Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

Topicstarter
Ik kan er vrij weinig over vinden en daarom stel ik mijn vraag hier in de hoop dat mensen me op weg kunnen helpen.

Situatie: Wij zijn van plan de achtertuin aan te pakken. We wilden er ook graag tuinverlichting in hebben. We zouden graag (richtbare) grondspots willen. De hovenier stelde 12V (In-Lite) voor, maar het zou ook goed op 230 volt kunnen (alleen meer verbruik enzo volgens de hovenier). Is dit ook zo? Welke voor en nadelen kleven er aan 12V? 12V is met een transformator, maar is dat op de een of andere manier ook werkend te krijgen met demotica?

Ik zou graag mijn buitenverlichting automatisch geschakeld willen hebben en als het even kan met IFTTT icm de (toekomstige) Google Home willen kunnen bedienen. We hebben zelf hier op de hele begane grond al Hue lampen hangen (4 stuks GU10 en 3 E27 fittingen). Nu zijn de In-Lite spots ledjes (zonder fitting lijkt me?), maar zou op de een of andere manier ook de GU10 in een grondspot kunnen?

Zoals jullie kunnen lezen zit ik wat te brainstormen, maar ik hoop toch echt dat iemand me van iets meer informatie kan voorzien. We zijn van plan van de zomer de achtertuin aan te pakken en ik zou dit topic dan ook oa willen starten om mijn ervaring met jullie te delen en de voortgang van dit projectje te willen laten zien. We hebben 2 offertes aangevraagd en met de 3e moet ik nog een afspraak maken. Specifiek over verlichting hebben we het nog niet al te veel gehad, vandaar deze vraag op dit forum.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

Beantwoord je vraag niet helemaal maar ik heb een terras van vlonderplanken en daar had ik lampjes op elke hoek dmz een zonnepaneeltje maar dat spul blijft hooguit 1 à 2 seizoenen heel. Bij de aanleg had ik in het midden al een putje gemaakt waar oa netwerk, 230V e.d. op uitkomen dus fittingen gemonteerd in de bestaande lampjes, draden getrokken onder het terras, kaku er tussen en aansturen vanuit domoticz. :)

Werkt nog niet naar volledige tevredenheid (bereik is magertjes door de planken ertussen) maar met een beetje simpele huisvlijt kun je best een eind komen afhankelijk van wat je wil.

230V in je tuin is niet zuiniger of onzuiniger, hangt er maar net vanaf wat je eraan hangt. 12V wordt vaak gebruikt omdat het laagspanning is en je automaat er niet meteen uitklapt als je er met een spa doorheen gaat maar ik zou verder niet weten waarom het niet zou kunnen. Wisselspanning wordt niet voor niets gebruikt om lange(re) afstanden te overbruggen. Een 12V trafo kun je ook met kaku oid schakelen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:00
Hier in de tuin alles op 230V~ en met Fibaro en Qubino z-wave units wordt alles geschakeld. Heb in de tuin wel 1,5mm2 gebruikt omdat het allemaal LED verlichting is. De kabel met 1,5mm2 is net wat beter te leggen en in de dozen af te werken. Alles afgezekerd met een 10A Stotz. Bereik is prima en ben nog steeds zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Topicstarter
Zo, we zijn alweer een stap verder. Tekening is gemaakt. Grondspots zijn besteld. De spots zelf nog niet. Ik verwacht dat in de eerste of tweede week van juni begonnen wordt. Moet ik alleen nog even weten of je op de een of andere manier ook spatwaterdichte) wandcontactdozen IN de blokken van de borders kunt afmonteren of (omdat het niet anders kan) toch opbouw moet zijn waarbij de lelijke leiding (pvc buis) tegen de rand van de border te zien is.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

Zolang eea niet onder water komt te staan of er met 'druk' water op komt moet dat geen probleem zijn maar een plaatje zegt meer natuurlijk. Als je twijfelt geen wcd maar gewoon een gietmof gebruiken, die kun je ingraven of een montagedoos zolang die maar boven de grond hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 917165

Wil je het goed aanleggen, heb je voor 240v in je tuin duurdere kabels nodig die er ook voor geschikt zijn om in te graven en langdurig buiten te blijven. Die zijn duur, in verhouding. Je betaalt dan al snel richting de 70 euro voor 25m snoer (google: grondkabel 240v).

Dat is de enige reden waarom men laagspanning in de tuin gebruikt. 12v tweelingsnoer koop je voor 15 euro voor 25m in de juiste kwaliteit, of, zoals zoveel mensen doen, voor een knaak uit de rommelbak in rommelkwaliteit. Het werkt toch wel.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 28-05-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

InF.Inc schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:09:
Zo, we zijn alweer een stap verder. Tekening is gemaakt. Grondspots zijn besteld. De spots zelf nog niet. Ik verwacht dat in de eerste of tweede week van juni begonnen wordt. Moet ik alleen nog even weten of je op de een of andere manier ook spatwaterdichte) wandcontactdozen IN de blokken van de borders kunt afmonteren of (omdat het niet anders kan) toch opbouw moet zijn waarbij de lelijke leiding (pvc buis) tegen de rand van de border te zien is.
Wat voor spots ga je gebruiken? Tuin ligt hier ook open, misschien heb je nog wat inspiratie voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Topicstarter
@Beekforel Deze: https://www.ledlampendire...62UpBMraHqKZstRoCh2rw_wcB

Je hebt ze ook in het vierkant. Let goed op de installatie. Als je dat niet strikt volgt heb je geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Overigens is het geen domotica maar hortotica :P
Huis = domus
Tuin = hortus

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 31-05-2017 07:44 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Topicstarter
anandus schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 07:44:
offtopic:
Overigens is het geen domotica maar hortotica :P
Huis = domus
Tuin = hortus
Geen hond die zoekt op hortotica, maar je hebt helemaal gelijk.

Pagina: 1