Inleiding
Beste Mede-Tweakers,
Graag zou ik jullie advies willen op het volgende.
Ik ben gevraagd een pc samen te stellen voor een kennis waarvan zijn huidige pc die 10 jaar oud is aan vervanging toe is, en die een aantal specifieke eisen heeft. En die zeer lang met de pc wil doen, hij geeft bij wijze van spreken liever €100 meer uit, ook als het nu nog overkill is dan dat hij over een aantal jaar weer moet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[Het systeem zal een alles kunnen moeten zijn en moet eigenlijk alles aankunnen. Hij programmeert nu veel en werkt in Photoshop. Mocht hij later erg zware programma's willen draaien zoals Autocad etc. of een film willen afspelen op 4k dan mag dit geen probleem zijn.i][/i]
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget wat ik gekregen heb is max €2000 maar des te lager de kosten des te beter
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, hij heeft een nieuwe pricewatch: Philips BDM4037UW/00 Wit, Zilver gekocht, muis en toetsenbord is al aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1 GPU zal volstaan
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel&Nvidia
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij heeft me de volgende eisen/wensen meegegeven:
- Zeer snel, voorbereid op de toekomst.
- Zeer stil, zo stil mogelijk (HDD-geluid zal je toch houden)
- Grote SSD-opslag capaciteit
- Goede GPU i.v.m. photoshop en 40 inch 4K monitor ( 4 vensters tegelijk etc.)
- Minimaal 12 GB RAM
- Bluetooth
- Wifi
- Computer staat ongeveer 15-20 uur per dag aan hier moet rekening mee gehouden worden.
- Futureproof. Bij wijze van spreken 100 euro extra is geen probleem
- DVD drive
- HDD minimaal 2 of 4 tb opslag
Ga je overklokken?
Nee, systeem moet zo stabiel mogelijk draaien
Wat verwacht je van ons?
Jullie advies op het geen wat ik heb samengesteld
Uitleg keuze m.b.t. de componenten
CPU:
Heb voor de Intel Core i7-7700 Boxed gekozen i.v.m.
Mobo:
Voor de Asus ROG Strix Z270E Gaming gekozen i.v.m. Bluetooth en wifi. Daarnaast ook voor het 3000 mHz geheugen wat erop kan draaien en de mogelijkheid tot RAID en het m.2 slot.
GPU:
Ja, hier ben ik niet helemaal zeker over. Ik heb gekozen voor de
MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G maar ik vraag me af of dit zal voldoen voor de genoemde eisen en taken en ook m.b.t. tot de 4k.
Behuizing:
Heb gekozen voor de Cooler Master Silencio 550 i.v.m. de geluiddempende materialen die erin zitten ook twijfel ik of dit wel de beste keuze is. Naar mijn mening is de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart ook erg stil of een Be quiet behuizing.
CPU-koeler:
M.b.t. tot de geluidsproductie die ook een echte vereiste is heb ik voor de Scythe Mugen 4 PCGH Edition gekozen aangezien hij maar 12,5 DB produceert.
RAM:
16 GB lijkt me voldoende.
DVD drive:
Ja, die moet er ook in
PSU:
Hier heb ik in eerste instantie gekozen voor de Corsair RM550x vanwege de passieve fan en de uitstekende kwaliteit in componenten ook aangezien de pc 15-20 uur per dag zal aanstaan. Daarnaast modulair en bied Corsair 10 jaar garantie op de voeding. Toch twijfel ik of ik ook voor de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W kan gaan. Wel wat mindere kwaliteit en garantie maar wel fluisterstil maar ik weetniet hoeveel dat in de praktijk zal schelen.
HDD:
Hier heb ik voor de WD RED gekozen i.v.m. de pc zoveel aanstaat op een dag. Ik weet dat deze geschikt zijn en gemaakt voor de NAS.
SSD;
Hier heb ik voor een NVME ssd gekozen aangezien hij het snelste van het snelste wil hebben nu maar ook in de toekomst. Hier komen ook programma's op te staan zoals Photoshop. Een nvme ssd leek me dan een mooie optie met zo'n budget.
Ten slot het lijstje:
Mochten er vragen zijn, stel ze gerust.
Alvast bedankt voor de moeite
Beste Mede-Tweakers,
Graag zou ik jullie advies willen op het volgende.
