hogere snelheid zal opleveren dan de standaard SATA-600 snelheden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

Als je Windows 10 netjes bijhoudt, kan je een 32GB SSD aanschaffen maar als je iets ruimer wil zitten, is 64GB SSD zat voor alleen Windows en drivers.

Waarom wil je een M2? Je specifieert niet welk moederbord hebt dus er is geen enkele reden op dit moment om aan te nemen dat een M2 aansluiting bij jou een hogere snelheid zal opleveren dan de standaard SATA-600 snelheden.

Verwijderd

Topicstarter
moeder wordt wordt waarschijnlijk een Asus ROG Strix B250F Gaming. Hierop zitten m.2 mogelijkheden.

Zelf was ik aan denken aan de : Corsair Force MP500, 240 GB SSD

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:37
Hou er rekening mee dat er vrijwel geen moderne SSD's meer gemaakt worden met minder dan 128 GB. Vrijwel alle SSD's met minder dan 128 GB zijn oude modellen die veel slechtere prestaties geven dan zelfs budget moderne SSD's. En houd rekening met het verschil tussen M.2 SATA en NVME Pcie: Alleen NVME is sneller dan een standaard M.2 SATA SSD, dus ik zou zeggen: Pak gewoon een fatsoenlijke 2.5 inch SATA SSD. NVME Pcie SSD's hebben een erg slechte prijs/prestatie verhouding voor vrijwel alles behalve 4K video bewerking.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:23:
moeder wordt wordt waarschijnlijk een Asus ROG Strix B250F Gaming. Hierop zitten m.2 mogelijkheden.

Zelf was ik aan denken aan de : Corsair Force MP500, 240 GB SSD
http://dlcdnet.asus.com/p...978.1212013509.1480455128 (PDF) met alle ondersteunde devices.

Dan zoek je op welke er zijn, pak er een paar reviews bij en als de prijs onder de 200 Euro blijft, koop je die... Lastiger is het niet :)
Mila1994 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:27:
NVME Pcie SSD's hebben een erg slechte prijs/prestatie verhouding voor vrijwel alles behalve 4K video bewerking.
Tsk tsk... Moet je eens zien hoe goed een PCI-e SSD helpt met meerdere VM's aanmaken/starten. Of non-indexed database-queries. Sterker nog; afhankelijk van het aantal bestanden wat je in 4K wil bewerken, durf ik zelfs te stellen dat je beter uit bent met meerdere mechanische spindles dan dat je 1 "dure" SSD ervoor inzet.

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 21-04-2017 11:31 ]

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:37
MAX3400 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:28:
[...]

[...]

Tsk tsk... Moet je eens zien hoe goed een PCI-e SSD helpt met meerdere VM's aanmaken/starten. Of non-indexed database-queries. Sterker nog; afhankelijk van het aantal bestanden wat je in 4K wil bewerken, durf ik zelfs te stellen dat je beter uit bent met meerdere mechanische spindles dan dat je 1 "dure" SSD ervoor inzet.
Dat klopt, maar ik ga, gezien de vraagstelling, uit van consumer/prosumer gebruik, niet professioneel gebruik. Als je echt met meerdere VM's gaat werken of met grote databases voor professioneel gebruik, dan wordt het een ander verhaal ja, dan heb je gelijk. Gezien de manier waarop OP de vraag stelt, ga ik er vanuit dat OP niet van plan is om de SSD voor professioneel werk te gaan gebruiken.
Ik ga ervan uit dat iemand die een NVME SSD nodig heeft voor professioneel gebruik, ook de kennis en kunde heeft om zelf te weten dat hij/zij zo'n SSD nodig heeft.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

MAX3400 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:18:

In principe true.
Maar heel veel programma's dumpen voort van alles in je user (/appdata) directory.
Waardoor 64GB ook nog best wel vol kan lopen. en je page file en hibernate nemen ook nogal wat ruimte in.

Dus het kan wel, maar je bespaart je heel veel moeite als je gewoon meteen een 128GB koopt, en die kosten navenand ook niet veel

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MAX3400

MAX3400

heuveltje schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:09:
[...]

In principe true.
Maar heel veel programma's dumpen voort van alles in je user (/appdata) directory.
Waardoor 64GB ook nog best wel vol kan lopen. en je page file en hibernate nemen ook nogal wat ruimte in.

Dus het kan wel, maar je bespaart je heel veel moeite als je gewoon meteen een 128GB koopt, en die kosten navenand ook niet veel
+
Alle overige programma's en of spellen zullen op een aparte SSD gezet worden.
;)

Pagefile gebruik ik al niet meer sinds Windows 8 uit was; hibernation is voor laptops (vind ik) en staat ook niet aan op mijn gewone PC's.

Maar inderdaad; 128GB is wel ongeveer de ondergrens van enige SSD en/of performance tegenwoordig.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

MAX3400 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:13:
[...]

Alle overige programma's en of spellen zullen op een aparte SSD gezet worden.
+

[...]

;)
Die had ik gelezen :)
Ik heb ongeveer dezelfde methode, met een 100GB C Partitie.
Ik kan tijdens de installatie vertellen in welke folder het spel moet. En die zet ik altijd op mijn HD /d atapartitie.
Maar redelijk vaak zetten die vervolgens ook nog redelijk wat in je user directory.
Meestal maar een paar MB, maar ik heb ook wel eens een paar GB aan cache files tegengekomen, of 40 savegames van 70MB/s. Of geinstalleerde mods van 2GB die daar terechtkomen.
En dat kan bij elkaar best aantikken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1