Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 21:38
Mijn tv is pas overleden (Sony Bravia KDL-40W605B) is 3 a 4 jaar oud maar heeft toch een zwart beeld.
Naar de reparateur gegaan en die zij dat waarschijnlijk de tcon kaart kapot is. Alleen is deze kaart niet meer leverbaar. dus zeg maar dag tegen je |:( van een paar jaar oud.

Dus op zoek naar een nieuwe tv. Ik zoek een 40 inch tv met een ci slot voor ziggo.

Nu kom ik volgende tegen:
Samsung UE40KU6020l UHD tv

Sony Bravia KDL-40WD650 full hd tv

Mijn vraag is eigenlijks: Waar koop je kwaliteit? niet dat ik weer over drie jaar een andere tv moet kopen.
En volgende vraag: is UHD wel nodig? ik hoor hier en daar dat UHD voor 40 inch niet van belang is.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies doen we in CEA; het topic krijgt een verhuizing die kant op.

Meerwaarde van UHD op een 40 inch is inderdaad vrij discutabel maar het kan wel als je héél dicht op het scherm zit. Wat is je kijkafstand.

En gezien de beperkt leeftijd van je oude tv zou je kunnen proberen of je nog iets van coulance kan bewerkstelligen bij de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
De verkoper was mediamarkt (in de btw dagen, denk 3 jaar terug). Zullen die dat dan ook doen?
Kijkafstand is 3,5 mtr. Daarom vindt ik die 40 inch ook groot zat.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Rusky schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:54:
De verkoper was mediamarkt (in de btw dagen, denk 3 jaar terug). Zullen die dat dan ook doen?
Je kan het altijd proberen. Check https://www.uneto-vni.nl/...r/gebruiksduurverwachting eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Met zo'n klein scherm zie je op die afstand amper het verschil tussen 720p en 1080p, een nog hogere resolutie heeft dus geen enkele zin:

Afbeeldingslocatie: http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2013/01/27/resolution_chart.jpg

Als je kijkafstand 1,5 meter is, zou je volgens deze grafiek pas het verschil tussen 1080p en 2160p kunnen gaan zien. Nu neem ik dat ook met een korreltje zout, maar zelfs als je die afstand zou verdubbelen zit je er nog steeds te ver vandaan om er profijt van te hebben.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Een normaal mens met goed zicht gaat het verschil tussen HD en FHD op deze afstand nog niet zien. Het menselijk oog laat het fysiek niet eens toe het verschil tussen FHD en UHD op dit formaat en met deze afstand zichtbaar te maken.

Het is dus onzin om de televisie op de resolutie uit te kiezen of hier om deze reden meer geld aan uit te geven.
UNETO-VNI stelt hier wel dat de consument mee dient te betalen in de kosten van de reparatie en daar heeft het Europese Hof in het Quelle-arrest al bepaald dat dit niet is toegestaan:

"Met betrekking tot de stelling van de Duitse regering dat de omstandigheid dat de consument in geval van vervanging van een niet-conform goed een nieuw goed ontvangt zonder een financiële vergoeding te moeten betalen, een ongerechtvaardigde verrijking oplevert, dient eraan te worden herinnerd dat volgens artikel 3, lid 1, van de richtlijn de verkoper jegens de consument aansprakelijk is voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van het goed.

Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen."

http://eur-lex.europa.eu/...rue&uri=CELEX:62006CJ0404

Sowieso vallen de modellen van UNETO-VNI te betwisten. Daarvoor verwijs ik naar de berichten van Floppus: Anoniem: 27535 in "Levensduur apparaten - wat is leidend?" & Anoniem: 27535 in "Levensduur apparaten - wat is leidend?"

[ Voor 10% gewijzigd door Dimens op 20-04-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:38
yodeluxe schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:04:
[...]

