Vitens stuurt via verplichte smsdienst berichten, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 19:08
Hi,

Heb zojuist een sms gehad van Vitens, blijkbaar stond er niet genoeg op mijn rekening toen ze wilde afschrijven. Prima dat ze mij een herinnering sturen per mail of post, maar per sms is nogal invasive. In de eerste instantie dacht ik dat het oplichting was.

Heb vervolgens ingelogd bij Vitens en wat schetst mijn verbazing een mobiel nummer is verplicht en je afmelden voor de smsdienst kan niet (vertelde een medewerker van vitens mij).

Aantal vragen:
- Mag Vitens via zo'n wijze wel een sms versturen?
- Mag Vitens afmelden voor de dienst weigeren?
- Vitens claimt dat het een verplichte sms is waar je je niet voor af kunt melden, mag dat?

Wie kan mij antwoord geven?

[ Voor 4% gewijzigd door 19JM81 op 19-04-2017 14:39 ]

Beste antwoord (via 19JM81 op 19-04-2017 14:54)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:26
Je bent een overeenkomst met Vitens aangegaan. Als in die overeenkomst staat dat ze je een herinnering sturen op het moment dat een betaling mislukt dat klopt dit. Er staat dan namelijk niet dat dit via post/ e-mail moet gebeuren. Staat de manier van herinneren wel gemeld dan is dit natuurlijk een ander verhaal. Mijn ervaring leert dat dit echter nooit staat vermeld (voorwaarden zijn vaak zo open mogelijk in het voordeel van de aanbieder).

De sms dienst weigeren. Zou kunnen omdat je niet verplicht bent een mobiele telefoon te hebben. Je hoeft alleen door te geven dat dit nummer niet meer gebruikt wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Cave_Boy op 19-04-2017 14:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Draai het eens om : Waarom zou het niet mogen...?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het lijkt me een vrij relevant bericht m.b.t. een dienst/product welke je bij Vitens afneemt. Ik kan het niet ondersteunen met wetgeving maar het is zeker niet te vergelijken met reclame of adverteren.

Daarnaast, ik zie zoiets eigenlijk wel positief. Ze kunnen je ook geen herinnering sturen en extra administratiekosten rekenen als er bij het volgende incassomoment nog niet genoeg geld op je rekening staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
Waarom zou dit niet mogen? Is toch alleen maar fijn dat zij jou helpen herinneren wanneer je nog een rekening hebt openstaan? Scheelt jou een hoop incassokosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Ryan_ op 19-04-2017 14:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
Je bent een overeenkomst met Vitens aangegaan. Als in die overeenkomst staat dat ze je een herinnering sturen op het moment dat een betaling mislukt dat klopt dit. Er staat dan namelijk niet dat dit via post/ e-mail moet gebeuren. Staat de manier van herinneren wel gemeld dan is dit natuurlijk een ander verhaal. Mijn ervaring leert dat dit echter nooit staat vermeld (voorwaarden zijn vaak zo open mogelijk in het voordeel van de aanbieder).

De sms dienst weigeren. Zou kunnen omdat je niet verplicht bent een mobiele telefoon te hebben. Je hoeft alleen door te geven dat dit nummer niet meer gebruikt wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Cave_Boy op 19-04-2017 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 19JM81
Dit staat in de algemene voorwaarden:

"Het bedrijf deelt hem dit schriftelijk mede, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling binnen veertien dagen door de aanvrager of de verbruiker."

Het gaat me niet om het feit dat ik moet betalen maar puur om het feit dat ik me niet kan afmelden voor de dienst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maar waarom zou je je willen afmelden? Hoe "invasive" is het krijgen van een simpel sms-je nu werkelijk...

En eerlijk is eerlijk... Als jij niet tekort geschoten was had je het hele bericht ook niet gekregen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

"dit nummer is niet van mij"

"ik heb geen nummer wat sms kan ontvangen"

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 22:18
[verwijderd]

[ Voor 86% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:48:
Dit staat in de algemene voorwaarden:

"Het bedrijf deelt hem dit schriftelijk mede, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling binnen veertien dagen door de aanvrager of de verbruiker."

