Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Memtest86 1 error over meerdere testen rMBP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchOx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 16:26
Hallo Tweakers! :)

Ik ben in het bezit van een Macbook pro 15" uit 2015, en heb 2 maal het volgende probleem gehad:
Als de laptop langere tijd niet gebruikt wordt (± 8 uur) en vervolgens uit sleep gehaald wordt, het systeem een zwart scherm vertoond, of ik kan geen Finder oid. meer openen.

Ik zat eerst te denken aan een OS kwestie en een reinstall, maar voordat ik dat wil gaan doen besloot ik memtest86 te draaien.

De resultaten vanuit memtest86 vindt ik nogal verwarrend. Ik heb 3 maal de test laten draaien van 4 passes. De eerste test kreeg ik op test 8 een enkele error. De overige testen zijn zonder fouten geslaagd.
http://i.imgur.com/u9lWU9l.jpg

Ik heb al wat research gedaan, maar de antwoorden lopen nogal uit een. Dus vandaar mijn vraag aan jullie:
Is dit een reden om mijn Macbook aan te bieden voor reparatie? Of kan ik die ene fout negeren?

Alle reacties

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Een enkele fout in je RAM is al niet goed. Het komt voor dat bij kort testen niet altijd een fout/alle fouten naar voren komt/komen. Het beste is om memtest 24 uur te draaien zonder onderbreking. Zodra je een of meer errors hebt dan is je RAM niet meer goed en moet het vervangen worden.
Vaak zit er wel een lifetime warranty op je RAM vanuit de fabrikant en kan je kosteloos een nieuwe DIMM aanvragen (ook als je garantie op de laptop verlopen is).

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Verwijderd

reinstall -> Gaat geen reet helpen, je kan duidelijk zien dat dit een intern probleem is, geen extern.

je kan je mac voor reparatie stellen, kost je alleen bakken met geld.
Ik weet niet hoe het zit met macbook's, maar ik zou zelf gaan sleutelen met nieuw ram, als dat geen problemen geeft in de memtest, is je ram gewoon overduidelijk corrupt.

In de error zie ik dat je CPU in orde is maar er hoogst waarschijnlijk 1 geheugenbankje incorrect correspondeert. Wellicht door oververhitting/voltage.Ik zie ook een graadje of 84 in je cpu, wellicht kettingreactie? Je ram kan stoppen met werken wanneer je cpu op full load is?

Ik weet bijna zeker dat je gewoon je ram moet laten vervangen.

• DutchOx
Bedankt voor de reacties.
Mijn Macbook is nog geen jaar oud, dat wordt dus aanbieden ter reparatie ;(

Het nadeel is, is dat het RAM gesoldeerd zit aan het moederbord. Ik ga hier zelf dus niet aan knutselen :+.

Ik hoop dat de service van MM mij niet in de steek gaat laten. (Slechte ervaringen op dat gebied)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:22

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

DutchOx schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:52:
Bedankt voor de reacties.
Mijn Macbook is nog geen jaar oud, dat wordt dus aanbieden ter reparatie ;(

Het nadeel is, is dat het RAM gesoldeerd zit aan het moederbord. Ik ga hier zelf dus niet aan knutselen :+.

Ik hoop dat de service van MM mij niet in de steek gaat laten. (Slechte ervaringen op dat gebied)
Is dit niet een gevalletje RMA/garantie? Dan zou je dat denk ik okk wel bij Apple kunnen regelen? Geen idee, maar mocht MM niet meewerken, dan naar Apple toe.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:27
(jarig!)
Een macbook uit 2015 die nog geen jaar oud is, wat mis ik? :p

[ Voor 7% gewijzigd door spNk op 21-04-2017 12:59 ]

• DutchOx
Onduidelijk aangegeven, mijn excuus. Ik bedoelde het 2015 model. :+

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

spNk schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:59:
2015 model in 2016 gekocht misschien, anders weet ik het ook niet :+

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
spNk schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:59:
2015 model van 1 jaar oud...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

DutchOx schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:12:
Hallo Tweakers! :)

Ik ben in het bezit van een Macbook pro 15" uit 2015, en heb 2 maal het volgende probleem gehad:
Als de laptop langere tijd niet gebruikt wordt (± 8 uur) en vervolgens uit sleep gehaald wordt, het systeem een zwart scherm vertoond, of ik kan geen Finder oid. meer openen.

