Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High-end desktop alles kunner advies max €2000

Pagina: 1
Acties:

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Inleiding
Beste Mede-Tweakers,

Graag zou ik jullie advies willen op het volgende.
Ik ben gevraagd een pc samen te stellen voor een kennis waarvan zijn huidige pc die 10 jaar oud is aan vervanging toe is, en die een aantal specifieke eisen heeft. En die zeer lang met de pc wil doen, hij geeft bij wijze van spreken liever €100 meer uit, ook als het nu nog overkill is dan dat hij over een aantal jaar weer moet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[Het systeem zal een alles kunnen moeten zijn en moet eigenlijk alles aankunnen. Hij programmeert nu veel en werkt in Photoshop. Mocht hij later erg zware programma's willen draaien zoals Autocad etc. of een film willen afspelen op 4k dan mag dit geen probleem zijn.i][/i]

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget wat ik gekregen heb is max €2000 maar des te lager de kosten des te beter ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, hij heeft een nieuwe pricewatch: Philips BDM4037UW/00 Wit, Zilver gekocht, muis en toetsenbord is al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1 GPU zal volstaan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel&Nvidia

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij heeft me de volgende eisen/wensen meegegeven:

- Zeer snel, voorbereid op de toekomst.
- Zeer stil, zo stil mogelijk (HDD-geluid zal je toch houden)
- Grote SSD-opslag capaciteit
- Goede GPU i.v.m. photoshop en 40 inch 4K monitor ( 4 vensters tegelijk etc.)
- Minimaal 12 GB RAM
- Bluetooth
- Wifi
- Computer staat ongeveer 15-20 uur per dag aan hier moet rekening mee gehouden worden.
- Futureproof. Bij wijze van spreken 100 euro extra is geen probleem
- DVD drive
- HDD minimaal 2 of 4 tb opslag

Ga je overklokken?
Nee, systeem moet zo stabiel mogelijk draaien

Wat verwacht je van ons?
Jullie advies op het geen wat ik heb samengesteld ;)

Uitleg keuze m.b.t. de componenten

CPU:
Heb voor de Intel Core i7-7700 Boxed gekozen i.v.m.

Mobo:
Voor de Asus ROG Strix Z270E Gaming gekozen i.v.m. Bluetooth en wifi. Daarnaast ook voor het 3000 mHz geheugen wat erop kan draaien en de mogelijkheid tot RAID en het m.2 slot.

GPU:
Ja, hier ben ik niet helemaal zeker over. Ik heb gekozen voor de
MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G maar ik vraag me af of dit zal voldoen voor de genoemde eisen en taken en ook m.b.t. tot de 4k.

Behuizing:

Heb gekozen voor de Cooler Master Silencio 550 i.v.m. de geluiddempende materialen die erin zitten ook twijfel ik of dit wel de beste keuze is. Naar mijn mening is de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart ook erg stil of een Be quiet behuizing.

CPU-koeler:
M.b.t. tot de geluidsproductie die ook een echte vereiste is heb ik voor de Scythe Mugen 4 PCGH Edition gekozen aangezien hij maar 12,5 DB produceert.

RAM:

16 GB lijkt me voldoende.

DVD drive:

Ja, die moet er ook in :9

PSU:

Hier heb ik in eerste instantie gekozen voor de Corsair RM550x vanwege de passieve fan en de uitstekende kwaliteit in componenten ook aangezien de pc 15-20 uur per dag zal aanstaan. Daarnaast modulair en bied Corsair 10 jaar garantie op de voeding. Toch twijfel ik of ik ook voor de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W kan gaan. Wel wat mindere kwaliteit en garantie maar wel fluisterstil maar ik weetniet hoeveel dat in de praktijk zal schelen.

HDD:

Hier heb ik voor de WD RED gekozen i.v.m. de pc zoveel aanstaat op een dag. Ik weet dat deze geschikt zijn en gemaakt voor de NAS.

SSD;
Hier heb ik voor een NVME ssd gekozen aangezien hij het snelste van het snelste wil hebben nu maar ook in de toekomst. Hier komen ook programma's op te staan zoals Photoshop. Een nvme ssd leek me dan een mooie optie met zo'n budget.

Ten slot het lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 316,94€ 316,94
1Asus ROG Strix Z270E Gaming€ 215,-€ 215,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 180,90€ 180,90
1WD Red Pro WD2002FFSX, 2TB€ 150,48€ 150,48
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 85,95€ 85,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,95€ 43,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 124,-€ 124,-
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,99€ 13,99
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 74,95€ 74,95
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,95€ 239,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.540,06

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust.

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

Verwijderd

Voor dezelfde prijs zijn er betere behuizingen dan de Silencio 550 pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black

Een pricewatch: Scythe Mugen 5 koelt beter en is net zo stil als een 4 PCGH.

Beide voedingen zijn onhoorbaar als het systeem vol belast wordt. Bij de RM550x draait de fan zelfs niet want gaat pas aan bij een belasting van 220w. Daar komt dit systeem nooit aan dus altijd een passief gekoelde voeding.

Zo lang er niet gegamed wordt is een GTX 1050 Ti ruim voldoende voor het weergeven van 4K en hardwarematige versnelling in Photoshop.

• McFastFood
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:14:
Voor dezelfde prijs zijn er betere behuizingen dan de Silencio 550 pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black

Een pricewatch: Scythe Mugen 5 koelt beter en is net zo stil als een 4 PCGH.

Beide voedingen zijn onhoorbaar als het systeem vol belast wordt. Bij de RM550x draait de fan zelfs niet want gaat pas aan bij een belasting van 220w. Daar komt dit systeem nooit aan dus altijd een passief gekoelde voeding.

Zo lang er niet gegamed wordt is een GTX 1050 Ti ruim voldoende voor het weergeven van 4K en hardwarematige versnelling in Photoshop.
Dankjewel voor je reactie ACB _/-\o_ .

Wat betreft de kast zie ik dat die op het moment bij Azerty (waar ook alles besteld was dat was ook 1 van zijn eisen) erg slecht leverbaar is. Is dan een pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart ook een goed alternatief?

Wat betreft de CPU koeler, die had ik inderdaad ook gezien maar ik had deze op het aantal DB geselecteerd. :) Een vraagje uit nieuwsgierigheid : bij de product specs van de Mugen 5 staat 24,9 DB en bij de 4 PCGH. Dit verschil is dus verwaarloosbaar?

Stel hij wil een Micro ATX setup dan zijn de pricewatch: Fractal Design Define Mini C en de pricewatch: Asus ROG Strix Z270G GAMING ook goede keuzes?

Wat betreft de GPU zal de GTX 1050 Ti ook geen probleem gaan vormen? Het heeft dan geen nut om een kaartje hoger te pakken?

Dan ziet het lijstje er zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 316,94€ 316,94
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 180,90€ 180,90
1Scythe Mugen 5€ 43,95€ 43,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 124,-€ 124,-
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,99€ 13,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.379,16

• Prime-Omega
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-08 10:39
Als je de meeste stille/beste kast wil, neem dan inderdaad een Fractal Design R5. Of je kan ook voor de µATX optie gaan, de Design Mini C. Als je voor een µATX build gaat, kan je in principe ook het moederbord omwisselen naar een Rog strix z270g, scheelt hem een paar tientjes.

Betreffende de koeler, neem gewoon de Scythe Mugen 5 PCGH, best of both worlds. Overigens als schijf zou ik het nieuwe model nemen van Seagate BarraCuda 2TB. Die is de helft van de prijs van die NAS schijf en gaat sneller en min of meer even stil werken. Zo'n NAS schijven gebruik je best enkel in een... NAS. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Prime-Omega op 18-04-2017 21:50 ]

Verwijderd

In de Define Mini C is geen plaats voor een dvd drive.

• Prime-Omega
Koop gewoon een externe dvd drive, die dingen zijn niet zo duur en werken even goed. :)

Of gebruik je echt dagelijks nog dvd's en dergelijke?

• McFastFood
Prime-Omega schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:43:
Als je de meeste stille/beste kast wil, neem dan inderdaad een Fractal Design R5. Of je kan ook voor de µATX optie gaan, de Design Mini C. Als je voor een µATX build gaat, kan je in principe ook het moederbord omwisselen naar een Rog strix z270g, scheelt hem een paar tientjes.

Betreffende de koeler, neem gewoon de Scythe Mugen 5 PCGH, best of both worlds. Overigens als schijf zou ik het nieuwe model nemen van Seagate BarraCuda 2TB. Die is de helft van de prijs van die NAS schijf en gaat sneller en min of meer even stil werken. Zo'n NAS schijven gebruik je best enkel in een... NAS. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:02:
In de Define Mini C is geen plaats voor een dvd drive.
Wederom weer bedankt voor de reacties.
Wat betreft de DVD-drive indien het een Micro atx build wordt zal er een externe bested worden.
Verder wat betreft de GPU zal de GTX 1050 Ti ook geen probleem gaan vormen? Het heeft dan geen nut om een kaartje hoger te pakken? Hij wil bij wijze van spreken weer 10 jaar met deze pc doen. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van de hardware aangezien dat onverspelbaar is. Daarnaast hebben we allemaal geen glazenbol maar toch :9 Ik verwacht dat de i7 7700 genoeg power daarin zal hebben.\
Wat betreft de schijven , aangezien de pc bijna 24/7 aanstaat gekozen voor WD RED. Ook al zijn ze bested voor een NAS

[ Voor 4% gewijzigd door McFastFood op 19-04-2017 12:52 ]

Verwijderd

Een kaart hoger pakken heeft geen zin. Kost €100 meer wat je niet terug ziet in de prestaties van Photoshop. Voor dat geld koop je over 5 jaar een gpu die sneller is dan een GTX 1060 nu.

