Hoe onversleuteld back-up, versleuteld de cloud in krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:59
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem en vraag hierbij of jullie mee zouden willen denken. Ik gebruik sinds kort het back-up programma: SyncbackPro.

Ik ben er redelijk tevreden mee, je hebt versigeschiedenis en de back-up is gewoon benaderbaar via windows explorer. Maar dat is ook gelijk een nadeel. SyncbackPro versleuteld de bestanden niet en zijn dus benaderbaar voor andere. En daarom wil ik de back-up niet zo de Cloud in schieten over SFTP.

Nou heb ik een plan bedacht: Ik maak met Acronis True Image een dagelijkse back-up naar een externe schijf mét versleuteling. Vervolgens upload ik de back-up bestanden op de externe schijf naar de Cloud. Dan zijn alleen de bestanden op de NAS niet versleuteld. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Backups op je lokale schijf maken is natuurlijk geen backup, en bestandsgeschiedenis heeft windows zelf ook wel (net als backups trouwens) ;-)

Maar om je probleem aan te pakken: als je backups online wil opslaan heb je weinig aan een complete disk image of een schijf die FDE doet, om dat de bestanden zelf dan nog steeds niet gecodeerd zijn, en een complete disk image of container kan je weer niet in stukjes bijwerken, die zou je dan compleet moeten vervangen na elke backup wat dus vrij stevige uploads zullen zijn.

Dat is ook de reden dat veel online backup oplossingen een eigen client hebben die checksums en encrypte per-file doen, zodat er gecontroleerd kan worden of de backup per bestand nog bijgewerkt moet worden, en alleen individuele bestanden vervangen worden als dat nodig is. Zo werkt dat bijvoorbeeld met backblaze.

Een andere optie is een container remote aanmaken en lokaal mounten, dat zal dan geen supersnelle mount zijn, maar alles is dan wel on-the-fly gecodeerd en kan toch lokaal gecontroleerd worden op bij-te-werken bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
johnkeates schreef op donderdag 20 april 2017 @ 00:21:
Backups op je lokale schijf maken is natuurlijk geen backup, en bestandsgeschiedenis heeft windows zelf ook wel (net als backups trouwens) ;-)

Maar om je probleem aan te pakken: als je backups online wil opslaan heb je weinig aan een complete disk image of een schijf die FDE doet, om dat de bestanden zelf dan nog steeds niet gecodeerd zijn, en een complete disk image of container kan je weer niet in stukjes bijwerken, die zou je dan compleet moeten vervangen na elke backup wat dus vrij stevige uploads zullen zijn.

Dat is ook de reden dat veel online backup oplossingen een eigen client hebben die checksums en encrypte per-file doen, zodat er gecontroleerd kan worden of de backup per bestand nog bijgewerkt moet worden, en alleen individuele bestanden vervangen worden als dat nodig is. Zo werkt dat bijvoorbeeld met backblaze.

Een andere optie is een container remote aanmaken en lokaal mounten, dat zal dan geen supersnelle mount zijn, maar alles is dan wel on-the-fly gecodeerd en kan toch lokaal gecontroleerd worden op bij-te-werken bestanden.
Maar is het dan dus niet veilig om de versleuteling van Acronis True Image te gebruiken? Ik zat te denken om maandelijks een full backup te bewaren met dagelijks 1 incrementeel. De grootte van de Full backup is ongeveer 200 GB. Groter dan dit zal het niet worden. En de back-ups wil ik dan 3 maanden bewaren, dat is dus dan ongeveer 600 GB. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:23
Eric_1993 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 00:38:
[...]

Maar is het dan dus niet veilig om de versleuteling van Acronis True Image te gebruiken? Ik zat te denken om maandelijks een full backup te bewaren met dagelijks 1 incrementeel. De grootte van de Full backup is ongeveer 200 GB. Groter dan dit zal het niet worden. En de back-ups wil ik dan 3 maanden bewaren, dat is dus dan ongeveer 600 GB. :o
Als ik zo lees wat je eisen zijn (encryptie, incrementeel, maandelijks full, online opslaan) is het eerste dat me te binnen schiet: Duplicati

Enige wat niet kan is door versies browsen in Windows Explorer. Echter zodra je de Restore functie gebruikt kan je gewoon een datum selecteren en vervolgens precies zien wat toen de laatste versies van al je mappen en bestanden was.

