Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-06 18:30
Hi all,
voor het eerst sinds 6 jaar weer eens een PC in elkaar gezet, er is niet echt veel veranderd >:)
Echter nu heb ik 4 casefans op de be quiet! Dark Base Pro 900 fancontroller aangesloten, ja op de juiste 4 pins pwm pinnen en de ingang op mijn Asus Strix Z270F moederbord casefan 1 PWM aansluiting aangesloten.
De fans draaien en zijn met de schuif ook sneller of zachter te zetten.

Echter waar mijn vraag nu over gaat is :
als de schuif helemaal naar links staat dan zou de controller in bypass moeten staan en het moederbord de fans aansturen,
Echter zie ik in de bios of in de Asus Suite onder Win10 geen rpm's oftewel het moederbord ziet niet dat er een fan op is aangesloten. :?

Mijn conclusie is dan ook dat dit niet gaat werken. Moederbord ziet geen fan waarom zou deze dan het pwm signaal verhogen bij een hogere moederbord temperatuur ?

Voor ik met de soldeerbout en oscilloscoop aan de slag ga wil ik graag weten van een andere be quiet! Dark Base Pro 900 bezitter of deze dit probleem herkent?
Oftewel stuurt de fancontroller wel 1 van de 4 rpm signalen retour naar het moederbord ?

Alvast bedankt voor de moeite :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
Niemand met een DBP900pro ?
Ik ben ondertussen op onderzoek uit gegaan en heb de scope aan de pwm ingang en rpm uitgang van de fans gezet. Als ze op de fancontroller zijn aangesloten gebeurt er niet veel , ipv een PWM signaal zie ik een DC gelijkspanning. Begrijp het niet helemaal geloof ik, of deze fans worden op een andere manier aangestuurd. Ik denk dat ik beQuiet maar eens een mailtje ga sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
Ter info, antwoord van de fabrikant:
i am really sorry but this is a normal behavior.
The PCB Panel cant send the rpm speed to the mainboard.
If you like to monitor it permanently you need to connect the fans to the mainboard.
Best regards
Herr Sönke Ruscheck
After Sales & Support
Kortom je hebt met de DarkBasePro900 NIET de mogelijkheid om het mainboard de casefans te laten aansturen ondanks dat de manual dit wel aangeeft want het mainboard krijgt de rpm speed data niet te zien van geen enkele fan en denkt dus dat de casefan(s) niet zijn aangesloten.
Eigenlijk wel een minpunt, als je de casefans dus op de fancontroller aan sluit heb je alleen maar manuele aansturing mogelijkheid via de slider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Von Wiking
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Heb zelf ook deze kast, maar laten regelen is wel degelijk mogelijk. Ik heb een asus moederbord en daarbij een programma (dual intelligent processor 5) wat de mogelijk geeft om een eigen fanprofiel aan te maken. Het is even een gepruts, maar ik heb nu de slider naar links staan en als de temperatuur van cpu boven de 45 graden komt, gaan de fans harder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
Dus ondanks dat het moederbord geen rpm informatie ontvangt van de fan kun je wel alsnog het pwm signaal aansturen ? Apart. Ik zit er zelf nu aan te denken om de rpm van 1 van de fasecans alsnog los door te koppelen naar het moederbord. Aangezien alle 3 de fans identiek zijn en dus ook identieke rpms zouden moeten draaien bij een gegeven pwm signaal zou dit ook moeten kunnen werken. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Wiking
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik zal vanavond nog eens uitzoeken hoe ik dat nou precies gedaan heb. Zoals gezegd was het nogal een gepruts. Is ondertussen al weer meer dan een half jaar terug, dus welke stappen ik heb ondernomen precies weet ik zo niet meer.
Toen het eenmaal werkte ben ik er maar niet meer aangekomen. If it aint broke.....

Edit:ok, heb ff gekeken bij de hub. Heb de power cable (dus niet van de powersupply) aangesloten op een PWM uitgang van mijn moederbord. Hierdoor ziet mijn PC in de BIOS de verschillende fans. Hier kan ik een profiel aanmaken (in de BIOS dus), naar behoefte. Ik kan dus inderdaad NIET de fans in Windows zelf aanpassen helaas. Waarom is me een raadsel.

Hoop dat dit je helpt. Echt een gave kast. Kom van een Corsair 800D af, maar de Dark Base is veel stiller en mooier (persoonlijk). Heb er trouwens nog 3 silent wings bij gekocht voor de extra koeling. Zitten in het "dak".
Superstil en ultrakoel met overgeklokte 6700K en GT1080.
Heb em trouwens inverted, omdat de kast links van me staat. Kan bijna met geen enkele andere.

[ Voor 54% gewijzigd door Von Wiking op 03-05-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
mbt het zelfde, zodra je de sata connector en de fans in de fan controller insteekt zouden ze dan gelijk al moeten draaien bij power up? of vergeet ik een handeling, ik krijg ze niet van de plaats. (rev 2)

iemand een idee?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.