3D printer die met de ogen dicht te bedienen is?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-07-2024
Beste,

Ik overweeg eventueel me te begeven in de wereld van het 3D printen.
Er is namelijk een zeer specifieke reden waarom ik dit wil doen.
Ik ben volledig blind en 3D geprinte objecten bieden voor mij een kans om een beter inzicht te hebben in: Geografische kaarten, plannen van gebouwen, vormen van monumenten...

Ik begrijp dat het niet zo eenvoudig is om er mee te beginnen.
Van daar mijn vraag bestaat er een 3D printer die voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Plug & print (Geen bouwpakket)
- Onderhoud eenvoudig (met ogen dicht) nieuwe vulling plaatsen etc.
- Eenvoudige software.
- Een groot aanbod aan bestanden met reeds gemaakte modellen.
- Budget maximum 1000 euro.
- Bouwvolume liefst toch redelijk groot.

Alvast bedankt
groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:56

Rmg

Plug n print is een vrij lastige eis, eigenlijk zijn het nog steeds apparaten die best wat hands on nodig heeft.

Je hebt de cel robox deze zit wel echt tegen het plafond van je budget aan.
( https://www.makerpoint.nl...x-desktop-3d-printer.html )

Het grootste voordeel voor jou lijkt mij dan te zitten in dat er voor deze printer gebruik kan maken van de cel smart-reels, filament rollen waar een chip opzit met de specifieke printinstellingen voor het plastic op die reel. Het loaden en unloaden is ook goed te doen,
( Thomas Sandandler heeft een filmpje, hij vertelt een duidelijk verhaal YouTube: CEL Robox Review from ALL3DP )

Daarnaast heeft ie autoleveling, een must denk ik.

Je zit alleen wel met de software, je zal nog steeds een model moeten download van een van de vele model sites en het moeten inladen in de software van de printer. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe goed zo'n screenreader tegenwoordig is.. dus ja..

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 21-04-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:11
Ik denk dat dit heel lastig gaat worden.

Het is heel belangrijk om de print goed in de gaten te kunnen houden, want zelfs bij de meest betrouwbare printers gaat regelmatig wat fout. Je kan niet even met je handen "voelen" of het goed zit, want er zit een snel bewegend, gloeiend heet hotend in zo'n printer.
Met name bij de eerste laag is dit heel belangrijk, want het hotend moet niet te dicht én niet te ver van het printbed af zitten, anders blijft je print niet plakken of laat hij juist nooit meer los (en 0.1mm kan het verschil maken). Autoleveling zal hierbij niet echt helpen, want dat compenseert doorgaans alleen voor de hoek waaronder het bed staat, maar de precieze afstand tussen de nozzle en het bed moet je nog altijd handmatig voor corrigeren (een beperkt aantal printers, waaronder volgens mij de Ultimaker 3, gebruikt de nozzle zelf als sensor voor het bed waardoor ook deze "offset" bekend zou moeten zijn, maar ik vraag me af of je daarbij niet alsnog een klein beetje iets moet bijstellen).
Ook halverwege de print kan nog veel mis gaan. Als bijvoorbeeld het model loslaat van het printbed, dan gaat de printer vrolijk door met in de lucht printen. Met een beetje geluk hou je dan een berg plastic spaghetti over, met een beetje pech wordt de printkop begraven in een dikke laag gesmolten plastic.

Software bij 3D printers is ook niet goed accessible. Als je een 3D model inlaadt moet je eerst kijken of de orientatie en plaatsing op het platform wel goed is, en vervolgens is het nadat je het model gesliced hebt wel handig om even te kijken of de uitvoer van de slicer (de toolpaths die de machine gaat uitvoeren) wel kloppen met datgene dat je wil printen. Je kan niet zomaar een willekeurig 3D model inladen en op "print" klikken, je moet wel de nodige voorbereiding doen.

Zou het niet handiger zijn om het printen uit te besteden bijvoorbeeld via 3DHubs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Rmg : een link naar een YouTube filmpje geven aan iemand die blind is? :| (dan moet het gesproken woord wel heel visualiserend zijn)

@falcon186 : tja, dit is en blijft een lastig iets. Om een technische wereld waar heel veel visueel is ingesteld, en waarbij details ontzettend belangrijk zijn, tastbaar te maken voor diegenen die op dat gebied (ernstig) gehinderd zijn. Moeilijk.

Wellicht eens wat bezoekjes brengen bij lokale 3d-labs/makerspaces/etc? En aldaar bespreken of men ideeën hier over heeft c.q. brainstormen?

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 21-04-2017 10:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:56

Rmg

ehtweak schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:51:
@Rmg : een link naar een YouTube filmpje geven aan iemand die blind is? :|
Waar ik bij zeg dat hij een duidelijk verhaal vertelt? Hij is blind, niet doof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-07-2024
Bedankt voor de reacties.
Jullie verhalen bevestigen mijn vermeodens qua moeilijkehidsgraad.
Ik ga me dan inderdaad eens verdiepen in uitbestedign aan bedrijfjes als 3Dhubs.
Zijn er op dat vlak aanraders: Daarmee bedoel ik:
- Prijzen niet te hoog voor het maken en verzenden?
- Goede klantendienst waar je je wensen kan specificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:28
antwoord vraag 1 Nee blind printen wordt gewoon niets, bij ons op het werk hebben we 5 proffesionele printers staan en ook daar heb je gewoon visuele input nodig

antwoord vraag 2 Geen aanraders vanuit mij maar je kan je wensen prima bespreken met iemand, over het algemeen zijn het allemaal hobbyisten die een vrij normale prijs vragen en prima kunnen onderhandelen over jou specifieke wensen.

[ Voor 16% gewijzigd door WeeDzi op 21-04-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 3dhubs heb ik laatst naar volle tevredenheid laten printen bij Korneel's hub te Nieuwegein.
En idd, het zijn over het algemeen hobbyisten. Die zullen vast niet moeilijk doen.

Evt zijn er ook nog de FabLabs in de grotere steden.
Succes!
Pagina: 1