Ik ben gevraagd een pc samen te stellen voor een kennis waarvan zijn huidige pc die 10 jaar oud is aan vervanging toe is, en die een aantal specifieke eisen heeft. En die zeer lang met de pc wil doen, hij geeft bij wijze van spreken liever €100 meer uit, ook als het nu nog overkill is dan dat hij over een aantal jaar weer moet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[Het systeem zal een alles kunnen moeten zijn en moet eigenlijk alles aankunnen. Hij programmeert nu veel en werkt in Photoshop. Mocht hij later erg zware programma's willen draaien zoals Autocad etc. of een film willen afspelen op 4k dan mag dit geen probleem zijn.i][/i]
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget wat ik gekregen heb is max €2000 maar des te lager de kosten des te beter
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, hij heeft een nieuwe pricewatch: Philips BDM4037UW/00 Wit, Zilver gekocht, muis en toetsenbord is al aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1 GPU zal volstaan
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel&Nvidia
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij heeft me de volgende eisen/wensen meegegeven:
- Zeer snel, voorbereid op de toekomst.
- Zeer stil, zo stil mogelijk (HDD-geluid zal je toch houden)
- Grote SSD-opslag capaciteit
- Goede GPU i.v.m. photoshop en 40 inch 4K monitor ( 4 vensters tegelijk etc.)
- Minimaal 12 GB RAM
- Bluetooth
- Wifi
- Computer staat ongeveer 15-20 uur per dag aan hier moet rekening mee gehouden worden.
- Futureproof. Bij wijze van spreken 100 euro extra is geen probleem
- DVD drive
- HDD minimaal 2 of 4 tb opslag
Ga je overklokken?
Nee, systeem moet zo stabiel mogelijk draaien
Wat verwacht je van ons?
Jullie advies op het geen wat ik heb samengesteld
Uitleg keuze m.b.t. de componenten
CPU:
Heb voor de Intel Core i7-7700 Boxed gekozen i.v.m.
Mobo:
Voor de Asus ROG Strix Z270E Gaming gekozen i.v.m. Bluetooth en wifi. Daarnaast ook voor het 3000 mHz geheugen wat erop kan draaien en de mogelijkheid tot RAID en het m.2 slot.
GPU:
Ja, hier ben ik niet helemaal zeker over. Ik heb gekozen voor de
MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G maar ik vraag me af of dit zal voldoen voor de genoemde eisen en taken en ook m.b.t. tot de 4k.
Behuizing:
Heb gekozen voor de Cooler Master Silencio 550 i.v.m. de geluiddempende materialen die erin zitten ook twijfel ik of dit wel de beste keuze is. Naar mijn mening is de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart ook erg stil of een Be quiet behuizing.
CPU-koeler:
M.b.t. tot de geluidsproductie die ook een echte vereiste is heb ik voor de Scythe Mugen 4 PCGH Edition gekozen aangezien hij maar 12,5 DB produceert.
RAM:
16 GB lijkt me voldoende.
DVD drive:
Ja, die moet er ook in
PSU:
Hier heb ik in eerste instantie gekozen voor de Corsair RM550x vanwege de passieve fan en de uitstekende kwaliteit in componenten ook aangezien de pc 15-20 uur per dag zal aanstaan. Daarnaast modulair en bied Corsair 10 jaar garantie op de voeding. Toch twijfel ik of ik ook voor de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W kan gaan. Wel wat mindere kwaliteit en garantie maar wel fluisterstil maar ik weetniet hoeveel dat in de praktijk zal schelen.
HDD:
Hier heb ik voor de WD RED gekozen i.v.m. de pc zoveel aanstaat op een dag. Ik weet dat deze geschikt zijn en gemaakt voor de NAS.
SSD;
Hier heb ik voor een NVME ssd gekozen aangezien hij het snelste van het snelste wil hebben nu maar ook in de toekomst. Hier komen ook programma's op te staan zoals Photoshop. Een nvme ssd leek me dan een mooie optie met zo'n budget.
Ten slot het lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-7700 Boxed | € 316,94 | € 316,94 |
| 1 | Asus ROG Strix Z270E Gaming | € 215,- | € 215,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G | € 180,90 | € 180,90 |
| 1 | WD Red Pro WD2002FFSX, 2TB | € 150,48 | € 150,48 |
| 1 | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 85,95 | € 85,95 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 43,95 | € 43,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 124,- | € 124,- |
| 1 | Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart | € 13,99 | € 13,99 |
| 1 | be quiet! Straight Power 10 400W | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Corsair RM550x | € 93,95 | € 93,95 |