Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC ~1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11 08:52
Hoewel dit forum overspoeld is van game pc topics die ongeveer elk mogelijk bedrag mogen kosten, kon ik het niet laten mijn lijstje er ook even tussen te zetten. Ik zal proberen jullie wat moeite te besparen door zo veel mogelijk uit te pluizen. Maar door alle 100 verschillende verhalen over 100 verschillende aspecten van een pc build, specifiek met Ryzen, ben ik toch nog wat onzeker.

Wat ik tot nu toe heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 234,-€ 234,-
1Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3€ 99,-€ 99,-
1Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G€ 249,-€ 249,-
1Fractal Design Define Mini C€ 74,50€ 74,50
1Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 176,55€ 176,55
1Seasonic G-series 450 watt€ 71,-€ 71,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,24€ 93,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,29

Vraag 1:
Als ik dit weekend de computer wil hebben, heb ik er dan over 'x' weken dan spijt van dat de RX580 misschien in prijs is gedaald tot het niveau van ~250 euro en maar liefst 2% meer performance geeft met 20-30W meer verbruik?

Vraag 2:
Ik heb de QVL van dit moederbord (er staan er twee, waarin 3200 Mhz modules alleen in die in de 2e rij staan) er op nageslagen, en op basis daarvan het geheugen gekozen. Nu is 2x8GB naar mijn weten een beetje overdreven, en wil ik met liefde 70 euro besparen door de 2x4GB te kiezen: pricewatch: Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/8.
Die staan echter niet in de lijst, en het ontgaat me een beetje in hoe verre dit (redelijk soepel) gaat werken...

Vraag 3:
Ik ben op zoek naar een kast die minimalistisch, klein en stil is, maar de gene die ik nu heb is vrij duur. En als ik de reviews mag geloven niet heel erg stil. Nog suggesties voor een kast met die eisen, maar iets goedkoper }:O ?

Dat waren in ieder geval de vragen die ik had. Mochten er nog verder nog problemen of andere suggesties zijn waar ik niet aan heb gedacht, hou ik me aanbevolen.

Alvast dank!

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:09
1) Een dergelijke prijsdaling is altijd een gok, niet te altijd even goed te voorspellen. Voor de kleine prestatieboost zou ik het persoonlijk niet doen. Gewoon die 480 nemen. Keuze van videokaart is sowieso afhankelijk van welke games je wilt spelen, in wat voor setting en de gebruikte resolutie.

2) 16 GB aan RAM is tegenwoordig niet meer overdreven, en toekomstgericht kun je dus ook beter gewoon voor 16 GB gaan.

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 16:36
Denk je wel genoeg te hebben aan 276 gb harde schijf? Voor mijn huidige windows 7, zonder games/muziek/films. Is mijn harde schijf bijna vol.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Qua Ryzen beginnen dingen wel steeds duidelijker te worden. :)

Ten eerste raad ik je van harte aan om er nog een 2TB HDD bij te zetten voor opslag.
Ook zou ik dat dure RAM setje niet kopen. De QVL lijst zeggen op het moment nog steeds bar weinig over functionaliteit op het geadverteerde niveau. Dat zou volgende maand opgelost moeten gaan worden. Ik zou dus besparen en gewoon een Corsair Vengeance LPX zetje te kopen, zoals bijna iedereen. Qua 3200mhz als eis, daar moeten onderhand ook enige vraagtekens bij gesteld worden. Zie ook:
YouTube: Does Ryzen Really Need Fast Memory? Guide for Gamers

Het lijkt vooral relevant te zijn voor extreme GPU's en 1080p. Voor een RX480/RX580 is het minder relevant. Het licht ook aan de winkel. Betaal je een tientje meer voor 3200 dan zou ik het wel overwegen. Ga je meer richting de €20 dan is het minder interessant. Het zal meer een middel voor future proofing zijn en minimale framerates. 3000mhz zal dan in de meeste gevallen ook afdoende moeten zijn. Het is uiteindelijk wat je zelf wil. Wil je wat extra betalen voor het geval dat, dan pak je 3200. Wil je liever besparen dan zal 3000 ook voldoen. :)

RX480 vs RX580 is een geval wat wil je nu betalen, hoe lang wil je wachten en wat wil je precies? Per game verschillen de prestatiewinsten maar in het algemeen win je een aantal procenten. Een aantal RX480's zullen nog wel in prijs gaan dalen, maar hoe meer ik er over denk, hoe onwaarschijnlijker ik het verwacht dat ze onder de €250 gaan komen. De RX580 zie ik ook pas naar dat niveau zakken als de RX480 bijna niet meer te krijgen is, en Vega er eindelijk is. Wil je nu een GPU hebben dan zijn er een paar opties te overwegen.

