Beleidsdiscussie namaakgoederen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen tijd lijkt het steeds vaker voor te komen dat er in Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel goederen gepost worden die evidente namaak van het origineel zijn. De vorige keer ging dat bijvoorbeeld over een Fidget Cube en dit keer gaat het over een Lamzac. We weten allemaal dat het posten van links naar illegaal gekopieerde software op Tweakers verboden is. De ontwikkelaars hebben immers tijd, geld en moeite in hun product gestoken. Zelfs discussie over illegale versies en links wordt niet of zelden toegestaan. Bij het posten van fysieke producten wordt echter niet ingegrepen. Mensen wordt toegestaan vrijelijk hun ervaringen en zelfs links te delen. Terwijl het probleem voor de bedenkers en makers van deze producten tegen dezelfde problemen aanlopen, vaak zelfs nog in grotere mate. Met name kleinere partijen, zoals bij de Fidget Cube, hebben moeite om onderaan de streep goed uit te komen tegenover het Chinese productiegeweld. In beide gevallen gaat het om evidente kopieën.

Marktplaats en andere websites doen veel moeite om namaakgoederen van hun site te weren. Wat is het beleid van Tweakers in deze kwestie en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Dat is een HK-topic waarin mensen showen wat ze gekocht hebben...? Dat is wat anders dan het actief te koop aanbieden en te verhandelen. :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Linken naar aanbieders van namaakproducten is in principe niet de bedoeling en als dat inderdaad overduidelijk is en/of door rechthebbenden wordt verzocht dan halen we dat soort links wel weg. Plaatjes posten van je gekochte bootlegs daarentegen is niet per se tegen de regels en is verder ter discretie van de moderators van het subforum waar het om gaat.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodanMax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 21:15

LodanMax

Systeembeheerder

Als ik als gewoon Tweakers lid even de advocaat van de duivel mag spelen:
NMe schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:02:
Linken naar aanbieders van namaakproducten is in principe niet de bedoeling en als dat inderdaad overduidelijk is en/of door rechthebbenden wordt verzocht dan halen we dat soort links wel weg. Plaatjes posten van je gekochte bootlegs daarentegen is niet per se tegen de regels en is verder ter discretie van de moderators van het subforum waar het om gaat.
Waarom doe je dit zelf dan ook?
Immers, je linkt naar ***, terwijl de originele verkoper Antsy Labs is.

Het kan zijn dat mensen dit wel weten, maar het kan net zo goed voorkomen dat iemand zich van geen kwaad bewust is. Dit is betreffende Lamzac, daar is namelijk een andere aanbieder die ze als origineel verkoopt onder andere naam.

Ik weet ook niet hoe het zit in dat topic, ik kan er immers zelf niet kijken ;)

[ Voor 1% gewijzigd door LodanMax op 19-04-2017 20:44 . Reden: editje ]

Please consider the environment before posting on the internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:02:
Bij die Fidget Cubes specifiek ging het niet alleen over plaatjes, maar over het gezamelijk bespreken waar je goede neppers kon kopen, inclusief links naar Ebay. Er is er toen een TR over aangemaakt, maar daar is verder niets mee gedaan. Dat had eigenlijk wel moeten gebeuren?

Ik begrijp overigens prima dat Tweakers niet alles door en door kan controleren en dat is de verwachting ook niet. Ik ben echter goed bekend met deze hoek en weet hoe moeilijk de bedenkers en makers het kunnen hebben met kopieën.
Señor Sjon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:59:
Dat is een HK-topic waarin mensen showen wat ze gekocht hebben...? Dat is wat anders dan het actief te koop aanbieden en te verhandelen. :?
Ik zie niet veel verschil tussen een link naar een Ebay-pagina met evidente neppers en een link naar software uit dubieuze bron. Alleen het medium is anders. Links naar en zelfs discussies over illegale software of streams worden ook resoluut de nek omgedraaid.
LodanMax schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:44:
Als ik als gewoon Tweakers lid even de advocaat van de duivel mag spelen:

[...]

Waarom doe je dit zelf dan ook?
Copy-paste-foutje ;) Laat echter duidelijk zijn dat de mensen in deze twee gevallen zelf aangaven dat het om een nepper gaat. Voor nog geen 7 euro van een Chinese site hoef je ook niet bang te zijn dat je met een origineel opgescheept wordt :+