Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb de vraag gekregen om een groot aantal computers te voorzien van een image. Vroeger heb ik dit wel eens gedaan met Symantec Ghost maar dat product wordt niet meer ontwikkeld. Ik heb inmiddels wat product onderzocht en ben op zoek naar ervaringen en alternatieven. Ik vind zowel open source tools als betaalde producten, hiervoor heb ik niet een bepaalde voorkeur. Het mag best geld kosten, maar liever niet te veel of per PC. ;)

Ik heb de volgende wensen, de software moet kunnen:
  • Images maken van een disk naar het netwerk
  • Images terug zetten op een grotere of kleinere disk (dus eventueel bij verhuizing HDD -> SSD)
  • Moet via het netwerk kunnen (PXE)
  • (Master)images kunnen worden aangeleverd door klanten, dus het liefst in een gangbaar formaat
Daarvoor heb ik de volgende producten gevonden:
  • Macrium, Reflect Deployment Kit, vooral de prijs vind ik met €3000 wel erg hoog 8)7 , krijg geen goed beeld wat het product precies kan.
  • Fog Project, Open Source tool, lijkt me te voldoen aan mijn eisen. Heeft iemand ervaringen? Ik ga denk ik dit testen in een POC.
  • EaseUS, ook een interessant alternatief, voldoet aan alle eisen. Iemand ervaringen?
  • Arconis True Image, ik kan niet echt een goede technische specsheet vinden. Iemand ervaringen?
Zijn hier system-admins die ervaring hebben met een van deze, of juist een andere tool? Wat zijn de pro's/con's? Zijn er zaken die ik over het hoofd zie? Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Is langskomen maar bewust afgevallen, te technisch voor laag geschoold personeel en werkt voornamelijk vanuit een ISO waar je met configfiles een soort unattended setup op doet. We willen dat klanten de image zelf kan aanleveren, met alle software en alles er al in. Na de image wordt de PC gewoon ingepakt en verzonden. (Correct me if i'm wrong) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:10:
[...]

Is langskomen maar bewust afgevallen, te technisch voor laag geschoold personeel en werkt voornamelijk vanuit een ISO waar je met configfiles een soort unattended setup op doet. We willen dat klanten de image zelf kan aanleveren, met alle software en alles er al in. Na de image wordt de PC gewoon ingepakt en verzonden. (Correct me if i'm wrong) ;)
De MDT installatie in eerste instantie is wel een werkje. Maar als je een goede MDT server klaar hebt, kan een laaggeschoold persoon prima installeren en backuppen. Wij leveren hier een image met OS, applicaties etc kant en klaar aan. Een stagiair kan daardoor prima een stapel laptops installeren.

Een MDT basisserver heb je overigens in een uurtje ook wel klaar. Het finetunen daarna duurt dan wel een langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
MDT is juist zeer makkelijk om op te zetten (icm WDS voor PXE boot). Ik zet binnen een paar uur een volledig werkende MDT omgeving op (vaak genoeg gedaan). Uiteraard is het even werk om je goed in te lezen mbt het configureren, maar het is absoluut geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Okee, ik ga me toch nog maar een keer verdiepen in MDT. Bedankt voor de tips. Het is de bedoeling dat gemakkelijk een image gekozen kan worden via de PXE boot of via een interface op de server om zo snel (verschillende) PC's uit te rollen voor verschillende klanten tegelijk. Dus geen verdere configuratie of AD-instellingen etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:07:
Okee, ik ga me toch nog maar een keer verdiepen in MDT. Bedankt voor de tips. Het is de bedoeling dat gemakkelijk een image gekozen kan worden via de PXE boot of via een interface op de server om zo snel (verschillende) PC's uit te rollen voor verschillende klanten tegelijk. Dus geen verdere configuratie of AD-instellingen etc. :)
Kan prima met MDT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
Sterker nog : je kunt een SQL database aan MDT koppelen waar je dan al de config voor een bepaalde machine (te koppelen aan serienummer of MAC address) in de DB kan zetten : dan hoef je alleen nog maar op F12 te rammen bij het booten en op "start deployment wizard" te klikken waarna alles automatisch gaat.

Zelfs een MDT opzet zonder DB is zeer bruikbaar : in feite krijg je daarmee een GUI waarbij je het OS en de applicaties aan kunt klikken, computernaam kunt kiezen (domein kun je - in het geval van een enkel domein - dan ook in de config opnemen. Voor het joinen van machines aan domeinen van verschillende klanten kun je wel het beste een database eraan koppelen - SQL Express werkt ook perfect, deze kun je zelfs als optie in de Windows ADK meeinstalleren, alsof ze willen dat je MDT erbij gebruikt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 08:50
Misschien een SCCM omgeving van Microsoft?
Pagina: 1