Toon posts:

CV radiator geeft altijd volle warmte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net een nieuw huis gekocht met overal centrale verwarming. Dit werkt overal goed, behalve in de badkamer: We hebben daar de kraan dichtgedraaid, maar wanneer de thermostaat aanspringt, wordt de radiator altijd gloedheet. Zonde, want het is de radiator die het dichtst bij de ketel staat waardoor een hoop warmte verloren gaat nog voor het in onze leefruimte geraakt.

Wat ik zelf al geprobeerd heb is de meest eenvoudige oplossing: De kraan van de radiator vervangen door een nieuw exemplaar. Dit heeft het probleem niet opgelost. Voor de zekerheid ook nog een muntstuk tussen de kraan gestoken zodat het pinnetje zeker volledig ingedrukt is, maar ook dan geeft hij volop warmte.

Ik vermoed dat de aanvoerklep met dat pinnetje zelf dus stuk is, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten fixen. Is dit iets dat ik uberhaupt zelf kan herstellen, of kan ik best een loodgieter laten komen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je kan solderen, kan je het zelf vervangen. Maar een beetje loodgieter neemt dat klusje (mits de radiator leeg is) met een half uurtje uit handen ex. materiaalkosten natuurlijk.

Weet je wel zeker dat dichtdraaien ook dicht is? Vaak zat radiatoren gezien waar de "koppeling" ondersteboven zat en daarna de normale knop erop gedraaid. Open was dicht en dicht was open.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Vroeger ook een keer gehad. Advies is even goed met een hamer tegen het stalen gedeelte waar dat pinnetje zit slaan. Pinnetje zit waarschijnlijk vast door kalk, door even een goede tik te geven schoot het bij mij los.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 14:38
Plaats even een foto van je twee aansluitingen in de badkamer. Want dan hebben we gelijk een beter beeld erbij.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Verwijderd

Moderne cv systemen zijn geen ringleiding meer maar een ster verbinding. Dus de warmte gaat niet verloren. Wel is het waarschijnlijk zonde om de badkamer zo heet te stoken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips alvast. Heb de kraan eens volledig opengedraaid, maar dat maakt ook geen verschil. Hier zijn wat foto's.

Radiator bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Zqp8rWk.jpg

Onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/HFqLqxj.jpg

Zonder kraan:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/JZD8FxP.jpg

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Pinnetje kun je indrukken. Gaat wel (heel) zwaar.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:13

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Op het onderblok kan je waarschijnlijk een dopje losdraaien (waar je tegenaan kijkt, niet wat aan de radiator vast zit). Wees niet bang, er komt geen water uit. Daarachter zit een regelkraan die je met een inbussleutel kan aanpassen. Draai die een stuk dicht (naar binnen) en er kan minder warm water naar de radiator lopen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Daar zie ik juist de kraan. Je bedoelt zonder knop. En de knop is waarschijnlijk hetgeen je vervangen hebt?
Wat je zou kunnen testen is het vervangen van de kraan, daarvoor moet je al het water uit het systeem laten lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 19-04-2017 21:28 ]

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 18:36

Ligone

Moeha!

Ethnocentrix schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:22:
Op het onderblok kan je waarschijnlijk een dopje losdraaien (waar je tegenaan kijkt, niet wat aan de radiator vast zit). Wees niet bang, er komt geen water uit. Daarachter zit een regelkraan die je met een inbussleutel kan aanpassen. Draai die een stuk dicht (naar binnen) en er kan minder warm water naar de radiator lopen.
Dit dus... ;)

Verwijderd

Topicstarter
warhamstr schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:45:
Pinnetje kun je indrukken. Gaat wel (heel) zwaar.
Weet ik, mechanisch lijkt daar geen enkel probleem te zijn.
Wat je zou kunnen testen is het vervangen van de kraan, daarvoor moet je al het water uit het systeem laten lopen.
Dat vroeg ik me dus eigenlijk af, of ik dat perfect zelf kan, of ik als leek beter een loodgieter dit laat doen.

Heb het linker regelkraantje (hetgene waarvan de leiding het warmst aanvoelde) onderaan volledig dichtgedraaid en daarmee geeft de radiator geen hitte meer af. Valt wel op dat zodra ik dat nog maar een kwartslag opendraai er direct veel hitte is ipv een klein beetje.

In ieder geval, dat lost het voorlopig wel op. Mag alleen niet vergeten om het in de winter terug open te draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2017 11:07 ]

Pagina: 1