Met zo'n klein scherm zie je op die afstand amper het verschil tussen 720p en 1080p, een nog hogere resolutie heeft dus geen enkele zin:

[afbeelding]

Als je kijkafstand 1,5 meter is, zou je volgens deze grafiek pas het verschil tussen 1080p en 2160p kunnen gaan zien. Nu neem ik dat ook met een korreltje zout, maar zelfs als je die afstand zou verdubbelen zit je er nog steeds te ver vandaan om er profijt van te hebben.
Ik blijf dat 'viewing distance' plaatje een raar plaatje vinden:
De meeste mensen hebben tv's met diagonalen tussen 30 en 60 inch. Dat is nog geen derde van de scope van de hele grafiek?! Volgens dit plaatje heb je bij een 45 inch tv nooit "benefits" van een HD toestel?!
Het zou mij niets verbazen als inch eigenlijk cm had moeten zijn.
Er is in ieder geval iets wat niet klopt in dit (zo vaak) aangehaalde grafiekje, al is het alleen maar de 'scope'... (Ik bedoel, wie heeft er een tv groter dan 80 inch thuis hangen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
zetje01 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:41:
[...]

Er is in ieder geval iets wat niet klopt in dit (zo vaak) aangehaalde grafiekje, al is het alleen maar de 'scope'...
Het enige wat niet klopt aan dit grafiek, is dat er niet bij staat vermeld dat deze berekeningen zijn gedaan bij een visuele acuïteit van 6/6 (20/20 in voet). Dat maakt nog niet dat de berekening niet klopt, de berekening klopt niet voor iedereen.

Maar voordat je denkt; "zie je wel, ik zie altijd veel scherper dan die grafieken aangeven.". Nee, het zicht van een gemiddeld mens is niet zodanig goed dat zij meters van een kleine televisie vandaan kunnen zitten en toch het verschil tussen FHD en UHD kunnen zien. Het verschil is dat je enkele tientallen centimeters verder van de televisie verwijderd kunt zijn, om toch het verschil te kunnen zien met iemand met een visuele acuïteit.
(Ik bedoel, wie heeft er een tv groter dan 80 inch thuis hangen?)
Daarmee geef je zelf al aan dat het nut van UHD-televisies onder niet-grote toestellen in de meeste huishoudens discutabel is.

Maar het verkoopt goed want het is goede marketing. Het is alleen jammer dat de resolutie niet goedkoop is en om toch goedkope UHD-televisies te kunnen leveren, fabrikanten besparen op andere belangrijke zaken. Men had beter de UHD-televisie voor de duurdere modellen kunnen bewaren en de goedkopere mid-range televisies op FHD houden, zonder te besparen op de belangrijke punten. Maar dat wil de consument niet dus goede FHD-televisies zijn schaarst en zelfs duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:38
Dimens schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:33:
[...]

Het enige wat niet klopt aan dit grafiek, is dat er niet bij staat vermeld dat deze berekeningen zijn gedaan bij een visuele acuïteit van 6/6 (20/20 in voet). Dat maakt nog niet dat de berekening niet klopt, de berekening klopt niet voor iedereen.

Maar voordat je denkt; "zie je wel, ik zie altijd veel scherper dan die grafieken aangeven.". Nee, het zicht van een gemiddeld mens is niet zodanig goed dat zij meters van een kleine televisie vandaan kunnen zitten en toch het verschil tussen FHD en UHD kunnen zien. Het verschil is dat je enkele tientallen centimeters verder van de televisie verwijderd kunt zijn, om toch het verschil te kunnen zien met iemand met een visuele acuïteit.

[...]

Daarmee geef je zelf al aan dat het nut van UHD-televisies onder niet-grote toestellen in de meeste huishoudens discutabel is.

Maar het verkoopt goed want het is goede marketing. Het is alleen jammer dat de resolutie niet goedkoop is en om toch goedkope UHD-televisies te kunnen leveren, fabrikanten besparen op andere belangrijke zaken. Men had beter de UHD-televisie voor de duurdere modellen kunnen bewaren en de goedkopere mid-range televisies op FHD houden, zonder te besparen op de belangrijke punten. Maar dat wil de consument niet dus goede FHD-televisies zijn schaarst en zelfs duurder geworden.
Volgens dit grafiekje heb je nooit benefits van FHD en UHD (t.o.v. SD) bij televisies tot 45 inch, ongeacht kijkafstand. Vind jij dat dat klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
zetje01 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:43:
[...]

