Welke wifi&bluetooth kaart past er op mijn moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsnaps
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-07 08:17
Mijn vraag
Graag zou ik willen weten welke wifi&bluetooth kaart er past op mijn moederbord?
Ik zie dat ik een PCIex1_1 aansluiting heb, moet deze kaart dan daar in?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Gigabyte B150 HD3P moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nou, ik heb al een aantal dingen gezocht, maar het word mij een beetje duizelig omdat ik het niet zo snap.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07-2024

timal

hey

Als je een externe kaart wilt kijk je naar USB: Wifi en Bluetooth.

Voor een interne kaart heb je zo te zien de keus uit een PCI-express kaart en een "gewone" PCI kaart.

Eén enkele kaart met zowel Wifi als Bluetooth zie ik niet zo snel, en waarschijnlijk is het ook goedkoper om die twee los aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En een gewone PCIkaart is niet echt aan te raden. Die bus is heel beperkt, dus een hoge throughput ga je daarmee nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

TERW_DAN schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:05:
En een gewone PCIkaart is niet echt aan te raden. Die bus is heel beperkt, dus een hoge throughput ga je daarmee nooit halen.
PCI (32 bit, 33Mhz) is nog altijd zo'n 133 MByte/sec. Dit zou genoeg moeten zijn voor gigabit snelheden (125 MByte/sec, vaak minder in de praktijk)

PCI Express is natuurlijk veel sneller.

Met USB haal je in de praktijk vaak lagere snelheden, oom omdat USB transfers je disk IO vaak vertragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tyrian op 28-04-2017 15:20 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is een aankoopadviesvraag. Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder inhoudelijk:
TERW_DAN schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:05:
Oh? Hierboven rekent Tyrian het in MBps uit, maar het is inzichtelijker voor netwerksnelheden om het in Mbps uit te drukken. 133MBps is 1064Mbps. We hebben het hier over WiFi (die paar bits Bluetooth zijn verwaarloosbaar). Er bestaan zeker WiFi-oplossingen die een link rate boven de 1000Mbps kunnen bieden (bijv de Asus PCE-AC66, met 3x3 MiMo en max link rate van 1300Mbps), maar link rate != throughput, je haalt max 70% van link rate als throughput, meestal flink minder. 70% van 1300Mbps is 910Mbps. Je gaat pas een bottleneck ervaren als de bus de netto throughput niet aankan. Maw zelfs WiFi-ac 3x3 MiMo gaat nog niet bottlenecken op een PCI bus.

Wave 2 WiFi-ac met 4x4 MiMo zou er wel op bottlenecken, maar 1) ik ken - los van interface - geen losse kaarten die dat bieden en desktop OS support hebben en 2) al zou je er eentje vinden, de kans is zeer groot dat de andere kant van de WiFi-verbinding geen 4x4 doet, dus is het alsnog weggegooid geld.

IRL haal je met een nagenoeg perfecte 5GHz WiFi-ac verbinding en 3x3 MiMo trouwens rond de 600Mbps, dat gaat met twee vingers in z'n neus.

Maar TS, paar dingen:
- Vaste computers verdienen vaste aansluitingen. Zelfs de beste WiFi is nooit zo snel, zo stabiel of trouwens zo goedkoop als een vaste ethernetkabel. Al denk je dat je zelf zo'n ding niet kunt trekken, bedenk dat je voor de prijs van een goede WiFi oplossing vaak al iemand in kunt huren om dat voor je te doen.
- over 'goede' WiFi gesproken, bedenk dat alles van metaal WiFi-signalen tegenhoudt en/of vervormt en de achterkant van je PC doorgaans slechtst denkbare plek is voor een antenne. Ook een USB-stick in de voorzijde is niet ideaal. Als je al een vaste computer via WiFi wilt aansluiten op een netwerk, wil je zorgen voor antennes die verplaatsbaar zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de Asus PCE-AC66 die ik al noemde. Of overweeg een USB adapter op een USB verlengkabel. Veel van de betere USB-adapters worden geleverd met een 'voetje' en verlengkabel. Zie bijvoorbeeld de TP-Link Archer T9UH.
- Je moederbord is nog maar begin van het verhaal. Wat voor kast zit eromheen? Heb je full height of low profile uitbreidingssloten? Welke uitbreidingsslots zijn nu in gebruik? En zitten daar grote (video)kaarten in die andere sloten afdekken met hun koeler?
- Tenslotte heeft het weinig zin om alles qua WiFi perfect in je PC te doen als de andere kant van de WiFi-verbinding shit is. Met wat voor AP (router?) moet het verbinden?

Oslik blyat! Oslik!