Ratelende processkoeler ná reparatie (misschien vervangen?)

Pagina: 1
Acties:

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Een maand terug was m'n computer kapot, toen maar teruggestuurd naar de winkel (Alternate). Hun vastgesteld dat de voeding (Cooler Master V650 Semi-modular) kapot is, en een kapotte audio-poort op de behuizing (Fractal Design Define R4 Black ATX). Op advies van Alternate voeding onder fabrieksgarantie kostenloos vervangen voor XFX TS 650 W 80+ Gold. De behuizing is op mijn kosten vervangen voor een nieuw exemplaar van dezelfde.

De computer hebben ze dus omgebouwd naar de nieuwe behuizing. Toen zouden ze hem nog getest hebben, maar blijkbaar onvoldoende ofzo. Vanmiddag binnen gekregen. Alles lijkt prima te werken, maar de processorkoeler maakt een best luid ratelend geluid. Dit is een Zalman CNPS8900 Quiet. Voorheen (vóór de reparatie) was dit echt een superstille koeler die je vrijwel nooit hoorde. Nu, met de behuizing open, is het echt heel hard het geratel, dat continu aanwezig is. Alleen als ik de behuizing heel flink naar links tilt dan stopt het geratel, terwijl de fans van de CPU-koeler wel gewoon doordraaien. Aan de hand van HWMonitor zie ik dat de CPU wel gewoon normale (lage) temps heeft, ook onder load. Met de behuizing dicht, is het geratel wat gedempt, omdat m'n behuizing nu eenmaal geluidsisolatie heeft (FD Define R4). Daardoor valt het geluid dan wat zachter uit, maar is nog steeds de hele tijd goed hoorbaar. Hoe hoger de load op de computer, hoe harder het geratel. De normale fan noise van de CPU-koeler is dan ook harder, maar het nieuwe geluid (het geratel) komt daar met gemak bovenuit.

Nog geen contact met de winkel (Alternate) opgenomen. Ben hem net een maand kwijtgeweest de computer, en hele maand opgescheept met een trage W7 laptop. Ik dacht dat de schroefjes wat losser of vaster draaien van de Zalman misschien zou helpen, maar dat heeft geen invloed op het ratelende geluid.

In de bios de CPU Fan speed van normaal naar Full Speed zetten of naar Silent zetten lost het probleem niet op. Op Full Speed is het geratel zelfs nog wat harder. Heb in BIOS voor zekerheid maar CPU warning temp op 70 graden gezet (van default Off) en System warning temp op 70 graden (van Default Off) en aangezet om te waarschuwen indien CPU fan not connected is of faulty.

Ik ga morgen dan maar samen met m'n vader de CPU fan er helemaal vanaf halen, en dan weer opnieuw bevestigen. Misschien lost dat het op?? Hebben jullie misschien nog tips?? Ergens in het specifiek op letten, eigen ervaringen hiermee, of andere tips?

Even de specs van m'n systeem in een tabel (er zit ook nog een Panasonic DVD writer in staat niet in tabel vermeld):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 210,-€ 210,-
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 139,95€ 139,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 85,-€ 85,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,50€ 85,50
1TP-Link TL-WDN4800€ 34,57€ 34,57
1Zalman CNPS8900 Quiet€ 37,50€ 37,50
1G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM€ 103,50€ 103,50
1XFX TS 650W 80+ Gold€ 79,88€ 79,88
1Crucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 775,90

Hoop dat het opnieuw bevestigen het oplost. Of zou de eerst goed functionerende processorkoeler gewoon kapot zijn gemaakt tijdens de omhuizing naar de nieuwe behuizing?

Indien de processorkoeler kapot is, zou ik hem dan weer door dezelfde vervangen? Hij beviel eerst eigenlijk prima. Koelde prima, en was best wel stil. Hij is nu wel een tientje duurder dan vroeger (pricewatch: Zalman CNPS8900 Quiet maar nog steeds leverbaar bij een aantal winkels. Helaas staat Alternate, waar de computer van is, er niet meer tussen. Zou de Alternate aan de kosten moeten bijdragen??

