Vraagje over delen Wifi-hotspot op camping

Pagina: 1
Acties:
  • 5.922 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 19:39
Ik heb een TP-LINK TR-WL902AC om de wifi-hotspot op onze camping te delen met meerdere devices. Thuis werkt het apparaatje prima, maar op de camping (waarbij je moet inloggen op een portal) stopt de boel er na een tijdje mee. De wifi-netwerken (2,4 en 5GHz) zijn niet meer beschikbaar; je kunt geen verbinding meer maken. Opnieuw opstarten helpt even, maar na 5 minuten of een half uur is hetzelfde aan de hand.

Denken jullie dat dit een actieve beveiliging in het campingnetwerk zou kunnen zijn? Of is mijn draadloze router gewoon niet goed?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat kan nauwelijks een campingnetwerk beveiliging zijn. Die kan de uplink dichtgooien, maar dan zou je lokale netwerk nog steeds moeten werken. Dus als je lokale netwerk verdwijnt, kijk je naar een bug in je apparaatje.
Heb je gecheckt of je wired nog wel netwerk hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 19:39
Dat kan ik morgen checken, goede suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo-Hof
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04 10:18
Waarom een netwerkje opzetten op de camping.
Je haalt bandbreedte weg bij andere campinggasten.
Veelal zitten campings in buiten gebieden waar weinig bandbreedte beschikbaar is.
Om tocht een werkende wifi te houden op de camping moet er meestal kleine vergoeding voor gevraagd worden. Ga je het vrij geven, dan ligd in een mum van tijd de boel plat.
Ook ga je met je TP-Link het camping wifi storen.
Niet doen dus, bij ons op de camping wordt je ook er uit gegooid.
Deze actieviteiten vallen direct op in het netwerk dat wij kunnen monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
Theo-Hof schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:30:
Waarom een netwerkje opzetten op de camping.
Je haalt bandbreedte weg bij andere campinggasten.
Veelal zitten campings in buiten gebieden waar weinig bandbreedte beschikbaar is.
Om tocht een werkende wifi te houden op de camping moet er meestal kleine vergoeding voor gevraagd worden. Ga je het vrij geven, dan ligd in een mum van tijd de boel plat.
Ook ga je met je TP-Link het camping wifi storen.
Niet doen dus, bij ons op de camping wordt je ook er uit gegooid.
Deze actieviteiten vallen direct op in het netwerk dat wij kunnen monitoren.
Als ik een netwerkje wil opzetten tussen mijn apparaten, heeft een campinguitbater daar weinig mee te maken.
En ik ga ook niet betalen voor elk apparaat dat het internet kan gebruiken. Ik vermoed dat je toch de bandbreedte beperkt op elke verbinding die gemaakt wordt met het camping-wifi. Hoe meer apparaten ik diezelfde verbinding laat delen, hoe trager het wordt voor elk van mijn apparaten. Daar zou de rest van de camping niks van mogen weten.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo-Hof
Wel als je wel met 400 aparaten op een 80mb lijn zit.
Staat ook duidelijk in de voorwaarden, je betaald voor 1 aparaat en je wel kunt wisselen van apparaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je moet dit vanuit een ander oogpunt bekijken, denk aan net neutraliteit. Je betaalt voor bandbreedte en data. Hoe de ts dat gebruikt is niet een zaak van de camping. Met de juiste apparatuur kan die de bandbreedte goed verdelen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 18:56
Laat je die TP connecten met de camping wifi of connect je met een laptop oid die de verbinding deelt met die TP? Zo'n router kan toch niet op een portal inloggen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo-Hof
We hebben bandbreedte op 5 mb up en down staan, maar als veel gasten onderling gaat delen dan zijn we genoodzaakt om bandbreedte terug te brengen naar bevoordeeld naar 1 mb. Gevolg Netflix of dergelijke is niet meer mogelijk.
Van de week nog een Egenius hotspot gesnort, vermogen 800 mw, blaas je de hele camping over. Gevolg, eigen wifispods worden weggedrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 18:56
Dat is niet logisch, of een device nu 5 Mbit/s bandbreedte nodig heeft of een router dat maakt voor het hotspot systeem niets uit. En 800mW (los van illegaal) gebruikt de TS niet, die TP is max 40 mW ofzo. Als je hem op AUTO CH laat staan pakt ie gewoon een vrij kanaal dus niemand die er last van heeft. Daarnaast komt zo'n ding niet veel verder dan 15-20m, nou dat is je staplek :P Snap sowieso niet waarom je op een camping gaat staan en dan netflix/youtube moet kijken, blijf dan gewoon thuis. Camping wifi is n.m.i. gewoon voor even snel iets checken en dan weer uit. Zou wel netter zijn als je gewoon met 3 devices erop mag per abbo dan heb je dit soort constructies met eigen bridges e.d. ook niet :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik ben ermee gestopt om een hotspot te maken als we op de camping zitten. In het verleden heb ik er heel wat uurtjes aan besteed, maar ik denk er nu anders over. Die paar weken kunnen we (ook de kids) wel af met de WiFi bij de receptie, of zo iets. En anders maar niet - er is meer in het leven dan WiFi en internet. :w