Het gaat me niet om het feit dat ik moet betalen maar puur om het feit dat ik me niet kan afmelden voor de dienst.
Dus er staat dat het via alle mogelijke manier kan, dus ook via postduif, robot-bezorg-apparaat of whatsapp. Lekker boeiend. Gewoon dokken dan krijg je die SMS'jes niet meer :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

ralpje

Deugpopje

Mar.tin schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:50:
06-12345678 als nummer opgeven?
En vervolgens geen herinnering krijgen als er niet geïncasseerd kan worden en afgesloten worden. :+
"Ja meneer, had u maar uw correcte gegevens in moeten vullen."

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Zo lang je ze krijgt ongelezen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Ze versturen ook een reminder per post is mij verteld door een medewerker. Heb ze nu inderdaad gebeld en gezegd dat ik geen mobielnummer meer heb. Voila geregeld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 22:18
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:53:
Ze versturen ook een reminder per post is mij verteld door een medewerker. Heb ze nu inderdaad gebeld en gezegd dat ik geen mobielnummer meer heb. Voila geregeld :-)
En toch ben ik nog steeds benieuwd waarom je een SMS nou zo 'invasive' vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ASW1 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:52:
Zo lang je ze krijgt ongelezen verwijderen.
Sorry, niet gelezen; de kleine was games aan het spelen op de telefoon en heeft waarschijnlijk naar links ge-swiped. }:O

Neemt niet weg dat het voor sommige instanties een valide manier is om contact te zoeken met mensen. Recentelijk nog een item bij EenVandaag dat de politie (ja, opsporingsinstantie) zowel via SMS, Whatsapp, Facebook etc. in contact probeerde te komen met Syrie-gangers om ze te informeren dat er een rechtzaak liep.

De vraag zou ik meer andersom zoeken; SMS heeft geen delivery & sent confirmation ingebouwd in het protocol en is dus overgeleverd aan de "goedheid" van de ontvangende provider om een delivery af te geven. In essentie is het een niet traceerbaar bericht van Vitens aan de abonnee. De mogelijke rechtsgeldigheid alsmede de verplichting tot betalen lijkt mij dan ook echt wel im Frage.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ralpje schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:52:
[...]

En vervolgens geen herinnering krijgen als er niet geïncasseerd kan worden en afgesloten worden. :+
"Ja meneer, had u maar uw correcte gegevens in moeten vullen."
Zo werkt dat niet. Voordat er wordt afgesloten komt er een deurwaarderstraject. En die hebben wettelijk omschreven werkwijzen, zij dienen zeker te stellen dat het exploot ook daadwerkelijk bij de juiste persoon komt (ie wordt betekend). Anders zijn ze verplicht om een openbaar bekendmakingstraject in te gaan.

Overigens: SMS'en heeft om alle hiervoor genoemde redenen (er kan een fout nummer zijn opgegeven e.d.) geen juridische status. Juridisch mag aangenomen worden dat Vitens -als contractpartij- jou ook op een formele weg kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Mijn eerste reactie was oh dat kan wel eens spam zijn. SMS afzender is makkelijk te faken. En voor financiele transacties wil ik niet via sms benaderd worden. Een sms met 'uw pakketje ligt klaar bij het postkantoor' kan prima, en daar kan ik me ook voor afmelden als ik dat wil. Via MijnVitens gaat dat niet en is het veld verplicht. Na contact met de klantenservice blijkt het wel te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
DennusB schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:54:
[...]

En toch ben ik nog steeds benieuwd waarom je een SMS nou zo 'invasive' vind?
Ben hier ook benieuwd naar maar dat antwoord komt vermoed ik niet. (inmiddels wel antwoord) Het is een extra service van een bedrijf. De service is netjes. Je kan je ervoor afmelden (misschien niet heel makkelijk). Echter dit deel is naar wat ik dusver begrijp gratis. Op moment dat je een brief krijgt (per post dus) dan kan ik goed begrijpen dat daar extra kosten aan verbonden zijn.

