Boot failed en harde shijf maakt raar geluid.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-12 20:44
Ik krijg de volgende boot failures:

-EFI Network 0 for IPv6 (0C-54-A5-F4-D1-A8) boot failed
Ik zie dan "OK" en als ik op enter druk krijg ik:
-EFI Network 0 for IPv4 (0C-54-A5-F4-D1-A8) boot failed

Als ik deze oplossing wil toepassen zie ik niet eens mijn harde schijf staan maar die error.
Link: https://forums.lenovo.com...ea-pad/m-p/1438131#M79527

Link naar boot menu: https://drive.google.com/...w0AqmA4sqJMnU1RC02OG9IWG8

Ik heb de stappen uitgevoerd zoals ze in dat forum topic stonden alleen ik vind mijn harde schijf niet.

Ook vind ik de harde schijf heel apart klinken
Link naar Google Drive voor spraakopname: https://drive.google.com/...w0AqmA4sqJYS1yYV9RRDBZazQ

Het betreft een Medion Akoya notebook van 10.1 inch. Model: MD99330

Nu zou ik graag willen weten wat ik moet doen om het weer aan de praat te krijgen. Ik heb deze notebook gevonden in de kast en wou kijken of die het nog deed, tevergeefs.... Ik neem aan dat ik hem daarom ook in de kast heb gelegd, omdat die "kapot" is.

Hier nog een topic gevonden, maar deze is nooit verdergegaan 8)7
Link: https://www.pc-helpforum....k-0-for-ipv6-boot-failed/

Heeft iemand een idee? :?

Alle reacties

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
Je harddisk lijkt stuk te zijn, de bovenste foutmelding krijg je omdat hij na de harddisk, vanaf het netwerk wil starten, en dit lukt hem niet. Harddisk vervangen lijkt mij de enige optie...

• Jeanke117
Crowdpleaser schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:20:
Je harddisk lijkt stuk te zijn, de bovenste foutmelding krijg je omdat hij na de harddisk, vanaf het netwerk wil starten, en dit lukt hem niet. Harddisk vervangen lijkt mij de enige optie...
Zoiets dacht ik al. Alleen valt er écht niks aan te doen, behalve een andere disk erin te zetten?

• Crowdpleaser
Ik kan het geluid even niet horen, maar als hij een zoemend geluid maakt, kun je nog proberen hem in de vriezer te leggen (ooit 1x met succes geprobeerd), maar als het een tikkend geluid is ben je verder van huis.

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:06

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Jeanke117 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:22:
[...]

Zoiets dacht ik al. Alleen valt er écht niks aan te doen, behalve een andere disk erin te zetten?
Wat wou je er aan doen? HDD wordt niet herkent in je BIOS dus eventuele data terughalen dmv een live-disc is ook (bijna) onmogelijk.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• Jeanke117
Crowdpleaser schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:23:
Ik kan het geluid even niet horen, maar als hij een zoemend geluid maakt, kun je nog proberen hem in de vriezer te leggen (ooit 1x met succes geprobeerd), maar als het een tikkend geluid is ben je verder van huis.
Dat laatste dus. Hij geeft een tikkend geluid en daarna 4-6 keer een harder tikkend geluid en dit herhaald zich dan.

• Jeanke117
technomania schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:24:
[...]

Wat wou je er aan doen? HDD wordt niet herkent in je BIOS dus eventuele data terughalen dmv een live-disc is ook (bijna) onmogelijk.
Dus schijf gewoon letterlijk wegpleuren en een andere inzetten?

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:17
Jeanke117 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:25:
[...]

Dus schijf gewoon letterlijk wegpleuren en een andere inzetten?
10 punten!

• Crowdpleaser
Jeanke117 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:24:
[...]

Dat laatste dus. Hij geeft een tikkend geluid en daarna 4-6 keer een harder tikkend geluid en dit herhaald zich dan.
Yep,, helaas.

• Jeanke117
Wacht, ik heb nog garantie. Ik zie dat de jaarcode (Year Code) 05/14 is en je bij die Aldi notebooks 3 jaar garantie hebt. Ik ga dat eerst proberen. Bedankt in ieder geval.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Jeanke117 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:22:
[...]

Je zou er een diskless-machine van kunnen maken. Maar ik denk dat een nieuwe harde schijf meer in jouw lijn der verwachting ligt. Een laptop die verplicht in een netwerk met een correct ingerichte PXE-server moet hangen om zo Linux te starten... is waarschijnlijk niet de oplossing waar je naar op zoek bent.

• Jeanke117
RiDo78 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:31:
[...]