[ Voor 16% gewijzigd door HerZon op 30-04-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo-Hof
Maar zoveel is 4 euro voor 1 apparaat per week toch niet.
Ga een dagje naar een pretpark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Theo-Hof schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:18:
Mwah, ga met een paar mensen eens naar een camping, allemaal twee apparaten; daadwerkelijke doorvoer is haast niets, het gaat om het online kunnen zijn, dan is per persoon €8 aftikken voor één week internet veel.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo-Hof
Hoezo twee apparaten per persoon, je wil toch niet zeggen dat je met twee apparaten gelijk bezig bent.
Wat wil je dan, gratis met over belast netwerk of voor paar euro goed werkend netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:40
Theo-Hof schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:18:
Belachelijk. Wifi hoort gratis te zijn op campings, ik selecteer daar zelfs op. Zeker nu tegenwoordig een plaats op een camping al idioot duur is en de voorwaarden belachelijk (bv dat je bij een reservering het volledige bedrag vooruit moet betalen en niks terug krijgt als je eerder weg wilt omdat de camping niet bevalt), daar mag je dan wel wat voor terug verwachten. Eventueel kun je basis-wifi gratis aanbieden en een kleine bijdrage vragen voor een hogere snelheid, maar dat is het dan ook. Daar moeten dan wel alle apparaten gebruik van kunnen maken.

Ga maar eens met 3 kinderen naar een camping. Kids hebben allemaal een telefoon en tablet (ikzelf ook) dus dat zijn al 8 apparaten. Dus dat zou mij al 32 euro per week extra kosten, ik ben toch gekke henkie niet? Dan maar een wifi-hotspot ertussen. In scandinavie hebben ze dat goed voor elkaar, op de meeste campings is perfecte snelle wifi waar je gewoon met een wachtwoord op kunt (dus niet die flauwekul dat je telkens weer moet inloggen) met dekking over het hele terrein. En vaak nog gratis ook. Daar hebben ze door hoe dat moet.

En voor alle jankerds die zeggen blijf dan thuis: als je als alleenstaande op een camping staat heb je 's avonds als de kids op bed liggen _echt_ niks te doen, dus dan moet er gewoon goed internet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo-Hof
Nou daar pleiten we ook voor goed internet, maar we zijn gewoon afhankelijk van de aanvoer van internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

PhilipsFan schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:59:
Kids hebben allemaal een telefoon en tablet (ikzelf ook) dus dat zijn al 8 apparaten. Dus dat zou mij al 32 euro per week extra kosten, ik ben toch gekke henkie niet?
Hebben die kinderen niets beters te doen dan hetzelfde wat ze thuis toch al doen? Bovendien, waarom moeten alle apparaten per se internet hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:59:

En voor alle jankerds die zeggen blijf dan thuis: als je als alleenstaande op een camping staat heb je 's avonds als de kids op bed liggen _echt_ niks te doen, dus dan moet er gewoon goed internet zijn.
Boek, kaarsje (of gaslampje), flesje wijn, plankje kaas. Lekker van het geluid van de zee genieten en ontspannen. Je gaat toch niet naar een camping om de hele avond naar een scherm te staren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Theo-Hof schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:51:
Hoezo twee apparaten per persoon, je wil toch niet zeggen dat je met twee apparaten gelijk bezig bent.
Wat wil je dan, gratis met over belast netwerk of voor paar euro goed werkend netwerk.
Als ik op mijn tablet aan het werk ben, komen op mijn telefoon de apjes nog binnen ;)

Wat ik wil is gewoon één bedrag, ongeacht of ik daar 1 of 100 apparaten aan hang, net zoals thuis. Krijg ik congestie door die 100 apparaten ? Dan heb ik daar alleen last van, dat vind ik best.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
Kurkentrekker schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:45:
[...]

Boek, kaarsje (of gaslampje), flesje wijn, plankje kaas. Lekker van het geluid van de zee genieten en ontspannen. Je gaat toch niet naar een camping om de hele avond naar een scherm te staren?
Anoniem: 172410 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:29:
[...]