Persoonlijk heb ik een extra mobieltje voor bedrijven die daarheen kunnen appen en smsen. De telefoon houd het ongeveer 7 dagen vol op de batterij (WhatsApp neemt veel van batterij) en ik kijk er om de dag ongeveer even snel op. Zo wordt ik ook niet gestoord door die bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:58:
Mijn eerste reactie was oh dat kan wel eens spam zijn. SMS afzender is makkelijk te faken. En voor financiele transacties wil ik niet via sms benaderd worden. Een sms met 'uw pakketje ligt klaar bij het postkantoor' kan prima, en daar kan ik me ook voor afmelden als ik dat wil. Via MijnVitens gaat dat niet en is het veld verplicht. Na contact met de klantenservice blijkt het wel te kunnen.
Een post afzender is nog makkelijker te faken.
En in mijn brievenbus komt meer spam dan in mijn SMS.

Het is gezond om kritisch te zijn met mail, post, SMS of telefoontjes met betrekking tot financiële zaken. Maar misschien ben je iets te paranoïde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:56:
[...]

De mogelijke rechtsgeldigheid alsmede de verplichting tot betalen lijkt mij dan ook echt wel im Frage.
Nou, verplicht om te betalen ben je sowieso. Ik verwacht ook niet dat het in een rechtzaal stand houd, maar ze zullen ook nog wel een brief sturen als het SMSje geen gehoor geeft. Maar zelf vind ik een SMS minder 'dringend' dan een brief. Zeker als de toon ook nog lekker luchtig als, wat in brieven lastiger is omdat daar toch vaak een formele opmaak op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Het lijkt me niet ter discussie staan waarom de TS dit invasief vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Natuurlijk ben ik verplicht te betalen. En als ze een brief sturen prima.

Ter info dit was de sms:

Beste klant, wij hebben nog geen betaling ontvangen voor uw drinkwaterfactuur. Wij vragen u het openstaand bedrag van € XX,XX zo snel mogelijk over te maken op rekeningnummer NL94 INGB 0000 8690 00 o.v.v. uw klantnummer 1234567. Met vriendelijke groet, Waterbedrijf Vitens

Dit kan zo door iemand anders verstuurd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:05:

Ter info dit was de sms:

Beste klant, wij hebben nog geen betaling ontvangen voor uw drinkwaterfactuur. Wij vragen u het openstaand bedrag van € XX,XX zo snel mogelijk over te maken op rekeningnummer NL94 INGB 0000 8690 00 o.v.v. uw klantnummer 1234567. Met vriendelijke groet, Waterbedrijf Vitens

Zoals eerder aangehaald in dit topic : Briefpost is nog veel makkelijker te faken....
Ik snap dat het "Maak xx over naar xx" misschien wat vaag overkomt in een SMS, maar per mail of post is dat niet veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 22:47
19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:05:

Ter info dit was de sms:

Beetje dom van Vitens om een bedrag en rekeningnummer in een SMS'je te sturen. Dan gaan er inderdaad alarmbellen af.

Ik krijg wel vaker berichtjes waarin ze een incasso aankondigen. Maar dat is altijd iets van "let op, we gaan morgen proberen uw rekening van €xx.yy te incasseren". Of "vergeet niet om uw rekening van [datum] op tijd te betalen"

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 07:37
Mar.tin schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:50:
06-12345678 als nummer opgeven?
Uiteraard, het verstrekken van valse gegevens is de beste oplossing in dit geval. Krijg je geen SMS meer maar ben je wellicht wel strafbaar bezig?