Ik zat eerst te denken aan een OS kwestie en een reinstall, maar voordat ik dat wil gaan doen besloot ik memtest86 te draaien.

De resultaten vanuit memtest86 vindt ik nogal verwarrend. Ik heb 3 maal de test laten draaien van 4 passes. De eerste test kreeg ik op test 8 een enkele error. De overige testen zijn zonder fouten geslaagd.
http://i.imgur.com/u9lWU9l.jpg

Ik heb al wat research gedaan, maar de antwoorden lopen nogal uit een. Dus vandaar mijn vraag aan jullie:
Is dit een reden om mijn Macbook aan te bieden voor reparatie? Of kan ik die ene fout negeren?
Problemen met uit slaapstand komen klinken niet heel specifiek als een geheugen probleem.

Draai eerst eens wat meer/langer memtesten. kijk hoe vaak het gebeurd
Ik zal hier wel vloeken in de kerk. Maar eens op de miljarden keren gaat er wel eens een bitje fout.

Zij zullen namelijk precies hetzelfde doen als jij. als ze een laptop krijgen met de omschrijving geheugenprobleem : Draai een memtest.
Als die de elke 2 keer een fout geeft zullen ze het wel fixen.
Als ze hem 5 keer draaien, niks vinden. Dan krijg jij een rekening voor onderzoeks kosten en je laptop terug zonder dat er iets mee gedaan is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DutchOx
heuveltje schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:06:
[...]

Problemen met uit slaapstand komen klinken niet heel specifiek als een geheugen probleem.

Draai eerst eens wat meer/langer memtesten. kijk hoe vaak het gebeurd
Ik zal hier wel vloeken in de kerk. Maar eens op de miljarden keren gaat er wel eens een bitje fout.

Zij zullen namelijk precies hetzelfde doen als jij. als ze een laptop krijgen met de omschrijving geheugenprobleem : Draai een memtest.
Als die de elke 2 keer een fout geeft zullen ze het wel fixen.
Als ze hem 5 keer draaien, niks vinden. Dan krijg jij een rekening voor onderzoeks kosten en je laptop terug zonder dat er iets mee gedaan is.
Duidelijk. Toch voor de zekerheid een verse installatie dan maar, en vannacht weer memtest86 laten draaien. Moet ik nog specifieke instellingen aanpassen in memtest86? Via de default instellingen doet die 4 passes, en duurt het gemiddeld zo'n 3 - 4 uur

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

DutchOx schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:22:
[...]

Duidelijk. Toch voor de zekerheid een verse installatie dan maar, en vannacht weer memtest86 laten draaien. Moet ik nog specifieke instellingen aanpassen in memtest86? Via de default instellingen doet die 4 passes, en duurt het gemiddeld zo'n 3 - 4 uur
Je kunt memtest toch vanaf usb bootstick draaien ? dan maakt de installatie niks uit.
Voor de rest weet ik helaas weinig van memtest af

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DutchOx
heuveltje schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:30:
[...]

Je kunt memtest toch vanaf usb bootstick draaien ? dan maakt de installatie niks uit.
Voor de rest weet ik helaas weinig van memtest af
Klopt, memtest86 draait vanaf een bootable USB. Maar wellicht helpt een verse installatie van het OS tegen het probleem om uit slaapstand te komen.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

DutchOx schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:32:
[...]

Klopt, memtest86 draait vanaf een bootable USB. Maar wellicht helpt een verse installatie van het OS tegen het probleem om uit slaapstand te komen.
Ah zo. Dat zou ik absoluut eerst proberen.
Bij mij (windows) was het een verrotte gpu driver die 1 op de 10 keer roet in het eten gooide.

• DutchOx
Gisteravond een schone installatie gedaan en nog een memtest. Geen problemen gevonden en 4 passes doorstaan.
Vanmorgen ook geen problemen ondervonden met het ontwaken uit slaapstand.

Hopen dat het zo blijft :)
Pagina: 1