Of zou ik hem dan door een andere processorkoeler vervangen? Zijn er inmiddels betere koelers voor 25-45 euro? Heb op de zolder nog de Intel Stock koeler liggen denk ik, maar die zal wel te luidruchtig zijn. Hier in ieder geval wat voor koeler ik dan zou zoeken:

- een redelijk compacte koeler, geen groot gevaarte
- de 110mm diameter bevalt prima, liefst houd ik dat hetzelfde (als een andere diameter bijv iets kleiner ook prima zou zijn, kan dat wel)
- liefst geen tower model, vind ik gewoon niet nodig
- compatibel met m'n processor en socket en moederbord, past met gemak naast het RAM-geheugen (2 sticks)
- omdat het bij voorkeur geen tower model is, koelt ie ook nog het moederbord een beetje
- het moet een stille tot zeer stille koeler zijn. Bij idle / lichte belasting hoor je hem helemaal niet. Bij zware belasting mag je hem wel een beetje door m'n geluidsdempende behuizing horen, maar niet teveel.
- een laag gewicht. Liefst onder de 450 gram, absoluut onder de 500 gram. Een zwaardere koeler is gewoon niet nodig om mijn processor te koelen.
- PWM geregeld, en een koeler van prima kwaliteit die lang meegaat.
- 25 tot 40-45 euro budget.
- hoeven van mij géén LED-lampjes ofzo op te zitten, maar de behuizing heeft geen window, dus zolang ze niet naar buiten schijnen...

Wie heeft er tips?? Alle tips zijn welkom.

Verwijderd

Met alle respect maar het klinkt alsof je koeler gewoon ergens tegenaan komt, controleer dat eerst even voordat je vanalles gaat lopen vervangen.

• dusty-2011
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:06:
Met alle respect maar het klinkt alsof je koeler gewoon ergens tegenaan komt, controleer dat eerst even voordat je vanalles gaat lopen vervangen.
Ja dat zou kunnen, maar ik zie niks zitten waar het tegenaan zou komen. Heb ook met m'n hand er wat achter gevoeld, en voelde niks. Aan de andere kant heb ik er echt geen verstand van hoor, en zou dit dus nog steeds de oorzaak kunnen zijn. Maar het kan ook anders zitten.

Hier in ieder geval een foto van de binnenkant van de computer, met name de CPU-koeler:

https://i.cubeupload.com/cp0DEc.jpg

Verwijderd

Je weet ook overigens zeker dat het je processor koeler is en niet een of andere case fan die ergens tegenaan komt? Ratelend geluid is 90% van de tijd een fan die ergens tegenaan komt dus over het algemeen vrij makkelijk op te lossen.

Bovendien zou ik in jouw geval sowieso gewoon contact opnemen met Alternate mocht het geluid niet weg gaan. Simpelste manier om het op te lossen, daar zij de verhuizing van case-naar-case gedaan hebben en ik er dus vanuit ga dat je dus ook voor die service betaald hebt. Dat gezegd hebbende hoor je dus gewoon een correct werkend product geleverd te krijgen.

• dusty-2011
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:17:
Je weet ook overigens zeker dat het je processor koeler is en niet een of andere case fan die ergens tegenaan komt? Ratelend geluid is 90% van de tijd een fan die ergens tegenaan komt dus over het algemeen vrij makkelijk op te lossen.

