Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudia1234
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-12-2023
Hallo

Ik ben een tijdje terug afgestudeerd als Interaction Designer. Maar heb nog geen werk kunnen vinden. Ik ben nu benadert voor een traineeship tot Tester. Ik zie wel een paar overeen komsten waarom ik dit werk ook leuk zou vinden. Maar over sommige punten twijfel ik nog. Ik hoop dat mensen mij hier wat meer informatie over kunnen geven.

- Ik heb dyslextie, genoeg dat ik altijd spellings fouten en rare zinnen blijf maken. Is dat en probleem?
- Is het een creatief vak. Zoals UI creatief is. (dit is voor mij erg belangrijk)
- Kun je vanuit hier door groeien naar een UI functie?
- Ben je veel in contact met Eindgebruikers.

Nog een vraagje:
Is het een rare sprong van UI Designer naar Tester?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
-Ok
-Nee
-Ja
-Nee

Maak je geen zorgen of het een rare sprong is. Werkervaring als UI tester komt wel van pas bij UI Design.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:39

sebasd

loopt op espresso

* Zolang je duidelijk kunt maken (mondeling en schriftelijk) wat je probeert te vertellen lijkt het me van niet.

* Ja, testen is zeker een creatief vak. Je bekijkt software juist met een heel andere blik (niet 'het moet A, B en C doen', maar 'wat gebeurt er als ik X, Y of Z doe?'

* Vast wel. Is niet mijn expertise.

* Hangt een beetje van je rol af (binnen het testvak zijn er zoveel verschillende dingen die je kunt doen), maar over het algemeen wel.

En nee, een rare sprong is het niet. Toen ik begon zat ik in een masterclass vol met afgestudeerd biologen en gesjeesde studenten culturele antropologie (beetje gechargeerd). DAT is een rare sprong. En ook die zijn volgens mij prima terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39

Garyu

WW

* Dyslectie kan een probleem zijn, maar moet niet. Niet meer of minder dan in andere gebieden. Belangrijk is dat je precies kan werken, en proactief mee kan denken met je eigen afdeling en de software-ontwikkelaars waar je mee gaat samenwerken.

* Creatief - dat hangt er nogal vanaf wat/waar/hoe je gaat testen. Ben je slechts een radertje dat "moet" draaien en alle beweging zit al vastgesnoerd, of, zoals ik het zelf ken, moet je zelf het wiel uitvinden en automatiseren en kijken hoe je zo goed en efficient mogelijk je software kan testen?

*Doorgroei - je kan altijd wisselen van baan. Ik denk dat test-ervaring je heel veel helpt bij UI design, maar misschien ook een soort van beroepsblindheid kan veroorzaken, omdat je toch meer gaat denken als een software ontwikkelaar. Zolang je uiteindelijk als UI designer weer veel contact hebt met eindgebruikers en je geleerde methoden nog kan onthouden/inzetten zie ik er in ieder geval geen probleem in, juist eerder een meerwaarde omdat je meer facetten kan belichten en een bredere achtergrond hebt.

* Contact met eindgebruikers als tester? Nee. Eigenlijk niet. Je zult vooral werken met gestresste software ontwikkelaars en project managers die zich afvragen hoe lang dat testen nog gaat duren ;). Niet dat dat de pret mag drukken, natuurlijk.

En wat betreft je laatste vraag: Boeien of het een rare sprong is.. zelf ben ik van de psychologie naar UI naar embedded software ontwikkeling voor voertuigen gegaan :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Als je met creatief het ontwerpen van de look en feel bedoelt, dan is dat niet vergelijkbaar met een tester. Wel kan het creatief zijn op andere vlakken, maar veel zal afhangen van het type team waar je inkomt en de software die getest moet worden. Maar dat zal niet heel anders zijn dan als je UI designer bent.

En je kunt er altijd mee starten. Mocht na 2 jaar blijken dat het je toch echt niet ligt, kun je alsnog naar een andere functie zoeken en de 2 jaar testervaring is echt wel meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudia1234
Waar ik moeite mee heb is de kans dat ik te weinig ervaring als UI designer zal hebben om het vak weer te kunnen oppakken. Ik heb nu alleen mijn afstudeer en stage opdrachten al voorbeelden. Wat als ik inga op het aanbod wil ik het gebruiken om door te groeien naar UI designer.

