Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backspin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 10:25
Ik heb (bij een klant) een Fritzbox die als router in gebruik is, niet via een VDSL lijn, maar via de 'Existing connection over lan' setting, waarbij 1 van de ethernet LAN poorten een WAN poort wordt.
Deze klant zit in een bedrijfsverzamelgebouw waarbij alle bedrijven op een gedeelde glasvezel zitten. Ze krijgen op de WAN poort van de Fritzbox via DHCP een ip-adres toegekend. Dit is geen 'internet' ip, maar een lokaal adres, dus het is double-nat, maar het werkt prima.
Nu is het ook mogelijk om een fixed 'internet' ip te krijgen, zodat ze hun eigen externe ip hebben en dan wat portforwardings kunnen doen.
Dit fixed ip moet hard ingesteld worden op de Fritzbox, wordt dus niet via DHCP uitgedeeld op basis van bijv. MAC-adres.
Nu komt het probleem: als de Fritzbox in de 'Existing connection over lan' modus staat, gaat hij er van uit dat hij via DHCP een WAN ip-adres krijgt. Nergens in de interface is een optie om een fixed ip in te voeren.
Heb met AVM support gebeld en die bevestigden dat.

Nu draait de Fritzbox een linux-variant, en is het volgens mij ook mogelijk om telnet aan te zetten. Dus ik dacht: wellicht is er iemand hier op het forum die zegt: wat jij wil kan wel via telnet. En dan bij voorkeur nog met wat hints hoe/waar dat in te stellen ;-)

Dus..ik ben benieuwd wat er mogelijk is. Zou zeer cool zijn om dit werkend te krijgen!

Beste antwoord (via Backspin op 24-04-2017 15:48)

• Valkaniac
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 23:15
Jup, ik kom er achter dat de truc is om bij 'Internet service provider' 'Other Internet service provider' te kiezen ipv 'Existing connection over LAN' (in mijn geval is telfort ftth old een zelf gemaakt profiel)
Dan kies je voor 'Connecting to cable modem (cable connection)'
Dan nog even onderaan klikken op 'change connection settings' dan kan je naar wens alles invullen wat je wil.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kun je dit vaste IP adres niet in de DHCP server definiëren op basis van het MAC address? Dan staat de Fritzbox nog steeds op DHCP, maar heb je wel een vast IP.

[ Voor 28% gewijzigd door Equator op 20-04-2017 21:52 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backspin
Helaas, ik heb geen controle over de rest van het netwerk in het pand, alleen over de ruimte van mijn klant en de binnenkomende verbinding in die ruimte.
Heb al aan de beheerpartij gevraagd of ze het vaste ip via DHCP konden uitdelen, maar dat doen ze niet.
Dus het wordt òf uitzoeken of het via telnet in te stellen is, òf een andere router neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als je die keuze hebt, dan zou ik kiezen voor een echte router. Voor betrekkelijk weinig geld heb je bijvoorbeeld een EdgeRouter Lite (Alleen heb je dan geen WiFi access point), maar de meeste routers kunnen dit gewoon.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backspin
@Equator: ja, daarom verbaast het me zo dat die Fritbox het niet kan.
Voordeel van de Fritzbox is dat 'ie ook het basisstation is voor hun VoIP/Dect systeem. Dat kan 'ie ook wel blijven doen als er een andere router komt, maar hoe minder apparaten, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dit klinkt alsof ze een public subnet hebben op de hoofdverbinding. Dat is de router waar je eigenlijk iets aan wil doen, die zou met DHCP de publieke adressen kunnen uitdelen.

Hier thuis draai ik virtueel meerdere omgevingen op een publiek subnet en stel ik fixed external IP's in op de routers (pfSense) per omgeving, welke alle als exposed hosts op de hoofdrouter (Fritzbox) staan, maar in mijn geval heb ik dan ook alleen VoIP op de hoofd router.