Hebben die kinderen niets beters te doen dan hetzelfde wat ze thuis toch al doen? Bovendien, waarom moeten alle apparaten per se internet hebben?
Bedankt hoor, voor de suggesties, maar mag ik (en mijn kinderen erbij) misschien in mijn vrije tijd zelf bepalen wat ik wil doen en laten? Als ik op de camping naar een schermpje wil staren, mag dat dan? Alsjeblieft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

PhilipsFan schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:59:
Bedankt hoor, voor de suggesties, maar mag ik (en mijn kinderen erbij) misschien in mijn vrije tijd zelf bepalen wat ik wil doen en laten? Als ik op de camping naar een schermpje wil staren, mag dat dan? Alsjeblieft?
Dat mag absoluut. Ga je je er op een publiek forum over beklagen, dan behoud ik mij het recht voor er een reactie op te posten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Met alle respect, maar volgens mij mag iedereen zelf doen waar hij/zij zin in heeft op vakantie. Voor de één is dat inderdaad met een boek en gaslamp, voor de ander is dat een aflevering of 2 van House of Cards kijken. Het begint op GoT een beetje cliché te worden, maar dit gezeur over wat je op een vakantie mag doen of niet is echt weer moraalridder ten top...

Los daarvan is de wifi op campings meestal om te huilen. In Spanje betaal je nog vaak een euro of 25 om 10 uur op het ontiegelijk brakke netwerk te mogen met één apparaat. Vind je het dan gek dat ik een eigen hotspot maak? Op campings in NL ook vaak genoeg mee te maken gehad, ik hoef niet met 10 apparaten tegelijk op internet, maar ik wil wel mijn krant kunnen lezen en een andere persoon de kans geven even op Facebook te kijken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is daar 'moraalridder' aan? Het lijkt mij het paard achter de wagen spannen, omdat je op vakantie doorgaans juist weg wil van zulke zaken. Mensen moeten het helemaal zelf weten, maar snijden zich naar mijn idee in de vingers.

Dat je daar een moraal uit wilt halen is verder aan jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Anoniem: 172410 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 00:13:
[...]

Wat is daar 'moraalridder' aan? Het lijkt mij het paard achter de wagen spannen, omdat je op vakantie doorgaans juist weg wil van zulke zaken. Mensen moeten het helemaal zelf weten, maar snijden zich naar mijn idee in de vingers.

Dat je daar een moraal uit wilt halen is verder aan jou.
Natuurlijk is dit moraalridder.. Wat boeit het jou wat andere mensen op hun vakantie doen? Dat jij (en ik ook, for that matter) onze vakantie anders in delen is een eigen keuze, vervolgens 4 mensen die OP even gaan vertellen dat het 'verkeerd' is op vakantie uitgebreid te internetten is wat mij betreft onder de noemer moraalridder te gooien. Ik citeer:
Een moraalridder is een negatieve benaming voor iemand die mensen er - incidenteel of systematisch - op wijst, dat hun gedrag op een bepaald vlak geen schoonheidsprijs verdient.
http://www.startpagina.nl/v/taal/vraag/36997/moraalridder

Het is vanzelfsprekend dat je je moet afvragen waar de prioriteit in een vakantie gemiddeld gezien ligt, maar dat is nogmaals de keuze die iedereen zelf kan en mag maken. Dit is precies hetzelfde als de discussie tussen een zonvakantie en een vakantie waar je een week in Oostenrijk gaat wandelen. De één vind het zonde als je niet met een wildgroei aan huidcellen terugkomt uit de zon en de ander vind het doodzonde om een week hetzelfde water te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kuusj98 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 00:29:
Wat boeit het jou wat andere mensen op hun vakantie doen? Dat jij (en ik ook, for that matter) onze vakantie anders in delen is een eigen keuze, vervolgens 4 mensen die OP even gaan vertellen dat het 'verkeerd' is op vakantie uitgebreid te internetten is wat mij betreft onder de noemer moraalridder te gooien.
De enige die hier iemand terecht wijst ben jij ;) Voor de rest zie ik goed bedoeld advies. Of vind je adviezen over hardware ook 'moraalridder', omdat mensen verteld wordt dat hun keuze 'verkeerd' is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Anoniem: 172410 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 01:20:
[...]

De enige die hier iemand terecht wijst ben jij ;) Voor de rest zie ik goed bedoeld advies. Of vind je adviezen over hardware ook 'moraalridder', omdat mensen verteld wordt dat hun keuze 'verkeerd' is?
Ik denk dat we daarover van mening verschillen, mijn mening is en blijft (voor de zoveelste keer...) dat het iedereen zijn eigen keuze is wat wel of niet te doen op vakantie. Daar lees ik geen les mee en daar laat ik de balans compleet mee in het midden. Het is namelijk gewoon een neutrale mening die ik onderbouw met voorbeelden. Dat is wat anders dan de 'goedbedoelde adviezen' die je aanhaalt, die met o.a. woorden als "je gaat toch niet" eerder de suggestie aandragen dat internetten op de camping een grove fout is en wat men dus niet zou moeten doen (juist: moraal).

