Toon posts:

Games hebben met regelmaat framedrops - Help? - MSI R9 280X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en weet maar een klein beetje van computers af, maar ik heb het volgende probleem waar ik niet uit kom:

Als ik een game speel (NFS 2016, BF3, GRiD) dan hapert mijn frame-rate af en toe, maar wel consequent.
Dus bijvoorbeeld 20 sec volledig mooi en vloeiend beeld, en dan c.a. 5 met een flinke framedrop, ik schat 15 frames per seconden, en daarna weer 20 sec goed. Dus behoorlijk iritant met spelen.
Ook instellingen staan niet hoog, allemaal op ''medium'' of lager, terwijl volgens SRL ik het zeker op ''High'' moet kunnen spelen. Mijn AMD driver is up to date.

Ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Iemand een idee?

Momenteel is mijn opstelling:

- MSI Radeon R9 280X
- AsRock Xtreme3 970
- 8 Gb RAM
- AMD FX 8120

Mvg,
Skillis / Nico

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is je moederbord, die kan de CPU niet aan. CPU neemt te veel stroom, VRM van het moederbord kan dat niet leveren en zorgt er voor dat de CPU flink terug geklokt wordt om de stroom omlaag te brengen. Dat terug klokken van de CPU gaat natuurlijk ten koste van de prestaties en dat is dan ook wat je merkt in games.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat -The_Mask- aangeeft kan je natuurlijk simpel controleren door te kijken naar de snelheid van de CPU wanneer je framedrops hebt. Als de snelheid de CPU omlaag gaat bij de framedrops zit daar je probleem.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Je zou kunnen proberen een casefan of tafelventilator te richten op het gebied met de heatsink links van je processor om de vrm's wat meer te koelen. Als het mee zit zul je dan snel merken of de FPS drops weg blijven.

Wat je daarna eventueel zou kunnen proberen is de processor te undervolten zodat deze minder stroom vraagt, maar dat is wel tweaken voor gevorderden (dan zit in het andere subforum hier wel goed). Alternatief kun je eventueel ook kijken op vraag en aanbod voor een moederbord met een betere stroomvoorziening (8 fasen of beter gezegd kwalitatief goede fasen worden aanbevolen voor FX-8XXX serie).

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! dit is informatie waar ik mee aan de slag ga. Ik heb laatst met hulp van een vriend die er wat meer verstand van heeft, al geprobeerd om de CPU iets te overclocken om te kijken of dat effect had. Ik draai nu op 3800mHz.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:13:
Wat -The_Mask- aangeeft kan je natuurlijk simpel controleren door te kijken naar de snelheid van de CPU wanneer je framedrops hebt. Als de snelheid de CPU omlaag gaat bij de framedrops zit daar je probleem.
Welk programma kan ik hiervoor gebruiken die over mn game heen dit weer geeft?

Verwijderd

Overklokken verergert het probleem alleen maar.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:20:
Thanks! dit is informatie waar ik mee aan de slag ga. Ik heb laatst met hulp van een vriend die er wat meer verstand van heeft, al geprobeerd om de CPU iets te overclocken om te kijken of dat effect had. Ik draai nu op 3800mHz.
Dat is dus juiste wat je niet moet doen op dat moederbord.. de stroomtoevoer is hier niet op berekend en word gewoon te warm...

Verwijderd

Topicstarter
We hebben toen opgezocht aan de hand van recenties tot hoever je ''safe'' kon overclocken. Dat was 3900 mHz wat hij makkelijk zou aan moeten kunnen.

Dus, ik moet mijn clocksnelheid meer naar beneden aanpassen nu als ik het goed begrijp.

Daarnaast. Moet ik op zoek naar een ander moederboard dan? Zo ja, waar moet ik dan specifiek op letten dat die de CPU wel aan kan?

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:27:
We hebben toen opgezocht aan de hand van recenties tot hoever je ''safe'' kon overclocken. Dat was 3900 mHz wat hij makkelijk zou aan moeten kunnen.

