Xcopy via taskmanager geeft invalid drive specification

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 15:40
Hallo,

Een programma maakt elke nacht een backup op de bijbehorende PC. Voor een beetje meer veiligheid wil ik deze backup overhevelen naar een andere PC binnen het netwerk. Het leek me leuk/leerzaam om hier een bat. file voor te maken en deze met taakplanner elke nacht te laten draaien. Dit is dus mijn allereerste ervaring met command line (ok, op ipconfig etc na)

code:
1
2
3
4
@echo off
XCOPY W:\ A:\backups\BACKUPT4C /D /Q
forfiles /p W:\ /d -5 /c "cmd /c del @file"
forfiles /p A:\backups\BACKUPT4C /d -5 /c "cmd /c del @file"

Als ik onderstaande via CMD uitvoer, gaat het goed. Ik zie de files getransfered worden en oude files gedelete worden.

code:
1
cmd /k backup.bat

Wanneer ik deze vervolgens handmatig start via taakplanner om de taak te testen, krijg ik de foutmelding in CMD

code:
1
Invalid drive specification

Waarom krijg ik deze niet als ik deze via CMD uitvoer? En belangrijker nog; Hoe los ik dit op? Ik heb expres al een netwerkschijf gemaakt (W:), omdat een map via het netwerk benoemen blijkbaar niet werkt met xcopy

[ Voor 4% gewijzigd door LoeWn op 20-04-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom kies je bijvoorbeeld niet voor de standard backup mogelijkheden die Windows zelf biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat als je een net use W:\ \\server\share opneemt voor de xcopy in de batch file, en later weer disconnect met net use w: /delete?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ryanirin schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:10:
Wat als je een net use W:\ \\server\share opneemt voor de xcopy in de batch file, en later weer disconnect met net use w: /delete?
Waarom zou je? xcopy werkt namelijk gewoon wel met unc:
C:\Users\Brahiewahiewa>xcopy \\t110\data\*.* temp\
\\t110\data\...

41 File(s) copied

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06 09:31
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 04:27:
[...]

\\t110\data\...

41 File(s) copied
Eens met bovenstaande, dat is de nette manier om de taak aan te maken.
Maar het opnemen van net use zal zijn probleem ook oplossen. Taken krijgen vaak een andere sessie mee, hierdoor zijn "handgemaakte" netwerkkoppelingen niet beschikbaar.

Maar het gebruik van unc is de manier om dit aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 15:40
Anoniem: 249002 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:08:
Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom kies je bijvoorbeeld niet voor de standard backup mogelijkheden die Windows zelf biedt?
Omdat ik een Tweaker ben :+

Nee dat zou inderdaad nog kunnen. Maar daar leer ik niet veel van :9
Ryanirin schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:10:
Dat zou ik kunnen proberen. Maar dat komt toch op hetzelfde uit? Xcopy blijft een netwerkschijf zien of am i wrong?

Ik zal vanavond 'ns gaan stoeien met unc.

Thanks so far guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Onder welke user draait het in de taakplanner? Een drive letter voor een netwerkschijf is namelijk specifiek voor jouw account. Andere users zien die drive niet. Dan moet je de drive letter in het script koppelen (met NET USE) of gewoon het UNC pad gebruiken (als dat werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 04:27:
[...]

\\t110\data\...

41 File(s) copied
Omdat net use eventueel andere foutmeldingen terug zou kunnen geven dan xcopy, waaraan makkelijker te zien zou kunnen zijn waarom er iets mis kan gaan, bijvoorbeeld in authenticatie.
Task scheduler draait in een andere context dan de user. Je zou hier om heen kunnen werken door EnableLinkedConnections te gebruiken, waardoor de connecties gedeeld worden over de filtered access tokens en de admin access tokens. Zie ook https://technet.microsoft...ry/ee844140(v=ws.10).aspx.
Pagina: 1