In plaats van de Mini C zou je een Nanoxia Deep Silence 4 kunnen nemen welke wel ruimte heeft voor een dvd drive.

• Prime-Omega
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:04:
Een kaart hoger pakken heeft geen zin. Kost €100 meer wat je niet terug ziet in de prestaties van Photoshop. Voor dat geld koop je over 5 jaar een gpu die sneller is dan een GTX 1060 nu.

In plaats van de Mini C zou je een Nanoxia Deep Silence 4 kunnen nemen welke wel ruimte heeft voor een dvd drive.
Inderdaad die 1050Ti is meer dan voldoende als het puur voor photoshop is.

Overigens de Nanoxia Deep Silence 4 is hier inderdaad een betere keuze. Hij koelt slechter dan de Fractal maar is wel stiller. En zolang je er niet mee gaat gamen, gaat de temperatuur toch geen probleem zijn.

• McFastFood
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:04:

Prime-Omega schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:11:
[...]

Inderdaad die 1050Ti is meer dan voldoende als het puur voor photoshop is.

Overigens de Nanoxia Deep Silence 4 is hier inderdaad een betere keuze. Hij koelt slechter dan de Fractal maar is wel stiller. En zolang je er niet mee gaat gamen, gaat de temperatuur toch geen probleem zijn.
Wederom bedankt voor jullie reacties.
De GPU is niet alleen bedoeld voor puur photoshop maar ook voor andere zaken. Leunt bijv. autocad ook op de GPU?
Stel hij wil wel gamen of een film op 4k afspelen welke gpu is dan noodzakelijk? Dan maak ik verschillende lijstjes voor hem en dan kan ik dat met hem afstellen
Kortom: het is de bedoeling van hem om met het systeem weer bij wijze van spreken 10 jaar te doen (in hoeverre dit natuurlijk mogelijk is aangezien electronica onverspelbaar is).

• Janpietertje89
  • Laatst online: 16:57
McFastFood schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:29:
[...]

[...]

Wederom bedankt voor jullie reacties.
De GPU is niet alleen bedoeld voor puur photoshop maar ook voor andere zaken. Leunt bijv. autocad ook op de GPU?
Stel hij wil wel gamen of een film op 4k afspelen welke gpu is dan noodzakelijk? Dan maak ik verschillende lijstjes voor hem en dan kan ik dat met hem afstellen
Kortom: het is de bedoeling van hem om met het systeem weer bij wijze van spreken 10 jaar te doen (in hoeverre dit natuurlijk mogelijk is aangezien electronica onverspelbaar is).
10 jaar is echt te lang voor een computer. Dan is hij véél beter af met nu een computer voor 1000 euro en over 5 jaar een computer voor 1000 euro.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
McFastFood schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:57:
En die zeer lang met de pc wil doen

[...]

Photoshop. [...] Autocad etc. [...]
Als ik dit zie staan komt AMD Ryzen 7 toch meer naar voren in mijn hoofd. Een 7700k benut je waarschijnlijk nu optimaal. De Ryzen 7 heeft potentie om tegen de tijd dat programma's 8 cores ondersteunen bijna dubbel zo snel te zijn als die processor.

[ Voor 12% gewijzigd door Saturnus op 20-04-2017 10:42 ]

• karschoo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-11 15:13
Ik ben het helemaal eens met Willem Hubers. Zeker nu er veel technologische ontwikkelingen zijn/voor de deur staan vergeleken met de laatste 6 jaar. Ik denk bijvoorbeeld dat AMD grote slagen gaat maken, dus 1000 nu en 1000 over 5 jaar is een beter idee.Maar goed zijn keus.

Ik ben wel een beetje kritisch naar je omschrijvingen. Wellicht als je de volgende punten beter kan toelichten, we je beter kunnen adviseren:
  • Hoe stil is stil? Waarom moet die stil zijn? Als je de PC maakt met zo min mogelijk draaiende onderdelen en stille (over het algemeen iets duurdere) fans, hoor je vrijwel niks. Eventueel kun je dan je HDD weglaten voor een TB SSD met extra cloud storage voor een paar tientjes per jaar. Of zoals eerder geschreven een NAS setup maken. Als het gaat om het feit dat hij zich eraan kan storen, dan is de criteria “niet hinderlijk”, bijvoorbeeld <25dB.
  • Wat is een grote SSD? Wellicht is 250GB meer dan genoeg voor zijn doeleinden. Momenteel scheelt dat toch veel geld.
  • Ook vraag ik me af of je zoveel moet uitgeven aan het moederbord voor wifi+3000mHz slots+ Bluetooth. De kast is dicht dus een wifi/bluetooth kaartje oid is makkelijk weg te werken. Een wifi stick en bluetooth stick kosten samen 15 euro ofzo. Daarnaast denk ik dat 2400mHz voldoende is. Het lijkt alsof hij zelden de max gaat vragen van zijn pc de komende tijd. Wellicht met renderen oid. Als je “settled” op 2400 (bijvoorbeeld) dan bespaar je veel geld. Ook is zijn kaart niet overklokbaar dus je kan het met een B250 type af.
Tip: Heel gaaf dat je vriend bereid is om zoveel geld in een PC te pompen, maar het klinkt alsof hij beter af is met iets minder uitgeven en over 4 á 5 jaar opnieuw zijn mogelijkheden evalueren. Natuurlijk kan het als statussymbool of iets dergelijks, maar als adviseur zou ik hem kritische vragen stellen of zijn vraag wel past bij zijn gebruik. 4k video's bijvoorbeeld zijn voor de hedendaagse GPU's geen bijzonder hoge criteria, ook voor photoshop heb je geen super krachtige PC nodig. Autocad daar in tegen rust voornaamelijk op een krachtige GPU. Een Autocad pc heeft daarom meer GPU punch nodig, eerder in de richting van een 1070.

[ Voor 4% gewijzigd door karschoo op 20-04-2017 11:36 ]

• McFastFood
Janpietertje89 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:38:
[...]

10 jaar is echt te lang voor een computer. Dan is hij véél beter af met nu een computer voor 1000 euro en over 5 jaar een computer voor 1000 euro.
karschoo schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:13:
Ik ben het helemaal eens met Willem Hubers. Zeker nu er veel technologische ontwikkelingen zijn/voor de deur staan vergeleken met de laatste 6 jaar. Ik denk bijvoorbeeld dat AMD grote slagen gaat maken, dus 1000 nu en 1000 over 5 jaar is een beter idee. Maar goed zijn keus.

Ik ben wel een beetje kritisch naar je omschrijvingen. Wellicht als je de volgende punten beter kan toelichten, we je beter kunnen adviseren:
  • Hoe stil is stil? Waarom moet die stil zijn? Als je de PC maakt met zo min mogelijk draaiende onderdelen en stille (over het algemeen iets duurdere) fans, hoor je vrijwel niks. Eventueel kun je dan je HDD weglaten voor een TB SSD met extra cloud storage voor een paar tientjes per jaar. Of zoals eerder geschreven een NAS setup maken. Als het gaat om het feit dat hij zich eraan kan storen, dan is de criteria “niet hinderlijk”, bijvoorbeeld <25dB.
  • Wat is een grote SSD? Wellicht is 250GB meer dan genoeg voor zijn doeleinden. Momenteel scheelt dat toch veel geld.
  • Ook vraag ik me af of je zoveel moet uitgeven aan het moederbord voor wifi+3000mHz slots+ Bluetooth. De kast is dicht dus een wifi/bluetooth kaartje oid is makkelijk weg te werken. Een wifi stick en bluetooth stick kosten samen 15 euro ofzo. Daarnaast denk ik dat 2400mHz voldoende is. Het lijkt alsof hij zelden de max gaat vragen van zijn pc de komende tijd. Wellicht met renderen oid. Als je “settled” op 2400 (bijvoorbeeld) dan bespaar je veel geld. Ook is zijn kaart niet overklokbaar dus je kan het met een B250 type af.
Tip: Heel gaaf dat je vriend bereid is om zoveel geld in een PC te pompen, maar het klinkt alsof hij beter af is met iets minder uitgeven en over 4 á 5 jaar opnieuw zijn mogelijkheden evalueren. Natuurlijk kan het als statussymbool of iets dergelijks, maar als adviseur zou ik hem kritische vragen stellen of zijn vraag wel past bij zijn gebruik. 4k video's bijvoorbeeld zijn voor de hedendaagse GPU's geen bijzonder hoge criteria, ook voor photoshop heb je geen super krachtige PC nodig. Autocad daar in tegen rust voornaamelijk op een krachtige GPU. Een Autocad pc heeft daarom meer GPU punch nodig, eerder in de richting van een 1070.
Bedankt voor de reacties.
Ik zal proberen zoveel mogelijk duidelijkheid te scheppen over de vragen.
Aangezien ik het 'qoute' systeem nog niet helemaal snap, kopieer ik de vragen letterlijk en geef ik de toelichting in het vetgedrukt. Excuses

Hoe stil is stil? Waarom moet die stil zijn? Als je de pc maakt met zo min mogelijk draaiende onderdelen en stille (over het algemeen iets duurdere) fans, hoor je vrijwel niks. Eventueel kun je dan je HDD weglaten voor een TB SSD met extra cloud storage voor een paar tientjes per jaar. Of zoals eerder geschreven een NAS setup maken. Als het gaat om het feit dat hij zich eraan kan storen, dan is de criteria “niet hinderlijk”, bijvoorbeeld <25dB.

