Onboard of toch een dedicated geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-06 23:59
Mijn vraag:

Ik heb momenteel een Asus H97M-Plus moederbord, dus met een Realtek ALC887 audiochip. Ik heb mijn 2.0 speakerset via de 3,5mm aansluiting aangesloten op het mobo.

Nu heb ik laatst mijn 2.1 speakerset (Z523) vervangen voor een 2.0 Edifier R1700BT setje. De geluidskwaliteit is er daarmee zeker op vooruit gegaan en daar ben ik dan ook tevreden om. Niet meer dat gebulder, maar een uitgebalanceerdere bass o.a. bijvoorbeeld.

Nu weet ik dat onboard geluidschips niet altijd het beste zijn en de Realtek ALC887 is geen topper, maar geloof wel dat deze redelijk goed geïmplementeerd is bij de H97M-Plus nietwaar? Ik heb gelezen dat dit ook uitmaakt voor de kwaliteit.

Mijn vraag is echter of ik met een losse geluidskaart er nog weer op geluidskwaliteit een stuk op vooruit kan gaan? Oftwel, kan ik met een losse geluidskaart een dermate winst in kwaliteit boeken dat het het overwegen waard is (kosten tegenover de winst) boven de onboard chip?

[ Voor 33% gewijzigd door cordonbleu op 21-04-2017 02:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Simpelste manier is om het uit te proberen. Kun je er ergens 1 lenen of op proef krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:46
Ze zeggen dat onboard chips niet meer onderdoen voor goedkope losse geluidskaarten. Verbetering ga je dan waarschijnlijk ook enkel krijgen met kaarten vanaf zeg €70,-. Een externe geluidskaart of DAC geeft in theorie de beste verbetering, omdat deze geen storing van electronica in de computerkast ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 12:33

Dhrax

Prog Lord

Als je er budget voor hebt dan zou ik blind voor een externe geluidskaart gaan. Het geluid is echt zoveel beter dan al die (met alle respect) onboard rommel. Houd wel rekening met de aansluiting, veel externe DAC hebben geen 3,5mm ingang voor luidsprekers maar male 6,35mm of XLR. Volgens mij zijn hier wel verloopstekkers voor te krijgen.

Het verschil is echt heel groot kan ik je uit ervaring melden. Zeker met een goede headphone is het genieten ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Dhrax op 21-04-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Haha, bedankt voor de mooie uiteenlopende antwoorden! :+
Dhrax schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:32:
Als je er budget voor hebt dan zou ik blind voor een externe geluidskaart gaan. Het geluid is echt zoveel beter dan al die (met alle respect) onboard rommel. Houd wel rekening met de aansluiting, veel externe DAC hebben geen 3,5mm ingang voor luidsprekers maar male 6,35mm of XLR. Volgens mij zijn hier wel verloopstekkers voor te krijgen.

Het verschil is echt heel groot kan ik je uit ervaring melden. Zeker met een goede headphone is het genieten ;)
Wat bedoel je dan precies met een externe geluidskaart? Dus niet zo eentje die je via PCI-e in je pc bouwt (wat een normale geluidskaart is toch?), maar echt een los kastje buiten je pc? Die interne via PCI-e bieden dus sowieso geen meerwaarde boven de onboard chip? Of bedoel je het anders?
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 06:24:
Simpelste manier is om het uit te proberen. Kun je er ergens 1 lenen of op proef krijgen?
Eentje lenen gaat hem niet worden. Kan er natuurlijk altijd een aanschaffen en proberen binnen de 14 dagen herroepingsrecht, maar dat is natuurlijk minder netjes. Vandaar dat ik hier ook vraag of het de moeite is.

[ Voor 18% gewijzigd door cordonbleu op 21-04-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:58

GforceNL

Out of memory....

Bij extern moet je aan zoiets denken.

https://www.bax-shop.nl/e...ATOgc1xMQj_waQaAssG8P8HAQ

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:19
Interne PCIe kaarten kunnen vrij goed zijn. Echter kiezen voornamelijk de professionele merken om externe geluidskaarten te maken. De reden hiervoor is dat de overige hardware in de computer kleine storingen in het geluid kunnen veroorzaken. Daarom kiezen zij ervoor om de hardware buiten de pc kast te houden. Vergelijk het een beetje met een GSM naast een goedkope 3,5mm kabel. Dan hoor je af en toe van de rare geluiden uit je speakers komen omdat deze kabel als een soort antenne het signaal heeft opgevangen en het geluid wat eigenlijk over de kabel moest lopen heeft verstoort.

