Toon posts:

Ondermaatste prestatie gaming pc 1300 euro WoW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Bij deze zit ik met het probleem dat mijn zelfgebouwde pc ondermaats presteert terwijl ik World of Warcraft: Legion speel. Ik heb de pc hiervoor gebouwd en heb teleurstellende fps.
Ik speel vaak met meer dan 20 mensen en zou graag alles op volle graphics willen spelen als ik aan het raiden ben. Nu haal ik tijdens intensieve gevechten slechts 30 fps en dan heb ik niet eens alle grafische opties gemaximaliseerd!
Zou het kunnen dat ik zelf een fout heb gemaakt bij de installatie omdat dit de eerste keer was dat ik een pc in elkaar knutselde of komt de hardware te kort? Wat zouden jullie veranderen? Geef ook suggesties!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 211,95€ 211,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 305,95€ 305,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,37€ 49,37
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1Iiyama G-Master GE2488HS-B2 Zwart€ 158,-€ 158,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
1Scythe Mugen 4€ 42,54€ 42,54
1Razer BlackWidow Expert 2014 (Azerty BE)€ 81,45€ 81,45
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 129,91€ 129,91
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.241,01

Alvast bedankt!

Alle reacties

• MrHankey
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-02-2022

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-01 14:35
Heb je de HDMI kabel of een andere video kabel in de I/O van je moederbord gestopt of in je grafische kaart, ongeveer midden van je kast.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik niet meteen zeggen, zal ik morgen nakijken. Kan je me zeggen welke kabel waar moet?

Verwijderd

Topicstarter
Zou het misschien een verstandig plan zijn om heel mijn kast even binnen te brengen bij een goede shop en hun de puntjes op de I laten zetten?
Modbreak:Het zou vooral een verstandig plan zijn om je eerdere bericht te wijzigen als je iets nieuws toe te voegen hebt. Meerdere keren achter elkaar posten wordt niet zo op prijs gesteld. Gewoon op het "wijzigen"-knopje drukken om iets erbij te zetten :)

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 19-04-2017 22:03 ]

• Prime-Omega
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-01 12:55
Even nakijken dat de kabel in je videokaart zit en niet in de onboard video kaart van het moederbord.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:59

Tribits

Onkruid vergaat niet

Mogelijk is je koeler niet goed op je CPU gemonteerd. Installeer prime95 en (bijvoorbeeld) Speedfan. Belast de CPU maximaal met Prime95 en controleer de temperatuur met Speedfan. Als de CPU temperatuur rond de 40 a 50 graden blijft is alles in dat opzicht goed, als de temperatuur veel hoger is (typisch boven de 90 graden) wordt je CPU waarschijnlijk teruggezet in snelheid om oververhitting te voorkomen. In dat geval koeler met nieuwe koelpasta goed vastzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Tribits op 19-04-2017 01:59 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-01 17:37
Eerst al het bovenstaande proberen aangezien je niet eens weet of je monitor aan je GPU hebt aangesloten kan dat zomaar het probleem zijn.

• shyheim
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-01 08:16

shyheim

busta! straight busta!

Tribits schreef op woensdag 19 april 2017 @ 01:52:
Mogelijk is je koeler niet goed op je CPU gemonteerd. Installeer prime95 en (bijvoorbeeld) Speedfan. Belast de CPU maximaal met Prime95 en controleer de temperatuur met Speedfan. Als de CPU temperatuur rond de 40 a 50 graden blijft is alles in dat opzicht goed, als de temperatuur veel hoger is (typisch boven de 90 graden) wordt je CPU waarschijnlijk teruggezet in snelheid om oververhitting te voorkomen. In dat geval koeler met nieuwe koelpasta goed vastzetten.
Ik heb inderdaad iets gelijkaardigs voorgehad. En ook bij WoW :)

Vanalles geprobeerd, tot ik merkte dat het kabeltje dat rond de koeler van mijn CPU gemonteerd wordt het draaien van de fan in de weg zat, waardoor deze uiteraard niet koelde en zichzelf ging underclocken.