[ Voor 18% gewijzigd door Claudia1234 op 21-04-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Claudia1234 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:07:
Waar ik moeite mee heb is de kans dat ik te weinig ervaring als UI designer zal hebben om het vak weer te kunnen oppakken. Ik heb nu alleen mijn afstudeer en stage opdrachten al voorbeelden. Wat als ik inga op het aanbod wil ik het gebruiken om door te groeien naar UI designer.
Voor een deel overlappen ze wel. Als tester ben je ook bezig met (technische) ontwerpen doornemen, praten met de business en analyse. En je test uiteraard, iets dat ook deel zal zijn van het werk van de UI designer.
Maar, het is niet zo dat UI designer een stap hoger is op de test-ladder. Het is dus zeker niet vanzelfsprekend dat je van de 1 naar de ander kan groeien. Veel zal afhangen van het type test dat je gaat uitvoeren. Zo kan het uitvoeren en/of ondersteunen van een UAT een prima aanvulling op je opleiding zijn en een goede skill om later op een UI vacature te solliciteren, maar als je alleen maar technische regressietests uitvoert, heeft dat weinig met UI's te maken.

Ik doe even een gok: je bent benadert door een recruiter van een detacheringsbureau. Zij bieden je de mogelijkheid aan om tegen een startsalaris+auto tester te worden. Ze bieden je ook zinnige opleidingen aan (op kantoor in eigen tijd?).
Dit kan een prima opstap zijn, zeker als je een leuke opdracht krijgt. Maar je bent ook hun product en dat moet voornamelijk geld opleveren, dus zeker als starter zul je niet makkelijk nee kunnen zeggen tegen een potentiele opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudia1234
celshof:

Je hebt goed geraden ik heb inderdaat een aanbod gekregen van een recruiter van een uitzentbureua. Ik zit ook sterk te twijfelen. Ik zoek nu al een tijdje een baan (7 maanden) en het is niet zo dat er geen interesse is in mij. Ben nu al een paar keer uitgenodigd voor gesprekken. En nu lopen er 2 die nog antwoord moeten geven.

Als ik de trainingship ga doen. Ben ik verplicht om het 2 jaar te doen maar als ik het zo lees kan het voor mij negatief uitpakken. Ik vind het bedenken van oplossing het meest intressante van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er is veel vraag naar testers en het is geen populaire keus. Mijn advies: doe het alleen als het je leuk lijkt om jaren in verder te gaan, of als dit gewoon het beste is wat je kunt vinden.

Als je het niet leuk vind en toch doet, loop je het risico dat na bijvoorbeeld 5 jaar het erg lastig wordt nog een carrièreswitch te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-08 13:23
Als het je doel is om gelijk ui design te doen zou ik nu niet nu gaan testen. Dit was anders geweest als je het nog niet zo goed wist.

Neemt niet weg dat voor bijna alle it beroepen testen een plus kan zijn als je overstapt. En overstappen kan altijd nog, maar wellicht begin je wel weer opnieuw qua salaris.

Waarschijnlijk ben je het solliciteren ook gewoon zat en wil je gewoon een baan en wat geld verdienen? Dit mag ook best een reden zijn om een keuze te maken.

Ik denk dat allebei de trajecten prima zouden zijn maar als het mijn keuze mocht zijn zou ik proberen in 1 keer te starten als ui designer. Ook al kost het je nog een half jaar solliciteren qua tijd haal je dat dan wel weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-09 22:36
Ik denk dat dyslexie bij bijvoorbeeld het testen van een bepaalde syntax, of als je tabellen moet controleren op juiste cijfers, nadelig kan zijn. Als je voornamelijk front-end aan het testen bent zal dat wel meevallen. Het back-end gebeuren dat naar mijn mening een stuk complexer is wat betreft testen, is misschien wel een probleem. Dit is mijn mening op basis van uitgevoerde opdrachten.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudia1234
Ik ga het waarschijnlijk niet doen, ik geef het kennismakings gesprek nog een kans morgen.

Ik heb nu alweer reacties gehad op 2 starter functies. die goed bij mij passen. Misschien loopt dat beter. En ik heb een traineeship aangeboden gekregen tot Hybride Cloud expert. En wat ik daar van weet lijkt het met leuker. Iedereen bedankt voor het advies. Nu meer info verzamelen over Hybride Cloud expert, wat ook erg breed is.

Of als iemand een leuke idee heeft waarmee ik wat werkervaring kan op doen. Hoor ik het graag.

Iedereen bedankt
Pagina: 1