Aangezien hij nu ook een zo stille mogelijke setup heeft o.a. met geluiddempende materialen wil hij dat nu graag ook weer. Een HDD die geluid maakt is geen probleem maar verder moet het zo stil mogelijk zijn daarom heb ik ook voor de Fractal design R5 gekozen en de aangeraden Scythe mugen 5 + RM550x. Wat betreft de NAS beschikt hij al over een NAS met een groot aantal Tb. Of we er nog meer gaan bij prikken in het nieuwe systeem of in de NAS moeten we nog even kijken. Maar 1 HDD in het systeem is sowieso een vereiste. Vandaar de gekozen 2 TB hdd

Wat is een grote SSD? Wellicht is 250GB meer dan genoeg voor zijn doeleinden. Momenteel scheelt dat toch veel geld.

Die vraag heb ik hem direct ook gesteld toen ik met hem in gesprek was. Hij vertelde mij dat hij minimaal 500 gb zou willen hebben, vandaar de gekozen SSD.

Ook vraag ik me af of je zoveel moet uitgeven aan het moederbord voor wifi+3000mHz slots+ Bluetooth. De kast is dicht dus een wifi/bluetooth kaartje oid is makkelijk weg te werken. Een wifi stick en bluetooth stick kosten samen 15 euro ofzo. Daarnaast denk ik dat 2400mHz voldoende is. Het lijkt alsof hij zelden de max gaat vragen van zijn pc de komende tijd. Wellicht met renderen oid. Als je “settled” op 2400 (bijvoorbeeld) dan bespaar je veel geld. Ook is zijn kaart niet overklokbaar dus je kan het met een B250 type af.

Klopt, het lijstje was ook maar een opzet. Daarnaast heb ik voor een Z70 chipset gekozen omdat hij ook raid wil gaan draaien binnen korte termijn.

Heel gaaf dat je vriend bereid is om zoveel geld in een PC te pompen, maar het klinkt alsof hij beter af is met iets minder uitgeven en over 4 á 5 jaar opnieuw zijn mogelijkheden evalueren. Natuurlijk kan het als statussymbool of iets dergelijks, maar als adviseur zou ik hem kritische vragen stellen of zijn vraag wel past bij zijn gebruik. 4k video's bijvoorbeeld zijn voor de hedendaagse GPU's geen bijzonder hoge criteria, ook voor photoshop heb je geen super krachtige PC nodig. Autocad daar in tegen rust voornaamelijk op een krachtige GPU. Een Autocad pc heeft daarom meer GPU punch nodig, eerder in de richting van een 1070.

Het doel is van het systeem om zo lang mogelijk met het systeem te doen. Daarnaast moet het systeem alles aankunnen ook al gaat hij pas over bijv. autocad of nog zwaardere programmeer programma's gebruiken maakt niet uit. Hij wil bij wijze van spreken denken van "had ik destijds maar iets meer uitgegeven dan was het nu geen probleem geweest omdat de hardware het net niet trekt'. Geld speelt bij hem geen probleem en liever nu te overkill dan te kort. Stel hij wil er bijv. in 1x op gamen op het scherm dan moet dat lukken. Als autocad zwaar op de GPU leunt dan ga ik inderdaad even naar een 1070 kijken
Saturnus schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:41:
[...]

Als ik dit zie staan komt AMD Ryzen 7 toch meer naar voren in mijn hoofd. Een 7700k benut je waarschijnlijk nu optimaal. De Ryzen 7 heeft potentie om tegen de tijd dat programma's 8 cores ondersteunen bijna dubbel zo snel te zijn als die processor.
Klopt, heb ik ook over getwijfeld. Echter heb ik vernomen dat de i7-7700 betere singlecore prestaties heeft wat weer ten goede komt in autocad. Correct me if im wrong. Het voornaamlijkste doel wat ik weer zal herhalen is dat het systeem zo futureproof mogelijk is en dat hij op bijv. autocad of gamen voorbereid is wat nu nog niet aan de orde is. Daarnaast moet het systeem zo stabiel mogelijk draaien.

Ik ga verschillende lijstjes voor hem maken en die aan hem voorleggen en dan gaan we samen de keuze maken. Zal de 1070 dan ook bijv. voor gamen op die resolutie voldoen of is dan een 1080 of 1080ti een beter plan?

Lijstje Intel met autocad:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 319,-€ 319,-
1MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC€ 429,-€ 429,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,49€ 101,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,95€ 14,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.734,77

Lijstje Intel zonder autocad:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 319,-€ 319,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 176,95€ 176,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.482,72

Stel dat AMD ryzen toch beter in het totaal plaatje past van al zijn eisen etc. Wat zouden jullie dan aanraden?

Ik hoop dat ik jullie voldoende informatie heb gegeven.

Edit: kwam net dit linkje tegen : https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-907/

• harmoesh
  • Laatst online: 26-11 06:51
Als er niet word ge'OC'd zou ik de 1700x voorstellen. En voor je moederbord een mooie B350 chipset uitkiezen (tenzij je SLI wilt gaan gebruiken)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor RAID hoef je geen Z270 chipset te nemen. Bovendien snap ik raid binnen dit verhaal sowieso niet, zeker niet als er al een prima NAS aanwezig is.

Verder zijn de eisen die je vriend stelt ongedefinieerd. Als hij wat wil dan moet dat kunnen, in een periode binnen nu en 10 jaar. Dat is feitelijk wat je zegt. Heel simpel, dat kan sowieso niet. 10 jaar gaat een PC vermoedelijk wel mee, maar wat je nu koopt is over 5 jaar relatief trage meuk. Zeker op het gebied van videokaarten. Dus sja, vanuit die optiek bekeken kan ik nu alleen maar het beste van het beste aanraden, maar dat strookt weer niet met een budget van 2k.

Oftewel, ik zou het allemaal maar eens een stukje helderder proberen te krijgen want op deze manier wordt het ergens in de toekomst voor hem en jou een teleurstelling.

• McFastFood
rodie83 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:23:
Voor RAID hoef je geen Z270 chipset te nemen. Bovendien snap ik raid binnen dit verhaal sowieso niet, zeker niet als er al een prima NAS aanwezig is.

Verder zijn de eisen die je vriend stelt ongedefinieerd. Als hij wat wil dan moet dat kunnen, in een periode binnen nu en 10 jaar. Dat is feitelijk wat je zegt. Heel simpel, dat kan sowieso niet. 10 jaar gaat een PC vermoedelijk wel mee, maar wat je nu koopt is over 5 jaar relatief trage meuk. Zeker op het gebied van videokaarten. Dus sja, vanuit die optiek bekeken kan ik nu alleen maar het beste van het beste aanraden, maar dat strookt weer niet met een budget van 2k.

Oftewel, ik zou het allemaal maar eens een stukje helderder proberen te krijgen want op deze manier wordt het ergens in de toekomst voor hem en jou een teleurstelling.
En als we het over een periode van 5 jaar zou bekijken? Is het dan wel reëel? Misschien zal ik het anders moeten verwoorden dat 'het over 5 jaar zeker nog genoeg pit moet hebben en dat het bijv over 8-10 jaar weer aan vervanging toe is'. Net zoals zijn huidige systeem
En wat zou het meeste futureproof zijn dan? Met de genoemde eisen en software pakketten en nog zwaardere zoals later autocad Intel of AMD ? Wat is de beste keuze in deze situatie? Wie zal de langste adem hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door McFastFood op 20-04-2017 23:41 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb wel een aantal puntjes.

Ten eerste vind ik de keuze voor een 7700 en een vrij duur Z270 moederbord niet bepaald gelukkig. Wat je eigenlijk doet hier is de naar mijn mening een van de minst interessante CPU's uit de intel lineup pakken, en deze combineren met een te duur moederbord waar de extra functies bedoelt zijn voor overclocking, wat je dus niet wil doen, of kan doen met een 7700.

Ga je voor extreme stabiliteit, begrijpelijk, dan is overclocking niet de eerste zorg. Dat verslaat het punt om überhaupt een Z270 bordje te kopen. Er is alleen wel overclocking, en dan is er overclocking. Een lichte overclock, waar je qua voltages ruim binnen de door de fabrikant gestelde limieten blijft, zal stabiel zijn, als je deze goed test. Dan is het gratis prestaties. Je moet het alleen wel stabiel maken, en dat zal in dit geval een zeer lange stabiliteitstest vergen. Denk aan 24 uur prime 95 draaien. Draait dat zonder problemen, dan ga je ook geen problemen krijgen in dagelijks, zwaar gebruik. Prime 95 is veel zwaarder dan je normaal kan vragen van je computer.