[ Voor 7% gewijzigd door shyheim op 19-04-2017 08:19 ]

Xbox GT: Shyheim87 | PSN: Shyheimz-

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 12:14

Zorian

What the fox?

Er is ook iets 'mis' met WoW zelf sinds patch 7.2 naar mijn idee.
Heb zelf aardige specs maar haal met de maximale settings ook niet super veel FPS meer waar dat vroeger wel zo was.
Op de forums van WoW zie je ook zat mensen erover klagen.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01 11:01
Controleer ook even de temperaturen van de componenten, dat kan bv met https://www.hwinfo.com/ Dan weet je iig of er niet iets te warm word en zichzelf terug gaat clocken.

Heb je ook al eens andere spellen geprobeerd?

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-01 21:48
Energieinstellingen nakijken wil ook nogal eens helpen, geavanceerde energieinstellingen > PCI Express > Link State Power Management > uitschakelen

Ik had voorheen met mijn GTX1080 enorm veel last van lagg en framedrops, na deze setting veranderd te hebben nergens meer last van gehad.

Ook heeft de I5 6500 maar 16 PCIe lanes, heb je er niet toevallig nog een ander kaartje in zitten? (voor wifi ofzo) want dan zou het ook nog kunnen dat je slot op een lagere snelheid draait omdat de lanes geshared moeten worden. Weet niet hoeveel impact het heeft op een GTX1060 maar bij mijn GTX1080 was het wel duidelijk merkbaar. (ik had 2 NVME SSD's op PCIE basis, waardoor het slot waar mijn videokaart in zat opeens nog maar op PCIE Gen2 X8 modus draaide)

[ Voor 8% gewijzigd door MineTurtle op 19-04-2017 08:36 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-01 15:24

OmeJoyo

This is me

heggico schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:20:
Controleer ook even de temperaturen van de componenten, dat kan bv met https://www.hwinfo.com/ Dan weet je iig of er niet iets te warm word en zichzelf terug gaat clocken.

Heb je ook al eens andere spellen geprobeerd?
Zoveel posts, waarbij er zelfs wordt gevraagd om even de computer naar de winkel te brengen of zelf open te schroeven voor dat de eerste stap wordt gevraagd :P

Vraag 1 is, heb je dit ook met andere spellen?

Tussendoor even checken of je scherm inderdaad op de videokaart zit aangesloten kan nooit kwaad :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
Aangezien het niet in de OP staat: Zijn de drivers geïnstalleerd? :X

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB, want mij ontgaat wat hier het aankoopadvies is...

• KingHawk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-01 00:44
OmeJoyo schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:35:
[...]
Zoveel posts, waarbij er zelfs wordt gevraagd om even de computer naar de winkel te brengen
Niemand vraagt om de computer naar de winkel te brengen.
_-SaVaGe-_ schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:34:
Ook heeft de I5 6500 maar 16 PCIe lanes, heb je er niet toevallig nog een ander kaartje in zitten? (voor wifi ofzo) want dan zou het ook nog kunnen dat je slot op een lagere snelheid draait omdat de lanes geshared moeten worden. Weet niet hoeveel impact het heeft op een GTX1060 maar bij mijn GTX1080 was het wel duidelijk merkbaar. (ik had 2 NVME SSD's op PCIE basis, waardoor het slot waar mijn videokaart in zat opeens nog maar op PCIE Gen2 X8 modus draaide)
Jammer genoeg zelf onlangs veel problemen gehad met PCIe lanes door een kapotte riser kabel, maar daardoor weet ik in ieder geval wel dat de performance van de kaart hier nauwelijks door veranderde.

Kijk eerst eens of de beeldschermkabel wel in de videokaart zit en start anders even heaven benchmark want die laat rechtsboven zien welke grafische kaart wordt gebruikt.
De temperatuur van de componenten kan je met Speccy bijv. controleren .

[ Voor 43% gewijzigd door KingHawk op 19-04-2017 10:12 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik dacht dat als er een graka in het systeem is gestoken de IGP compleet wordt uitgeschakeld en er nooit beeld uit komt? Of is dat niet zo?