Dus ja er zijn genoeg interne kaarten waar dit soort probleem vrijwel niet bij voorkomt, wil je het zeker spelen koop dan een externe kaart. Sowieso moet je toch al gauw richting de 100 euro kijken als je een beetje deftige geluidskaart wilt hebben.

Als je een geluidskaart zoekt die gericht is op gamers dan zou ik kijken bij Asus en Creative (bijvoorkeur Asus ivm betere driver support). Gamer geluidskaarten hebben soms wat leuke extra's om jou als gamer een voordeel te geven tegenover andere gamers door bepaalde geluidstechnieken toe te voegen. Overigens kun je ook hiermee prima van films en muziek genieten op hogere geluidskwaliteit.

Als gaming features jou niks boeien en / of je graag bezig bent met muziek producen. Dan zou ik eens kijken naar professionele merken. Zie bijvoorbeeld deze speciaalzaak:
https://www.thomann.de/de/usb_audio_interfaces.html

[ Voor 27% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-04-2017 13:02 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Oke, er zijn dus geen interne PCI-e kaarten van maximaal €60 waarmee ik er hoorbaar op vooruit ga vergeleken met de onboard chip van m'n mobo? Veel meer dan dat uitgeven vind eigenlijk wat overdreven, gezien de speakerset ook maar €125 heeft gekost. Met een dure geluidskaart is het dan natuurlijk een beetje uit verhouding denk ik? Het zou denk ik verstandiger zijn om er zo eentje aan te schaffen bij een duurdere en hogere kwaliteit speakerset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
cordonbleu schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:02:
Oke, er zijn dus geen interne PCI-e kaarten van maximaal €60 waarmee ik er hoorbaar op vooruit ga vergeleken met de onboard chip van m'n mobo? Veel meer dan dat uitgeven vind eigenlijk wat overdreven, gezien de speakerset ook maar €125 heeft gekost. Met een dure geluidskaart is het dan natuurlijk een beetje uit verhouding denk ik? Het zou denk ik verstandiger zijn om er zo eentje aan te schaffen bij een duurdere en hogere kwaliteit speakerset?
De Creative Sound Blaster Audigy Rx voor EUR 60,- is een erg goede PCIe kaart voor puur audio kwaliteit. Heeft niet echt van die gamer features zoals hun duurdere spul maar dat boeit toch niet als het alleen om audio kwaliteit gaat.

Creative Sound Blaster X-Fi HD is een zeer degelijke USB kaart voor EUR 75,- De kwaliteit is ook erg goed maar niet zo goed als die van de Audigy Rx PCIe. De betere externe kaarten kosten toch al gauw 100 a 150 euro.

MAAR let op, ik geef hier wel voorbeelden van Creative want die maken goed spul maar helaas verneuken zij het een beetje qua support. Bij release is alles wel prima maar over enkele jaren is er weer een nieuwe Windows versie op de markt waarbij Creative vaak hun klanten in de kou laat staan wat driver support betreft. Dat betekend dat je bij een nieuwe Windows versie ineens je geluidskaart niet meer kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

cordonbleu schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:48:
Haha, bedankt voor de mooie uiteenlopende antwoorden! :+

[...]

Wat bedoel je dan precies met een externe geluidskaart? Dus niet zo eentje die je via PCI-e in je pc bouwt (wat een normale geluidskaart is toch?), maar echt een los kastje buiten je pc? Die interne via PCI-e bieden dus sowieso geen meerwaarde boven de onboard chip? Of bedoel je het anders?

[...]

Eentje lenen gaat hem niet worden. Kan er natuurlijk altijd een aanschaffen en proberen binnen de 14 dagen herroepingsrecht, maar dat is natuurlijk minder netjes. Vandaar dat ik hier ook vraag of het de moeite is.
Ik gebruik zelf een Focusrite Scarlett 2i4;
https://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i4

Onboard sound gebruik ik al jaren niet meer, daarvoor wel veel gewerkt met PCI Geluidskaarten. Prima, niks mis mee. Maar kwalitatief niet te vergelijken met een goede externe.