Niet doen natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgeteer op 19-04-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS: dus je hebt gefaald jouw deel van de overeenkomst (de betaling) na te komen, en dan ben je verontwaardigd als de leverancier je hier via een eenvoudige communicatie op wijst?
En wat dan? Een mailtje kan ook fraude zijn. Een brief ook (en kost geld, wat linksom of rechtsom bij de klant vandaan moet komen). Welke oplossing zou wel naar wens zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Ja daar ben ik over verontwaardigd omdat de sms niet betrouwbaar overkomt en ik me niet eenvoudig kan uitschrijven voor de sms-dienst. Ze dwingen mij om mijn mobiele telefoonnummer op te geven via de website.

Dat een brief versturen geld kost doet niet ter zake, een sms versturen kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Een sms is ongetwijfeld goedkoper dan een brief
2. Van een brief kan je net zo makkelijk zeggen dat hij vals is. Zou je hier dan wel op ingaan?
3. Aan jouw perceptie van de betrouwbaarheid van een sms kan Vitens natuurlijk niets doen. Zelfs als je het niet vertrouwt is het een prima trigger om even te checken of er een incasso mislukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:13:
Ja daar ben ik over verontwaardigd omdat de sms niet betrouwbaar overkomt en ik me niet eenvoudig kan uitschrijven voor de sms-dienst.
Volgens mij heb je eerder gezegt dat het met één simpel belletje opgelost was. Het is niet dat je het in tienvoud in moest dienen, compleet met een kopie van je paspoort of zo...

Ik snap niet waar je je zo druk om maakt.

Jij bent te laat met betalen... Vitens stuurt je een herinnerings-sms als dienst. Daar kun je iets van vinden, maar in plaats van het sms-je te verwijderen en je schouders op te halen ga je:
  1. eerst online kijken of het uit te schakelen is
  2. een heel topic openen op tweakers
  3. de helpdesk bellen om het te laten aanpassen
Man, waar maak je je druk om. Zorg dat je in het vervolg op tijd betaald, krijg je die sms-jes ook niet Zelfde resultaat, vele malen sneller... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Geloof niet dat dit de zaken waren waar mijn initiële post opheldering over vroeg. Het gaat over of het privacy-technisch / juridisch mag. Naar mijn weten moet je je voor een sms-dienst altijd kunnen afmelden. Medewerker claimde eerst dat dit verplicht was (de reden waarom ik mijn post plaatsten), na nieuw contact met de klantenservice blijkt het anders te liggen en kan ik me wel afmelden.

[ Voor 57% gewijzigd door 19JM81 op 19-04-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:22:
Geloof niet dat dit de zaken waren waar mijn initiële post opheldering over vroeg. Misschien dat je daar eens antwoord op kunt geven ipv mijn perceptie van veiligheid ter discussie te stellen.

- Mag Vitens via zo'n wijze wel een sms versturen?
- Mag Vitens afmelden voor de dienst weigeren?
- Vitens claimt dat het een verplichte sms is waar je je niet voor af kunt melden, mag dat?
Die verplichtstelling lijkt mij vreemd. Denk niet dat ze daar een reele basis voor kunnen verzinnen, contractueel of via algemene voorwaarden. Simpelweg omdat er geen enkele juridische werking van uit gaat, of nog simpeler: Er zijn nog steeds mensen die geen sms kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:22:
Geloof niet dat dit de zaken waren waar mijn initiële post opheldering over vroeg. Het gaat over of het privacy-technisch / juridisch mag. Naar mijn weten moet je je voor een sms-dienst altijd kunnen afmelden. Medewerker claimde eerst dat dit verplicht was (de reden waarom ik mijn post plaatsten), na nieuw contact met de klantenservice blijkt het anders te liggen en kan ik me wel afmelden.
Het verplicht afmelden voor een sms-dienst gaat op voor betaalde "abonementen". We hebben het hier over een service die Vitens verleent omdat jij verzaakt hebt. Dat laatste schijn je steeds te vergeten, maar is wel de kern van het verhaal.

Als jij niet te laat was geweest, had je geen bericht gekregen.