Maar inderdaad, TS moet eerst maar eens wat temperaturen controleren en (CPU) kloksnelheden. Zelf ben ik een fan van HWInfo / CPU-Z, maar er zijn genoeg andere opties zoals genoemd hier.

En anders een standaard benchmark ook draaien.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-01 15:24

OmeJoyo

This is me

KingHawk schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:08:
[...]

Niemand vraagt om de computer naar de winkel te brengen.

Kijk eerst eens of de beeldschermkabel wel in de videokaart zit en start anders even heaven benchmark want die laat rechtsboven zien welke grafische kaart wordt gebruikt.
De temperatuur van de componenten kan je met Speccy bijv. controleren .
Ok, verkeerd gelezen, was een post van de TS, neemt nog steeds niet weg dat TS bedolven wordt onder goed bedoelde tips, die vaak veel verder gaan dan de eerste basic stappen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 14:08
Maak anders even een foto van de PC hoe deze is aangesloten (dus achterzijde). Dan kunnen de mensen hier bepalen of de bekabeling correct is aangesloten.

Als je hem naar een winkel brengt koppel je hem al af, daarmee wordt je op dat vlak niet wijzer :)

• detheavn
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-01 15:08
Zorian schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:19:
Er is ook iets 'mis' met WoW zelf sinds patch 7.2 naar mijn idee.
Heb zelf aardige specs maar haal met de maximale settings ook niet super veel FPS meer waar dat vroeger wel zo was.
Op de forums van WoW zie je ook zat mensen erover klagen.
Kan dit niet met de viewdistance te maken hebben? Volgens mij is die sinds 7.2 namelijk 3 of 4 keer zo ver, terwijl de settings dit niet weegeven. Wat ooit max setting was is nu bijv halverwege.

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-01 11:30
Sissors schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:11:
Ik dacht dat als er een graka in het systeem is gestoken de IGP compleet wordt uitgeschakeld en er nooit beeld uit komt? Of is dat niet zo?
Afhankelijk van je bios. Over het algemeen staat deze setting op "auto", wat zoveel inhoudt dat er gekeken wordt naar waar er output mogelijk is. Als je de kabel aansluit op je mobo, krijg je dus graphics van je onboard GPU, ook al zit er een graka in. Idee hierbij: liever uberhaupt beeld via onboard dan helemaal geen beeld.

Edit: overigens begrijp ik de combinatie van je GPU en monitor niet helemaal. Je monitor ondersteunt Freesync, maar je GPU is van nVidia (oftewel, de freesync optie van je monitor kan niet worden benut).

[ Voor 15% gewijzigd door floriz87 op 19-04-2017 12:03 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-01 09:45
Staat Wow toevallig ook op je normale schijf (WD blue)? 20 man raid met elke spell die random geactiveerd wordt door een speler heeft je schijf een hoop te doen om alle effecten in te laden. Dit KAN (hoeft niet) resulteren in flinke framedrops.

Verder zet er eens een MSI afterburner naast zodat je je load per core ziet. Kan zo maar zijn dat er een core constant op 100% staat te klapperen (Wow is door zijn ouderdom vooral single core geschreven). En je kan ook gelijk mooi je temperaturen bekijken van zowel je GPU als je CPU en ook de load van de GPU.

Deze stappen pas doen als je heb gekeken of je de kabel niet per ongeluk in de onboard videokaart heb gepropt.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:25

Nemesizz

Untouchable

detheavn schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:47:
[...]

Kan dit niet met de viewdistance te maken hebben? Volgens mij is die sinds 7.2 namelijk 3 of 4 keer zo ver, terwijl de settings dit niet weegeven. Wat ooit max setting was is nu bijv halverwege.
^ Dit. Viewdistance is echt een killer voor performance, helemaal als je die op de hoogste stand gooit.
Ook 'renderscale' checken, sommigen zetten deze slider ook op het hoogste wat een gigantische impact heeft op performance.