En je weet zelf ook dat adviezen over hardware een heel ander punt is, dus dat schop ik meteen onderuit. Het hele punt van advies over hardware is, juist, advies over hardware :> Kan ik beter een RX580 of een GTX1070 halen, en waarom? En niet over of de PC in een geaard stopcontact moet of niet, en ook niet of je je tijd niet beter kan besteden met vrijwilligerswerk, en ook niet over het mogelijke gevaar van een PC bouwen zonder anti-statische meuk. Dit topic gaat over het delen van een Wifi-hotspot op een camping, en niet of OP er wel goed aan doet die wifi te gebruiken.

Simpel doch duidelijk aan de hand van voorbeelden, leek mij. Als je naar aanleiding van mijn vorige opmerking serieus denkt dat ik de enige ben die hier iemand terechtwijst (wat overigens iets anders betekend dan het morale welles/nietes, maar goed) zijn we helaas uitgepraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Nou nou, iemand gaat er met gestrekt been in door te zeggen 'voor alle jankerds die (...)'. Ook klaagt hij/zij over het feit dat je wel met 8 apparaten tegelijk op de WiFi moet, en dat er s' avonds op de camping niets te doen is als je kinderen op bed liggen. Bovendien moet dat ook nog eens gratis zijn.

Vervolgens geef ik een suggestie wat je ook zou kunnen doen op een camping als er geen internet is, en dan ben ik ineens de moraalridder? Kom nou!

En natuurlijk mag je lekker zelf bepalen wat je op een camping wil doen, maar als je er met sterke bewoordingen op een forum over gaat klagen moet je niet vreemd opkijken als iemand met een suggestie komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 11:37
Ik weet niet op welke camping jullie staan, maar hier is een week internet vijftien euro. Code slechts bruikbaar op één apparaat, eerste login wordt hij gekoppeld aan Mac adres. Dan klinkt zon router ineens zo gek niet meer, die acht apparaten waar iemand het over had kosten dan plots 120 euro's voor een weekje vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kurkentrekker schreef op maandag 1 mei 2017 @ 06:58:
Vervolgens geef ik een suggestie wat je ook zou kunnen doen op een camping als er geen internet is, en dan ben ik ineens de moraalridder? Kom nou!
Ja, dit. Wordt er gevraagd naar of je je zo ontspant tijdens een vakantie, volgt er gelijk een moralistische preek over dat dat moralistisch zou zijn :') Je moet wel een heel raar idee hebben van neutraliteit als je zo'n preek dat mensen heus wel zelluf uitmaken wat ze doen als zodanig probeert te zien. Je moet op vakantie lekker doen waar je zin in hebt, maar als vakantie hetzelfde is als thuis heb ik moeite in te zien waar die vakantie dan in terugkomt. Maar daar naar vragen is blijkbaar 'moraalridder'.

En ja, discussie over wat iemand op vakantie doet kan ook prima informerend of adviserend zijn. Ik heb te vaak mensen zich bijkans kapot zien werken, om totaal niet los te komen van de hectiek van thuis op wat vakantie zou moeten zijn. Die zitten duizenden kilometers van huis nog steeds op kantoor. Ik vraag er dan ook met de beste bedoelingen naar.

Maar goed, wat Kuusje betreft zijn we uitgepraat :w

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 01-05-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:25
Gewoon 4G en tetheren maar ook handig voor in de auto voor de kids op de achterbank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:59

SpamLame

niks

Zolang je dekking hebt en je bundel het trekt.

Maar los daarvan denk ik dat TS allang antwoord heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

Barrycade

Through the...

Ik heb ook zo'n TP-Link maar dan een oudere versie en die gaat ook altijd mee.
Dus inderdaad 1x inloggen via de protal van het wifi en dan gewoon al je devices via je eigen router laten lopen.

Scheelt iedere keer weer inloggen. Je kan meerdere devices aansluiten. Als je geen knap internet kan leveren moet je het niet aanbieden als camping.