[ Voor 9% gewijzigd door Dhrax op 21-04-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Dhrax schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:13:
[...]
Onboard sound gebruik ik al jaren niet meer, daarvoor wel veel gewerkt met PCI Geluidskaarten. Prima, niks mis mee. Maar kwalitatief niet te vergelijken met een goede externe.
Niet geheel correct. Ja de beste geluidskaarten zijn extern maar bij de prijs klasse onder de 150 euro presteren interne en externe geluidskaart vrijwel identiek, alleen heeft de externe unit dus minder kans op storing in het geluid. Overigens zijn de externe kaarten vaak gericht op producers waar gamers niet altijd optimaal gebruik van gaan maken. Dus het hangt er ook een beetje vanaf wat de TS wil doen met zijn geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

Sir_Hendro schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:51:
[...]
Overigens zijn de externe kaarten vaak gericht op producers waar gamers niet altijd optimaal gebruik van gaan maken. Dus het hangt er ook een beetje vanaf wat de TS wil doen met zijn geluidskaart.
Klopt, de TS gaat moet hier dan gaan investeren in een stukje hardware waar 90% van de features niet van gebruikt worden. In dit geval zou ik dan ook een degelijke PCI-E kaart adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
Ik vraag me af of een pci e kaart veel verbetering gaat geven. Volgens de specs https://www.asus.com/nl/Motherboards/H97MPLUS/ heeft asus behoorlijk werk gemaakt van het audio gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
blissard schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:22:
Ik vraag me af of een pci e kaart veel verbetering gaat geven. Volgens de specs https://www.asus.com/nl/Motherboards/H97MPLUS/ heeft asus behoorlijk werk gemaakt van het audio gedeelte.
Veel marketing blabla maar er zit gewoon een matige Realtek® ALC887 op. Zo een Realtek chipje zit op vrijwel ieder moederbord en is voldoende voor de basisbehoefte van PC audio. Voor mensen met goede speakers / koptelefoon is een losse dac erbij kopen toch wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:25
Dit is een goed kaartje voor intern:
pricewatch: Asus Xonar DX/XD

Heb deze ook, en zit zeker verschil met een onboard kaart van mijn mobo (Maximus VII Ranger)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sir_Hendro schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:12:
MAAR let op, ik geef hier wel voorbeelden van Creative want die maken goed spul maar helaas verneuken zij het een beetje qua support. Bij release is alles wel prima maar over enkele jaren is er weer een nieuwe Windows versie op de markt waarbij Creative vaak hun klanten in de kou laat staan wat driver support betreft. Dat betekend dat je bij een nieuwe Windows versie ineens je geluidskaart niet meer kunt gebruiken.
Dat is toch ook wat overdreven, niet? Ik heb nog steeds een creative x-fi titanium uit m'n vorige pc, welke ik ergens in 2008/2009 heb samengesteld. De kaart werkt prima onder Windows 10. Vaak is het toch zo dat oudere (veelgebruikte) hardware wel simpele drivers van Windows kan gebruiken? Volgens mij gebruik ik nog steeds de drivers van creative zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:39
Ik gebruik mijn interne geluidskaart die via optisch aan de Cambridge DacMagic Plus is gekoppeld.
Echt een heel goed geluid samen met mijn sennheiser HD 600

Deze dus :

https://www.cambridgeaudio.com/products/hifi-and-home-cinema/dacmagic-plus

[ Voor 15% gewijzigd door oldsmelly op 21-04-2017 20:25 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb zelf een xfi fatality pro pci. Na windows XP en zelf tijdens XP waren de drivers best wel om te huilen. Gelukkig is er iemand geweest die onder de naam PAX drivers heeft uitgebracht en nog steeds ondersteund.

Ik blijf overigens nog steeds zweren bij dedicated. Wellicht gevoel, maar de features vind ik wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
De speakers gebruik ik voornamelijk voor het beluisteren van muziek. Vroeg me gewoon af of het mogelijk is voor ongeveer €60 meer kwaliteit uit het setje te halen via een losse geluidskaart. Dat zou mooi meegenomen zijn, zo niet dan is het jammer maar helaas.
Ik heb mijn speakerset natuurlijk wel verbonden via een 3,5mm aansluiting. Heb met de Edifier R1700BT namelijk alleen de mogelijkheid voor 3,5mm en tulp. Dan is de kwaliteit altijd wel gelimiteerd lijkt mij. Via optisch zou het natuurlijk nog beter kunnen, maar dat ondersteund deze set dus niet.
Maar begrijp dus dat ik er voor rond de €60 niet veel meer uit kan halen dan met de onboard chip?