Bovendien zou ik in jouw geval sowieso gewoon contact opnemen met Alternate mocht het geluid niet weg gaan. Simpelste manier om het op te lossen, daar zij de verhuizing van case-naar-case gedaan hebben en ik er dus vanuit ga dat je dus ook voor die service betaald hebt. Dat gezegd hebbende hoor je dus gewoon een correct werkend product geleverd te krijgen.
Ik heb met open computer geluisterd, met m'n oren vlakbij de processorkoeler, en zo was het geluid heel makkelijk te localiseren. De definitieve bevestiging kwam door met m'n wijsvinger heel voorzichtig in het midden van de fan te duwen, om de fan te vertragen en daarna te stoppen, dat zorgde ervoor dat het geratel verdween. Daarna de vinger weghalen had als gevolg dat de CPU-fan weer draaide en het geratel weer duidelijk hoorbaar was. Het is dus met 100% zekerheid de CPU-fan.

Als ik het zelf niet kan oplossen ga ik zeker contact opnemen met de Alternate. Of als de CPU-fan vervangen moet worden, dan neem ik contact op met Alternate wat betreft de kosten. Op dit moment nog niet contact opgenomen met de Alternate, omdat ik m'n computer pas net terug heb en net een hele maand heb moeten missen. Zit er niet zo op te wachten om daar nog een maand aan toe te voegen voor misschien wel iets onnozels...

Verwijderd

Heb je de boxed koeler nog?

• dusty-2011
Zoals in m'n eerste post stond: Ja, die ligt als het goed is nog op zolder.

Heb een eerder vandaag geschoten video van het probleem (het geratel) geupload naar YouTube:

YouTube: Rattling noise from Zalman CNPS8900 Quiet (Started when PC was back ...

Vanaf 40 seconden is het geratel echt heel luid en duidelijk te horen.

• dusty-2011
Kreeg nu opeens op de desktop een aantal keren een Video TDR bluescreen met eerst artefacten in beeld. Toen een level geladen was in Far Cry Primal bleef het scherm hangen met artefacten in beeld. Ziet ernaar uit dat de grafische kaart kapot is.

Wat nu?

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:23
Vervang de CPU koeler met de boxed koeler en dan kan je bevestigen dat het de Zalman is. Als dat zo is moet je contact opnemen met Alternate aangezien zij je PC in elkaar hebben gezet.

• dusty-2011
Net alternate aan de lijn gehad. Grafische kaart zit 36 maanden fabrieksgarantie op. Plus ik heb 3 maanden reparatiegarantie omdat de pc net terug is van reparatie. Alternate zegt dat dit mij sowieso niets gaat kosten. Cpu koeler kijken ze ook naar.

Moet hem weer terugsturen. Maar de 20,90 verzendkosten willen zij nu later aan me terugbetalen.

Gpu zouden ze door dezelfde vervangen indien mogelijk.

Qua kosten is dit dus wel een meevaller.. fijn telefoontje met alternate.

• dusty-2011
Ik vraag me af welke vervangende GPU ik ga krijgen. Misschien wordt het gewoon dezelfde, de Asus Strix GTX 970? Maar het zou ook zo kunnen zijn dat die niet meer leverbaar is. Misschien dat ik dan een iets recentere en sterkere GPU zou kunnen krijgen??

Zag in ieder geval bij de Alternate deze twee recentere modellen staan die me aanspraken:
354 euro: Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1286378 pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING
499 euro: Asus ROG STRIX-GTX1070-8G-GAMING
https://www.alternate.nl/...duct/1285259?event=search pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1070-8G-GAMING
Hebben allebei weer 36 maanden garantie. Hebben allebei de 0dB-fans die ik nu ook heb, zodat ik echt in stilte kan internetten/office.

Die 1060 6G Asus Strix is één van de allersnelste 1060's die nu leverbaar zijn. Ook één van de duurste, maar nog net wat goedkoper dan wat ik toendertijd voor m'n 970 had betaald (volgens mij 370 euro). Volgens mij is die kaart nog net wat sneller dan de meeste 980's waren? Heeft ook 2GB meer VRAM dan de 980's.

