Folder verdwenen in FTP en scripts maar wel in locate

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Er is op mijn Centos server een folder verdwenen, ik kan hem alleen nog zien door het commando locate te gebruiken. De bestanden in de folder worden dan weergegeven, ik kan ze alleen niet vinden als ik FTP gebruk of het ''cd'' commando om ernaartoe te gaan.

Sommige bestanden zijn nog wel zichtbaar maar het meeste is verdwenen.

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je de rechten aangepast? Krijg je een foutmelding als je naar het path cd'd?
Hier kunnen we vrij weinig mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:11
Het 'locate' commando maakt gebruik van een database voor z'n zoekactie. Om een juist resultaat voor recent aangemaakte of verwijderde directories/files te krijgen moet die database wel up-to-date zijn. Dit kan je doen door 'updatedb' te draaien.

Als je die directories/files nu in je standaard directory structuur niet terug kan vinden zal je waarschijnlijk zien dat je locate commando na updatedb de directories/files ook niet meer laat zien.

Volgens mij heeft iets of iemand de directories/files die je zoekt gewoon verwijderd of verplaatst.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel gekloot met de rechten (chmod map) toen het niet meer werkte.

Ik krijg een foutmelding dat de map niet zou bestaan, dit terwijl deze wel te vinden is met locate.

Dus:

cd /root/map (bijvoorbeeld)
Output: No file or directory

Locate map
root/map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Wat @Bart zegt, updatedb is snel maar niet altijd actueel. 'updatedb' draaien en grote kans dat het daarna niet meer met 'locate' naar voren komt.

Actueel dingen zoeken doe je middels 'find', deze gaat echt je disk over scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, er wordt niets gevonden. De halve map is verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Wat was je aan het doen op het moment van 'verdwijnen'? Een folder verdwijnt niet zomaar, daar moet een actie aan voor af gaan. Deed je bv een move dan kan je het nog terug halen, als het met een rm gedaan is, is het moeilijk terug te halen.

Je kan even naar je history kijken om te zien wat er gebeurd is.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ik in het log van mijn SSH? Dan post ik die hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:11
Vraag is even wie precies toegang heeft/had tot de missende files en op wat voor manier. Dit kan via SSH zijn maar ik zie dat je het ook over FTP hebt. Afhankelijk van de FTP daemon (en de logging instellingen) kan je de logging daarvan bekijken.

Verder kan je de bash history van gebruikers met SSH toegang bekijken via de file .bash_history (let op de punt) in de home directory van de gebruikers.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:25:
Hoe kom ik in het log van mijn SSH? Dan post ik die hier.
SSH gerelateerde logs worden in /var/log/secure opgeslagen. Ik zou dit alleen niet 1 op 1 hier posten :) ivm privacy/security ^^.

Als je via SSH ingelogd was en vervolgens het een en ander hebt gedaan als user kan je je history terug kijken;
command: history
of het bestand ~/.bash_history handmatig doorzoeken (vi/nano/tail/less/...).

Als je via (s)ftp wat hebt gedaan voordat het fout ging kan je (uit mijn hoofd gezegd) kijken naar:
/var/log/sftp
/var/log/xtransfer
afhankelijk van hoe je ftp-server is ingeregeld kan dit ook nog een ander bestand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nouja die bestanden zullen wel verwijderd zijn, niet met een remove command in ieder geval, is er een manier om recovery te doen? (Backup zat ook in de desbetreffende map)
Pagina: 1