Aanschaf RX 460; Andere componenten upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Frenkovic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik zoek een?
Advies met betrekking tot upgrade processor, moederbord en/of intern geheugen.

Wat is je budget?
Enkele honderden euro's

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik was vroeger een aardige pc-klusser. Ben de hobby kwijtgeraakt en in 2011(!) mijn laatste pc in elkaar gezet:

Intel Core i3 2100 Boxed
Asrock H67M-GE
Kingston 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Kit of 2)

Loopt eigenlijk vandaag de dag nog steeds als een zonnetje. Boot met een SSD binnen enkele seconden en doet goed zijn werk.

Nu wil ik wat meer prestatie voor H265 en andere (4k)media te streamen en een beetje gamen. Heb een PS4 pro en ga de PC niet heel intensief gebruiken. Maar sommige pc-exclusives wil ik wel redelijk goed kunnen draaien. Ik ga daarvoor een RX460 aanschaffen.Past precies in mijn budget en ben tevreden met wat ik er qua prestatie voor terugkrijg.

Ik heb al uitgezocht dat de kaart compatibel is met het moederbord. Mijn eerste idee zou zijn: upgrade voor 60 euro het intern geheugen naar 8 GB en dan ben je klaar.

Mijn vraag luidt echter, is dat zinvol? Is het investeren in DD3 geheugen de moeite waard of kan ik beter voor een wat duurdere upgrade gaan met een nieuw mobo, processor en DDR4 geheugen en zolang mijn huidige setup met de RX460 gebruiken?

Ik hoef geen betere videokaart en ook geen bom van een systeem. De vraag is eigenlijk of mijn huidige setup de nieuwe videokaart dermate bottlenecked dat ik dat moet aanpassen. En zo ja, of een geheugen upgrade dan enig effect heeft.

Alle tips zijn welkom. Ik hoop dat ik volledig genoeg ben geweest.

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
a) investeren in DD3 t.o.v. DDR4 lijkt me inderdaad niet de meest verstandige keuze, prijstechnisch. Desondanks, het kan wel.

b) de vraag of je beter voor de grotere upgrade kan gaan zou ik persoonlijk me ja beantwoorden. Je geeft zelf aan pc exclusives nog wel redelijk goed te willen kunnen draaien. Nu weet ik niet precies wat voor pc exclusives je gaat spelen, maar om een game goed te draaien heb je tegenwoordig al snel meer dan een i3 nodig, laat staan een i3 van 5 generaties geleden.

Ik weet persoonlijk niet hoe goed de pentium g4560 presteert, maar deze wordt voor budget gaming wel vaak aangeraden vanwege dual core met 2 threads per core. dan heb je voor 60 euro al een processor en dan zou je daarna ooit een tweedehands 7700 of zo erin kunnen zetten.
(Of een deftig upgrade kitje op de kop tikken ergens, eventueel in V&A)

• Frenkovic
a) Probleem is vooral dat ik als ik voor DDR4 ga, ik ook een nieuw mobo moet hebben en dus ook een nieuwe processor "moet" hebben. Dan ben ik ook meteen weer 200 euro lichter.

b) laten we zeggen dat de snelheid van een i3 7100 voldoende is. Ik hoef geen 4k full settings te kunnen draaien. Als de videokaart alleen de performance van mijn pc al voldoende omhoog stuwt laat ik de overige upgrade voor wat het is en pak ik alleen wat geheugen bij.

G4560 is zeker een optie. Dan moet ik wel ook een nieuw mobo aanschaffen. Bij elkaar even duur als alleen een i3 7100 pakken.

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes!

Optie 1) RX460 + 4gb DDR3 intern geheugen bijplaatsen
Optie 2) RX460 + 4gb DDR3 intern geheugen bijplaatsen + processor vervangen i3 7100
Optie 3) RX 460 + 8 gb DDR4 intern geheugen + processor G4560 + nieuw mobo

Optie 2 en 3 zijn nagenoeg even duur. Is de 250,-- uitgeven de moeite waard? Of ga ik maar enkele procenten erop vooruit?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Optie 2 past niet.

4 GB DDR3 kun je vrij goedkoop tweedehands halen.

Welke games wil je spelen en op welke resolutie? Ik denk dat je in de meeste gevallen nog wel weg kunt komen met een i3-2100. BF1, Cities: Skylines, etc. wordt wel moeilijk.

Verwijderd

Waarom geen socket 1155 quadcore in je huidige mobo? V&A aangeboden: Intel Core i5-3470 Tray 3.2ghz-3.6ghz Wel zorgen dat er een biosversie op staat welke de cpu ondersteunt.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:35:
Waarom geen socket 1155 quadcore in je huidige mobo? V&A aangeboden: Intel Core i5-3470 Tray 3.2ghz-3.6ghz Wel zorgen dat er een biosversie op staat welke de cpu ondersteunt.
Dit zou ik eerder doen ja, dan nog 4gb erbij en je bent klaar.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou het gewoon in stappen doen, in al je opties staat een RX460, schaf die eentje aan en kijk hoe het bevalt.

Daarna geheugen denk ik inderdaad, en dan gewoon tweedehands een stripje op de kop tikken.

Nog niks, dan kun je gaan nadenken over een complete overhaul of inderdaad je processor upgraden.

• Frenkovic
lactaxative schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:57:
Optie 2 past niet.

4 GB DDR3 kun je vrij goedkoop tweedehands halen.
Word ik er even aan herinnerd hoelang ik eruit ben! Is inderdaad een 1151 vs 1155 socket. Dacht gewoon: Alle i3's gaan erin.

Al het advies meegenomen, schaf ik eerst de videokaart aan. Vervolgens even kijken wat ik precies voor geheugen erin heb zitten. 1 van 4gb of 2 van 2gb. Ik heb wel vier slots, dus dan ga ik denk ik nog wat goedkoop bijplaatsen.

Zou me een en ander niet bevallen dan ga ik voor een overhaul. Zonde van het geld om nog veel te investeren. Quadcore is ook een optie, maar dan zal ik waarschijnlijk moeten gaan klussen (tray ipv boxed). Aangezien mijn skills wat roestig zullen zijn, laat ik dat maar aan me voorbij gaan.

Bedankt voor het advies allen! :)
Pagina: 1