Maar lijkt dus op een iets bij je router dan op het het wifi netwerk. Dat je eigen Wifi wegvalt heeft weinig te maken met internet aansluiting. Maar als hij thuis goed werkt is er wel iets vreemds aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Als ze zo veel vragen voor wat wifi, dan zou ik het ook via 4G doen. Een maandje je abo veranderen, of ter plaatse een kaartje kopen is meestal best betaalbaar.
Ik selecteer hotels ook op de aanwezigheid van goed en gratis wifi.
Als dat er niet is, dan staat het snel op Tripadvisor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 09:22
Veel voors en tegens van internet op de camping en het opzetten van een eigen WiFi-hotspot, maar nog geen antwoord.

Op een camping kan er op piekmomenten meer vraag zijn dan er aan bandbreedte geleverd wordt. Zelfs wanneer de bandbreedte per verbinding gelimiteerd wordt, zal de beschikbare bandbreedte vrijwel altijd minder zijn dan de aangeboden bandbreedte per verbinding maal het aantal verbindingen.
Wanneer er meer bandbreedte gevraagd wordt dan de vaste verbinding van de camping kan leveren, kan de hotspot van de camping even 'hikken'. Deze 'hik' kan op zijn beurt je eigen hotspot laten 'hikken' waardoor deze in een soort stand-by modus terecht komt en je eigen WiFi-netwerk uit de lucht valt.
De camping hotspot kan ook even 'hikken' wanneer het maximum aantal verbindingen bereikt wordt, en je eigen hotspot kan ook 'hikken' wanneer de camping hotspot van kanaal switcht.

Mobiele apparatuur zoals smartphones en tablets kan veel beter met een tijdelijke instabiliteit van het WiFi-signaal overweg dan de meeste routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Ome henk weet er wel een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
kuusj98 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 01:54:
[...]

Ik denk dat we daarover van mening verschillen, mijn mening is en blijft (voor de zoveelste keer...) dat het iedereen zijn eigen keuze is wat wel of niet te doen op vakantie. Daar lees ik geen les mee en daar laat ik de balans compleet mee in het midden. Het is namelijk gewoon een neutrale mening die ik onderbouw met voorbeelden. Dat is wat anders dan de 'goedbedoelde adviezen' die je aanhaalt, die met o.a. woorden als "je gaat toch niet" eerder de suggestie aandragen dat internetten op de camping een grove fout is en wat men dus niet zou moeten doen (juist: moraal).

En je weet zelf ook dat adviezen over hardware een heel ander punt is, dus dat schop ik meteen onderuit. Het hele punt van advies over hardware is, juist, advies over hardware :> Kan ik beter een RX580 of een GTX1070 halen, en waarom? En niet over of de PC in een geaard stopcontact moet of niet, en ook niet of je je tijd niet beter kan besteden met vrijwilligerswerk, en ook niet over het mogelijke gevaar van een PC bouwen zonder anti-statische meuk. Dit topic gaat over het delen van een Wifi-hotspot op een camping, en niet of OP er wel goed aan doet die wifi te gebruiken.

Simpel doch duidelijk aan de hand van voorbeelden, leek mij. Als je naar aanleiding van mijn vorige opmerking serieus denkt dat ik de enige ben die hier iemand terechtwijst (wat overigens iets anders betekend dan het morale welles/nietes, maar goed) zijn we helaas uitgepraat.
Tweakers houd zich aan de wet en we weten donders goed dat wat TS wilt niet mag volgens de camping regels en dat is OOK al aangegeven. Dat jij nou iemand bent die mensen wilt helpen om dingen te omzeilen etc is jouw probleem maar laat de Tweakers in hun waarde.

Wij Tweakers kijken niet alleen naar de "hoe kan ik" vraag, maar ook naar de "maar mag ik dat wel" vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo-Hof
Afgelopen weekend bij ons op de camping binnen 48 uur 46 Gb gedownload, deze meneer had ook een routertje achter zitten, direct het mac. adress geblokkeeerd, staat duidelijk in de voorwaarden dat je deze spullen niet mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

mugenmarco schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:39:
[...]

Tweakers houd zich aan de wet en we weten donders goed dat wat TS wilt niet mag volgens de camping regels en dat is OOK al aangegeven. Dat jij nou iemand bent die mensen wilt helpen om dingen te omzeilen etc is jouw probleem maar laat de Tweakers in hun waarde.

Wij Tweakers kijken niet alleen naar de "hoe kan ik" vraag, maar ook naar de "maar mag ik dat wel" vraag.
Voordat je met een vinger begint te wijzen en "wij Tweakers" en mijn probleem; het ging mij hier niet over of het mag of niet, enkel de discussie over het wel of niet gebruiken van WiFi of internet.

Ik zou wel heel graag willen zien waar je mij de TS adviezen ziet geven over hoe hij een eigen netwerk/hotspot op een camping maakt. Met andere woorden, voordat je iemand gaat beschuldigen zou ik er eerst eens zeker van zijn dat je een reden hebt om me te beschuldigen van het overtreden van de wet.