[ Voor 3% gewijzigd door cordonbleu op 21-04-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
LA-384 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:56:
[...]

Dat is toch ook wat overdreven, niet? Ik heb nog steeds een creative x-fi titanium uit m'n vorige pc, welke ik ergens in 2008/2009 heb samengesteld. De kaart werkt prima onder Windows 10. Vaak is het toch zo dat oudere (veelgebruikte) hardware wel simpele drivers van Windows kan gebruiken? Volgens mij gebruik ik nog steeds de drivers van creative zelf.
Ik heb de X-Fi Elite Pro en de E-MU 0204 USB die ze beide helaas maar tot Windows 7 ondersteunen. Zo jammer van ze. Asus doet dat een stuk beter.

[ Voor 14% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-04-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:34

WCA

Ik heb gewoon een Asus Xonar DGX, en qua geluidskwaliteit is het niet zo gek veel beter, maar qua interferentie is ie al 10x beter dan mijn onboard chip.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sir_Hendro schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:41:
[...]

Ik heb de X-Fi Elite Pro en de E-MU 0204 USB die ze beide helaas maar tot Windows 7 ondersteunen. Zo jammer van ze. Asus doet dat een stuk beter.
zoek ff de goede daniel k xfi drivers en het werkt perfect

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Mijn hoofd PC draait nog Windows 7 en dat wou ik eigenlijk wel zo houden. Hierin zit dan ook de X-Fi Elite Pro waardoor ik zelf gelukkig nog geen problemen heb. Maar die Daniel K drivers zijn misschien wel handig mocht er toch nog ooit Windows 10 op gaan.

Mijn portable mini PC moest echter de E-MU 0204 gaan gebruiken echter werkt deze niet onder Windows 10. Gelukkig hebben we op het werk allemaal nog een test PC om wat te rommelen waar ik dan gebruiken van kan maken om toch nog daar de 0204 te laten draaien. Die test PC's draaien namelijk Windows 7.

De reden dat ik de 0204 heb is omdat ik een geluidskwaliteit wilde bereiken die vrijwel net zo goed is als mijn Elite Pro. Zo had ik destijds een paar USB kaarten van Creative getest. Namelijk de X-Fi 5.1 Pro en de X-Fi HD. De 5.1 Pro was maar matig en klonk vergelijkbaar met een standaard Realtek ding. De X-Fi HD kwam aardig in de buurt van de Elite Pro. Na een tijdje wilde ik toch wat vergelijkbaars eindelijk hebben en kwam toen bij de 0204 terecht. Deze klinkt echt bijna hetzelde als de Elite Pro. Daarom vind ik het zo jammer dat ik hem nu niet meer kan gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
Sir_Hendro schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:42:
[...]

Veel marketing blabla maar er zit gewoon een matige Realtek® ALC887 op. Zo een Realtek chipje zit op vrijwel ieder moederbord en is voldoende voor de basisbehoefte van PC audio. Voor mensen met goede speakers / koptelefoon is een losse dac erbij kopen toch wel een must.
Even de specs er bij gehaald http://audiophilesoft.ru/...ek_audio_setup/ALC887.pdf en toegegeven, er zijn beter metende chips, maar ik zie geen matige cijfers. Goed geïmplementeerd zou dit prima moeten kunnen klinken. Een losse DAC een must noemen is imho overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

dubbele post.

[ Voor 85% gewijzigd door Lip op 21-04-2017 22:29 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik vind het ook allemaal zwaar overdreven, bovendien is er helemaal niet gemeten waardoor de meningen niet ondersteund worden.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Ik merk trouwens ook geen verschil in geluidskwaliteit bij het gebruiken van de Realtek drivers tov de stock Windows 10 drivers. Zorgen de Realtek drivers dus niet altijfd voor betere kwaliteit? Ik heb de driver namelijk maar weer verwijderd, gezien hij ram en rom innam en ik dus geen verschil hoorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Zoals eerder vermeld kun je het verschil tussen een Realtek en een highend audio chip goed horen mits je ook een setje highend speakers of koptelefoon erbij gebruikt. Dan pak je die dingen zo op.