Qua programmeren is het denk ik zinvol als we iets meer informatie hebben. Voor zover ik weet, ben niet bepaald een expert in autocad, is het programma nog steeds voornamelijk op een core gericht. Daardoor zal het maximale niet uit Ryzen gehaald worden. Photoshop is een beetje hetzelfde. Of het verschil tussen een Ryzen en een 7700 nu zo groot is, ik betwijfel het. Met de 7700k zal er een gat zijn, maar die CPU overclock je dan ook naar waarden richting de 5ghz of gewoon 5ghz. Daar kan geen CPU tegenop in programma's die maar een core gebruiken. Dan moet je wel willen overclocken.

Wat niet te ontkennen valt is dat een Ryzen 7 CPU, veel krachtiger is dan welke Intel Kaby Lake dan ook. Het gaat alleen om gebruiken van al die rekenkracht. Hoe dat gaat lopen kan niemand je met zekerheid vertellen. Het zou alleen wel een logisch zijn om te concluderen dat er in de toekomst steeds meer gebruik van gemaakt zal worden. Iets renderen en de beschikking hebben over acht vrij krachtige cores, en die kunnen gebruiken, zal altijd sneller zijn dan vier. Daarmee is Ryzen 7 meer futureproof dan Intel. Verder, als je vriend programma's gebruikt die acht cores kunnen gebruiken dan is de oplossing een no brainer, Ryzen. Bijvoorbeeld video rendering gaat veel sneller op Ryzen omdat de extra cores daar worden gebruikt.

Een ander voordeel van Ryzen is dat je zeer veel programma's naast elkaar kan draaien en dat alle programma's die je gebruikt ook zeer soepel lopen. Dat is een opmerking die zoveel mensen nu hebben gemaakt toen ze overstapte naar Ryzen, en daar hoor ik ook bij. Ik merkte meteen hoe soepel programma's draaide. Een extra vloeiendheid in het gebruik van je computer, die je niet echt rationeel kan verklaren, maar wel opmerkt.

Ik denk dat we eerst een duidelijker beeld moeten hebben wat je vriend precies gebruikt qua programma's, en hoe intensief, voordat er goed advies gegeven kan worden. Het gaat uiteindelijk om het gebruik van cores.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• McFastFood
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 02:21:
Ik heb wel een aantal puntjes.

Ten eerste vind ik de keuze voor een 7700 en een vrij duur Z270 moederbord niet bepaald gelukkig. Wat je eigenlijk doet hier is de naar mijn mening een van de minst interessante CPU's uit de intel lineup pakken, en deze combineren met een te duur moederbord waar de extra functies bedoelt zijn voor overclocking, wat je dus niet wil doen, of kan doen met een 7700.

Ga je voor extreme stabiliteit, begrijpelijk, dan is overclocking niet de eerste zorg. Dat verslaat het punt om überhaupt een Z270 bordje te kopen. Er is alleen wel overclocking, en dan is er overclocking. Een lichte overclock, waar je qua voltages ruim binnen de door de fabrikant gestelde limieten blijft, zal stabiel zijn, als je deze goed test. Dan is het gratis prestaties. Je moet het alleen wel stabiel maken, en dat zal in dit geval een zeer lange stabiliteitstest vergen. Denk aan 24 uur prime 95 draaien. Draait dat zonder problemen, dan ga je ook geen problemen krijgen in dagelijks, zwaar gebruik. Prime 95 is veel zwaarder dan je normaal kan vragen van je computer.

Qua programmeren is het denk ik zinvol als we iets meer informatie hebben. Voor zover ik weet, ben niet bepaald een expert in autocad, is het programma nog steeds voornamelijk op een core gericht. Daardoor zal het maximale niet uit Ryzen gehaald worden. Photoshop is een beetje hetzelfde. Of het verschil tussen een Ryzen en een 7700 nu zo groot is, ik betwijfel het. Met de 7700k zal er een gat zijn, maar die CPU overclock je dan ook naar waarden richting de 5ghz of gewoon 5ghz. Daar kan geen CPU tegenop in programma's die maar een core gebruiken. Dan moet je wel willen overclocken.

Wat niet te ontkennen valt is dat een Ryzen 7 CPU, veel krachtiger is dan welke Intel Kaby Lake dan ook. Het gaat alleen om gebruiken van al die rekenkracht. Hoe dat gaat lopen kan niemand je met zekerheid vertellen. Het zou alleen wel een logisch zijn om te concluderen dat er in de toekomst steeds meer gebruik van gemaakt zal worden. Iets renderen en de beschikking hebben over acht vrij krachtige cores, en die kunnen gebruiken, zal altijd sneller zijn dan vier. Daarmee is Ryzen 7 meer futureproof dan Intel. Verder, als je vriend programma's gebruikt die acht cores kunnen gebruiken dan is de oplossing een no brainer, Ryzen. Bijvoorbeeld video rendering gaat veel sneller op Ryzen omdat de extra cores daar worden gebruikt.

Een ander voordeel van Ryzen is dat je zeer veel programma's naast elkaar kan draaien en dat alle programma's die je gebruikt ook zeer soepel lopen. Dat is een opmerking die zoveel mensen nu hebben gemaakt toen ze overstapte naar Ryzen, en daar hoor ik ook bij. Ik merkte meteen hoe soepel programma's draaide. Een extra vloeiendheid in het gebruik van je computer, die je niet echt rationeel kan verklaren, maar wel opmerkt.

Ik denk dat we eerst een duidelijker beeld moeten hebben wat je vriend precies gebruikt qua programma's, en hoe intensief, voordat er goed advies gegeven kan worden. Het gaat uiteindelijk om het gebruik van cores.
Bedankt voor de reactie.
Ik heb met hem contact gezocht en ik heb gevraagd welke programma's hij zeker weet dat hij nu wil gaan gebruiken en op langere termijn en wat hij verwacht van het systeem.
Toelichting:

Wat hij graag zou willen is dat hij o.a veel programmeer programma's zoals bijv. PHP coder, Mathtype en Photoshhop en daarnaast veel tabbladen ( hij wil graag straks met zijn nieuw aangeschafte 4K beeldscherm met 4 of 5 vensters tegelijk werken etc) en andere programma's tegelijk heeft openstaan en dat de computer dat allemaal uiterst soepel aankan. Als hij over een aantal maanden bijv. autocad wil gaan draaien en video's gaat renderen moet dit ook mogelijk zijn. Het voornamelijkste doel is dus multitasken. Dan met de informatie wat je me zojuist verteld hebt, komt AMD beter aan het licht. Maar graag zou ik jou mening/advies maar ook van andere Tweakers daar graag over willen ontvangen. Ik hoop dat jullie hier wat meer mee kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door McFastFood op 21-04-2017 15:09 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als je vriend veel programma's gaat draaien, en daarnaast wil video renderen dan is de discussie wel klaar. Ryzen 7. ;)

Bij Ryzen kan je gewoon op zes cores een video renderen en ondertussen werken op de overige twee, en dan heb je nog acht smt threads voor het geval dat. :P
Qua specifieke CPU gaat het dan tussen de 1700 en 1700X. De 1700X hoef je niet perse te overclocken, bij de 1700 valt dit wel sterk aan te raden. Je kan zo toch €50 besparen. Met de stock koeler kan je dit ook doen, hoewel, als je echt voor stilte gaat, dan is misschien een aftermarket koeler wel een optie. De stock koeler is vrij stil, ik hoor hem hier naast me niet, totdat ik zelf Prime 95 ging draaien na een overclock. Toen hoorde ik hem wel toen die 100% ging draaien. Prime 95 is wederom veel zwaarder, maar ik denk dat de koeler wel wat meer werk zal moeten verrichten tussen een videorender en extra programma's. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• McFastFood
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:45:
Als je vriend veel programma's gaat draaien, en daarnaast wil video renderen dan is de discussie wel klaar. Ryzen 7. ;)

Bij Ryzen kan je gewoon op zes cores een video renderen en ondertussen werken op de overige twee, en dan heb je nog acht smt threads voor het geval dat. :P
Qua specifieke CPU gaat het dan tussen de 1700 en 1700X. De 1700X hoef je niet perse te overclocken, bij de 1700 valt dit wel sterk aan te raden. Je kan zo toch €50 besparen. Met de stock koeler kan je dit ook doen, hoewel, als je echt voor stilte gaat, dan is misschien een aftermarket koeler wel een optie. De stock koeler is vrij stil, ik hoor hem hier naast me niet, totdat ik zelf Prime 95 ging draaien na een overclock. Toen hoorde ik hem wel toen die 100% ging draaien. Prime 95 is wederom veel zwaarder, maar ik denk dat de koeler wel wat meer werk zal moeten verrichten tussen een videorender en extra programma's. :)
Oke, dan wordt het AMD Ryzen. Dan ga ik voor de 1700X.
Nog een paar vraagjes:

- Welk moederbord is aan te bevelen voor Ryzen? Met gekoelde VRM's uiteraard. Ik zie er veel staan maar zie de bomen door het bos niet meer :9 . Het bord moet ook de snelheid van de 960 evo ssd ondersteunen.

- Ik lees dat Ryzen baat heeft bij snel geheugen maar dat er ook problemen zijn met bepaalde types geheugen. Heb je ervaring met een type dat goed werkt?

- Ik neem aan dat Ryzen ook stabiel draait? Aangezien het een vereiste is dat het systeem ook zeer stabiel draait. Ik zal sowieso het systeem belasten 24 uur met prime95 etc.

