Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mogelijk hardware probleem laptop achterhalen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste MedeTweakers,

Op dit moment heb ik een Sony laptop die iedere keer na een willekeurig moment uitvalt.
Het is iedere keer wisselend na hoelang die uitvalt.

Het volgende heb ik al getest en uitgesloten:
- Opstarten met alleen accu en opstarten met alleen netspanning
-Op de bios laten staan en ook dan valt die uit. Dus lijkt me geen software probleem.

Laptop blijft overigens wel gewoon voeding houden als die uitvalt.
Maar de laptop slaat opeens uit zonder enige mededeling of wat dan ook.

Zelf zat ik te denken dat het heel misschien de koeling/ventilatoren kunnen zijn.
Omdat die ook minder geluid lijkt te maken dan voorheen.
En de ventilator lijkt niet meer even hard te draaien als eerst.
Maar dit kan ik alleen controleren als ik hem echt helemaal open maak.

Weet iemand of ik dit probleem via software van de laptop kan achterhalen?
Ik heb er Windows 10 op staan. Maar ik weet niet of ik bijvoorbeeld ergens een fouten log kan zien?
Event viewer ben ik wel mee bekend maar daar kan ik niks achterhalen.

Alvast bedankt!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:57
Check je memory en je harddisk en je temperaturen.
tooltjes hiervoor zijn: checkdisk memtest en realtemp.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Topicstarter
kaasplank1 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:39:
Check je memory en je harddisk en je temperaturen.
tooltjes hiervoor zijn: checkdisk memtest en realtemp.
Hmm nu Speccy geïnstalleerd en cpu blijft zo rond de 50°c en de HDD zit rond de 30°c. Maar goed de laptop valt nu ook niet uit.

Terwijl ik dit bericht typ schiet de temperatuur naar de 60°c van cpu en valt uit... 60 lijkt mij ook nog niet echt rampzalig genoeg om uit te vallen maar zou kunnen zijn dat die nog hoger werd. En dat ik het niet heb kunnen zien omdat die uitviel.

Lastig lastig... Haal de achterkant van de laptop denk maar uit elkaar om te kijken wat er gebeurt als die uitvalt. Zou erg goed een probleem met koeling kunnen zijn.

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:57
Ik raad toch wel aan om geheugen te controleren. Het klinkt namelijk wel als een geheugenprobleem.

edit:
Daarna kan je je harde schijf en je geheugen eruit halen en dan een tijdje in de bios laten staan, om te kijken of het dan niet gebeurd. Dan per reepje ram weer erin, en daarna harde schijf. Zo kun je uitsluiten dat het aan een van deze componenten ligt.

[ Voor 57% gewijzigd door kaasplank1 op 19-04-2017 18:52 ]

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Over welke Sony laptop hebben wij het eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
kaasplank1 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:50:
Ik raad toch wel aan om geheugen te controleren. Het klinkt namelijk wel als een geheugenprobleem.

edit:
Daarna kan je je harde schijf en je geheugen eruit halen en dan een tijdje in de bios laten staan, om te kijken of het dan niet gebeurd. Dan per reepje ram weer erin, en daarna harde schijf. Zo kun je uitsluiten dat het aan een van deze componenten ligt.
Probleem lijkt toch niet de fan te zijn. Maar klinkt als een geheugenprobleem?
Sinds wanneer valt een laptop uit door een probleem met ram of HDD? Kan dit wel even uitsluiten maar zal denk weinig nut hebben?

Misschien zie ik iets over het hoofd hoor.

Maar weet niemand of Windows of de bios een logfile heeft waar je het probleem kan achterhalen :p
Pagina: 1