Dit is bijvoorbeeld een mooie met een goede koeling en ze schijnen iets beter te overclocken/iets minder te verbruiken vanwege het custom PCB van XFX.
pricewatch: XFX Radeon RX 480 RS 8GB Hard Swap

Asus is ook vrij goed, MSI lijkt een beetje mixed te zijn, Gigabyte is goedkoper omdat de koeling wat minder is en de beste lijkt de Sapphire te zijn, en daar betaal je ook iets meer voor. Voor de RX580 lijkt dit niet echt veranderd te zijn. Maak je je zorgen over verbruik, dan zijn er twee antwoorden. Het eerste is een nieuwe AMD technologie, AMD Chill, die je GPU downclocked via een slim algoritme zodat je wel goede framerates haalt, maar minder verbruikt. Het tweede is je GPU zelf downvolten aangezien veel RX480/580 GPU's simpelweg conservatief afgesteld zijn qua voltage. Je zou zelfs voltages kunnen verlagen, en wat kunnen overclocken. :P

Wederom is de keuze aan jou. Wil je nu wat meer prestaties dan zal de RX580 de betere keuze zijn. Wil je liever besparen dan de RX480. Vind je opeens een RX580 voor een RX480 prijs, hetzelfde merk, koeler en geheugen, dan zou ik het wel weten. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sabrepulse
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-04 15:23
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:05:
Qua Ryzen beginnen dingen wel steeds duidelijker te worden. :)

Ten eerste raad ik je van harte aan om er nog een 2TB HDD bij te zetten voor opslag.
Ook zou ik dat dure RAM setje niet kopen. De QVL lijst zeggen op het moment nog steeds bar weinig over functionaliteit op het geadverteerde niveau. Dat zou volgende maand opgelost moeten gaan worden. Ik zou dus besparen en gewoon een Corsair Vengeance LPX zetje te kopen, zoals bijna iedereen. Qua 3200mhz als eis, daar moeten onderhand ook enige vraagtekens bij gesteld worden. Zie ook:
YouTube: Does Ryzen Really Need Fast Memory? Guide for Gamers

Het lijkt vooral relevant te zijn voor extreme GPU's en 1080p. Voor een RX480/RX580 is het minder relevant. Het licht ook aan de winkel. Betaal je een tientje meer voor 3200 dan zou ik het wel overwegen. Ga je meer richting de €20 dan is het minder interessant. Het zal meer een middel voor future proofing zijn en minimale framerates. 3000mhz zal dan in de meeste gevallen ook afdoende moeten zijn. Het is uiteindelijk wat je zelf wil. Wil je wat extra betalen voor het geval dat, dan pak je 3200. Wil je liever besparen dan zal 3000 ook voldoen. :)

RX480 vs RX580 is een geval wat wil je nu betalen, hoe lang wil je wachten en wat wil je precies? Per game verschillen de prestatiewinsten maar in het algemeen win je een aantal procenten. Een aantal RX480's zullen nog wel in prijs gaan dalen, maar hoe meer ik er over denk, hoe onwaarschijnlijker ik het verwacht dat ze onder de €250 gaan komen. De RX580 zie ik ook pas naar dat niveau zakken als de RX480 bijna niet meer te krijgen is, en Vega er eindelijk is. Wil je nu een GPU hebben dan zijn er een paar opties te overwegen.

Dit is bijvoorbeeld een mooie met een goede koeling en ze schijnen iets beter te overclocken/iets minder te verbruiken vanwege het custom PCB van XFX.
pricewatch: XFX Radeon RX 480 RS 8GB Hard Swap

Asus is ook vrij goed, MSI lijkt een beetje mixed te zijn, Gigabyte is goedkoper omdat de koeling wat minder is en de beste lijkt de Sapphire te zijn, en daar betaal je ook iets meer voor. Voor de RX580 lijkt dit niet echt veranderd te zijn. Maak je je zorgen over verbruik, dan zijn er twee antwoorden. Het eerste is een nieuwe AMD technologie, AMD Chill, die je GPU downclocked via een slim algoritme zodat je wel goede framerates haalt, maar minder verbruikt. Het tweede is je GPU zelf downvolten aangezien veel RX480/580 GPU's simpelweg conservatief afgesteld zijn qua voltage. Je zou zelfs voltages kunnen verlagen, en wat kunnen overclocken. :P

Wederom is de keuze aan jou. Wil je nu wat meer prestaties dan zal de RX580 de betere keuze zijn. Wil je liever besparen dan de RX480. Vind je opeens een RX580 voor een RX480 prijs, hetzelfde merk, koeler en geheugen, dan zou ik het wel weten. ;)
Top uitleg van de RAM snelheid!

Graka is RX480 een no brainer vind ik. Zoals je al zei, het verschil ligt er in de procenten.
RX580 prijsjes gaan rond de 300-400 liggen (8gb variant)
RX480 prijsjes 240-300(8gb)

Wegen de percentjes dan op tegen een meerprijs van 60€+?

Ok een RX580 is sneller en nieuwer maar de RX480 is echt wel de topper in prijs/kwaliteit momenteel.

Mijn mening. O-)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sabrepulse schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:26:
[...]

Top uitleg van de RAM snelheid!

Graka is RX480 een no brainer vind ik. Zoals je al zei, het verschil ligt er in de procenten.
RX580 prijsjes gaan rond de 300-400 liggen (8gb variant)
RX480 prijsjes 240-300(8gb)

Wegen de percentjes dan op tegen een meerprijs van 60€+?