- Welke gpu is dan aan te raden voor AutoCAD? is de 1070 echt een minimum? zal de 1070 daar genoeg power voor hebben?

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 18:27
Voor autocad volstaat een simpele videokaart al het draait vooral op de CPU geen idee hoe ze er hierboven bijkomen dat je een 1070 nodig hebt voor Autocad

• McFastFood
@Verwijderd @Prime-Omega @DaniëlWW2 @xer_00 @rodie83
Tot zo ver hartstikke bedankt voor jullie adviezen en hulp , wordt zeer gewardeerd! _/-\o_

De knoop is doorgehakt wat het beste is in deze situatie en dat is nu AMD ryzen.
Ik heb een Ryzen lijst samengesteld en graag zou ik daar nog even jullie en van andere Tweakers ook uiteraard zodat de laatste puntjes op de i gezet kunnen worden. :)

Hopelijk kunnen jullie me ook nog antwoord geven op de laatste paar vragen. :)

Vragen:

- Is het gekozen AMD 4 moederbord een goede keuze? Is het een stabiel bord? Ik heb voor een bord gekoelde VRM's gekozen aangezien dat eventueel een langere levensduur zal geven. Daarnaast dient het bord ook zeer stabiel te draaien.

- In meerdere topics heb ik gelezen dat het pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 compatible is met de meeste Ryzen cpu's en moederborden. Klopt dit?

- is de 1070 GPU echt een minimum ook als hij wil video's wil gaan renderen etc?

Tot slot het lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 395,-€ 395,-
1ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4€ 173,50€ 173,50
1MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC€ 429,-€ 429,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 99,50€ 99,50
1Asus USB-BT400€ 13,55€ 13,55
1TP-Link TL-WDN4800€ 34,34€ 34,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.815,17

Alvast weer bedankt _/-\o_

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@McFastFood Met dit budget en dit gebruik kun je gewoon het beste voor een 7700k gaan. Die cores draaien stock al fors hoger dan die van ryzen cpu's en die 7700k gaat allround gewoon de snellere keuze zijn. Voor een beetje video editen moet je niet meteen naar ryzen gaan, ten koste van de rest.

Ryzen is echt zinvol als je heel veel video edit (en dan nog niet altijd), veel 3d renderd of media encode. (of echt multitasked, dus als hij vaak software draait die continu 4-8 threads vol belast terwijl hij andere zaken wil doen daarnaast)

Ik gok dat op de desktop allround over een paar jaar juist de 7700k als de snellere cpu zal voelen door de lagere singlecore snelheid van de ryzen. Zo'n beetje alles wat je opnoemt heeft weinig aan 8 cores/16 threads en dat zal ook niet 123 veranderen.

Veel dingen open hebben staan is gewoon een ram kwestie daar heb je geen extra cores voor nodig. Wat veel mensen "multitasken" noemen is gewoon apps open hebben staan.

gtx 1070 is ook complete gekkigheid hier, werken autocad heeft vooral baat bij 1 snelle cpu core en een beetje gpu, 2d draait ook al prima op een intel igpu. (autocad 3d werk heeft natuurlijk wat meer nodig, en wil je renderen dan zijn meer cores ook fijn). Voor Ps heb je ook echt geen high end gpu nodig.

In welke mate een gpu zinvol is voor videowerk hangt af van welk programma hij wil gebruiken en wat hij precies doet en waarmee. Maar een 1070 zal voor hem waarschijnlijk echt geld weggooien zijn. Meer dan een 1050ti lijkt me niet snel nuttig hier.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 23-04-2017 15:07 ]

specs

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 08:55
Ryzen 7 zonder enig twijfel.

• McFastFood
maratropa schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:58:
@McFastFood Met dit budget en dit gebruik kun je gewoon het beste voor een 7700k gaan. Die cores draaien stock al fors hoger dan die van ryzen cpu's en die 7700k gaat allround gewoon de snellere keuze zijn. Voor een beetje video editen moet je niet meteen naar ryzen gaan, ten koste van de rest.

Ryzen is echt zinvol als je heel veel video edit (en dan nog niet altijd), veel 3d renderd of media encode. (of echt multitasked, dus als hij vaak software draait die continu 4-8 threads vol belast terwijl hij andere zaken wil doen daarnaast)

Ik gok dat op de desktop allround over een paar jaar juist de 7700k als de snellere cpu zal voelen door de lagere singlecore snelheid van de ryzen. Zo'n beetje alles wat je opnoemt heeft weinig aan 8 cores/16 threads en dat zal ook niet 123 veranderen.

Veel dingen open hebben staan is gewoon een ram kwestie daar heb je geen extra cores voor nodig. Wat veel mensen "multitasken" noemen is gewoon apps open hebben staan.

gtx 1070 is ook complete gekkigheid hier, werken autocad heeft vooral baat bij 1 snelle cpu core en een beetje gpu, 2d draait ook al prima op een intel igpu. (autocad 3d werk heeft natuurlijk wat meer nodig, en wil je renderen dan zijn meer cores ook fijn). Voor Ps heb je ook echt geen high end gpu nodig.

In welke mate een gpu zinvol is voor videowerk hangt af van welk programma hij wil gebruiken en wat hij precies doet en waarmee. Maar een 1070 zal voor hem waarschijnlijk echt geld weggooien zijn. Meer dan een 1050ti lijkt me niet snel nuttig hier.
Bedankt voor de reactes beide.

@maratropa

Dit trekt me toch weer in twijfel als ik dit zo van je hoor. En dit vind ik altijd 1 van de lastige discussies. Als je zegt dat Ryzen pas echt zinvol is als er heel veel video ge edit wordt en dat de volle cores toch niet belast zullen worden, en als de cores al sneller draaien wat zinvol is m.b.t. de prestaties waarom stampt iedereen dan zoveel op Ryzen? En lijkt het er op dat iedereen er heilig van overtuigt is dat Ryzen de betere keuze is. Daarnaast zie ik dat Ryzen ook heel veel aangeraden wordt voor video edit en multitasken o.a. bij de buren van Hardware.info in een review van hun.

Daarnaast snap ik dat de GPU overkill is maar zal de 1050ti ook voldoen voor het aansturen van het 4k scherm en het open hebben van 4 vensters tegelijk? En ook voor de komende jaren?

@Tomski1986

Waarom Ryzen zonder twijfel? Heb je een onderbouwing?

• maratropa
  • Niet online
@McFastFood Helaas is veel software maar beperkt multithreaded. Over het algmeen is het gevoel van snelheid op de desktop en in programma's afhankelijk van de coresnelheid en niet van de hoeveelheid cores. Dat is al tijden zo en zal ook niet snel veranderen. Een 7700k is een stuk hoger gecklocked en verzet ook ietsje meer werk per clocktik waardoor deze het op dit vlak wint.

Simpel gezegd; de nadelen van de ryzen (allround wat trager op de desktop en in apps) zou ik alleen accepteren als er vaak genoeg situaties zijn waar de extra cores juist wel voor een beter presterend en reagerend systeem zorgen: zeer goed gemultithreade dingen zoals het renderen van 3d scenes, editen van hele zware video of het encoden van video en/of situaties dat er ook echt ge-multitasked wordt: encoden, compilen of renderen op de achtergrond terwijl je ook in andere apps blijft werken.

Als hij nu bewerkingen doet die makkelijk 8 cores vol belasten en daarop vaak moet wachten (en mogelijk dan graag wat anders er naast doet wat zwaar kan zijn) dan kan dat een reden zijn om voor ryzen te kiezen.

Veel programma's "open" hebben staan is geen reden om voor ryzen te gaan zo lang ze niks doen. Dat is gewoon een kwestie van genoeg ram om lekker snel tussen de applicaties te kunnen switchen. Iedereen denkt altijd dat hij "multitasked" maar dat valt vaak wel mee.

Even wat je noemt tot zover:

- autocad; ik ga uit van 2d of 3d tekenwerk. Puur singlethreaded dus 7700k meest geschikt. Ga je renderen op de cpu dan is een ryzen leuk, maar doe je wel een stapje terug in de algehele interactie.

- photoshop; maar beperkt multithreaded en gpu ondersteund, allround 7700k de winnaar

- video editen; complex geheel van cpu, ram, opslag en gpu; hangt erg af van de context. ryzen ook echt niet altijd meteen zinvol, afhankelijk van de applicatie en wat je doet. 7700k presteert daar ook vaak prima dus niet altijd perse een reden om ryzen te gaan. Dus welk programma wil hij dan gebruiken, en wat voor materiaal wil hij bewerken en met welk doel?

- php coder / mathtype; geen ervaring mee maar zal waarschijnlijk niet heel lekker schalen op veel cores?

Het probleem van ryzen (en ook intel multicores) is ook dat veel wat goed parallelliseerbaar is naar de gpu verdwijnt, renderen van 3d, renderen van video effecten etc. De gpu heeft veel meer gedaan voor video editen dan die extra cores de laatste jaren.

Ryzen heeft gelukkig een prima singlecoresnelheid en is goed werkbaar, alleen ik zie niet waarom je daarvoor zou kiezen tov de hoger geclockte 7700k als je geen gebuik maakt van de sterktes van ryzen. Ik zeg niet dat hij dat niet doet, maar dat kwam iig niet echt naar voren. De extra coresnelheid van de 7700k heeft namelijk zin bij alles, terwijl het nut van de extra cores van ryzen genuanceerder ligt.

