Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Ik wil graag een bouwkavel kopen en dit contant betalen. Voor het daadwerkelijke bouwen van het huis wil ik dan te zijner tijd een hypotheek afsluiten.

Dit heeft als voordeel dat ik dan geen dubbele hypotheek heb totdat we beginnen met bouwen.

Omdat het financieel moeilijk is voor mij om de grond contant te betalen vroeg ik me af of de ouderlijke schenking van 50k voor een woning ook opgaat voor bouwgrond met de intentie daarop een woning te bouwen.

Ik kan hier niet zoveel over vinden. Wel over het schenken van een bouwkavel an sich, maar daar is hier geen sprake van.

Beste antwoord (via JaxMcFadden op 27-04-2017 16:33)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat moet gewoon kunnen. Het kopen van een woning bestaat uit de grond en de bebouwing, waar die schenking exact voor gebruikt word is dan niet relevant, als het maar voor een van deze delen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 23-04-2017 20:36 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.belastingdien...een_ander_soort_schenking ?

En anders kan een reguliere belastingconsulent of mogelijk zelfs een hypotheekverstrekker ook wel een antwoord geven toch?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
MAX3400 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 07:49:
https://www.belastingdien...een_ander_soort_schenking ?

En anders kan een reguliere belastingconsulent of mogelijk zelfs een hypotheekverstrekker ook wel een antwoord geven toch?
Die link helpt me werkelijk niks verder.

En ja, een betaalde professional zou hier het antwoord op weten. Dat geldt voor de meeste vragen op dit forum. We zijn hier echter om gebruik te maken van elkaars gratis kennis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat moet gewoon kunnen. Het kopen van een woning bestaat uit de grond en de bebouwing, waar die schenking exact voor gebruikt word is dan niet relevant, als het maar voor een van deze delen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 23-04-2017 20:36 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:38
Als je niet van plan bent om binnen 3 jaar in het huis te gaan wonen dan vervalt sowieso het belastingvrije gedeelte van de schenking. Gezien je het hebt over ter zijner tijd vraag ik mij af of je het binnen drie jaar gaat doen

https://www.belastingdien...vrijstelling_eigen_woning

Daarbij kom ik op de site van de belastingdienst alleen 'woning' tegen en geen land. We zijn hier om gebruik te maken van elkaars kennis, maar je vraag is wel erg specifiek en verdere informatie mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daarbij, een beetje professional kan dit zo zeggen. Bel een notaris, kost je echt niks en die vertelt je ook meteen welke bijkomende kosten er zijn voor overdracht etc. Uiteindelijk ga je dat toch willen weten :)

En idd, we zijn er hier om elkaar te helpen en van elkaars kennis gebruik te maken. Met als voorwaarde dat je eerst eigen inzet toont en zelf onderzoek doet voordat je een vraag stelt ipv hem zomaar neerplempt zoals je nu doet. Dat had je als het goed is ook gelezen toen je jezelf registreerde :)

Nofi, maar als newbie met een registratie deze maand en dit als je eerste post, lijkt het me een beetje vreemd als je denk dat je alle wijsheid over het forum en hoe we hier met elkaar en zaken om gaan in pacht hebt. Maar zo komt het wel over, hoop dat je dat ook begrijpt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een veel te simpele vraag en iets voor de professionals.

Maar in principe is er geen probleem, alleen het is waarschijnlijk niet de meest optimale oplossing. Er zijn zoveel andere varianten te bedenken zoals schenken voor aflossen op je lopende hypotheek (hogere rente), pas na de bouw en verkoop, de normale jaarlijkse schenking(en), enz.

En andere constructies zijn er natuurlijk ook, zoals je ouders de grond te laten kopen en zodra je echt bouwplannen hebt de grond van hen over te nemen. En zo kan ik er nog wel wat bedenken.

Praat met een professional en luister niet zomaar naar wat advies op internet....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2017 21:26 ]

Pagina: 1