MacOS Sierra 10.12 - Citrix Receiver 12.4 - Audio issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 17:31

Stiertje

Beginnend OC'er

Topicstarter
Hoi allen,

Voor mijn werk ben ik aan het zoeken naar een oplossing van een audio issue die alleen speelt bij de mensen die een Mac gebruiken. Er wordt via Citrix Receiver verbinding gemaakt naar een XenApp 7.6 omgeving op Windows Server 2008 R2 hosts. Wanneer men probeert om een audio bestand af te spelen in Windows Media Player dan krijgt men op de Mac (Sierra 10.12) geen audio en speelt het bestand niet af. Eenzelfde bestand speelt wel normaal af op een Windows machine die verbinding maakt met Citrix Receiver.

Om alles nog mooier te maken, hetzelfde bestand speelt wel netjes af in VLC met geluid, en de rest van de systeem geluiden werkt ook naar behoren. Dit betekent dat het geluid door Windows Media Player op een of andere manier anders wordt verwerkt dan door VLC. Van wat ik kan vinden is het geluid van Windows Media Player gecodeerd en kan de Mac client die niet afspelen. VLC gebruikt ongecodeerd geluid, deze kan de Mac client wel afspelen.

Helaas is het niet mogelijk om gewoon VLC als standaard programma in te stellen, aangezien we gebruik maken van een voicemail systeem die berichten met een embedded Window Media Player in de gebruiker zijn mailbox plaatst. In mijn ogen is de enige manier om dit te laten werken het werkende krijgen van Windows Media Player geluid via een geinstalleerde codec, echter blijkt ook dit of niet meer te werken in de nieuwere MacOS smaken of blijkt dit enkel applicatie specifiek op te lossen (bijvoorbeeld met codecs voor Quicktime)

Mijn vraag is dus als volgt; Heeft iemand hier ervaring met dit probleem van geluid op een Mac client die verbinding maakt naar een Citrix omgeving, of heeft iemand extra informatie om met mij te delen?

<edit>
Policies in Citrix Director staan op default - Unfiltered
Policies in AD zijn er niet veel, de volgende instellingen hebben met media te maken:
- Enable lossless: Prohibited (Allows the lossless codec for the user) wellicht is dit voor plaatjes
- Optimization for Windows Media multimedia redirection over WAN: Allowed
De rest van de instellingen staan allemaal op default

Ik heb gespeeld met het prohibiten van Windows Media redirection en Windows media redirection optimization, helaas gaf dit geen resultaat.
</edit>

Bij voorbaat dank.

[ Voor 13% gewijzigd door Stiertje op 20-04-2017 15:57 . Reden: Extra info over policies vraag ]

Sig was TE oud!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb je al contact gehad met Citrix om dit probleem te checken?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-08 17:22

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DennusB schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:26:
Heb je al contact gehad met Citrix om dit probleem te checken?
Lijkt me weinig zin te hebben; tenzij ze LTSR draaien, zal Citrix eerst adviseren om te upgraden naar 7.12 of 7.13.

Daarbij mis ik in de startpost alle info over policies, zowel lokaal op XA, eventueel in AD en/of in Citrix. Het (trans)coderen van geluid & video is al sinds Metaframe een issue en het gros van de oplossingen wijst naar bepaalde policies en/of reg-keys om het werkend te krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiertje

Stiertje

Beginnend OC'er

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:36:
[...]

Lijkt me weinig zin te hebben; tenzij ze LTSR draaien, zal Citrix eerst adviseren om te upgraden naar 7.12 of 7.13.

Daarbij mis ik in de startpost alle info over policies, zowel lokaal op XA, eventueel in AD en/of in Citrix. Het (trans)coderen van geluid & video is al sinds Metaframe een issue en het gros van de oplossingen wijst naar bepaalde policies en/of reg-keys om het werkend te krijgen.
Dank voor je antwoord, ik heb de policies reeds nagekeken en op een enkele instelling na staan die op default. Ik heb reeds wat dingen uitgeprobeerd met het prohibiten van redirection en optimization van geluid, aangezien deze redelijk specifiek zijn voor media die aan bepaalde eisen moet voldoen (zoals Windows Media Player) maar helaas geen resultaat.

Beginpost aangepast

Sig was TE oud!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiertje

Stiertje

Beginnend OC'er

Topicstarter
@MAX3400 Uiteindelijk heeft je opmerking over het (trans)coderen van audio me op het goede spoor gezet. Zoals ik al zei heb ik via policies al eens de Windows Media Redirection uitgezet, echter had ik dit gedaan in Citrix Studio. Deze gaven geen resultaat, maar na wat verder spelen heb ik exact dezelfde setting uitgezet in een GPO met Citrix Policies en dit blijkt wel te werken.

De setting die ik dus nodig had was:
Windows Media Redirection: Prohibited

Als deze op allowed staat dan wordt het audio signaal gecodeerd gestreamed naar de client, en moet de client de codecs hebben om het geluid te decoderen. Deze setting is default allowed, door deze op prohibited te zetten wordt het geluid op de server gedecodeerd en dan naar de client verstuurd.

Dit gaat uiteraard impact hebben op de server capaciteit, maar hier heb ik een fatsoenlijke testomgeving voor om dit uit te vogelen en te monitoren.

En na wat snelle testjes blijkt het geluid ook niet ideaal te werken, maar aangezien dat getest wordt op een virtuele machine op een toch al niet zo snelle laptop kan dat ook performance zijn. MP3's worden oa. niet voor de gehele duur afgespeeld en voicemails afspelen in Outlook is drama, maar ik heb geluid dus ik ben een stuk verder :P

Sig was TE oud!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-08 17:22

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Stiertje Goed geregeld; geen idee of je HDX in je license-model hebt zitten maar dan kan je e.e.a. ook door de clients laten afvangen. En anders zou je eventueel nog kunnen kijken of er nog settings bestaan op XenApp om de framebuffer te vergroten per sessie (is wel weer aftrek van je RAM-geheugen).

Blij dat ik je de goede kant op heb kunnen duwen :)

Fijne verjaardag! *O*

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1