Bedankt en fijne dag nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 33272

Theo-Hof schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:03:
Afgelopen weekend bij ons op de camping binnen 48 uur 46 Gb gedownload, deze meneer had ook een routertje achter zitten, direct het mac. adress geblokkeeerd, staat duidelijk in de voorwaarden dat je deze spullen niet mag gebruiken.
Theo-Hof schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:08:
We hebben bandbreedte op 5 mb up en down staan, maar als veel gasten onderling gaat delen dan zijn we genoodzaakt om bandbreedte terug te brengen naar bevoordeeld naar 1 mb. Gevolg Netflix of dergelijke is niet meer mogelijk.
Van de week nog een Egenius hotspot gesnort, vermogen 800 mw, blaas je de hele camping over. Gevolg, eigen wifispods worden weggedrukt.
Je komt over alsof je zelf erg op de regels zit als het jou uitkomt (mensen van de camping) maar je breekt vervolgens wel met een factor 8 het maximale vermogen dat je wettelijk mag uitzenden (2.4 Ghz). :X

Zou maar oppassen dat niemand jou meldt bij https://www.agentschaptelecom.nl/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Sterker nog, aangezien de camping als provider gezien wordt, zijn deze zelf opgestelde regels in strijd met de wet, en overtreedt de camping de wet.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
mugenmarco schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:39:
[...]

Weer zo'n moraalridder. "Ik weet lekker hoe ik je kan helpen, maar ik zeg het niet want dan overtreedt je de regels van de camping."

Ten eerste: De regels van de camping zijn geen wet. Iemand die zich er niet aan houdt loopt het risico dat ie van de wifi gedonderd wordt, maar hij doet niets illegaals. Ten tweede is Tweakers er volgens mij niet om mensen te vertellen wat ze wel en niet mogen (tenzij duidelijk tegen de wet).

Maar goed, dit gaat inmiddels mijlenver offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 16:30
Anoniem: 33272 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:30:
[...]

[...]

Je komt over alsof je zelf erg op de regels zit als het jou uitkomt (mensen van de camping) maar je breekt vervolgens wel met een factor 8 het maximale vermogen dat je wettelijk mag uitzenden (2.4 Ghz). :X

Zou maar oppassen dat niemand jou meldt bij https://www.agentschaptelecom.nl/.
Het is zelfs verboden. Dit gebeurde ook eens in een hotel. Blokkeerde prive Wifi netwerkjes van anderen, om hun eigen Wifi netwerk te promoten, zijn flink op de vingers getikt.

Hier ook een relevant artikel:

http://agconnect.nl/artikel/hilton-blokkeert-wifi-hotspots

Dus 'Theo-Hof', zulke zaken bespreken op een publiek forum is voor jouw als ondernemer niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Het enige relevante wat je daar noemt is een boekje. Tenzij jij je avonden invult door naar een kaarsje te kijken, of je elke avond wel doorkomt als je genoeg wijn erin giet. En boekjes vind ik persoonlijk erg leuk. Ik lees heel veel. Maar ook ik krijg als ik een tijd heb gelezen er toch echt wel genoeg van en wil gewoon bijvoorbeeld even Tweakers checken. Maar dat is blijkbaar 'fout' volgens sommige. Want:
Anoniem: 172410 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 00:13:
[...]
Het lijkt mij het paard achter de wagen spannen, omdat je op vakantie doorgaans juist weg wil van zulke zaken.
Waarom zou ik in hemelsnaam weg willen van gewoon even Tweakers bijvoorbeeld checken? Als dat me zoveel stress zou opleveren is het nuttiger om gewoon het nooit meer te bekijken, en niet alleen in je vakantie niet doen. Maar is het nu zo vreemd om met een flesje wijn, een kaarsje, en een kaasplankje op je tablet eens rond te scrollen door Tweakers? (En dan zonder dat flesje wijn, het kaarsje, en het kaasplankje :P).

Het was natuurlijk een inkoppertje dat bij zo'n topic altijd het 'goedbedoelde' advies komt hoe je je vakantie hoort in te delen.

Ook leuk (imo): Afgelopen zomer op vakantie geweest in een hotel achtig iets waar ook veel kinderen waren. Een redelijk gedeelte van elke avond zaten ze allemaal achter hun tablet. Allemaal samen Minecraft enzo te spelen. Dat is toch mooi? Overdag zijn ze buiten bezig, 's avonds zijn ze alsnog met elkaar bezig.
Goed verhaal, lekker kort. Maar hoe is dit anders dan meneer die exact hetzelfde doet maar zonder routertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:20:
Waarom zou ik in hemelsnaam weg willen van gewoon even Tweakers bijvoorbeeld checken?
Om dezelfde reden dat ik het heerlijk vind om in een gebied te zitten zonder telefoonontvangst. Zou dat vaste kost zijn, dan gaat het niet goed. Is dat een zelfverkozen tijdelijke situatie, dan is het heerlijk. Ook omdat verandering van spijs doet eten en meer van zulks.