En voor 4 schermen is misschien een 1060 ook nog wel leuk ivm de extra vram? Voor acad, photoshop en videowerk is dat iig ruimschoots voldoende tenzij je echt gekken dingen doet.

specs

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 08:55
Ik denk dat de Ryzen net dat ietsje meer future-proof is. Dan denk ik aan de AM4 socket die wel wat langer zal gebruikt worden dan de 1151.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
McFastFood schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:08:
- Ik neem aan dat Ryzen ook stabiel draait? Aangezien het een vereiste is dat het systeem ook zeer stabiel draait. Ik zal sowieso het systeem belasten 24 uur met prime95 etc.
Houdt er rekening mee dat Ryzen nog wat kinderziektes heeft. De moederbord fabrikanten brengen met zeer grote regelmaat nog BIOS updates uit om dit op te lossen. Je kennis zal deze denk ik ook wel moeten toepassen. Niet iedereen is daar even comfortabel mee.

• McFastFood
maratropa schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:34:
@McFastFood Helaas is veel software maar beperkt multithreaded. Over het algmeen is het gevoel van snelheid op de desktop en in programma's afhankelijk van de coresnelheid en niet van de hoeveelheid cores. Dat is al tijden zo en zal ook niet snel veranderen. Een 7700k is een stuk hoger gecklocked en verzet ook ietsje meer werk per clocktik waardoor deze het op dit vlak wint.

Simpel gezegd; de nadelen van de ryzen (allround wat trager op de desktop en in apps) zou ik alleen accepteren als er vaak genoeg situaties zijn waar de extra cores juist wel voor een beter presterend en reagerend systeem zorgen: zeer goed gemultithreade dingen zoals het renderen van 3d scenes, editen van hele zware video of het encoden van video en/of situaties dat er ook echt ge-multitasked wordt: encoden, compilen of renderen op de achtergrond terwijl je ook in andere apps blijft werken.

Als hij nu bewerkingen doet die makkelijk 8 cores vol belasten en daarop vaak moet wachten (en mogelijk dan graag wat anders er naast doet wat zwaar kan zijn) dan kan dat een reden zijn om voor ryzen te kiezen.

Veel programma's "open" hebben staan is geen reden om voor ryzen te gaan zo lang ze niks doen. Dat is gewoon een kwestie van genoeg ram om lekker snel tussen de applicaties te kunnen switchen. Iedereen denkt altijd dat hij "multitasked" maar dat valt vaak wel mee.

Even wat je noemt tot zover:

- autocad; ik ga uit van 2d of 3d tekenwerk. Puur singlethreaded dus 7700k meest geschikt. Ga je renderen op de cpu dan is een ryzen leuk, maar doe je wel een stapje terug in de algehele interactie.

- photoshop; maar beperkt multithreaded en gpu ondersteund, allround 7700k de winnaar

- video editen; complex geheel van cpu, ram, opslag en gpu; hangt erg af van de context. ryzen ook echt niet altijd meteen zinvol, afhankelijk van de applicatie en wat je doet. 7700k presteert daar ook vaak prima dus niet altijd perse een reden om ryzen te gaan. Dus welk programma wil hij dan gebruiken, en wat voor materiaal wil hij bewerken en met welk doel?

- php coder / mathtype; geen ervaring mee maar zal waarschijnlijk niet heel lekker schalen op veel cores?

Het probleem van ryzen (en ook intel multicores) is ook dat veel wat goed parallelliseerbaar is naar de gpu verdwijnt, renderen van 3d, renderen van video effecten etc. De gpu heeft veel meer gedaan voor video editen dan die extra cores de laatste jaren.

Ryzen heeft gelukkig een prima singlecoresnelheid en is goed werkbaar, alleen ik zie niet waarom je daarvoor zou kiezen tov de hoger geclockte 7700k als je geen gebuik maakt van de sterktes van ryzen. Ik zeg niet dat hij dat niet doet, maar dat kwam iig niet echt naar voren. De extra coresnelheid van de 7700k heeft namelijk zin bij alles, terwijl het nut van de extra cores van ryzen genuanceerder ligt.

En voor 4 schermen is misschien een 1060 ook nog wel leuk ivm de extra vram? Voor acad, photoshop en videowerk is dat iig ruimschoots voldoende tenzij je echt gekken dingen doet.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Momenteel doet hij nu nog niet aan video renderen. Maar hij wil dit wel in de toekomst zeer waarschijnlijk gaan doen in wat voor context durf ik niet te zeggen maar wat je in principe zegt als ik het goed begrijp is dat de i7 7700k daar aan zal voldoen en dat de meeste programma's niet multithreaded zijn waardoor de meerdere cores van Ryzen niet optimaal benut zullen worden omdat de GPU ook veel bereken werk doet en de Intel cpu een betere keuze is omdat de baseclock een stuk hoger ligt en dat dat in de toekomst ook niet zo 123 zal veranderen. Daarom zou in deze situatie de Intel cpu een betere keuze zijn

De reden eigenlijk van een aanschaf van een nieuw systeem voor hem is niet omdat zijn computer niet meer aan de volwachtingen verdoet maar omdat hij kuren begint te vertonen en dat hij het nu een mooi moment vind om een nieuw systeem aan te schaffen.

Verder wat betreft de schermen gaat het niet om 4 fysieke schermen maar meer vensters op zijn recent nieuw aangeschafte 40 inch 4k scherm.
CMD-Snake schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:35:
[...]

Houdt er rekening mee dat Ryzen nog wat kinderziektes heeft. De moederbord fabrikanten brengen met zeer grote regelmaat nog BIOS updates uit om dit op te lossen. Je kennis zal deze denk ik ook wel moeten toepassen. Niet iedereen is daar even comfortabel mee.
Klopt, daar heb je een goed punt, voor mij zou dat geen probleem zijn maar hij wil dat gewoon niet telkens moeten toepassen. Daarom ga ik toch inderdaad voor Intel, dat is vast.

Het aangepaste lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 367,77€ 367,77
1MSI Z270 SLI Plus€ 139,-€ 139,-
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 279,-€ 279,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 99,50€ 99,50
1Asus USB-BT400€ 13,55€ 13,55
1TP-Link TL-WDN4800€ 34,34€ 34,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.603,44

Gekozen voor een z270 bord en een 7700k mocht hij later toch wat meer performance willen dan kan hij of ik de cpu overklokken zodat hij net wat meer performance heeft. Daarnaast is het dubbele m2. slot ook een mooie feature en het was 1 van de goedkoopste meest complete z20 bord. Voor de wifi heb ik voor een draadloze netwerk kaart gekozen en voor Bleutooth een usb dongle van 10m wat me voldoende lijkt.
Nog een verbeterpunt op het huidige lijstje?

Allen bedankt voor het advies. _/-\o_

• maratropa
  • Niet online
McFastFood schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:26:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Momenteel doet hij nu nog niet aan video renderen. Maar hij wil dit wel in de toekomst zeer waarschijnlijk gaan doen in wat voor context durf ik niet te zeggen maar wat je in principe zegt als ik het goed begrijp is dat de i7 7700k daar aan zal voldoen en dat de meeste programma's niet multithreaded zijn waardoor de meerdere cores van Ryzen niet optimaal benut zullen worden omdat de GPU ook veel bereken werk doet en de Intel cpu een betere keuze is omdat de baseclock een stuk hoger ligt en dat dat in de toekomst ook niet zo 123 zal veranderen. Daarom zou in deze situatie de Intel cpu een betere keuze zijn
erm grofweg is dat wat ik zeg ja hehe. Het zou trouwens ook gelden voor intel 6-8-10 cores, i7 of xeon, die hebben vaak hetzelfde probleem hier, lagere clocks en dan blijven ze op veel normale dingen en desktop interactie net ff achter.

Neem bijv. deze photoshop test van puget systems, hier zie je goed hoe goed een 7700k het doet tov een 10 core 5960x of oudere 12 core in een mac pro: 7700k wint het easy. (negeer die mac pro eigenlijk maar want andere gpu's)
Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=42324&width=700

Video editen is zo extreem afhankelijk van de context en de software dat er vaak geen algemeen advies te geven is zonder die te kennen, maar deze puget systems test is wel een goed voorbeeld van hoe goed een 7700k allround presteert icm premiere pro met een niet al te theoretische tijdslijn; gewoon zeer goed, je laat weinig liggen.
Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41990&width=700

Maar vergeet m'n nuance ook niet, al hij wel echt vaak multitasked (Een videootje renderen en daarnaast webbrowsen is niet echt een reden om meteen 8+ cores te willen.), dus bijv met autocad op de achtergrond wil renderen of simulaties draaien en dan ook nog flink wil photshoppen (oid) dan kan een ryzen interessanter zijn. Maar dat lees ik er niet aan af en zal wel niet heel waarschijnlijk zijn. En dan nog is de vraag, hoe vaak moet iets voorkomen wil je de allround snelheid van de 7700k opgeven.

specs

• McFastFood
maratropa schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:00:
[...]

erm grofweg is dat wat ik zeg ja hehe. Het zou trouwens ook gelden voor intel 6-8-10 cores, i7 of xeon, die hebben vaak hetzelfde probleem hier, lagere clocks en dan blijven ze op veel normale dingen en desktop interactie net ff achter.

