Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming/Dev Build, ~€1000

Pagina: 1
Acties:

• ThaRemo
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-02 00:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral voor gamen, software development, 3D modellen/renderen, Photoshop, soms video's bewerken, etc.
Later lijkt het me leuk om met VR te werken, maar die dingen zijn nu nog iets te prijzig

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000, maximaal €1200

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een 1080p scherm en muis+toetsenbord, ik werkte de afgelopen jaren op een laptop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niets speciaals voor deze prijsklasse, maar ik wil er wel een paar jaar mee vooruit kunnen. Ik twijfel alleen nog over de videokaart en CPU. Een AMD kaart is meestal beter voor de toekomst maar NVIDIA is zuiniger. Ik zit al een poos te wachten op Vega, maar de voorspellingen zijn dat het alleen high end kaarten worden. Dus ja, een 480/580, 1060 of toch een 1070 voor €200 extra?
Voor de CPU zat ik nog te twijfelen tussen een i5 of een Ryzen processor. Toch maar voor Ryzen gekozen, met een oog op de toekomst.

Verder staat dit op m'n wenslijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 234,-€ 234,-
1MSI B250 PC Mate€ 95,95€ 95,95
1Asus ROG STRIX-RX480-8G-GAMING€ 259,-€ 259,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 69,95€ 69,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,49€ 11,49
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 118,95€ 118,95
1Cooler Master GM G550M€ 63,-€ 63,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.013,29

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, als het maar goed werkt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, ik wens dat ik vakantie had :)

Ga je overklokken?
Nee, nog niet echt in verdiept

Wat verwacht je van ons?
Dit is m'n eerste build, dus ik zou graag zeker willen weten of alles goed op elkaar aansluit, of ik sommige onderdelen beter kan vervangen en of ik misschien nog beter even kan wachten op nieuwe releases van iets.

Dank alvast!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Laten we beginnen met een AMD moederbord kiezen voor een AMD CPU, en dus niet een Intel. ;)
Je wil dus een B350 bordje hebben, en niet B250, dat is Intel. Ik zou die 1600 verder van harte aanraden boven de Intel voor een langere bruikbare levensduur. De tijd van de quadcore voor gaming is ten einde aan het komen, een hexacore is een betere investering.

Qua moederbord begint deze behoorlijk populair te worden, en met reden. Dit is eigenlijk het beste B350 bordje op het moment. Ik heb deze zelf ook, en was er vroeg mee, maar hij wordt nu veel aangeraden en gekocht. Je betaalt iets meer maar je krijgt er veel features voor terug. Features zoals extra sata poorten, een M.2 SSD aansluiting en een audichip die je normaal gesproken alleen op high end borden vind en betere audio geeft. Vooral handig mocht je ooit een goede headset willen kopen of goede speakers. Alles bij elkaar gewoon een bordje met veel uitbreidbaarheid en zinvolle extra's, oke behalve misschien de RGB verlichting. :+

Verder pak deze voeding, net zoals zo ongeveer iedereen. Betere kwaliteit en meer dan voldoende vermogen. :)

Ryzen vindt sneller RAM ook fijn waardoor je deze zou kunnen overwegen als je iets meer uit wil geven. Dit setje geniet dan al snel de voorkeur. Op het moment zal je het niet voluit kunnen gebruiken omdat er nog updates voor het AM4 platform aan zitten te komen. Volgende maand zou dat opgelost moeten gaan worden. Dan moet je wel je bios flashen, niet al te complex om te doen tegenwoordig. Het voordeel van sneller RAM is dat je er in bepaalde games toch een aantal procenten bij, en voor betere minimale framerates is sneller RAM altijd zinvol. :)

Ook komen de RX580's nu langzaam beschikbaar. Meer prestaties voor hetzelfde geld waardoor ze zo goed als vergelijkbaar zijn met de GTX1060. Het zijn min of meer overclockte RX480's. Ja, ze gebruiken meer stroom, maar dat komt ook omdat de meeste GPU's eigenlijk iets te veel voltage gebruiken vanuit de fabriek. Dat kan je eventueel aanpassen, al dan niet met wat hulp van het internet of gewoon laten. Ook heeft AMD een nieuwe technologie, AMD Chill, waarmee je dynamisch framerates kan limiteren en veel stroom kan besparen, mocht je dit willen gebruiken. Daarmee zou je het verschil met de GTX1060 kunnen overbruggen. :)

Qua RX580 vs RX480 ligt het eraan wat je betaald. Voor hetzelfde bedrag is het een duidelijke keuze voor de RX580. Komt er opeens een RX480 voorbij die enkele tienjes goedkoper is, dan de RX480. Vega zal high end worden, vandaar ook de Polaris refresh van AMD.