Ok een RX580 is sneller en nieuwer maar de RX480 is echt wel de topper in prijs/kwaliteit momenteel.

Mijn mening. O-)
De RX580 zou hetzelfde moeten kosten als de RX480. De winkels hier denken er heel anders over...
Maar ze beginnen ook al te dalen, ze hadden alleen vanaf dag een al hetzelfde moeten kosten. Dan kan je alleen de oude voorraad RX480's niet meer voor dezelfde prijs verkopen. Zijn die eenmaal weg, dan zal de RX580 wel verder zakken. Een aantal zitten verder al op het juist prijspunt.

Voor zover ik kan achterhalen heeft deze dezelfde koeler als de Nitro versies, die er een OC bij krijgen. Voor die prijs is dit te overwegen, want het koelblok op de Nitro is enorm en de prestaties uitstekend. Ook sneller geclocked dan de RX480 Nitro+, en iets goedkoper.

De vraag blijft dus staan, wat wil MaartehhM en wat wil hij betalen. Nu iets meer betalen voor prestaties of een zeer goede koeling, stiller en koeler dus, of wat geld besparen. Daartussen is ook veel mogelijk. De Gigabyte RX580 begint ook al te dalen. RX580 gigabyte

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• MaartehhM
Dank voor de uitgebreide reacties!

Ik denk, op basis van het filmpje wat je linkte @DaniëlWW2, inderdaad een corsair setje van 3000 MHz neem. Dat bespaart me dan 50 euro, waarvan ik een aantal tientjes extra dan kan steken in de RX580.

Maar dat lost het probleem niet 100% op, want ook binnen de 580 modellen is er weer een hoop verschil. De kloksnelheden liggen ook daar tussen de 1,2xy MHz en de 1,500 MHz. De onderkant van het segment lijkt meer op de 480 serie, terwijl de hogere geklokte wat voordeel blijken te bieden.

Je zei dat de koeling van de Gigabyte RX480 goedkoper was vanwege de karige koeling; is de kans dan groot dat deze hetzelfde is als bij de RX580?
In het algemeen wil ik (om maar een open deur in te trappen) zodanig een RX580 dat ik geen vliegtuig in huis haal, maar wel nog net het voordeel merk t.o.v. de 480.

Hier komt dan ook weer bij kijken of mijn voeding genoeg is voor de hogere geklokte 580 kaarten? Ik zag hier en daar dat het wel op kon lopen tot 300+ W? Of heb ik naar de verkeerde grafiekjes zitten kijken?

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Over je voeding zou ik me geen zorgen maken. Behoorlijk goed model en een RX580 zal nooit 300w+ trekken. Dat zal het hele systeem zijn geweest. Met die voeding kan je dit systeem gewoon gebruiken.

Verder is die Sapphire koeler er eentje die mij persoonlijk interesseert. Ik ben onderhand ook weer op de markt voor een nieuwe GPU. Ik wacht op Vega, maar als Sapphire deze koeler ook voor Vega gaat gebruiken dan is het voor mij een serieuze optie. Hier halen ze bijvoorbeeld een RX580 Nitro uit elkaar, het koelblok is enorm, en dat helpt behoorlijk.
YouTube: Scott Wasson & the Sapphire RX 580 Nitro+ Tear-Down

Ik heb het sterke vermoeden dat de Pulse dezelfde koeling heeft en het moet doen met een lichte overclock, dan zit je vrij goed.

Hier was ook een test van een aantal RX580's, waaronder de Nitro. Sapphire komt hier goed uit.
https://www.computerbase....-lautstaerke-beim-spielen

Over de Gigabyte RX580 heb ik nog niks kunnen vinden, maar logischerwijs zal het niet de beste zijn. De lagere prijs komt ergens vandaan.

In het algemeen heb je een baseclock, en een boostclock bij deze GPU's, en dat kan verwarrend zijn. Baseclock kan de GPU altijd aan, de boostclock behalen is afhankelijk van hoe heet de GPU word. Te heet en deze downclocked naar de baseclock. Voor de standaard waarden, zie: http://www.anandtech.com/...deon-rx-580-rx-570-review

Een betere koeler kan die boostclock dus veel beter vast houden, en dan win je wel wat prestaties. Qua clocks zelf, de RX580 zit ongeveer op het baseclock punt waar een standaard RX480 haar boostclock zat. Vervolgens boosten de RX580's naar het niveau waar een RX480 ongeveer naar overclocked kon worden.

Gezien het budget dat vrijkomt met goedkoper RAM zou die Sapphire RX580 Pulse wel eens de beste keuze kunnen zijn. Ik kan alleen niet voor je achterhalen of die koeler werkelijk identiek is, of dat er wat kleine verschillen zijn.

• MaartehhM
Alright, hartstikke bedankt voor alle informatie!

Ik heb alles besteld. Na overwegen, uiteindelijk de Sapphire Pulse gekozen! Ik ben benieuwd... :-)

Pagina: 1