Als ik naar mijn eigen omgeving kijk zie ik ook dat mensen die nooit loskomen van hun vaste thuisritme vaker tegen stressproblemen aanlopen. Hoewel ook daar de meningen en ervaringen zullen verschillen, helpt helemaal los van alles de prioriteiten weer op een rij te zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 01-05-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Maar zonder router ertussen had hij wel 46 Gb in 48 uur mogen downloaden dus ? En hoe bepaal je eigenlijk dat het een router is/was ? (en het feit dat hij zo een ander MAC adres aan kan nemen) :)
Skywalker27 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:50:
Gewoon 4G en tetheren maar ook handig voor in de auto voor de kids op de achterbank ;)
Ja, áls er 4G is . . . Laatst in een vakantiepark gezeten waarbij ik alleen 4G dekking had in de achtertuin. Met koud weer en regen ga ik daar niet zitten ;)

[ Voor 30% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 01-05-2017 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

FreakNL

Well do ya punk?

Ontopic (ipv het geneuzel of internet op vakantie al dan niet nodig is);

Ik heb ook een TP-Link (andere dan in de TS, maar de systemen/software zal hetzelfde werken) die de volgende onhebbelijkheid heeft;

In WISP mode (zoals de TS het ook doet) wordt het lokale WiFi netwerk (dus waar je je clients mee connect) eruit gegooid op het moment dat het "hoofd-internet" (dus waarmee de TP-Link verbinding maakt) niet meer aanwezig is. Bijzonder irritant. Bij mij uit zich dat in het volgende; Ik heb de TP-link verbonden in WISP mode in Hotel-X. Als ik dan naar Hotel-Y ga en ik het de TP-link niet vantevoren teruggezet op Router mode kan ik dat ding dus niet meer bereiken (omdat hij in Hotel-Y het netwerk van Hotel-X niet meer ziet).

Ik reset hem dan gewoon en dan gaat hij terug naar Router mode, dan kan ik er weer op en kan ik hem verbinden met de nieuwe WiFi.

Kanttekening; Ik kan bedraad wel ALTIJD connectie maken met het apparaat, ook als het "hoofd-internet" eruit ligt/er niet meer is. Maar op vakantie heb ik vaak alleen een iPad en iPhone bij me...

Ik verwacht dat er bij de TS iets dergelijks aan de hand is. De sessie met de portal is verlopen, de TP-Link detecteerd dat er geen internet meer is en gooit de WiFi eruit. Probeer dus de volgende keer ff je laptop bedraad aan te sluiten ofzo, dan kan je iig je sessie vernieuwen op de Captive Portal. Het is volgens mij gewoon een bug in de TP-Link, in theorie zou hij de Captive Portal weer moeten tonen als de sessie verlopen is. Maar dat doet hij dus niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:35:
[...]

Om dezelfde reden dat ik het heerlijk vind om in een gebied te zitten zonder telefoonontvangst. Zou dat vaste kost zijn, dan gaat het niet goed. Is dat een zelfverkozen tijdelijke situatie, dan is het heerlijk. Ook omdat verandering van spijs doet eten en meer van zulks.

Als ik naar mijn eigen omgeving kijk zie ik ook dat mensen die nooit loskomen van hun vaste thuisritme vaker tegen stressproblemen aanlopen. Hoewel ook daar de meningen en ervaringen zullen verschillen, helpt helemaal los van alles de prioriteiten weer op een rij te zetten.
Ik ga niet zeggen dat je dat niet moet doen als jij je daar lekker bij voelt. Ik ga ook niet insinueren dat mensen die ergens naartoe moeten gaan zonder telefoonontvangst blijkbaar vol met stress zitten in hun dagelijkse leven (oeps, daar deed ik het toch).

Maar wat je thuisritme te maken heeft met 's avonds wat internetten tijdens je vakantie snap ik niet. Waarom is het fout om een serie te kijken op vakantie maar is een boek lezen prima? In een avond van een werkdag besteed ik meer tijd gemiddeld aan lezen van boeken dan series kijken. Betekend dit nu dat volgens jouw/jullie logica ik dus als ik op vakantie ga vooral Netflix moet gaan kijken elke avond? Om maar uit mijn normale ritme te komen?