Je zou er een diskless-machine van kunnen maken. Maar ik denk dat een nieuwe harde schijf meer in jouw lijn der verwachting ligt. Een laptop die verplicht in een netwerk met een correct ingerichte PXE-server moet hangen om zo Linux te starten... is waarschijnlijk niet de oplossing waar je naar op zoek bent.
Hmm..... Wat zeg je? Haha. Nee is inderdaad niet echt iets wat ik zoek.

• Jeanke117
Update:

Ik heb er een andere schijf ingezet en krijg nog steeds dezelfde error. Aan de schijf ligt het niet, want deze 2.5 inch harde schijf heb ik uit mij computer gehaald en is geformatteerd. Ik heb op de notebook Windows 10 willen installeren, maar de usb vind die ook niet in de boot menu....

Edit: Garantie krijg ik niet want ik vind de bon niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeanke117 op 19-04-2017 19:57 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12 23:41
Volgens mij duidt de foutmelding er op dat de BIOS zo staat ingesteld dat wordt gepoogd te booten vanaf een netwerk. Dan komt de laptop niet eens toe aan proberen op te starten vanaf de harddisk.
Probeer eerst eens in de BIOS te komen (Google is your friend voor de key) en gewoon eens daarin rond te kijken.
Zet dan eens opstarten vanaf het netwerk uit en zet de bootvolgorde goed. Daarna kan je kijken wat de Windows installatieprocedure van je harddisk vindt.

Kanttekening:
Je laptop is 2 jaar oud, dan is de kans groot dat je een SATA harddisk had.
Als je zover bent dat je harddisk wordt gezien in de installatieprocedure van Windows 10, zou je er ook meteen een SSD van pakweg 250 GB in kunnen zetten. Dan kan je er weer jaren mee vooruit. Je kijkt dan vóór de installatie van Windows eerst nog even in de BIOS om AHCI aan te zetten (als dat nog niet zo was) en daarna installeer je Windows 10 rechttoe rechtaan. Tijdens de installatieprocedure geef je desgevraagd aan dat je geen licentiecode hebt (scherm overslaan) en zodra de laptop online komt, valideer je Windows 10. Dan wordt die daardoor meteen legaal.

• Jeanke117
Renault schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:25:
Volgens mij duidt de foutmelding er op dat de BIOS zo staat ingesteld dat wordt gepoogd te booten vanaf een netwerk. Dan komt de laptop niet eens toe aan proberen op te starten vanaf de harddisk.
Probeer eerst eens in de BIOS te komen (Google is your friend voor de key) en gewoon eens daarin rond te kijken.
Zet dan eens opstarten vanaf het netwerk uit en zet de bootvolgorde goed. Daarna kan je kijken wat de Windows installatieprocedure van je harddisk vindt.

Kanttekening:
Je laptop is 2 jaar oud, dan is de kans groot dat je een SATA harddisk had.
Als je zover bent dat je harddisk wordt gezien in de installatieprocedure van Windows 10, zou je er ook meteen een SSD van pakweg 250 GB in kunnen zetten. Dan kan je er weer jaren mee vooruit. Je kijkt dan vóór de installatie van Windows eerst nog even in de BIOS om AHCI aan te zetten (als dat nog niet zo was) en daarna installeer je Windows 10 rechttoe rechtaan. Tijdens de installatieprocedure geef je desgevraagd aan dat je geen licentiecode hebt (scherm overslaan) en zodra de laptop online komt, valideer je Windows 10. Dan wordt die daardoor meteen legaal.
In de BIOS kom ik, FN F2 is het voor deze notebook. Daar kan ik de tijd, security etc. aanpassen. Daar saat inderdaad ook de optie AHCI/IDE. Deze staat op AHCI. Alleen waar ik de rest kan vinden wat jij zegt weet ik niet. Ik heb overal gezocht maa die netwerkoptie vind ik nergens.

Misscien morgen maak ik wel een foto va de BIOS tabbladen, zodat jullie kunnen meekijken.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:14

rdejongjr

Gnome

Als het apparaat niet wil starten van een installatie usb, zoek dan naar het volgende in de bios;

Secure boot; Zet dit uit, voorkomt het kunnen starten van installatie media, kan weer aan na installatie.
Fast boot; Zet dit uit, anders zijn usb en andere randapparatuur niet actief tijdens het opstarten.
CSM; Compatibiliteit modus, wanneer de usb via de media creation tool is aangemaakt zou je deze niet nodig moeten (kan dus uit blijven) hebben maar sommige usb sticks willen anders niet.
Pagina: 1