Schadevrije jaren met meerdere voertuigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:55

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ik heb flink gegoogled maar ik kan er nog niet echt wijs uit worden. De situatie is als volgt.
Ik heb 2 auto's waarvan auto A 11 schadevrije jaren heeft en auto B 3 schadevrije jaren heeft. Beide auto's zijn bij verschillende verzekeraars onder gebracht. Nu wil ik beide auto's verkopen en 1 andere auto terug kopen. Deze nieuwe auto wordt bij een andere (nieuwe) verzekeraar ondergebracht. Hoeveel schadevrije jaren krijg ik dan bij mijn nieuwe verzekering?

Ik heb gelezen over situaties waarbij 1 van de 2 auto's wordt verkocht. Dan geldt voor de nieuwe verzekeraar het aantal schadevrije jaren van die ene verkochte auto. Men haalt dit uit Roy Data. Maar als er 2 notities in Roy Data staan met verschillende schadevrije jaren, welke gebruikt men dan? Mag de verzekerde hier misschien zelf voor kiezen?

Beste antwoord (via 3raser op 21-04-2017 11:21)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:34
SVJ gaan inderdaad op polishouder. Echter kan 1 persoon wel meerdere reeksen opbouwen. Als jij beide auto's nu zou verkopen krijg je 2 reeksen bij Roy-data; 1 met 13* en 1 met 4*. Die krijgen een status zodat een andere verzekeraar weet dat ze gebruikt kunnen worden. Wanneer jij nu bij een andere verzekeraar gaat verzekeren zal die automatisch de hoogste vrije reeks pakken. In dit geval dus 13.

Dat is de theorie van SVJ's zoals die is afgesproken bij het verbond van verzekeraars.

Echter kunnen verzekeraars hierop afwijken door bijv. het toekennen van commerciële treden (extra BM-treden, dus extra korting) of door simpelweg een hoger aantal te accepteren en niet te controleren bij Roy-data. Ook zie je dat veel verzekeraars de korting van de eerste auto overnemen op de tweede, ongeacht het aantal SVJ dat je hebt opgebouwd op de tweede auto.

Ik werk bij een verzekeraar en zit dagelijks in deze materie :+.

*Je krijgt altijd de SVJ die zou krijgen bij volgende verlenging. Dus wanneer je nog geen schade hebt gereden is dat +1
Viper® schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:11:
raar eigenlijk, verzekering gaat hier op naam niet op voertuig. In sommige landen moet je juist weer een voertuig verzekeren, ongeacht wie er in rijdt.

conclusie, je wordt gewoon keihard genaaid door verzekeraars dus :+
Zeker, wij willen ook Mercedes rijden zei mijn vader altijd :> .

Per land is het ook verschillend geregeld. In NL is het kenteken gebonden aan een auto. In DE aan de persoon. Dus dat is sowieso lastige materie.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:26
Schadevrije jaren gaat om de polishouder, weet je zeker dat deze verschilt per auto op jouw naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Jaer schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:36:
Schadevrije jaren gaat om de polishouder, weet je zeker dat deze verschilt per auto op jouw naam?
Bedoel je of ik zeker weet dat beide verzekeringen op mijn naam staan? Ja, dat weet ik zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:56
Op hoeveel schadevrije jaren sta je nu in Roy-data? Zijn daar inderdaad twee records van jou aanwezig?
Kan je eventueel opvragen bij de stichting die het onderhoud: https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/

Zo ja, dan denk ik dat je het beste kan informeren bij de verzekeraar(s) hoe ze hier mee om gaan. Sowieso lijkt me dat het beste startpunt. Ik vind alleen informatie over meerdere auto's bij één verzekeraar, niet meerdere auto's bij meerdere verzekeraars..

Edit:
Zie overigens wel wat tegenstrijdige informatie op de website van die stichting..
Dit staat op de pagina van dat inzagerecht:
Let op! Schadevrije jaren worden in Roy-data gezet nadat uw verzekering is beëindigd (royement), bijvoorbeeld als u overstapt naar een andere verzekeraar. Wilt u uw schadevrije jaren weten terwijl uw verzekering nog loopt, dan dient u contact op te nemen met uw huidige verzekeraar.
En dit staat in de FAQ (voor particulieren):
Sinds 1 januari 2014 zijn verzekeraars verplicht minimaal één keer per jaar door te geven hoeveel schadevrije jaren iemand heeft, zodat bij beëindigen of overstappen duidelijk is hoeveel jaren iemand heeft opgebouwd.
:?

[ Voor 46% gewijzigd door Tankiej op 20-04-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:15
Ik zou de langstlopende polis op de nieuwe auto zetten en de andere opschorten (dit is niet hetzelfde als schorsen) en bewaren voor eventueel weer een tweede auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Jaren geleden heeft iemand van Interpolis de jaren van 1 auto die ik verkocht bij de andere opgeteld. Weet niet of dat mogelijk is, maar je zou er met 14 jaar uit kunnen komen.