Volgens dit grafiekje heb je nooit benefits van FHD en UHD (t.o.v. SD) bij televisies tot 45 inch, ongeacht kijkafstand. Vind jij dat dat klopt?
Niet ongeacht kijkafstand. Maar de meeste mensen zitten te ver van het toestel vandaan om er profijt van te hebben waardoor het de hoge resolutie geen nut biedt. Slechts een enkeling zal zo dicht op het toestel zitten of het toestel als monitor gebruiken, waardoor de UHD-resolutie wel zichtbaar wordt en dan heeft het zin.

Dat is niet iets wat ik vind. Ik vind niks van natuurlijke zaken die feiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:56
Dimens schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:53:
[...]

Niet ongeacht kijkafstand. Maar de meeste mensen zitten te ver van het toestel vandaan om er profijt van te hebben waardoor het de hoge resolutie geen nut biedt. Slechts een enkeling zal zo dicht op het toestel zitten of het toestel als monitor gebruiken, waardoor de UHD-resolutie wel zichtbaar wordt en dan heeft het zin.

Dat is niet iets wat ik vind. Ik vind niks van natuurlijke zaken die feiten zijn.
Ik blijf het altijd maar vaag vinden, een vriend van mij zit op 4.5 meter van een 65'' en ik zie toch echt duidelijk verschil tussen FHD en UHD materiaal het is welliswaar geen wereld van verschil, maar je kan het zeker waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ambition88 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:57:
[...]

Ik blijf het altijd maar vaag vinden, een vriend van mij zit op 4.5 meter van een 65'' en ik zie toch echt duidelijk verschil tussen FHD en UHD materiaal het is welliswaar geen wereld van verschil, maar je kan het zeker waarnemen.
Mogelijk zie je ook verschil tussen FHD video en UHD video afgespeeld op dezelfde FHD TV..
Dat zegt niet per se dat een UHD TV een nog beter beeld zou geven.

Of die grafiek echt klopt durf ik niet te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-04-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Ambition88 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:57:
[...]

Dit kan het gevolg zijn van meerdere zaken.

1) Het gaat om verschillend content en dus ook verschillende resultaten. De ene film of video is de ander niet.
2) Het is lossy video met verschillende bitrates en andere verwerking.
3) Het zit tussen je oren, hoe zeker je ook bent van het zien van verschil.

Dit laatste is iets waar het bij veel mensen verkeerd gaan. Men weet dat er een verschil zit en denkt dan ook dit verschil te zien. Als oud-verkoper van een grote elektronicazaak kan ik stellen dat verkopers hier ook gewoon gebruik van maken. De klant zaken laten zien die er niet zijn of doen laten geloven dat een detail dat ze zien echt mooier is dan dat van een andere televisie waar minder provisie op zit.

Voor een objectieve test mag je niet weten welk toestel FHD is en welk toestel UHD, moeten de toestellen ook nog eens zodanig zijn ingesteld dat zij gelijk zijn op andere beeldeigenschappen en moet het getoonde content lossless zijn. Bij voorkeur een zwart-wit checkerbord 1:1 pixel.

Bij een te grote afstand zijn individuele pixels niet meer te onderscheiden, waardoor de optische illusie van een grijs beeld ontstaat. Pas wanneer je dichterbij komt, zal het checkerbord van de FHD-televisie zich tonen, terwijl dit voor de UHD-televisie grijs blijft - totdat je nog dichterbij komt.

Je zult dan verbaasd zijn hoe dichtbij je moet staan om het verschil zichtbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
S1NN3D schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:25:
En gezien de beperkt leeftijd van je oude tv zou je kunnen proberen of je nog iets van coulance kan bewerkstelligen bij de verkoper.
ik heb op de mediamarkt site gekeken en deze gevonden linkje

Ik ga nu dus inderdaad proberen of mediamarkt mij ter wille wil zijn. Aangezien ik ook geen bon meer kan vinden, hoop ik op een vriendelijke behandeling.
op achterzijde staat productiedatum van 11-2014. dus heb ik hem januari 2015 gekocht (mediamarkt btw weg ermee). dus nu 2 jaar en 3 maanden oud.
Ik stuur morgenavond wel bericht hoe ze ermee om zijn gegaan.

