Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stroomgebruik van PC wanneer deze uit staat

Pagina: 1
Acties:

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:10
Ik heb net een nieuwe PC aangeschaft:

Asus CH6 Hero
Ryzen 1700
16Gb corsair geheugen
Samsung Evo 960 500Gb
Seasonic platinum 660

Nu doe ik altijd wat energie tests bij een nieuwe build. Mijn vorige machine (Asrock Extreme4 Z77/3770K/250GB SSD/Coolermaster Silent Pro Gold 800W) gebruikte wanneer de PC uit stond ongeveer 40 watt. Waneeer ik dan de powersupply uitzette gebruikte het systeem nog steeds 20 watt. Ik dacht gewoon dat dit een defect aan de powersupply was en heb altijd de stekker uit de voeding getrokken. Daarmee was het gebruikt de verwachtte 0 Watt.

Mijn nieuwe build gebruik ook 20 watt wanneer het systeem uitstaat. Gelukkig is hier het energie verbruik wel 0 als ik de voeding zelf uitzet.

Ik heb in de BIOS een instelling voor de powerstates aangepast waardoor de verlichting van het moederbord uit blijft. Tevens zorgde dit ervoor dat ik niet geen WOL meer heb en niet meer met de spatiebalk de computer aan kan zetten (het was een instelling die iets met S4/S5 deed).

Toch nog steeds een energieverbruik van 20 watt. Dit vind ik nog steeds veel te veel.
Heeft iemand enig idee waarom het moederbord nog 20 Watt verstookt? Ik heb al op het internet gezocht, maar er is weinig te vinden over dit onderwerp.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als geijkte meters al moeite hebben het opgenomen vermogen te bepalen bij extreem lage cos φ, hoe verwacht je dan relevante resultaten te krijgen met een simpel energiemetertje, dat jij waarschijnlijk gebruikt. Je hebt hier professionele meetapparatuur voor nodig.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
20 Watt, en zeker 40, moet je duidelijk kunnen voelen in de vorm van hitte. Een telefoonoplader gebruikt 5-20 watt en met name die laatsten worden gewoon heet. Oftewel: voel je duidelijk hitte?

Ik zou ook zeggen dat die 20 niet klopt, eerder 1-5 watt.

• canth
Tsja, ik gebruik inderdaad een simpele meter. Daar zou heel goed het probleem kunnen liggen. Ik zal eens kijken of deze meter lage vermogensopnames goed meet met een gewone bureaulamp met een spaarlamp. Dat zou 4 tot 6 watt moeten zijn. Of mis ik hier nog wat?

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:01
canth schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:14:
Tsja, ik gebruik inderdaad een simpele meter. Daar zou heel goed het probleem kunnen liggen. Ik zal eens kijken of deze meter lage vermogensopnames goed meet met een gewone bureaulamp met een spaarlamp. Dat zou 4 tot 6 watt moeten zijn. Of mis ik hier nog wat?
Je kan beter die bureaulamp op een stekkerblokje tegelijk met je computer inpluggen, om zo de baseline-meting op een punt te krijgen waar je meter beter mee om kan gaan.

Als je bijvoorbeeld weet dat je meter op 50 W wel aardig klopt, zorg je ervoor dat je stekkerblok sowieso 50 W verbruikt, zonder je computer in te pluggen. Sluit je dan je pc aan en schiet je meting gelijk naar 70 W, weet je dat er idd 20 W verbruikt wordt. Gaat ie naar 51-52 W, weet je dat die 20 W een meetfout was.

Als die 20 W wel klopt, zou ik eens in de power plans kijken naar hoe de verschillende uit-knoppen en -opties zijn ingesteld, want dan staat je knop voor afsluiten mogelijk ingesteld om stiekem stand-by te doen :P

Een beetje moderne voeding mag bij uit niet veel meer dan 1,5 W vragen (iets van verbruik kan, om op aan-knop te reageren enzo). Als er meer wordt verbruikt, is of de computer niet écht uitgeschakeld (stand-by, deep sleep, etc.), of zijn er wat maffe instellingen actief (zoals de WoL-functies die je zelf al aanhaalt). Optie drie: als je systeem zegt, bedoel je dan puur je pc-kast, of het hele gebeuren (dat je niet ook nog het stand-by verbruik van je beeldscherm en boxen aan het meten bent ofzo)?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als je nog een Ferrarismeter hebt kun je ook meten hoelang het duurt voordat de schijf een ronde maakt met alleen je computer aangesloten en vervolgens uitrekenen wat het opgenomen vermogen is geweest. Bij een statische meter kan dat ook wel maar moet je vaak lang wachten.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
Mijn nieuwe build gebruik ook 20 watt wanneer het systeem uitstaat. Gelukkig is hier het energie verbruik wel 0 als ik de voeding zelf uitzet.
20W is echt veel (een zuinig systeem trekt idle <15W), hoe zet je je pc uit? Want als je met powerstates iets kunt veranderen staat je pc volgens mij niet echt uit.
en staat er niet 2,0W of 20xW (x = µ, m, c, d, ...) op het scherm van je meter (x kan ook ergens anders in het scherm staan)

welke meter gebruik je eigenlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 20-04-2017 12:33 ]

• canth
Beetje vertraging, maar ik heb de meter even bekeken:
Het is een Brennenstuhl PM230. Die heb ik nog even nagezocht op het internet en volgens deze test:
https://nl.hardware.info/...iemeters-geteste-meters-2 is het één van de slechtste meters die je kunt kopen. Vooral voor het meten van computer voedingen. Ik ga de meter dus wegdoen. Dank voor jullie reacties!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Altijd als je zo'n hoog verbruik ziet bij een voeding die alleen in standby staat is direct al duidelijk dat het de meter is, omdat de voeding nooit zoveel kan leveren op de 5Vsb. Dus het is technisch gezien al onmogelijk dat het aan de PC zou liggen. Gebeurt best wel vaak dat goedkope meters zulke vreemde waardes weergeven. Om echt goede metingen te doen die wel precies zijn heb je een geijkte power analyzer nodig van een 1000 euro of meer. Al die meters van enkele tientjes wijken zo vaak af dat het maar afwachten is wat er werkelijk van klopt. Dus al is de meter preciezer, je weet niet hoeveel die werkelijk afwijkt. Daar kom je alleen maar achter door een werkelijk goede meter te hebben.

Het resultaat van een goedkope meter is niet meer dan een schatting en die kun je net zo goed doen met een rekenmachine zonder het verbruik te meten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1