De 1070 van Asus Strix is nog een stuk sneller. Zou m'n CPU misschien wel af en toe licht bij bottlenecken bij een 60 fps target, maar waarschijnlijk alleen in de meest CPU-intensieve games. Bij een hogere fps-target is er een grotere kans op een CPU-bottleneck, maar meer dan 60Hz kan m'n monitor niet weergeven. Deze kaart lijkt me geweldig, maar is qua prijs wel wat hoger gepositioneerd dan ik 2,5 jaar geleden had gekocht. Nu verkrijgbaar voor 499 euro, toen had ik 370 betaald voor een 970. Aan de andere kant is dit dan weer de directe opvolger van mijn kaart, en het liefst zou ik deze hebben natuurlijk.

Als de Asus Strix 970 niet meer leverbaar is krijgt m'n systeem dus waarschijnlijk een wat sterkere GPU. Doesn't hurt. Bij Battlefield 1 multiplayer was het toch echt m'n GPU die bottleneckte, en niet de CPU. Had Effects en Post-Process zelfs op Low staan. Boel andere settings op Medium, hooguit op High. Resolution Scale op 0.85 in plaats van native resolutie, wel met TAA. Heleboel omlaag moeten zetten dus om de GPU te ontlasten. Had met die settings wel een gelockte 60 fps, zeer speelbaar.

Volgens deze YouTube video YouTube: Nvidia GTX 1060 vs Nvidia GTX 970 Strix- Full HD e 4K (Desempenho em... is de GTX 1060 6GB Founders Edition al een stuk(je) sneller dan m'n oude Asus Strix GTX 970. Maar de Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING is geklokt op 1,62GHz. De Founders Edition op 1506 MHz. De Asus Strix 1060 O6G zou dus nog eens 7,6% sneller zijn dan de Founders Edition. Dat is al best een pak sneller dan m'n Asus Strix 970. Laten we maar hopen dat die oude kaart niet meer leverbaar is dan ;)

Zag wel dat de nieuwere kaarten (Asus Strix) iets luidruchtiger waren. Vergelijk maar eens:
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING
Mijn oude 970:
Geluidsdruk - Idle 20cm 30,0 dB(A)
Geluidsdruk - Load 20cm 34,2 dB(A)
De 1060 O6G:
Geluidsdruk - Idle 20cm 30,0 dB(A)
Geluidsdruk - Load 20cm 41,8 dB(A)

Dus 7,6 dB luidruchtiger. Vraag me af hoeveel daarvan overblijft met m'n geluidsdempende behuizing, de Fractal Design Define R4. Denk in ieder geval niet dat 41,8 dB(A) tijdens gaming een probleem is. Dat hoor je nooit over de audio van je game heen, ook niet tijdens stillere momenten in de game. 41,8 dB(A) is toch nog bepaald geen stofzuiger? Waren er niet ooit videokaarten die 58 dB(A) produceerden? Dat waren de echte stofzuigers.

Anyways, de PC is aangekomen bij de Alternate en ze hebben hem al uitgepakt. Maar ze moeten hem nog testen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door dusty-2011 op 29-04-2017 01:20 ]

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
Dikke kans dat ze je bij vervanging een GTX 970 gaan geven, mogelijk een MSI Gaming (prima alternatief). Ik denk niet dat je een 1070 aangeboden krijgt. Gezien prijsverschil en prestatieverschil (iets hoger) zal je anders een 1060 aangeboden krijgen, hopelijk met 6GB.

Ander vraagje: Waarom werd de behuizing niet vervangen door Alternate onder garantie? De verzendkosten begrijp ik enigszins wel, maar die behuizing is apart dat je dat zelf betaald hebt. Of ligt het anders?

• dusty-2011
iamzero456 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 01:27:
Dikke kans dat ze je bij vervanging een GTX 970 gaan geven, mogelijk een MSI Gaming (prima alternatief). Ik denk niet dat je een 1070 aangeboden krijgt. Gezien prijsverschil en prestatieverschil (iets hoger) zal je anders een 1060 aangeboden krijgen, hopelijk met 6GB.