En lijkt me duidelijk UHD is onzin voor mijn eventuele tv...

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
Rusky schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:58:
[...]

ik heb op de mediamarkt site gekeken en deze gevonden linkje
Media Markt neemt hier dus het tabel en het verhaal van UNETO-VNI over. Mocht Media Markt stellen dat je reparatiekosten moet betalen, ga hier niet mee akkoord en verwijs naar het Quelle-arrest; punt 40 en punt 41.
Ik ga nu dus inderdaad proberen of mediamarkt mij ter wille wil zijn. Aangezien ik ook geen bon meer kan vinden, hoop ik op een vriendelijke behandeling.
Neem een kopie bankafschrift mee waar de betaalspecificaties duidelijk op staan vermeld. Voordat je garantie kunt claimen en reparatie of vervang gaat eisen, is het natuurlijk wel zo verstandig dat je kunt aantonen dat je de televisie bij Media Markt hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Dimens schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:24:
[...]
Media Markt neemt hier dus het tabel en het verhaal van UNETO-VNI over. Mocht Media Markt stellen dat je reparatiekosten moet betalen, ga hier niet mee akkoord en verwijs naar het Quelle-arrest; punt 40 en punt 41.
Tv is waarschijnlijk niet te repareren. Heb bij een reparatiecentrum bij mij in dorp gevraagd. Deze zij dat waarschijnlijk de tcon kaart kapot was. En deze is niet meer te verkrijgen.
Neem een kopie bankafschrift mee waar de betaalspecificaties duidelijk op staan vermeld. Voordat je garantie kunt claimen en reparatie of vervang gaat eisen, is het natuurlijk wel zo verstandig dat je kunt aantonen dat je de televisie bij Media Markt hebt gekocht.
Dat wordt inderdaad een probleem, want ik heb hem cash betaald 8)7 meestal ben ik aardig zuinig op me papieren, maar deze bon kan ik nergens vinden :F
Ik ga eigenlijks hopen dat ze serienummers weten van hun verkochte artikelen.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

zetje01 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:43:
[...]

Ik denk dat de grafiek je op het verkeerde been zet door die gevulde vlakjes. Dat vlak stopt wel bij 45 inch, maar de boven en ondergrens lijn lopen gewoon tot 20inch door. Het gaat om het gebied tussen die twee lijnen.

En ja, ik geloof in die grafiek. Dat mensen wat zien heeft ook veel met observers bias te maken. Ongeveer hetzelfde als met verschillende hdmi of audio kabels. In alle gecontroleerde testen hoort zelfs de grootste connaisseur geen verschillen, maar als je het erbij verteld, ziet zelfs de hond van je vriendin duidelijk verschil :P.

Nuance met verschillende bronnen (4k met een betere master maakt altijd veel verschil, maar niet veroorzaakt door de resolutie) en dat sommige mensen iets scherper kunnen zien.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Ok tv naar mediamarkt gebracht. Daar konden ze hem in het kassa systeem terug vinden, dus nu heb ik een bon. Tv is opgestuurd om na te kijken of deze gerepareerd kan worden. Binnen twee weken krijg ik daar bericht van. dus nog even afwachten dus.
Maar wel hulde voor de mediamarkt voor het terug vinden van mijn bon!

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Update:

Heb net bericht van de Mediamarkt gehad. Ze hebben tv nagekeken en is niet meer te repareren. voor 100 euro kan ik hem omruilen voor een Sony Bravia KDL-40W705C.
Ik vind dit een erg goede service van de mediamarkt.
En bedankt D vd V voor het advies om toch te proberen bij de mediamarkt!

mijn pc

Pagina: 1