Ik was het met je eens geweest als men je had gespammed met reclame of iets dergelijks, maar daar is hier geen sprake van.

Dat de inhoud van de sms niet echt handig gekozen is ben ik overigens met je eens. Een simpele herinnering was meer dan voldoende geweest, maar de kern van het verhaal verandert daar niet mee.
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:25:
[...]

Die verplichtstelling lijkt mij vreemd. Denk niet dat ze daar een reele basis voor kunnen verzinnen, contractueel of via algemene voorwaarden. Simpelweg omdat er geen enkele juridische werking van uit gaat, of nog simpeler: Er zijn nog steeds mensen die geen sms kunnen ontvangen.
Het is ook niet verplicht, daar is de TS al achter. De laatste twee vragen zijn dan ook niet relevant meer. Kennelijk sprak hij eerder een medewerker die niet voldoende op de hoogte was. (wat wel slordig is overigens).

[ Voor 21% gewijzigd door Question Mark op 19-04-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
Question Mark schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:33:
[...]
Dat laatste schijn je steeds te vergeten, maar is wel de kern van het verhaal.
[...]
Waar maak jij uit op dat ik dat steeds ben vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:45:
[...]

Je doet alsof het een dienst (service voor jou) is, maar het is gewoon een bedrijf dat je eraan herinnert dat je je verplichting niet nakomt. Dat feit negeer je.
Ze hebben vast ook je e-mailadres en huisadres, maar kiezen er toevallig voor om een sms te sturen. Of wil je soms dat ze al je gegevens verwijderen zodat ze helemaal geen herinnering meer kunnen sturen (klinkt ideaal!)?
Je hebt verzaakt en ze nemen vriendelijk contact op om te bewegen je achterstand weg te werken, that's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:13:
Ja daar ben ik over verontwaardigd omdat de sms niet betrouwbaar overkomt en ik me niet eenvoudig kan uitschrijven voor de sms-dienst. Ze dwingen mij om mijn mobiele telefoonnummer op te geven via de website.

Dat een brief versturen geld kost doet niet ter zake, een sms versturen kost ook geld.
Is dat ook niet gelijk het gevaar; een brief komt eerlijker over dus beter om zo te scammen?

Altijd opletten. Het IBAN staat ook op de website, desnoods bel je om te verifieren. Kan geen kwaad uit eigen ervaring. Eens een verwachte factuur van m'n garage ontvangen, stond een ander IBAN op dan voorheen. Wat bleek? Ze waren gehackt en hun template was aangepast. Brief kwam van hen, alle info klopte qua werkzaamheden en kosten, alleen het rekeningnummer was anders..

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Vitens is een bedrijf waar men dringend eens op een cursus klantvriendelijkheid moet. Ook de prijs die ze rekenen als je geen machiging wilt (ik geef geen machtiging, die zijn een carte blanche om je rekening te plunderen) en dus accept giro's wilt ontvangen is redelijk absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Ik kan me best voorstellen eerlijk gezegd dat TS achter zijn oren krabt bij zo'n tekst in een SMS. Beter was geweest als Vitens het had gelaten bij een melding zonder rekeningnummer.

Wel grappig vind ik dan weer dat deze hele thread TS vermoedelijk al minimaal 100x zoveel tijd gekost heeft als het verwijderen van alle Vitens-SMSjes die hij in zijn hele leven gaat krijgen :)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mashell schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:43:
Vitens is een bedrijf waar men dringend eens op een cursus klantvriendelijkheid moet. Ook de prijs die ze rekenen als je geen machiging wilt (ik geef geen machtiging, die zijn een carte blanche om je rekening te plunderen) en dus accept giro's wilt ontvangen is redelijk absurd.
Dat doen ze simpelweg omdat het hun een hoop meer geld zal kosten. Vast niet door het sturen van die accept giro, maar dat ik vermoed dat het aantal wanbetalers groter is in die groep. En dan hebben we het nog niet over het aantal onbewuste wanbetalers gehad, doordat ze simpelweg vergeten dat ze die accept giro ook nog moeten betalen.