Je zou ook een ip helper kunnen zetten en een 'lokale' DHCP server het publieke adres kunnen laten uitdelen aan de Fritzbox.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Backspin schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:39:
Ik heb (bij een klant)...

Nu is het ook mogelijk om een fixed 'internet' ip te krijgen, zodat ze hun eigen externe ip hebben en dan wat portforwardings kunnen doen.
Says who? Als iemand heeft geroepen "je kan een fixed public IP krijgen", dan zal dat waarschijnlijk de ISP zijn geweest? Of de lokale netwerkbeheerder? Volgens mij zijn beiden uitermate goed in staat om een IP toe te kennen op basis van bepaalde criteria; ISP's kunnen (maar niet altijd) op MAC-adres een IP uitdelen; de lokale beheerder zal hiermee kunnen assisteren door de Fritzbox middels VLANs in "DMZ" te hangen dus ongeacht alle bekabeling, direct op te inkomende lijn van de ISP te hangen.

Of mis ik wat in het verhaal omdat je zelf geen beheer kan/mag doen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkaniac
Ik heb hier zelf actief een FB7390 in gebruik en heb deze instelling wel onder 'account information'

Zelf heb ik de instellingen zo staan (Firmware Fritz!OS 06.30)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i1846KG.png

Ik krijg wel een adres via DHCP maar zou dit manual in kunnen stellen.

Indien jij dit niet beschikbaar hebt stof ik mijn 7360 nog af om de functie te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Bovenstaande is ook beschikbaar in de 7360, net gechecked:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kkzOFdL.png?2

[ Voor 21% gewijzigd door luxan op 21-04-2017 09:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Valkaniac
Jup, ik kom er achter dat de truc is om bij 'Internet service provider' 'Other Internet service provider' te kiezen ipv 'Existing connection over LAN' (in mijn geval is telfort ftth old een zelf gemaakt profiel)
Dan nog even onderaan klikken op 'change connection settings' dan kan je naar wens alles invullen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Valkaniac schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:08:
Dat maakt niet uit, je kunt ook bij 'Existing connection over LAN' een fixed IP invoeren. Je moet alleen even 'Change connection settings' uitklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkaniac
In mijn FB 7360 ziet het er zo uit O-) (Fritz!OS 6.30)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wsOseTi.png

Hier zie ik geen mogelijkheid voor 'change connection settings' ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Valkaniac op 21-04-2017 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backspin
De interface van de FritzBoz in kwestie ziet er wel anders uit (is de nieuwere, slickere vormgeving. FritzOS 6.53). En ik twijfel nu of het een 7360 is of een 7340.
De tip om via via 'Existing connection over lan' te doen, maar via 'Other service provider' is een goeie! Had daar al kort gegekeken, maar ga dat nog wat uitgebreider doen. Maandag ben ik daar weer, dus dan volgt update. Dank voor het meedenken tot nu toe!

Overigens waren bij 'Existing connection over lan' geen opties om het ip-adres vast te zetten, ook niet onder 'change connection settings'.

[ Voor 14% gewijzigd door Backspin op 21-04-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Nee, die vind je onder Home Network - tabblad (bovenin) Network settings, en dan knop IP addresses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backspin
@haik01: volgens mij is dat alleen voor de ip-adressen aan de LAN-kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
Valkaniac schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:17:
In mijn FB 7360 ziet het er zo uit O-) (Fritz!OS 6.30)
[afbeelding]

Hier zie ik geen mogelijkheid voor 'change connection settings' ;)
Kwestie van even onderaan de pagina op "View: Standard" klikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backspin
Ok, het werkt! Niet via ''Existing connection over lan'', want daar is op geen enkele manier een vast ip in te voeren.
Het is gelukt via "Other internet service provider"->"Connection to an external modem or router". Daar geeft de ''Change connection settings" optie wel de mogelijkheid tot het invoeren van een vast ip.

Dank allen voor het meedenken!
Pagina: 1