Als laatste zijn de RX480/580 inderdaad ook iets toekomst bestendiger. In DX12 games presteren ze beter, en dat gaat niet veranderen ten gunste van de GTX1060. In DX11 games zijn ze nu in de meeste gevallen al vergelijkbaar. Daarmee is de RX480/580 8GB de betere keuze, ook omdat ze goedkoper zijn dan de GTX1060 6GB. Verder presteren juist Ryzen en de RX480/RX580 bijzonder goed met elkaar in een DX12 titel die de CPU cores goed benut. Dat is dus op het moment CiV 6 waar de GTX1080 gewoon wordt verslagen. Het is een uitschieter, maar wel een amusante. :+ (en het geeft ook een beetje aan wat de toekomst voor de combinatie van Ryzen en de RX480/580 zal bieden voor DX12 games)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ldhBwCA7UmvQLcryPd7XNGSC/full.jpg

De GTX 1070 zou overwogen kunnen worden, als ze niet zo duur waren. Het is een beetje overkill voor 1080p, maar als de prijs nu ruim €100 lager was, dan zou het zeker te overwegen zijn. Nu niet echt. Het verschil kan je beter in je zak houden en gebruiken voor als de RX480/RX580 niet meer voldoet. Dan ben je al ver voor je volgende GPU. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ThaRemo
Dank voor je uitgebreide advies! Ik had inderdaad op het laatste moment een i5 omgewisseld voor de Ryzen CPU ja, ik dacht dat het allemaal wel standaardaansluitingen zouden zijn :p Dat B350 moederbord lijkt een goede optie te zijn inderdaad.
Ik heb ook de SSD aangepast, deze is een stuk beter voor een iets hoger prijsje.
Dat RAM setje ziet er goed uit, maar het wel duur (alle RAM is zo duur :( ). Daarom voor die van 3000 MHz gekozen, zoveel verschil zal je niet merken tussen 200 MHz toch?
Voor de GPU lijkt nu een 480 het meest aantrekkelijk, ik zou nog wel een week of 2 kunnen wachten om te kijken of de prijs van de 580 iets zakt.
Hier is de nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 234,-€ 234,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 124,-€ 124,-
1Asus ROG STRIX-RX480-8G-GAMING€ 259,-€ 259,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 69,95€ 69,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,49€ 11,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX450M€ 53,49€ 53,49
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.071,83

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je kan natuurlijk proberen om een grotere Ryzen CPU in een Intel socket te proppen. Ik vermoed alleen dat je zowel je moederbord als processor zal slopen. Dat is toch wat minder denk ik. ;)

RAM is ook duur geworden, en wordt langzaam aan steeds duurder. Dat is een beetje zuur. Het probleem is alleen dat 3000mhz RAM wordt gedownclocked naar 2933mhz bij Ryzen en dan verlies je een beetje prestaties. Bij de games die profiteren van sneller RAM neemt de toename wel af bij de 3000, en loopt het ten einde bij 3200. Het is eigenlijk voor het laatste beetje om toch sneller RAM te nemen. Het is ook iets meer toekomst verzekering. Het licht er ook aan bij welke winkel je alles besteld. Kost een 3200 setje een tientje meer dan zou ik het gewoon kopen. Is het meer richting de €20 dan zou ik het laten of tenminste heroverwegen. :)

edit: Er is weer wat nieuwe informatie over RAM gekomen.Het lijkt toch vooral handig te zijn om zeer snel geheugen te hebben als je ook een zeer snelle GPU hebt. Dat is dus geen RX580. Ik denk dat je het dus bij 3000 zou kunnen houden of zelfs nog trapje lager. :)
YouTube: Does Ryzen Really Need Fast Memory? Guide for Gamers

Qua GPU kunnen er twee dingen gebeuren met de prijs. De RX580 kan nog even wat hoger blijven staan, met een aantal modellen richting de RX480 prijzen, of beide gaan dalen waar je of een goede deal voor de RX480 kan vinden, of een leuke RX580 kan kopen. Qua merk valt in ieder geval de Sapphire aan te raden aangezien deze stil is, en zeer goed koelt.

Zie ook: https://www.computerbase....-lautstaerke-beim-spielen
YouTube: Scott Wasson & the Sapphire RX 580 Nitro+ Tear-Down

De XFX was ook goed bij de RX480, en zal dit waarschijnlijk ook weer zijn. MSI lijkt een beetje gemixed te zijn. Asus is ook niet slecht, ga er alleen wel vanuit dat die iets luidruchtiger zijn omdat drie, kleinere ventilatoren in de regel meer geluid produceren dan twee grotere. Dat komt in die test ook naar voren. Gigabyte is voor zover ik weet wat goedkoper, en niks bijzonders qua koeling.

Als laatste is er wel een puntje. Ryzen 5 kwam iets meer dan een week geleden uit, dus je hebt kans dat het moederbord de CPU nog niet zal herkennen of ondersteunen. Laat je de PC bouwen door een bedrijf dan heb je dat probleem niet. Bouw je zelf, dan kan dit wel een probleem worden. Bijvoorbeeld bij Azerty hebben ze hier een service voor. Voor €9 kan je de bios van je moederbord naar de correcte versie laten flashen zodat je CPU wordt herkent. Dan zetten ze meteen je CPU ook in je moederbord. Aangezien dat het enige is dat je echt kan verknallen is dat ook wel handig. De rest van een PC bouwen is geavanceerde lego. :P

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-04-2017 13:37 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ThaRemo
Haha :p Interessant, ik ga er nog wel een weekje mee wachten dan.
Over dat laatste, daar heb je een goed punt. Dank voor de tip!