Overigens kan je automatische incasso's gewoon storneren als ze je rekening 'plunderen'.

Ik herinner me overigens nog een paar jaar oud topic. Details kunnen ernaast zitten, maar volgens mij was de hoofdlijn dat DUO niet zijn schuld bij hem kon incasseren omdat het een oude bankrekening was, ze betalingsherinneringen hadden gestuurd naar zijn adres waar hij niet meer woonde, zijn e-mail adres niet meer gebruikt werd, en ze hem belde op zijn telefoon maar hij was op vakantie in een andere tijdzone en het teveel moeite vond om te kijken waarom hij gebeld werd. Toen was diegene verontwaardigd dat DUO niet gewoon een SMS'je stuurde, dan had hij het probleem direct kunnen oplossen. Nu heb je bedrijven die een SMS'je sturen, en dan is dat ook weer schandalig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

19JM81 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:45:
[...]

Omdat je constant negeert dat je het sms-je alleen maar kreeg omdat jij je afspraak niet nakwam. ;) Je bljft het hebben over het feit dat je "zomaar" een sms-je kreeg, terwijl dat niet waar is. Je kreeg het met een reden.

[ Voor 18% gewijzigd door Question Mark op 19-04-2017 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:21
Het is wel een goede vraag die je stelt, kritisch zijn is altijd prima. Je geeft aan dat er stond beste klant, naam bedrijf en een bedrag + rek nr van het bedrijf. Dan is er op basis van privacy weinig waar stok om mee te slaan. Ze zetten er niet je naam in, ze sms-en geen groep, ze zetten je niet op de homepage voor iedereen om te zien dat je te laat bent met betalen. Dus je privacy is wat dat betreft geborgd. Je kan je eigen nummer ook alleen inzien op je eigen inlog pagina.

Wat de rest zegt ben ik het wel mee eens, je zorgt zelf voor te weinig geld op je rekening en krijgt daar als herinnering dit sms-je over. Ik neem aan dat je vaker een afrekening krijgt van Vitens en deze is altijd rond dezelfde datum. Dan mis je dit toch ook in je overzicht als je inlogt bij je bank? Of denk je, shit ik moet even wat van de spaarrek op de lopende rekening zetten want er komen wat incasso's aan.

Invasief wordt het pas als ze vanaf nu iedere maand 3 dagen voor incasso een sms-je sturen met: Beste klant, de incasso komt er weer aan en je in het verleden helaas te laat betaald. Zorg je ervoor dat er nu wel tijdig geld op je rekening staat. Alvast bedankt, Vitens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 19:36
Klantvriendelijk zou zijn als de klant de keuze krijgt of hij service-berichten en -notificaties per e-mail, sms of post wil ontvangen, al dan niet met differentiatie in (additionele) kosten. Net zoals vaak voor een acceptgiro een toeslag geldt ten opzichte van een machtiging.

Juridisch zie ik geen bezwaar tegen een service-bericht via sms. Artikel 11.7, eerste lid Telecomwet geldt voor ongevraagde communicatie voor commerciële (en ideële of charitatieve) doeleinden. Het door jou ontvangen bericht is ongevraagd, maar niet commercieel.

Het gebruik van een mobiele telefoon (of vaste lijn) is niet verplicht en er is geen vrije keus qua leverancier. Het zou me dan ook verbazen als ze juridisch wegkomen met de verplichting van een 06-nummer (of een vast nummer, want ook daarop kan sms ontvangen worden).

Zelf zou ik (net als TS) geen prijs stellen op een sms-notificatie (ook niet zonder bedrag en IBAN). Stuur mij maar een mail, dan log ik (zonder op een link te klikken) wel in op de mijn-omgeving of bij mijn bank om te controleren wat er open staat en of een incasso inderdaad uitgesteld is.
Pagina: 1