Dus, ik moet mijn clocksnelheid meer naar beneden aanpassen nu als ik het goed begrijp.

Daarnaast. Moet ik op zoek naar een ander moederboard dan? Zo ja, waar moet ik dan specifiek op letten dat die de CPU wel aan kan?
Ik zou de processor op de standaard snelheid (of eventueel lager) instellen en met het core voltage gaan spelen (alleen omlaag) om de stroom op die manier te beperken. Echter stel ik voor dat je eerst kijkt of een beetje extra luchtstroming op de heatsink naast de processor wil helpen. Samen met die vriend van je en de informatie op het processoren subforum moet dit kunnen lukken zonder meteen een nieuw bord aan te schaffen (dat vind ik dan weer een beetje zonde voor een verouderde chip). 8)

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Verwijderd

Welke cpu koeler wordt gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:34:
Welke cpu koeler wordt gebruikt?
ALs ik het goed lees gebruik ik een Arctic Freezer 13

Verwijderd

Topicstarter
@RmanX ik ga het eens vragen aan die vriend of hij me er mee kan helpen. Maar wat moet ik exact bespreken / opzoeken in het subforum processoren?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als mobo zou ik gaan voor 1 dat 8+1 phase heeft en met een goed koelblok op de vrm's.

Het zou kunnen dat je naderhand windows moet herinstalleren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:35:
@RmanX ik ga het eens vragen aan die vriend of hij me er mee kan helpen. Maar wat moet ik exact bespreken / opzoeken in het subforum processoren?
Je zou kunnen zoeken naar topics waarin het undervolten van een AMD processor wordt besproken. Ik kan zelf ook zo snel niet heel goede beschrijvingen vinden.. In het kort komt het neer op het handmatig instellen van je processor snelheid in de BIOS van het moederbord:
  1. De handleiding van je moederbord downloaden zodat je van tevoren weet hoe je je bios kunt resetten als het fout gaat. Als je het boekje nog hebt is dat natuurlijk ook goed.
  2. In de BIOS van je moederbord de turbo core uitschakelen en handmatig Core Voltage, frequentie, multiplier en HT linksnelheid instellen. Als ik het goed heb gevonden op internet is de standaard frequentie 3100 MHz, multiplier 15,5, bus snelheid 200 Mhz en HT linksnelheid 2600 Mhz. Het CPU voltage zou standaard rond 1,35 Volt moeten liggen.
  3. Als je PC met de handmatige instellingen goed opstart en werkt kun je het voltage proberen te verlagen in stapjes van 0,025 Volt. Voor de volledigheid dien je bij elke verlaging van het voltage eigenlijkde stabiliteit te testen met prime95, maar je zal kunnen beginnen om te bekijken of je nog framedrops hebt in je spellen.
Het voltage schaalt bijna kwadratisch met vermogen en de verwachting is dat als je stabiel kunt undervolten je dan al vrij snel je Voltage Regulatie Modules (VRM's) een stuk minder zwaar belast, zodat deze zelf niet te heet worden en fps drops veroorzaken.
Vanwege deze warmte ontwikkeling heb ik je eerder al aangeraden om de VRM's actief te koelen. Heb je dit al gedaan? Ohja en welkom in de wondere wereld van tweakers 8)

Disclaimer: undervolten en overclocken zijn altijd op eigen risico. Daarom is het altijd goed om iemand bij de hand te hebben die je hiermee kan helpen. In principe kan van undervolten je hardware niet stuk gaan, maar van het instellen van verkeerde voltages kan dat zeer zeker wel.

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:10:
Is je moederbord, die kan de CPU niet aan. CPU neemt te veel stroom, VRM van het moederbord kan dat niet leveren en zorgt er voor dat de CPU flink terug geklokt wordt om de stroom omlaag te brengen. Dat terug klokken van de CPU gaat natuurlijk ten koste van de prestaties en dat is dan ook wat je merkt in games.
Dat dus.

