Aankoopadvies dus schopje naar CEA.
Zoek de specificaties van beide receivers op en zet ze naast elkaar. Dus spec-sheets en handleidingen naast elkaar leggen en niet even vluchtig 1-2-3 kijken. Ook goed kijken dat je wel de waardes neemt waar je wat aan hebt, dus niet de 190 Watt van de Pioneer tegen de 110 Watt van de Marantz zetten. Niet dat je überhaupt op vermogen moet letter, maar puur als voorbeeld.
Ik zie zo al relatief grote verschillen die de ene receiver direct af kan doen laten vallen ten opzichte van de andere. De Pioneer is uit 2011 en daarmee fiks ouder dan de uit 2014 afkomstige Marantz. Daardoor heeft de Marantz HDMI 2.0 waarmee de Pioneer nog over HDMI 1.4 beschikt. Zonder te weten wat je met de receiver wilt gaan doen, met bovenstaande voorbeeld op welke TV de reciever aan wordt gesloten, is dit voor ons ook gissen. Ander voorbeeld is Zone 2. Als Zone 2 een harde eis is dan moet je kijken naar wat er naar Zone 2 gestuurd kan worden. Daar kunnen ook verschillen in zitten met bijvoorbeeld alleen analoge bronnen duursturen of ook digitale.
Qua geluidskwaliteit zal je het meeste gaan halen uit de Room Correction Software die beide apparaten aan boord hebben. Nu heb ik zelf geen ervaring met MCACC van Pioneer, maar enkelen die ik ken wel en die zijn er zeer tevreden over. Die kennis afzettende dat de Marantz over slechts Audysses MultEQ XT beschikt zou ik daar de winnaar wel van weten. Ook niet gek aangezien je twee zeer diverse apparaten aan het vergelijken bent. Klankverschil tussen een merken an sich dan wel type versterkers (Klasse A/B versus Klasse D) is een geheel aparte discussie die je niet moet willen voeren. Daar zijn hele fora over vol geschreven en de twee partijen komen er nooit uit. Die discussie zou ik dan ook niet aan willen gaan. Als je dat wilt weten is er maar één optie en dat is naar beide machines gaan luisteren op dezelfde speakers op dezelfde omgeving. En voor een goed resultaat ook nog blind.
En dat is ook het mijn laatste punt. Als laatste vind ik dit vergelijk wat hier gedaan wordt nogal scheef. Een goedkopere, nieuwere mid-end Marantz versus een oudere high-end Pioneer. Ook te zien in het prijsverschil van 200 euro (wat de vergelijking nog krommer maakt aangezien 200 euro op 600 euro een aanzienlijk percentage is). Voor de 600 euro van de Pioneer heb je ook een SR7008 van Marantz. Ook wat ouder en hoger in serie wat deze meer gelijk maakt met de Pioneer. Puur als voorbeeld, even snel gezocht op Marktplaats. En zo zijn er nog wel wat opties te noemen waarbij andere merken betrokken worden. Maar zonder verdere informatie is er voor ons weinig over te zeggen. Misschien heb je wel zeven apparaten met HDMI die je aan wilt sluiten, dan valt de Pioneer ook al af. Ik zie dat je zegt dat geluidskwaliteit de belangrijkste factor is, maar een AV-receiver is zo veel meer dat je die andere opties wel mee moet nemen.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.