Oftewel moeten we nu echt mensen gaan vertellen dat ze op een foute manier vakantie vieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Oftewel moeten we nu echt mensen gaan vertellen dat ze op een foute manier vakantie vieren?
Nee hoor, mijn repons was ook meer getriggerd omdat iemand vond dat hij echt niets te doen had op een camping als hij geen wifi had. Vervolgens ook nog even benoemen dat het tegenwoordig heel normaal is om met 8 apparaten tegelijk op het netwerk te moeten, en iedereen die daar iets van vindt in dezlefde post al als 'jankerd' weg te zetten. Dan kun je natuurlijk verwachten dat je daar een reactie op krijgt. Ik wil niemand dicteren hoe hij of zij vakantie moet vieren, ik gebruik zelf ook mijn telefoon als ik ergens op een camping zit. Maar je hoort me dan ook niet klagen dat ik helemaal niets te doen heb en me kapot verveel als het een keer niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:52:
Waarom is het fout om een serie te kijken op vakantie maar is een boek lezen prima?
Jij maakt er goed en fout van, ik heb dat niet gedaan.
In een avond van een werkdag besteed ik meer tijd gemiddeld aan lezen van boeken dan series kijken. Betekend dit nu dat volgens jouw/jullie logica ik dus als ik op vakantie ga vooral Netflix moet gaan kijken elke avond? Om maar uit mijn normale ritme te komen?
Wat loskomen in jouw specifieke geval betekent kan ik niet invullen. Wel constateer ik dat mensen die op dezelfde manier als thuis doorrammelen regelmatig met dezelfde spanningen weer thuis komen als ze vertrokken. Wat jouw idee van vakantie ook is, ontspanning lijkt me voor vrijwel iedereen een belangrijk ingrendiënt.
Als je daar blij van wordt mag je dat best doen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

FreakNL

Well do ya punk?

Hier nog een case die erop lijkt:
http://forum.tp-link.com/...75503-TL-WR710N-WISP-Mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:59

SpamLame

niks

xoniq schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:07:
[...]

Het is zelfs verboden. Dit gebeurde ook eens in een hotel. Blokkeerde prive Wifi netwerkjes van anderen, om hun eigen Wifi netwerk te promoten, zijn flink op de vingers getikt.

Hier ook een relevant artikel:

http://agconnect.nl/artikel/hilton-blokkeert-wifi-hotspots

Dus 'Theo-Hof', zulke zaken bespreken op een publiek forum is voor jouw als ondernemer niet erg handig.
Ik lees anders dat Theo een, voor hem, rogue accesspoint heeft gevonden die 800mw eruit slingerde.
De eigenaar daarvan aanspreken lijkt me geen probleem, evenals de toegang ontzeggen tot Theo's eigen netwerk op basis van voorwaarden.
Het aangehaalde artikel gaat over de US, in hoeverre dat in NL van toepassing is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33272

SpamLame schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:59:
[...]

Ik lees anders dat Theo een, voor hem, rogue accesspoint heeft gevonden die 800mw eruit slingerde.
De eigenaar daarvan aanspreken lijkt me geen probleem, evenals de toegang ontzeggen tot Theo's eigen netwerk op basis van voorwaarden.
Het aangehaalde artikel gaat over de US, in hoeverre dat in NL van toepassing is, geen idee.
Ik las het oorspronkelijk anders, maar bij nader inzien bedoelt hij inderdaad waarschijnlijk dat hij die "betrapt" heeft en dus dat hij die niet zelf had.
Ik ken verder dan ook echt niemand die "snorren" op deze manier gebruikt. Zelfs het Van Dale is onbekend met het gebruik van "snorren" op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 16:30
SpamLame schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:59:
[...]

Ik las het dat hij een Wifi punt heeft opgesnord waarmee hij alle andere Wifi netwerkjes wegblaast.
Als dit anders ligt; dan is mijn reactie verder niet meer relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

YvoK schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:44:
Ik heb een TP-LINK TR-WL902AC om de wifi-hotspot op onze camping te delen met meerdere devices. Thuis werkt het apparaatje prima, maar op de camping (waarbij je moet inloggen op een portal) stopt de boel er na een tijdje mee. De wifi-netwerken (2,4 en 5GHz) zijn niet meer beschikbaar; je kunt geen verbinding meer maken. Opnieuw opstarten helpt even, maar na 5 minuten of een half uur is hetzelfde aan de hand.

Denken jullie dat dit een actieve beveiliging in het campingnetwerk zou kunnen zijn? Of is mijn draadloze router gewoon niet goed?
Dit is gewoon de beveiliging van het camping WiFi. En we gaan je niet helpen om dat te omzeilen.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.