Neem bijv. deze photoshop test van puget systems, hier zie je goed hoe goed een 7700k het doet tov een 10 core 5960x of oudere 12 core in een mac pro: 7700k wint het easy.
[afbeelding]

Video editen is zo extreem afhankelijk van de context en de software dat er vaak geen algemeen advies te geven is zonder die te kennen, maar deze puget systems test is wel een goed voorbeeld van hoe goed een 7700k allround presteert icm premiere pro met een niet al te theoretische tijdslijn; gewoon zeer goed, je laat weinig liggen.
[afbeelding]

Maar vergeet m'n nuance ook niet, al hij wel echt vaak multitasked (Een videootje renderen en daarnaast webbrowsen is niet echt een reden om meteen 8+ cores te willen.), dus bijv met autocad op de achtergrond wil renderen of simulaties draaien en dan ook nog flink wil photshoppen (oid) dan kan een ryzen interessanter zijn. Maar dat lees ik er niet aan af en zal wel niet heel waarschijnlijk zijn. En dan nog is de vraag, hoe vaak moet iets voorkomen wil je de allround snelheid van de 7700k opgeven.
Ja, ik snap je punt. Echter weet ik de context en de software niet en hij zelf ook nog niet dus dat is nu niet van toepassing. Als hij bijv. met autocad bezig zou zijn het enige wat hij zal doen in Photoshop (Adobe photoshop cs2 /7.0) is een pasfoto bewerken, zo zwaar zal dit toch niet zijn? En mocht hij alsnog wat power tekort komen dan zou je de cpu toch een overklok kunnen geven zodat het wel allemaal net wat soepeler verloopt.

• maratropa
  • Niet online
McFastFood schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:14:
[...]

Ja, ik snap je punt. Echter weet ik de context en de software niet en hij zelf ook nog niet dus dat is nu niet van toepassing. Als hij bijv. met autocad bezig zou zijn het enige wat hij zal doen in Photoshop (Adobe photoshop cs2 /7.0) is een pasfoto bewerken, zo zwaar zal dit toch niet zijn? En mocht hij alsnog wat power tekort komen dan zou je de cpu toch een overklok kunnen geven zodat het wel allemaal net wat soepeler verloopt.
je bedoelt in het geval dat je autocad laat "rekenen" in de vorm van renderen bijv? Daar kun je prima naast photoshoppen op de manier die jij beschrijft. In het ergste val doe je iets wat alles cores dichttrekt en dan is de oplossing even die prioriteit lager zetten zodat wat je er naast doet altijd voor gaat. (dat probleem hou je ook met meer cores) Autocad "open" hebben staan of er mee tekenen kost verder erg weinig cpu..

specs

• McFastFood
maratropa schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:20:
[...]

je bedoelt in het geval dat je autocad laat "rekenen" in de vorm van renderen bijv? Daar kun je prima naast photoshoppen op de manier die jij beschrijft. In het ergste val doe je iets wat alles cores dichttrekt en dan is de oplossing even die prioriteit lager zetten zodat wat je er naast doet altijd voor gaat. (dat probleem hou je ook met meer cores) Autocad "open" hebben staan of er mee tekenen kost verder erg weinig cpu..
Ik bedoel meer van mocht hij in Autocad bezig zijn en hij laad iets in of hij is aan het renderen, in ieder geval een taak uitvoert in Autocad waar hij even op moet wachten en ondertussen gaat hij even een pasfoto bewerken in Photoshop en die slaat die op en exporteert hem ergens naar toe bijv. dat zal toch moeten lukken met de i7 7700k?

• maratropa
  • Niet online
McFastFood schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:33:
[...]

Ik bedoel meer van mocht hij in Autocad bezig zijn en hij laad iets in of hij is aan het renderen, in ieder geval een taak uitvoert in Autocad waar hij even op moet wachten en ondertussen gaat hij even een pasfoto bewerken in Photoshop en die slaat die op en exporteert hem ergens naar toe bijv. dat zal toch moeten lukken met de i7 7700k?
Tuurlijk; renderen is een zaak apart, hoe veel cores je ook hebt, ze worden maximaal belast. Vaak kun je in de software aangeven dat renderen op "low priority" gebeurd zodat je er ook nog wat naast kunt doen.
Als hij echt veel zou gaan renderen dan is ryzen wel weer interessant natuurlijk.

specs

• McFastFood
maratropa schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:45:
[...]

Tuurlijk; renderen is een zaak apart, hoe veel cores je ook hebt, ze worden maximaal belast. Vaak kun je in de software aangeven dat renderen op "low priority" gebeurd zodat je er ook nog wat naast kunt doen.
Als hij echt veel zou gaan renderen dan is ryzen wel weer interessant natuurlijk.
Ja snap ik, renderen is op dit moment nog niet aan de orde en het is voor zover ik weet ook nog niet bekend wanneer en of hij het ook zeker gaat doen. en dan is nog de vraag: gaat hij een ander programma gebruiken zoals bijv. Photoshop terwijl hij aan het renderen is. Daarnaast gaat hij tekenen in Autocad of gaat hij renderen? Ja, als je zo blijft gissen kun je nog wel wat dingen verzinnen toch?. Maar ja, wat is dan verstandig? Toch voor de Intel gaan met de hogere baseclock of voor de lagere AMD ryzen baseclock maar meet cores in de hoop dat hij die in de toekomst ook gaat gebruiken. Ik maak gewoon 2 lijstjes 1 van Ryzen en 1 van Intel en die leg ik aan hem voor. Vervolgens zal ik de voordelen en nadelen opnoemen van alle 2 en mijn advies en dan mag hij de beslissing nemen. ik denk dat dat het handigste is. In ieder geval bedankt voor je adviezen _/-\o_

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 08:46
even voor de duidelijkheid (and folks: correct me if I'm wrong here) -- wellicht dat dit het hele verhaal van Ryzen VS intel iets duidelijker maakt -- en let wel, ik ben geen expert, ben een ziel die bezig is een goede desktop samen te stellen voor het eerst en zit dus nu ook met de vraag Ryzen of niet -- de i7 7700 is een bewezen formule die NU goed werkt. Het zal zeker de komende 12 maanden ook net zo goed werken. Voor wat je beschrijft is de 7700 momenteel (en de komende 12 maanden) zeker goed genoeg, als niet beter dan de 1700X (zeker als hij ook nog eens af en toe erop wil gamen.
Het verhaal van Ryzen is, dat wat die kan tot nu niet zo betaalbaar is geweest, dus makers van applicaties en games hebben zich niet zo erop gericht om op grote schaal programma's /games e.d te maken die hier gebruik van kunnen maken -- omdat simpelweg erg weinig mensen waren die zulke CPU's hadden. Dus de applicaties die er NU zijn (en dus zeker het komend jaar gebruikt worden) hebben dus geen baat bij Ryzen.
Waar men vanuit gaat (of beter gezegd op hoopt) is dat de komende tijd de makers van allerlei applicaties WEL hun programma's dusdanig gaan maken zodat men wel de potentie van Ryzen zou kunnen gebruiken (gezien een 8core CPU nu voor de grote massa opeens betaalbaar is geworden).

Dus het is meer de volgende afweging:
- iets nemen wat nu zeker weten goed werkt, en waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd ingehaald wordt door het nieuwe
of
- het nieuwe nemen wetende dat het nu wellicht net iets minder presteert dan de 7700, maar waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd wel evengoed, als niet beter zal presteren.

Op gebieden waar de 7700 beter is dan Ryzen, presteert Ryzen van wat ik begrepen heb, tussen de 10-15% minder goed dan de 7700. Maar op gebieden waar de Ryzen beter is, presteert Ryzen 40-50% beter.

Het is natuurlijk wel afhankelijk van welk van die dingen voor je vriend belangrijk zijn.

En iedereen mag mij corrigeren als ik het verkeerd gezegd heb hier, want nogmaals, ik ben zelf ook een leek die een sinds Ryzen er is begonnen is om de voor en nadelen tegen elkaar af te wegen en ben geen expert

• CMD-Snake
teddy270us schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:45:
even voor de duidelijkheid (and folks: correct me if I'm wrong here) -- wellicht dat dit het hele verhaal van Ryzen VS intel iets duidelijker maakt -- en let wel, ik ben geen expert, ben een ziel die bezig is een goede desktop samen te stellen voor het eerst en zit dus nu ook met de vraag Ryzen of niet -- de i7 7700 is een bewezen formule die NU goed werkt. Het zal zeker de komende 12 maanden ook net zo goed werken. Voor wat je beschrijft is de 7700 momenteel (en de komende 12 maanden) zeker goed genoeg, als niet beter dan de 1700X (zeker als hij ook nog eens af en toe erop wil gamen.
Het verhaal van Ryzen is, dat wat die kan tot nu niet zo betaalbaar is geweest, dus makers van applicaties en games hebben zich niet zo erop gericht om op grote schaal programma's /games e.d te maken die hier gebruik van kunnen maken -- omdat simpelweg erg weinig mensen waren die zulke CPU's hadden. Dus de applicaties die er NU zijn (en dus zeker het komend jaar gebruikt worden) hebben dus geen baat bij Ryzen.
Waar men vanuit gaat (of beter gezegd op hoopt) is dat de komende tijd de makers van allerlei applicaties WEL hun programma's dusdanig gaan maken zodat men wel de potentie van Ryzen zou kunnen gebruiken (gezien een 8core CPU nu voor de grote massa opeens betaalbaar is geworden).
Je lepelt het hele argument nu op van de AMD fans. De toekomst is altijd beter. ;)

Ik betwijfel ten zeerste of een Core i7 7700K over 12 maanden onvoldoende is geworden. Ik twijfel net zo hard aan 24 maanden (of langer). Het gebruiksscenario is hier heel specifiek.