Ander vraagje: Waarom werd de behuizing niet vervangen door Alternate onder garantie? De verzendkosten begrijp ik enigszins wel, maar die behuizing is apart dat je dat zelf betaald hebt. Of ligt het anders?
Had 2 jaar garantie op de behuizing volgens Alternate. Die 2 jaren waren voorbij, dus moest ik de nieuwe behuizing zelf betalen. Heb ook nog voor de vorige reparatie diagnosekosten (30 euro) en reparatiekosten (30 euro) moeten betalen. Alles kostte in totaal 134,90 EUR.
M'n kapotte voeding van Cooler Master had 5 jaar garantie. Daarom kon die onder de garantie worden vervangen. Dit gebeurde in samenspraak, wat neerkwam op het volgende:

- ik kon werkelijk iedere voeding krijgen die zij konden leveren, zolang het (ongeveer) hetzelfde kostte als ik toentertijd had betaald. Had uitendelijk gewoon de XFX TS 650W 80+ Gold gekozen die zij mij aanraadden, maar had dus ook iedere andere kunnen krijgen die evenveel kostte.

Aan de telefoon was mij al verzekerd dat als dezelfde GPU niet meer leverbaar was, ik ook een nieuwe GPU zou krijgen in samenspraak (overleg). En zo'n MSI Gaming 970 zou ik dan gewoon niet accepteren. Dan zou ik op z'n minst die Asus ROG Strix 1060 O6G Gaming willen. Die is op het moment nog iets goedkoper zelfs dan ik toentertijd had betaald voor m'n 970. Ik heb toch ook gewoon een recente voeding gekregen, waarom zou de grafische kaart per se een oud model moeten zijn?
Die Asus ROG STRIX-GTX1070-8G-GAMING zal waarschijnlijk te duur zijn, aangezien ze bij de voeding zeiden dat de prijs ongeveer gelijk moest zijn. Maar ik kan altijd vragen of ik die met een bijbetaling zou kunnen krijgen. Maar geen flauw idee of zoiets mogelijk is.

Het enige k*tte wat zou kunnen gebeuren is dat exact dezelfde, de Asus Strix 970, gewoon nog leverbaar is. |:( Daar schieten we qua performance natuurlijk niks mee op. Gelukkig kan ik die op internet nergens meer bestellen. Alle prijsvergelijkers zeggen dat ie nergens te koop is. Alle winkels zeggen Nooit meer leverbaar. Laten we hopen dat Asus zelf er ook geen enkele meer heeft liggen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dusty-2011 op 29-04-2017 01:53 ]

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
dusty-2011 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 01:40:
[...]

Had 2 jaar garantie op de behuizing volgens Alternate. Die 2 jaren waren voorbij, dus moest ik de nieuwe behuizing zelf betalen.
Ah dan snap ik het inderdaad. Ik zou het zelf met een verlengkabeltje opgelost hebben, ipv een hele nieuwe behuizing - maargoed, kunnen we nu weinig meer aan veranderen.
[...]

Die Asus ROG STRIX-GTX1070-8G-GAMING zal waarschijnlijk te duur zijn, aangezien ze bij de voeding zeiden dat de prijs ongeveer gelijk moest zijn. Maar ik kan altijd vragen of ik die met een bijbetaling zou kunnen krijgen. Maar geen flauw idee of zoiets mogelijk is.
Ja als ze dat aanbieden is dat is prima mogelijk, of je vraagt er zelf naar (onderhandelen is leuk!). Je videokaart wordt dan gecrediteerd en je kunt dan een bedrag bijbetalen voor een leverbare duurdere variant
[...]

Het enige k*tte wat zou kunnen gebeuren is dat exact dezelfde, de Asus Strix 970, gewoon nog leverbaar is. |:( Daar schieten we qua performance natuurlijk niks mee op.
Ben ik het niet mee eens. Ja je product is defect, maar de winkel is niet méér verplicht dan het defecte product te vervangen voor dezelfde of voor een gelijkwaardige (lees: prestatieverschil, niet prijsverschil) videokaart. De webwinkel verleend jou een zeer goede service als ze je een nieuwe 1060 aanbieden (die heeft weer 2 jaar garantie), maar een videokaart die dezelfde prestaties levert mogen je ze ook aanbieden in overleg. Dat een GTX 970 toen je hem kocht veel meer waard was heeft er helaas niks mee te maken.

