Welke Devolo dLAN 1200+ WiFi ac ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoes12
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 22:24
Hallo Tweakers,

Omdat wij een nieuwe Ziggo Box hebben ontvangen waar de modem inzit, staat deze nu beneden bij de TV. Doordat eerst de modem op de 2e verdieping stond is het draadloos internet nu heel traag bij ons op zolder. Hiervoor willen wij dit versnellen door een Wifi-homeplug aan te schaffen. Dit raadt Ziggo ook aan op hun website. Nu hebben we via de consumtenbond gekeken en willen we de Devolo dLAN 1200+ WiFi ac

Zie de consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/wifi-homeplug/vergelijker

Maar als ik via Google Shopping zoek op "Devolo dLAN 1200+ WiFi ac" zie ik heel veel soorten en maten met verschillende prijzen?

Zie Google Shopping:
https://www.google.nl/sea...IQsxgIJQ&biw=1517&bih=708

Wat is precies het verschil en welke moet ik hebben?

[Edit2]
Nu zag ik staat bij bovenstaande Wifi Homeplug deze een capaciteit had van 1200 Mbit/s. Wij gebruiken van Ziggo het 150 Mbit/s pakket: https://www.ziggo.nl/tv-internet/ is deze dan niet overkill?

Is dan niet beter om de Coolblue "best buy" aan te schaffen?
https://www.routercenter....4220tkit-network-kit.html

Met vriendelijke groet,

[ Voor 31% gewijzigd door elmoes12 op 19-04-2017 19:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder inhoudelijk:
Maar als ik via Google Shopping zoek op "Devolo dLAN 1200+ WiFi ac" zie ik heel veel soorten en maten met verschillende prijzen?
Als ik zo kijk zijn het allemaal dezelfde apparaten, maar dan al dan niet in een setje samen, al dan niet met WiFi. Verder moet je er rekening mee houden dat verschillende landen verschillende stekkers gebruiken. Dat levert ook meerdere versies op (zelfs tussen NL en BE heb je verschillende). Het maakt voor het apparaat verder weinig uit: in alle gevallen gaat het om een Qualcomm-Atheros QCA7500 chip met Devolo's terecht geroemde filters eromheen. De WiFi is ook een QCA-implementatie. Prima spul. Maar duur.

Als je PLC overweegt, kijk dan naar het setje van Ziggo zelf. Kost nog geen tweederde hiervan, biedt vergelijkbare specs (verschil is vooral G.hn MiMo vs HomePlug AV2.0 powerlinestandaard, maar tenzij je a) mierenneuker bent en b) in layer 1+2 network engineering geinteresseerd bent is dat echt één pot nat) en prestaties.

Maar ook risico's/beperkingen...
[Edit2]
Nu zag ik staat bij bovenstaande Wifi Homeplug deze een capaciteit had van 1200 Mbit/s. Wij gebruiken van Ziggo het 150 Mbit/s pakket: https://www.ziggo.nl/tv-internet/ is deze dan niet overkill?
1) Vergeet niet dat er ook zoiets bestaat als een LAN - bestanden van je ene computer op je andere overzetten staat los van je internetverbinding, en als het bestanden zijn van meerdere GB ben je erg blij als binnenhuis snelle verbindingen hebt.

2) Lies, damned lies and advertised PLC link rates :+

Die 1200Mbps is een maximale theoretische link rate. Link rate != throughput. Daar moet nog een sloot aan overhead, voornamelijk error correction, vanaf. Hoogste netto snelheid dat ik ooit enigszins geloofwaardig gehoord heb, is 600Mbps van een mede-Tweaker. Maar zelf test ik deze dingen onder labomstandigheden en hoger dan 400Mbps heb ik zelfs op een geheel van storingen gefilterde testbank nooit gehaald. In praktijk zou ik uitgaan van een maximumsnelheid van 250Mbps. En er is geen gegarandeerde minimumsnelheid. Je bent net zoals WiFi afhankelijk van demping en interferentie, en als je pech hebt, ga je geen 600 of 250Mbps halen maar misschien 25Mbps. Of - zoals ik hier thuis heb - ~65Mbps, maar eens per 5 minuten enkele tientallen seconden geen verbinding omdat een of ander apparaat dat ik niet heb kunnen traceren de boel verstoort.

Met 250Mbps ben je waarschijnlijk erg tevreden. Of je tevreden gaat zijn met 25Mbps voor EUR 175 (of de EUR 100 van het Ziggo/Comtrend setje) is een tweede en ik kan je verzekeren dat je met verbinding die er elke 5 minuten uitklapt absoluut niet tevreden gaat zijn. Zorg dus *altijd* dat je kunt ruilen als performance bij jou in huis tegenvalt. En hou slag om de arm dat wat goed werkt op random moment slecht kan worden :o
Is dan niet beter om de Coolblue "best buy" aan te schaffen?
https://www.routercenter....4220tkit-network-kit.html
2010 belt en wil z'n PLC terug...

Je hebt het daar over een HomePlug AV 1.1 Sigma Designes-based dinosaurus met 100Mbps LAN-poorten en 2.4GHz-only WiFi. Als je 150Mbps wilt halen gaat dat om die laatste twee redenen bij voorbaat al niet lukken, bovendien is 2.4GHz WiFi naast traag ook storingsgevoelig - zonder 5GHz ernaast loop je risico op instabiele verbinding. Maar de Homeplug AV 1.1 is een groter probleem. Zonder al te diep in de techniek te duiken levert dat best-case ongeveer een kwart van de performance van een moderne AV2.0/G.hn MiMo set, en als het tegenzit is de kans op geen werkbare verbinding vele malen groter. Je krijgt waar je voor betaalt, en dat is hier niet veel.

Dat gezegd, beste optie blijft een AP bedraad via Ethernet aansluiten. 15m Ethernet kost paar EUR, en voor minder dan de prijs van die Devolo huur je iemand in die het voor je aansluit en netjes wegwerkt. Dan heb je gegarandeerd altijd 1Gbps echte throughput :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoes12
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 22:24
Super! Bedankt voor je duidelijke en heldere uitleg. Gelukkig hoeven wij nooit zaken over te zetten van PC naar laptop o.i. Het gaat puur dat wij stabiel en normaal internet door het hele huis hebben.

Heb de afgelopen 3 dagen een aantal keren Wifi (2.4 ghz)op zolder een Speedest.net gerunt en gemiddeld kom ik hier uit op een instabiele 10 Mbs. Soms ook maar 4 of 5 Mbs. Beneden - waar de Ziggo box staat - via de kabel tikt de speedtest op mijn laptop gemiddeld 135/140 Mbs aan.

Wat ik hoorde was dat 5 ghz storingsgevoelig is en niet door verdiepingen kan komen. Ik zit namelijk op zolder.

Dan nog een 2e vraag:
Hoe weet ik of een netwerkkabel verouderd is? Of slecht werkend?
Is een netwerk/internetkabel van 5 jaar oud, langzamer dan één van tegenwoordig?