Livesets/mixtapes/opnames verspreiden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
N.a.v. dit bericht: nieuws: Brein dwingt GeForceFM.nl te stoppen met streamen van muziek zonder l...
Volgens Brein uploadde de beheerder ook op grote schaal sets van bekende dj's naar Usenet. Vervolgens 'spotte' hij die zelf op websites zoals Nzbserver, om mensen te verwijzen naar de downloadlocatie. Op wekelijkse basis zette hij volgens de auteursrechtwaakhond meerdere sets online, waaronder Tiësto's Club Life, Above and Beyonds Group Therapy en Radio 538 Dance Department.

Omdat het volgens Brein gaat om 'niet goed te praten grootschalige opzettelijke piraterij', heeft de stichting de beheerder niet eerst gesommeerd om te staken met de activiteiten, maar direct een ex-partebevel aangevraagd bij de rechtbank.
Nou beheer ik zelf ook een website waar dikgedrukte sets ook regelmatig gepost worden (met linkjes naar file-sharing sites). Wat door mij en vele anderen eigenlijk al 20 jaar als 'vanzelfsprekend' werd gezien (denk aan die tijd van het verspreiden van Sensation/Thunderdome sets etc. _/-\o_ ) valt nu volgens Brein onder 'niet goed te praten grootschalige opzettelijke piraterij'. Het lijkt me duidelijk dat ik daar beter mee kan stoppen.

Ik vind het wel opvallend dat A&B's Group Therapy ook in dat lijstje staat omdat zij deze sets zelf ook online aanbieden: https://soundcloud.com/aboveandbeyond/sets/abgt
Zou het dan zo zijn dat je wel naar de 'originele publicatie' mag linken maar geen mirror mag maken waar je het bestand kan downloaden? Hier is online helaas weinig over te vinden.

Nu is het ook zo dat veel beginnende DJ's ook zelf sets/mixtapes in elkaar zetten, deze op hun soundcloud/mixcloud zetten en op meerdere websites de link verspreiden waaronder de mijne. Heb ik hier dan ook een licentie of iets dergelijks voor nodig? Het lijkt mij van niet omdat ik alleen doorverwijs en niets aanbied. Aan de andere kant krijgen de auteurs van de nummers die in de sets gebruikt worden hier nu ook geen vergoeding voor. Ook hier is vrij weinig informatie over te vinden.

Mijn vraag is dus eigenlijk waar mag ik wel of niet naar linken en moet ik ergens een licentie voor hebben? :?

Wat ik zelf al heb uitgezocht:
- Mag wel:
- - Linken naar soundcloud/mixcloud-pagina's met livesets van organisaties (Q-dance, b2s, Radio 538 etc.)

- Mag niet:
- - Opnames van radioprogramma's

- Onduidelijk:
- - Links naar mixtapes die mensen zelf hebben gemaakt waar muziek van anderen in is verwerkt
- - Mirrors (file-sharing site) met een download van wat oorspronkelijk een stream was (mixcloud/soundcloud/radio)
- - Links naar oude livesets (denk aan Sensation 2003, Thunderdome 1996, Defqon.1 2003 etc) die niet meer worden aangeboden door de organisatie en verder nergens meer te vinden zijn

Overigens heeft Soundcloud een overeenkomst met Buma/Stemra, betekent dit dan dat je zonder problemen naar elke Soundcloud-pagina kan linken? :?

[ Voor 3% gewijzigd door mstx op 21-04-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

schopje naar AZ, waar deze beter thuishoort.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

mstx schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 08:44:

- Onduidelijk:
- - Links naar mixtapes die mensen zelf hebben gemaakt waar muziek van anderen in is verwerkt
- - Mirrors (file-sharing site) met een download van wat oorspronkelijk een stream was (mixcloud/soundcloud/radio)
- - Links naar oude livesets (denk aan Sensation 2003, Thunderdome 1996, Defqon.1 2003 etc) die niet meer worden aangeboden door de organisatie en verder nergens meer te vinden zijn
voor de eerste - https://www.musicajuridic...overen-remixen-en-samplen
Op een remix kan een (nieuw) auteursrecht rusten, wanneer de remix voldoende oorspronkelijk is en de persoonlijke stempel van de maker draagt. Evengoed is voor openbaarmaking van de remix, wellicht tegen de verwachting in, toestemming nodig van de oorspronkelijke auteurs.
Nou is een mixtape weinig origineel en zal je daar ook toestemming van moeten hebben van de auteur/licentiehouder.

De andere 2 mogen ook niet als de licentiehouder/auteur dit niet wil.