Neemt niet weg dat ik met je meehoop op een nieuwe 1060 of een 1070+bijbetaling :)

• dusty-2011
iamzero456 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 02:06:
[...]

Ah dan snap ik het inderdaad. Ik zou het zelf met een verlengkabeltje opgelost hebben, ipv een hele nieuwe behuizing - maargoed, kunnen we nu weinig meer aan veranderen.
Ik had alle andere poorten geprobeerd (kunnen gerebind worden met m'n drivers), maar allemaal niet tevreden over. De meeste poorten klonken iets minder hard en iets minder bassy. De groene poort aan de achterkant (waar m'n hifi-versterker+speakers op zijn aangesloten) klonk wel prima, maar had een te hard klinkend signaal voor de koptelefoon. Die poort kwam gewoon teveel power uit. Dan kon ik het geluid niet precies genoeg meer regelen.
[...]

Ja als ze dat aanbieden is dat is prima mogelijk, of je vraagt er zelf naar (onderhandelen is leuk!). Je videokaart wordt dan gecrediteerd en je kunt dan een bedrag bijbetalen voor een leverbare duurdere variant
:9 Met een 1070 zou ik wel effe vooruit kunnen.
M'n 970 kostte indertijd 369 euro. Halen we 369 euro af van de prijs van de Asus Strix 1070 bij Alternate, houden we 130 euro over. Dan zou ik dus 130 euro moeten bijbetalen, dat lukt wel. :)
[...]

Ben ik het niet mee eens. Ja je product is defect, maar de winkel is niet méér verplicht dan het defecte product te vervangen voor dezelfde of voor een gelijkwaardige (lees: prestatieverschil, niet prijsverschil) videokaart. De webwinkel verleend jou een zeer goede service als ze je een nieuwe 1060 aanbieden (die heeft weer 2 jaar garantie), maar een videokaart die dezelfde prestaties levert mogen je ze ook aanbieden in overleg. Dat een GTX 970 toen je hem kocht veel meer waard was heeft er helaas niks mee te maken.
Ik wil sowieso geen AMD-videokaart. En als exact dezelfde videokaart niet meer leverbaar is, zeg ik gewoon dat ik niet geïnteresseerd ben in een andere GTX 970. De andere modellen bevallen allemaal niet. Er valt vast wel een 1060 6GB uit te slepen, kan me niet voorstellen dat dat niet mogelijk is. Denk niet dat ze daar zo moeilijk over doen. In het uiterste geval zou ik ze dan maar enkele tientjes ofzo bijbetalen voor die 1060, maar ben eigenlijk niet van plan om te betalen voor een kaart die nu voor minder in de schappen ligt dan ik toentertijd had betaal (was toen exact 369 euro, heb ik teruggezocht). En wat betreft Asus Strix, zeg ik gewoon dat ik dat graag hetzelfde houdt, omdat dat prima beviel. Als ik gewoon zeg dat ik erg merkgevoelig ben en geen MSI ofzo wil, begrijpen ze vast wel ;)

Hoop / Denk dat die 1070 die ik wil (pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1070-8G-GAMING met 130 euro bijbetaling wel mogelijk is.

Ik wil je "die heeft weer 2 jaar garantie" trouwens nog corrigeren. Dat hangt dus van het model af. Mijn oude model had 36 maanden garantie, de Asus Strix 970. Alle Asus Strix 1060 en 1070 modellen staan bij Alternate ook als 36 maanden garantie geregistreerd. Dus 3 jaar ipv 2 jaar als je de juiste modellen kiest.

[ Voor 11% gewijzigd door dusty-2011 op 29-04-2017 02:35 ]

Pagina: 1