Over het algemeen is een Realtek wel te pruimen maar als je het vergelijkt met een degelijk ding van 100 euro of meer dan krijg je vooral een grotere soundstage, je hoort meer details tussen de vele instrumenten, het klinkt voller en completer. Geluid kan je moeilijk uitleggen en moet je gewoon horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
cordonbleu schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:30:
Ik heb mijn speakerset natuurlijk wel verbonden via een 3,5mm aansluiting. Heb met de Edifier R1700BT namelijk alleen de mogelijkheid voor 3,5mm en tulp. Dan is de kwaliteit altijd wel gelimiteerd lijkt mij. Via optisch zou het natuurlijk nog beter kunnen, maar dat ondersteund deze set dus niet.
Het is niet de kabel die het verschil maakt. Jack/tulp is een analoge aansluiting, optisch is een digitale aansluiting. De muziek op de pc is digitaal, het stroompje wat de speaker aanstuurt is analoog. De informatie van de pc moet dus van digitaal naar analoog worden omgezet om geluid te krijgen. Bij een geluidskaart met Jack aansluiting, gebeurt deze omzetting in de geluidskaart, de chip bepaald de kwaliteit van de omzetting. Heb je speakers met een optische ingang, dan gebeurt de omzetting in de speaker. De geluidskaart wordt hierbij dus als het ware omzeilt. Niet alle speakers hebben een chip aan boord om een digitaal signaal naar analoog om te zetten. De edifier heeft wel zo'n chip, maar gebruikt deze enkel bij de Bluetooth verbinding.

Digitaal aansluiten is dus niet per definitie beter en zinloos icm een dure geluidskaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 16:03
Iedereen praat hier over de geluidskaart, maar zou je niet net zo goed of beter af zijn met een versterker of surround receiver die digitale input van je PC snapt en er een mooi analoog signaal voor je speakers van maakt? Dat is direct toekomstbestendig en niet afhankelijk van drivers.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Sir_Hendro schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:43:
Zoals eerder vermeld kun je het verschil tussen een Realtek en een highend audio chip goed horen mits je ook een setje highend speakers of koptelefoon erbij gebruikt. Dan pak je die dingen zo op.

Over het algemeen is een Realtek wel te pruimen maar als je het vergelijkt met een degelijk ding van 100 euro of meer dan krijg je vooral een grotere soundstage, je hoort meer details tussen de vele instrumenten, het klinkt voller en completer. Geluid kan je moeilijk uitleggen en moet je gewoon horen.
Ik bedoelde met hetgeen waar je nu op reageerde dus eigenlijk of het echt nuttig voor de geluidskwaliteit is om de drivers van Realtek geïnstalleerd te hebben. Ik had namelijk eerst alleen de generic Windows drivers voor audio geïnstalleerd staan en heb daarna de audio drivers van Realtek voor mijn mobo geïnstalleerd, maar ik hoorde hiertussen dus geen verschil.

Klopt het dus dat er tussen de drivers van Realtek en de generic drivers van Windows geen werkelijk verschil merkbaar is in de geluidskwaliteit en dat de drivers van Realtek installeren alleen nuttig is omdat je hier meer opties en instellingen hebt en hij de poorten herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:34

franssie

Save the albatross

cordonbleu schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 01:44:
[...]
<> daarna de audio drivers van Realtek voor mijn mobo geïnstalleerd, maar ik hoorde hiertussen dus geen verschil.

Klopt het dus dat er tussen de drivers van Realtek en de generic drivers van Windows geen werkelijk verschil merkbaar is in de geluidskwaliteit en dat de drivers van Realtek installeren alleen nuttig is omdat je hier meer opties en instellingen hebt en hij de poorten herkent?
De hardware DAC blijft hetzelfde - dus inderdaad andere optie maar waarschijnlijk hetzelfde geluid. Waarschijnlijk omdat ik niet weet hoe de drivers werken en natuurlijk elke hardware slecht aan te sturen is maar bij een DAC verwacht ik dat niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Als je verschil hoort tussen die drivers is het waarschijnlijk iets van eq oid war de ene driver wel doet, en de andere driver niet. Dat is dan dus niet dat het betreft klinkt, maar dat er aan de audio gesleuteld wordt. Als je dat graag wilt kun je wat misschien beter zelf (gecontroleerd) doen met een eq.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Pagina: 1