Ik denk dat een programma dat alles in één keer kan makkelijker en stabieler werkt dan een aantal losse applicaties die meerdere kopieerslagen maken.

Overigens is me niet duidelijk waar in de laatste zin van je openingspost ineens die NAS vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zou je iets met TrueCrypt (tegenwoordig VeraCrypt) kunnen doen misschien? Ik kan je helaas geen stap-voor-stap geven, maar volgens mij zou je zoiets best kunnen doen. Nadeel is dan alleen dat je elke keer maar 1 bestand wijzigt, en ik heb geen idee hoe Cloud-providers daarmee omgaan en wat voor limieten daar aan zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35

ResuCigam

BOFH

Eric_1993 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 00:38:
[...]

Dat lijkt mij prima mogelijk.Mogelijk duurt het uploaden van je Full backup wel even (en het downloaden ook) :)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik heb eindelijk een redelijk goed plan bedacht om de onversleutelde kopieën van mijn back-up bestanden versleuteld de Cloud in te krijgen. Het plan is als volgt:

Ik maak 3 Veracrypt containers van 5 GB, 5GB en 15 GB. Ik heb 3 computers die gebackupt worden, dus in ieder container zit de backup van 1 PC. Vervolgens maak ik back-up naar de container met SyncbackPro. Vervolgens worden de containers geupload met SyncbackPro of SFTP naar de Cloud. Nadeel hiervan is, is dat de hele containers steeds opnieuw wordt geupload, maar dat kan geen kwaad met 40 Mbps upload die ik heb _/-\o_ .

Mochten jullie opmerkingen over dit plan hebben hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:20
jordje schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:00:
[...]

Als ik zo lees wat je eisen zijn (encryptie, incrementeel, maandelijks full, online opslaan) is het eerste dat me te binnen schiet: Duplicati
Zelf ook goede ervaringen met Duplicati, zeker de moeite waard om even naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet niet of het gratis moet zijn, maar Crashplan kan precies wat je zoekt.

Kost $5 per maand, maar ik heb het er zelf graag voor over.

Al mijn PC's krijgen al hun files van een fileserver (Xubuntu), hiervoor een licentie aangeschaft en via Crashplan wordt de server continue gebackupped naar een NAS en in de Cloud met encryptie. Je kan ook bij een vriend/familielid backuppen als deze ruimte hebben.

Je kan zelf instellen hoeveel versies, hoeveel dagen terug, wanneer deleten (of niet deleten). Plus het werkt op elk platform en je kan door je files browsen.

Als je niet in de cloud backupped, is het gratis (dus alleen op een NAS of bij een vriend backuppen). In de cloud krijg je wel onbeperkte opslag en hun hebben geen kopie van je key of password dus ze kunnen je niet helpen als je deze verliest/vergeet.

Elke keer 15GB heen en weer pompen vind ik niet echt een elegante oplossing, maar het kan wel natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mag zeker niks kosten?

Anders zou je kunnen denken over Microsoft Azure Backup Server; redelijk simpele en flexibele oplossing om Windows-based machines tot aan block-level naar Azure te backuppen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
MAX3400 schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:04:
Mag zeker niks kosten?

Anders zou je kunnen denken over Microsoft Azure Backup Server; redelijk simpele en flexibele oplossing om Windows-based machines tot aan block-level naar Azure te backuppen.
Ik heb gekeken voor een Microsoft Azure product, maar je betaald daarbij maandelijks verschillend bedrag omdat je ook moet betalen voor opvragen en uploaden van gegevens :+. Ik heb nu Strato HiDrive van 2 TB voor € 27,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric_1993 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:10:
[...]

Ik heb gekeken voor een Microsoft Azure product, maar je betaald daarbij maandelijks verschillend bedrag omdat je ook moet betalen voor opvragen en uploaden van gegevens :+. Ik heb nu Strato HiDrive van 2 TB voor € 27,50
Je betaalt alleen voor het downloaden.
Pagina: 1