Als ik bij m'n GTX 1070 kijk (ik draai dan wel op 2160P) maakt viewdistance de meeste impact (naast anti alliasing) op de framerate. Viewdistance op 8 is bijvoorbeeld slechts 45FPS, viewdistance op 7 is 60FPS (praat ik wel over Legion gebieden, de oude wereld is overal strak 60 fps).
Nu haal ik tijdens intensieve gevechten slechts 30 fps en dan heb ik niet eens alle grafische opties gemaximaliseerd!
Check ook of vsync uitstaat. Heb hier ook vaak last van gehad, bleef de game vaak strak op 30FPS hangen (dan haalt die de 60FPS niet, dus gaat ie precies op de helft draaien, wat dan 30FPS is, heel irritant).

Heb ingame vsync uitstaan, en via de nVidia driver op 'adaptief' gezet. Dit zorgt dat de refreshrate toch gecapped word op de maximum van je monitor, maar als die eronder komt (bijv 50 fps) dat die dan ook op 50FPS blijft en niet vast gaat zitten op 30FPS. Ben je ook van dingen als input lag af waar je met vsync toch last van hebt.

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-01 07:09
Ik zou hwinfo 64 aanhouden, dan zie je de load (CPU/HD/Beeldkanon), temperatuur, clockfrequentie en meer.

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Dus ik heb nagekeken of de HDMI kabel effectief in de juiste poort zit, dit zat juist. Heb met speedfan op dit moment een monitoring lopen van mijn temperaturen, maar zie niets eigenaardigs terwijl ik nu op wow zit. Grafische kaart draait op 60 graden, alle cores gelijkmatig op 30 graden en er wordt slecht 25% elk in beslag genomen. Haal nu in de drukke stad van Dalaran net 60 fps. Jullie gaan allemaal akkoord dat mijn hardware dit spel op ultra zou moeten kunnen draaien?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:39

Thomg

Aww yiss

Misschien handig als je ff in afterburner logging enabled, ff gamet, en het vervolgens hier dumpt.

Draai ook even een benchmarking suite, iets als userbench oid, zie je het meteen als er ergens wat loos is.

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik nog 2 screenshots snel genomen

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 08:50
Paar dingen die ik zou doen.

Alle addons van wow weghalen.

Is er een opname programma aanwezig ?

Zorg dat V-sync uit staat echt uit staat... niet alleen in wow

fullscreen windowed mode kan ook wat problemen verhelpen.

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-12-2025

Eentje

houd van de vijver

ik speel met zelfde mobo en cpu alleen met een r9 380 4gb ik haal in lff 30-40 fps met alles op medium/high alles op max draaien gaat je met een 1080ti ook niet halen wow heeft meer baad bij een sneller cpu dan gpu

haal je buiten raids wel goede fps?
zo ja wat je zou kunnen doen is via settings special de settings voor dungeon en raids kunnen gebruiken. vieuw distant beb je daar bijvoorbeeld de max niet echt nodig. wat ook wel eens wil helpen is nvdiehb oid kan naam niet so voor de geest halen uitschakelen.

There eent no place like home

Verwijderd

Topicstarter
Dus wil ik een nieuwe en snellere processor/koeling? Kek

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:21
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 00:07:
Dus wil ik een nieuwe en snellere processor/koeling? Kek
Ik zou een nieuwe CPU dus niet halen, WoW is en blijft op bepaalde fronten een zwaar spel ik heb zelf een u5 6400 en een GTX1060 6GB en ik haal op max settings vaak gewoon de 60fps op 1080p maar op het moment dat je met veel mensen bezig bent of in de stad zit tankt de boel naar beneden.

Had mijn partner vroeger ook, vervangen van de GPU heeft dat destijds opgelost maar sinds de WoD uitbreiding is de boel zwaarder geworden, en Legion deed daar een schepje bovenop.

(en mijn partner speelt op 900p scherm)

Wat ik je kan aanraden is naar een plek gaan waar veel mensen zijn ingame, de framerate zal dan sowieso meestal wat lager uitpakken, als je daar bent probeer verschillende settings tot je een betere framerate haalt, 60fps zal sowieso niet lukken als het druk is (tenzij op hele lage instellingen) maar als je de boel stabiel boven de 30fps houdt is dat prima.
Pagina: 1