& Ipv je CPU gaan lopen undervolten en what not, kun je natuurlijk gewoon een correct mobo aanschaffen. Want je geeft me nou niet echt het idee dat je ontzettend veel verstand hebt van wat je in je BIOS moet veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Haha, dat klopt, ik heb er weinig verstand van, maar begin wel steeds meer te begrijpen en wil het ook gaan snappen.

Om deze dingen te leren moet ik natuurlijk onderaan beginnen. Undervolten begin ik nu nog niet aan, misschien mn maat wel.
Dus voor mij de vraag: Wat is een mobo? of waar staat het voor? Ik gok iets van een CPU koeler ?

Verwijderd

mobo, is moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke, en waar moet ik exact op letten als ik een nieuwe zou willen kopen? Ik weet dat ik moet kijken naar de aantal en soorten X-sloten van de RAMbanken, welk type socket, maar wat is hetgene waar ik naar op zoek moet?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou eerst proberen om de CPU spanning te verlagen en een fan te richten op het VRM. Daarmee zou je ook een goed resultaat moeten kunnen behalen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:34:
[...]

ALs ik het goed lees gebruik ik een Arctic Freezer 13
Heeft ook een averechtse werking. Voor een flutbedrag heb je een heel redelijke flow down koeler pricewatch: DeepCool Gamer Storm Gabriel die lekker over de vrm's waait.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:39

Thomg

Aww yiss

-The_Mask- schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:11:
Ik zou eerst proberen om de CPU spanning te verlagen en een fan te richten op het VRM. Daarmee zou je ook een goed resultaat moeten kunnen behalen.
Ik wil dit ook onderstrepen, undervolten kan echt heel veel voor je betekenen hier zonder dat het je ook maar een cent hoeft te kosten.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Sowieso geen nieuw bord halen. Dit platform moet je geen geld meer in investeren, eeuwig zonde.

Een andere koeler (die over je moederbord blaast in plaats van het gebruikelijke verticaal of horizontaal door de kast heen) kan het al oplossen en undervolten is een extraatje wat je kan proberen. Vaak wil dat nog heel aardig met de FX 8-cores.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel is m'n maat bezig met het underclocken. We gebruiken Prime 95 om te stressen en AMD Overdrive om de cores en temperatuur te bekijken tijdens het stressen.

Momenteel draaien we weer 2800mHz en zijn al wat in Spanning(V) gezakt naar 2,265V.

Met 3100mHz en 2,285V bleef hij na 1,5 min stressen terugvallen naar 1400mHz en liep de temperatuur snel op naar 40 graden. Na 5 seconden was het weer weg

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:39

Thomg

Aww yiss

2,285V? Neem aan dat dit een fout is?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, typefoutje. Was 1,285V. Maar daar bleef hij alsnog framedrops op geven.

We zitten nu op 2800mHz en 1,2375V en nu pas blijft hij stabiel.

Frame drop probleem is hiermee dus opgelost gelukkig.

Alsnog zal ik komend jaar denk ik wel overgaan naar een ander moederbord en processor...

Iedereen bedankt voor het advies en meedenken!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

CPU voltage voor die chips ligt op z'n limiet op 1.5V, daarboven krijg je grote problemen. met undervolten bedoelen we eerder 1.2 dan 2.3 volt.

EDIT:

tipje, kijk naar Ryzen of een tweedehands 4e generatie intel. In het geval van de laatste kan je nog je RAM meenemen eventueel.

[ Voor 33% gewijzigd door nelizmastr op 23-04-2017 20:59 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:58:
CPU voltage voor die chips ligt op z'n limiet op 1.5V, daarboven krijg je grote problemen. met undervolten bedoelen we eerder 1.2 dan 2.3 volt.

EDIT:

tipje, kijk naar Ryzen of een tweedehands 4e generatie intel. In het geval van de laatste kan je nog je RAM meenemen eventueel.
Zie post hierboven, het ging om 1,XXX volt, geen 2. Mijn typfout.

Ik ga inderdaad waarschijnlijk voor de nieuwere Ryzen 5 als ik het goed begreep van die maat van me.
Pagina: 1