Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sish
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-08 14:33
Laatst heb ik de video drivers van mijn laptop (een Dell Studio 1749) een update gegeven. In deze laptop zit een AMD Radeon Mobility HD5000. In eerste instantie leek dit goed te gaan, totdat ik de HDMI kabel aansloot. Sindsdien heb ik op het laptop scherm witte horizontale strepen (zo ongeveer om de drie lijnen). Deze beginnen ongeveer op 1-derde vanaf de linkerkant en worden naar rechts toe steeds helderder. Ook in het boot-scherm zijn deze strepen zichtbaar. Mijn eerste gedachte was dat de grafische kaart kapot zou zijn, maar het viel op dat de muis aanwijzer volledig zichtbaar bleef, ook op plaatsen waar de rest van het beeld gestreept is. Het lijkt dus geen hardware probleem te zijn. Ook de uitvoer naar een extern scherm via HDMI ziet er perfect uit.
De vraag is nu:
  • kan ik een dergelijke kaart resetten?
  • of kan deze kaart vervangen worden (ik vermoed dat deze in het moederbord geïntegreerd zit, maar ik heb nog geen zin en/of tijd gehad om de laptop open te schroeven).
Kent iemand anders dit probleem, en hopelijk ook een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 17:11

Nemesizz

Untouchable

Gezien een extern scherm nog wel werkt, denk ik eerder aan een probleem met het scherm van de laptop zelf.

Kan een probleem van het panel zijn, maar wat vaker voorkomt bij laptops is dat de kabel van het moederbord naar het (interne) scherm breukjes heeft.

Een andere videokaart plaatsen (als dat überhaubt al kan) zal dan niks helpen als het probleem in het scherm zelf zit.

Dat het gekomen is na een driver update / aansluiten van een HDMI kabel kan puur toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sish
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-08 14:33
Nemesizz schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:22:
Gezien een extern scherm nog wel werkt, denk ik eerder aan een probleem met het scherm van de laptop zelf.

Kan een probleem van het panel zijn, maar wat vaker voorkomt bij laptops is dat de kabel van het moederbord naar het (interne) scherm breukjes heeft.

Een andere videokaart plaatsen (als dat überhaubt al kan) zal dan niks helpen als het probleem in het scherm zelf zit.

Dat het gekomen is na een driver update / aansluiten van een HDMI kabel kan puur toeval zijn.
Het vreemde is dat de muis aanwijzer geen last heeft van de strepen, zie foto. Vandaar het vermoeden dat het toch geen hardware probleem is.
Is er een manier om dit zelf vast te stellen?