SSD begaf het opeens

Pagina: 1
Acties:

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Hallo tweakers,

Ik weet niet of ik met dit probleem hier kan komen maar ik zit met het volgende.
Laatst zat ik rustig achter mijn pc totdat hij uit het niets vastliep. Na mijn pc opnieuw te hebben opgestart zag ik tot mijn verbazing dat hij het niet meer deed. Hij bleef hangen op het windows logo met de spinning circle eronder.

Ik vervolgens de pc weer opnieuw opgestart en toen kreeg ik het EFI scherm ervoor, als in, ik herken je SSD helemaal niet meer. Ik gegoogle'd en ze zeiden daar dat je hem dan even van SATA poort moest verwisselen, heb dat vervolgens gedaan en toen kwam hij op een scherm waar je een soort command prompt kreeg met Wenpeshl.exe in de titelbar en ik kon er niet een command line in typen.

Pc nogmaals opnieuw opgestart, kwam hij op automatisch repareren en bleef daar vervolgens ook op hangen en niets doen.

wat heb ik allemaal al geprobeerd om het te omzijlen/op te lossen:
- Een bootable USB gemaakt (portable windows edition)
in de hoop dat ik op deze wijze wel bij mijn SSD kon komen en hem misschien kon analyseren met 1 of ander programma
- Een installatie USB gemaakt
in de hoop dat ik hem soort van kon resetten met een schone windows installatie.

Waar liep ik tegenaan?
Als de SSD werd herkent dan werkte hij de bootable USB tegen, waardoor een schone installatie van windows niet mogelijk was. Zo kwam bijvoorbeeld het zwarte scherm met het wenpeshl.exe scherm niet in het zwart maar blauw.

Ik heb op dit moment maar gewoon een nieuwe SSD gekocht en windows er op gezet, want heb mijn pc wel nodig.

Was alleen benieuwd of iemand mij kan helpen de SSD te "repareren".
Als ik keek op andere fora zeiden ze dat het of een virus was of een slechte windows update (dat schijnt wel eens te gebeuren?)

mvg
Pascal

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je pricewatch: Kingston HyperX SSD SATA III 2.5" 120GB nog steeds?

De controller die erin zit wordt regelmatig genoemd door mensen als "heikel punt"; neem aan dat je de laatste firmware erop hebt/had staan?

Is de oude SSD nog wel te benaderen of te zien in de nieuwe Windows-installatie? Of nog steeds niet in de BIOS en "dus" ook niet in Windows?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-12-2025

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

als je een schone windows install wilt doen moet je wel zorgen dat in de boot opties in de bios wel de usb als prio 1 staat. anders probeert het systeem alsnog op te starten met de "kapotte" ssd.

Dus F1, Del, F11 etc rammen als de pc opstart. Kom je daar niet eens dan is het niet de ssd die kapot is ;)

Uit je verhaal haal ik dat met de nieuwe ssd de pc wel weer werkt? Dan zou ik de foute ssd gewoon aansluiten en volledig formateren.

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• P. Herz
MAX3400 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:45:
Heb je pricewatch: Kingston HyperX SSD SATA III 2.5" 120GB nog steeds?

De controller die erin zit wordt regelmatig genoemd door mensen als "heikel punt"; neem aan dat je de laatste firmware erop hebt/had staan?

Is de oude SSD nog wel te benaderen of te zien in de nieuwe Windows-installatie? Of nog steeds niet in de BIOS en "dus" ook niet in Windows?
Ja ik had nogsteeds de KingSton HyperX 120GB SSD, had ik misschien even moeten vermelden, sorry.
Ik heb nooit de firmware ervan geupdate, ik weet niet of hij dit automatisch doet of heeft gedaan?

De oude SSD is wel te zien in de BIOS als hij herkend wordt. Als hij niet herkent wordt dan is hij ook niet te zien in de BIOS (duh?)

Ik snap niet helemaal wat u bedoelt met of de SSD nog wel te banaderen is of te zien is in de nieuwe windows installatie, bedoelt u hiermee dat als ik de nieuwe SSD met windows als bootable pak en dan de "kapotte" SSD er bij aansluit, of ik er dan wel bij kan komen?
PaRaDoX4 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:45:
als je een schone windows install wilt doen moet je wel zorgen dat in de boot opties in de bios wel de usb als prio 1 staat. anders probeert het systeem alsnog op te starten met de "kapotte" ssd.

Dus F1, Del, F11 etc rammen als de pc opstart. Kom je daar niet eens dan is het niet de ssd die kapot is ;)

Uit je verhaal haal ik dat met de nieuwe ssd de pc wel weer werkt? Dan zou ik de foute ssd gewoon aansluiten en volledig formateren.
Ik ben niet een complete computer analfabeet, heb dit natuurlijk wel gedaan in het bios scherm :P

Ik had toen ik de portable windows USB had gemaakt en gebruikt dat ook geprobeerd met de oude SSD wel aansluiten om te kijken of ik hem dan vervolgens kon formatteren, de SSD werd wel herkent alleen er werd niet aangegeven hoeveel ruimte er op stond en hij was verdeeld in "deze pc" scherm onder meerdere schijven. Omdat er niet onder stond hoeveel ruimte er op stond en de harde schijf zegmaar ook niet toelaatbaar was heb ik hem toen niet geformatteerd, vergeten / niet gedurft. Kan dit wel gewoon? heeft dit geen gevolgen voor de SSD?

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-12-2025

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Zolang je zeker weet dat er geen actieve programma draaien op de ssd die je gaat formatteren kan er niet veel fout gaan.

Er zijn tooltjes in win10 zelf om een schijf met meerdere partities te formateren (zit op het werk kan zelf even niet kijken). Alles formateren en er 1 groote partitie van maken.

ik weet ook dat dit met een windows install usb kan. op het moment dat je de install schijf moet kiezen kan je schijven formateren en indelen. Maar aangezien de install usb niet werkt ......
(er is vast ook een manier in windows zelf te vinden, iets met schijven/opslag -beheer ofzo?)

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• P. Herz
Wat ik begrijp is dat ik de SSD gewoon weer even moet aansluiten, niet als boot disk moet runnen en dan aan de hand van een partition/format programma hem weer even schoon maken.

dankjewel voor de hulp :D

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Wellicht is de slagingskans het grootst (nieuwe firmware er op, wissen en daarna ect. partitioneren) met de eigen softwaretool van de fabrikant?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
Zelfde SSD hier gehad van een klant, was niets meer aan te doen. Ook niet volgens Kingston, maar hopelijk heb jij meer succes. Deze had ook nooit een firmware update gehad, want wat werkt moet je niets aan doen was de gedachte van de klant...

/edit: en oh ja, ook geen backup. En eigenlijk voegt deze post niets toe... :+

[ Voor 14% gewijzigd door rookie no. 1 op 19-04-2017 19:41 ]

Pagina: 1