Kan dat niet, dan krijg je 2 RoyData records, 11 en 3. Zorg dat de nieuwe verzekering die van 11 jaar overneemt en er blijft een ongebruikte record van 3 jaar open staan. Sluit je binnen een bepaalde periode nog een polis af, heb je daar jaar op FWIW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Tankiej schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:43:
Op hoeveel schadevrije jaren sta je nu in Roy-data? Zijn daar inderdaad twee records van jou aanwezig?
Kan je eventueel opvragen bij de stichting die het onderhoud: https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/

Zo ja, dan denk ik dat je het beste kan informeren bij de verzekeraar(s) hoe ze hier mee om gaan. Ik vind alleen informatie over meerdere auto's bij één verzekeraar, niet meerdere auto's bij meerdere verzekeraars..
Die gegevens staan daar nog niet omdat beide verzekeringen nog lopen. Maar van wat ik gelezen heb is het inderdaad gebruikelijk om meerdere records te hebben in Roy Data als je meerdere auto's in je bezit hebt gehad. De schadevrije jaren worden per kenteken vastgelegd. Het is me alleen niet duidelijk hoe een nieuwe verzekeraar met meerdere records om gaat. Pakt hij degene die voor hen het meest voordeligst zijn (dus de laagste) of pakken ze automatisch de hoogste? Of mag je dit zelf aangeven door bijvoorbeeld het kenteken van de vorige auto te noemen?
t_captain schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:47:
Jaren geleden heeft iemand van Interpolis de jaren van 1 auto die ik verkocht bij de andere opgeteld. Weet niet of dat mogelijk is, maar je zou er met 14 jaar uit kunnen komen.

Kan dat niet, dan krijg je 2 RoyData records, 11 en 3. Zorg dat de nieuwe verzekering die van 11 jaar overneemt en er blijft een ongebruikte record van 3 jaar open staan. Sluit je binnen een bepaalde periode nog een polis af, heb je daar jaar op FWIW.
De jaren bij elkaar optellen klinkt iets te mooi om waar te zijn. Misschien dat dit nog gebeurde voordat Roy Data in het leven is geroepen (september 2007)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
OPELOPA schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:43:
Ik zou de langstlopende polis op de nieuwe auto zetten en de andere opschorten (dit is niet hetzelfde als schorsen) en bewaren voor eventueel weer een tweede auto.
Worden je schadevrije jaren niet gemeld bij Roy Data als je je verzekering opschort? Want als dat wel gebeurt beland ik alsnog in dezelfde situatie, namelijk die met meerdere records van verschillende schadevrije jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:58
Mij is ooit verteld dat schadevrije jaren op polishouder staan. Dus in theorie zou je voor beide auto's dezelfde schadevrije-jaren-korting moeten krijgen en dat deze gewoon mee overgaat wanneer je een nieuwe auto bij een andere verzekeraar afsluit.
Mij is namelijk verteld dat de schadevrije jaren die ik met mijn scooter momenteel "maak" ik later ook over kan nemen naar mijn autoverzekering. Nu nog maar hopen dat het in de praktijk ook zo uitpakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Pelkie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:55:
Mij is ooit verteld dat schadevrije jaren op polishouder staan. Dus in theorie zou je voor beide auto's dezelfde schadevrije-jaren-korting moeten krijgen en dat deze gewoon mee overgaat wanneer je een nieuwe auto bij een andere verzekeraar afsluit.
Mij is namelijk verteld dat de schadevrije jaren die ik met mijn scooter momenteel "maak" ik later ook over kan nemen naar mijn autoverzekering. Nu nog maar hopen dat het in de praktijk ook zo uitpakt :P
Ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat dit niet correct is. Als je een tweede auto koopt krijgt die auto niet dezelfde schadevrije jaren als die je op je eerste auto hebt zitten. Eén polishouder heeft dus wel degelijk meerdere schadevrij jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:56
Pelkie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:55:
Verschilt per verzekeraar, geld niet overal (zie bijvoorbeeld Independer hierover).
3raser schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:59:
[...]

Ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat dit niet correct is. Als je een tweede auto koopt krijgt die auto niet dezelfde schadevrije jaren als die je op je eerste auto hebt zitten. Eén polishouder heeft dus wel degelijk meerdere schadevrij jaren.
Maar daar staat wel tegenover dat als je twee auto's bij dezelfde verzekeraar verzekert, je voor de 2e (vaak) wel korting krijgt omdat je er al een verzekering hebt lopen.

Ik zou je verzekeraar even bellen met je vraag, waarschijnlijk heb je dan in een paar minuten antwoord (afhankelijk van de wachttijd aan de telefoon) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:01

Metalfreak

Hoije woh!

3raser schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:59:
[...]

Ligt dat niet gewoon aan de verzekeraar? Ik heb in het verleden ook een keer een verzekering gehad waarbij ze me vroegen hoe lang ik al een rijbewijs had en of ik al in andere auto's had gereden, die jaren telden zij gewoon mee als schadevrije jaren, terwijl die nergens officieel geregistreerd stonden. Ze gaven gewoon zelf aan dat dit geen probleem was.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Metalfreak schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:34:
[...]

Ligt dat niet gewoon aan de verzekeraar? Ik heb in het verleden ook een keer een verzekering gehad waarbij ze me vroegen hoe lang ik al een rijbewijs had en of ik al in andere auto's had gereden, die jaren telden zij gewoon mee als schadevrije jaren, terwijl die nergens officieel geregistreerd stonden. Ze gaven gewoon zelf aan dat dit geen probleem was.
Een verzekeraar mag natuurlijk coulant zijn in het toekennen van kortingen. Maar let wel, een korting geven is niet hetzelfde als schadevrije jaren toewijzen! Men kan je zonder problemen de korting geven van iemand met 10 schadevrije jaren, maar dat betekend niet dat er ook wordt genoteerd dat je 10 schadevrije jaren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://weblog.independer....utos-een-naam-verzekeren/

schade vrije jaren gaat op naam. Dus als je als persoon 2 auto's verzekerd krijg je over het algemeen voor beide voertuigen de no-claim korting.

Anders is het als de regelmatige bestuurder van het tweede voertuig afwijkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Viper® schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:58:
http://weblog.independer....utos-een-naam-verzekeren/

schade vrije jaren gaat op naam. Dus als je als persoon 2 auto's verzekerd krijg je over het algemeen voor beide voertuigen de no-claim korting.

Anders is het als de regelmatige bestuurder van het tweede voertuig afwijkend is.
Misschien dat je dezelfde noclaimkorting krijgt als je beide voertuigen bij dezelfde verzekeraar verzekerd, maar de schadevrije jaren zijn wel degelijk verschillend. Een quote van de pagina die je zelf linkt:
De schadevrije jaren van de eerste auto gelden alleen niet voor de tweede auto. Je begint bij de tweede auto wel met nul schadevrije jaren.
En voor wat extra zekerheid, hier een quote van de SEPS (de beheerder van Roy Data).
Als je een tweede auto koopt, kun je het aantal schadevrije jaren van je eerste auto niet meenemen. Wel geven veel autoverzekeraars extra voordelen als je je tweede auto komt verzekeren. Vaak krijg je een aantal extra commerciële treden waarmee je dezelfde korting krijgt als bij de eerste auto. Maar je begint voor de tweede auto wel met nul zuivere schadevrije jaren.

De schadevrije jaren worden alleen opgebouwd door degene die de verzekering heeft afgesloten. Dus niet door bijvoorbeeld zijn of haar partner die ook met de auto rijdt.
Zoals ik dus al aan gaf, korting en schadevrije jaren zijn niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
raar eigenlijk, verzekering gaat hier op naam niet op voertuig. In sommige landen moet je juist weer een voertuig verzekeren, ongeacht wie er in rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ben wel blij met de verzekering op naam. Op voertuig zou je niet gauw 75% no-claim korting krijgen.

Wel eens gekeken wat een autoverzekering in Belgie kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Kun je gewoon switchen

Zo heb ik de meeste schadevrije jaren van 16 van mijn nu semi oldtimer omgezet naar mijn daily ride, want die had stuk minder en blijf ik tenminste opbouwen. Bij oldtimerverzekering bouw je namelijk geen schadevrije jaren op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:34
SVJ gaan inderdaad op polishouder. Echter kan 1 persoon wel meerdere reeksen opbouwen. Als jij beide auto's nu zou verkopen krijg je 2 reeksen bij Roy-data; 1 met 13* en 1 met 4*. Die krijgen een status zodat een andere verzekeraar weet dat ze gebruikt kunnen worden. Wanneer jij nu bij een andere verzekeraar gaat verzekeren zal die automatisch de hoogste vrije reeks pakken. In dit geval dus 13.

Dat is de theorie van SVJ's zoals die is afgesproken bij het verbond van verzekeraars.

Echter kunnen verzekeraars hierop afwijken door bijv. het toekennen van commerciële treden (extra BM-treden, dus extra korting) of door simpelweg een hoger aantal te accepteren en niet te controleren bij Roy-data. Ook zie je dat veel verzekeraars de korting van de eerste auto overnemen op de tweede, ongeacht het aantal SVJ dat je hebt opgebouwd op de tweede auto.

Ik werk bij een verzekeraar en zit dagelijks in deze materie :+.

*Je krijgt altijd de SVJ die zou krijgen bij volgende verlenging. Dus wanneer je nog geen schade hebt gereden is dat +1

Zeker, wij willen ook Mercedes rijden zei mijn vader altijd :> .

Per land is het ook verschillend geregeld. In NL is het kenteken gebonden aan een auto. In DE aan de persoon. Dus dat is sowieso lastige materie.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

In Nederland verzeker je ook het voertuig hoor, ongeacht wie er in rijdt. Alleen mag je hem niet zelf verzekeren en vervolgens REGELMATIG iemand anders erin laten rijden. Het is dus een soort hybride in NL. Maar als jij iemand anders even je auto uitleent, dan is ie prima verzekerd zolang die persoon een geldig rijbewijs heeft en geen drugs heeft gebruikt. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1