Meeste software is nu eenmaal beter af met een snelle core dan heel veel cores. Dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Er wordt gehoopt op een magische omslag nu Ryzen er is, maar er zijn al veel langer CPU's met deze eigenschappen van Intel. Nieuw is het dus niet echt, ik zie dan niet echt hoe het nu anders zou moeten zijn dat men het roer meteen omgooit. Softwarepakketten nemen soms jaren om te ontwikkelen dus als het al komt zal het nog even duren. Bovendien zullen softwaremakers altijd op de gemene deler letten. Quad cores zullen nog heel lang de norm blijven cq. een veilig uitgangspunt.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:18
Zowel een Ryzen als een 7700K voldoen beide ruim voor wat je er mee wilt doen op dit moment.
Helemaal als je ziet waar jou kennis/vriend vandaan komt met een pc die nu 10 jaar oud is.

Welk platform je nu ook neemt, hij gaat supertevreden zijn en welke op dit moment sneller is gaat gezeik in de marge zijn.

Wat juist belangrijk is is de toekomst toe, welk platform is toekomstbestendiger. En de wereld gaat toch steeds meer richting multithreading.

Wat jij wilt is dat je over 4 jaar nog steeds zeggen kunt, dat je toendertijd een snelle pc geadviseerd hebt. En ik verwacht dat je dat met Ryzen kunt doen. De prijs/kwaliteit die je krijgt ligt heel erg hoog. Het aantal cores/threads dat simultaan opgezet kan worden ligt heel erg hoog. Daar ga je het in de toekomst op winnen.

En zoals eerder aangegeven in dit topic, stel dat je een software applicatie hebt die alleen maar overweg kan met 4 cores. Dan nog gaat dat voordeel opleveren met Ryzen. Want elke andere applicatie die op dat moment openstaat, als je een Intel quiadcore hebt, komt ook ter belasting van die quadcore. Op het moment dat je 8/16 threads ter beschikking hebt gebruikt die specifieke applicatie er 4, maar alle overige openstaande applicaties worden op de andere cores/threads uitgevoerd.

Dus stel dat autocad met 4 cores overweg kan...en je bent erin bezig terwijl ondertussen je een rar file aan het uitpakken bent, youtube hebt draaien, internet open hebt staan met een aantal tabbladen...dan gaat Ryzen sneller zijn dan een i7 7700K.

https://wren.co/join/Devian

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-11 21:10

wiLLius

Extreme OC

Ryzen 7 > Kabylake. Simpel. De dagen van de mainstream quad-core zijn over.

Derhalve word er gesteld, wanneer je énkel games speelt, 7700K. Door de ietwat hogere IPC en clocksnelheid.

Wanneer je daadwerkelijk een workflow hebt, Ryzen 7.

Koop de 1700, overclock hem een beetje, en je hebt voor minder geld, 2x zoveel C/T.

Ik begrijp niet dan mensen nog steeds de 7700K aanbevelen tov een R7 wanneer er meer dan alleen videogames worden gespeeld.

hwbot; wiLLius

• maratropa
  • Niet online
Aangezien de 7700k in windows en alle applicaties die hij draait overal wat sneller is snap ik niet dat meteen een ryzen aangeraden wordt zonder een duidelijke multitask context / vol multicore gebruik?
Zonder voldoende multicore belasting koop je een cpu die in princiepe meestal trager is en dat blijft.

Er zijn al jaaaaren 8 cores en photoshop loopt nog steeds beter op een 7700k, idem voor zo'n beetje alles. En alles wat goed gethread is was dat ook al jaren geleden. Met games kan ik er nog inkomen dat er een ontwikkeling is naar nog meer cores maar op de desktop zie ik dat niet zo snel veranderen. Het zijn ook altijd de hooggecklcokte cpu's die lang meegaan.

Komend van een 10 jaar oude pc maakt het idd weinig uit want alles is beter. Maar het is wel een keuze met concessies aan beide kanten. En ik denk dat het gros van de mensen hun "multitask" en multocore gebruik overschatten en waarom dan veel cores kopen als ze 99% van de tijd stiltstaan?

specs

• Prime-Omega
Veel mensen met een glazen bol hier blijkbaar, hilarisch gewoon. :)

Wat je ook neemt, een 1700 of een 7700k, het gaan beide geweldige processors zijn. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een 7700k omdat Ryzen nog wat in zijn kinderschoenen staat. Al hangt het uiteraard grotendeels van je vereisten af. Echter momenteel is een 7700k zowel voor Photoshop als Autocad nog steeds sneller dan een 1700.

Plus dat argument dat er in de toekomst meer multi core based applicaties gaan komen is ook zo leep als het maar kan zijn. We hebben al jaren 2/4/6/8/x core CPU's en het merendeel van de applicaties heeft nog steeds geen deftige multi core support. Zo'n vaart zal het allemaal wel niet lopen als je het mij vraagt, al gaat het hopelijk wel een duw in de juiste richting zijn. Ik ben persoonlijk geen fan van speculatie dus ik koop meestal wat er op dit moment bewezen is en erg goed werkt aka een 7700k.

[ Voor 23% gewijzigd door Prime-Omega op 24-04-2017 10:55 ]

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 08:46
CMD-Snake schreef op maandag 24 april 2017 @ 06:46:
[...]

Je lepelt het hele argument nu op van de AMD fans. De toekomst is altijd beter. ;)

Ik betwijfel ten zeerste of een Core i7 7700K over 12 maanden onvoldoende is geworden. Ik twijfel net zo hard aan 24 maanden (of langer). Het gebruiksscenario is hier heel specifiek.
Nou, het is zelfs erger dan dat, het is mijn eigen kromme logica geweest die dit bedacht hahaha

Wat je zegt klopt en daarom had ik ook dit stukje:
erin gezet. Ik zelf ben een intel & Nvidia fan en men moet niet vragen waarom want ik weet het zelf ook niet. ik heb een laptop gehad met een AMD GPU erin en het werkte prima en heb nooit problemen ermee gehad.... vond altijd dat intel en nvidia toch net lekkerder aanvoelden. Dus wat ik poste was echt niet omdat ik een AMD fan ben.

Ik zei ook nergens dat de 7700 na een jaar niet meer mee zou kunnen, ik zei alleen dat de kans er is dat het ingehaald wordt door de Ryzen, dat is een heel ander verhaal.

En ja, 6 en 8 cores zijn er al jaren, maar wat ik zei is dat ze nog nooit zo betaalbaar zijn geweest zodat de grote massa het zou kunnen kopen en gebruiken en het zou mij dus niet verbazen dat dat invloed zal hebben op de gang van zaken de komende jaren. Maar het is afwachten en aan kijken. Intel zal natuurlijk ook niet stil blijven zitten.

De gebruiker hier zal niet veel mislopen qua prestatie als hij een ryzen neemt, in tegenstelling tot de 7700, maar zodra hij de andere dingen erbij gaat doen (zoals TS schreef dat de gebruiker van plan is) dan zal de ryzen veel beter presteren dan de 7700. (van de benchtmarks die ik gezien heb iig).

Maar lang verhaal kort (beetje laat -- en TS: sorry for highjacken your thread ;) ) idd, 7700 of de 1700 zijn beiden meer dan goed genoeg .

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goed. Ff plat slaan.

AutoCAD: Vooral singlethreaded. Hier wint de 7700k.

Photoshop: Gebruikt wanneer het ook maar kan zoveel cores als mogelijk. Premiere idem. Intel wint in Photoshop, Ryzen in Premiere.

Programmeren en compilen: De meeste compilers hebben baat bij meerdere cores, al zijn er vast uitzonderingen. Ook hier pakt Ryzen imo de winst.

4k films / HEVC: Met Ryzen ben je aangewezen een losse GPU voor hardware decoding (H265, 10 bit). Intels 7700k kan dat perfect met de ingebouwde GPU. Geen issue gezien de losse kaart die gebruikt gaat worden.

Conclusie: Intel heeft nu in een aantal belangrijke programma's de overhand. Het is een bewezen processor met bewezen chipsets. Ryzen is mooi, het is nieuw, maar heeft wel wat fratsen. Ik zou op safe spelen en Intel kiezen. Die paar situaties waarin de Ryzen sneller is, dat is dan jammer maar absoluut geen ramp.

[ Voor 39% gewijzigd door rodie83 op 24-04-2017 16:53 ]

• CMD-Snake
rodie83 schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:22:
Goed. Ff plat slaan.

AutoCAD: Vooral singlethreaded. Hier wint de 7700k.

Photoshop: Gebruikt wanneer het ook maar kan zoveel cores als mogelijk. Premiere idem. Intel wint in Photoshop, Ryzen in Premiere.

Programmeren en compilen: De meeste compilers hebben baat bij meerdere cores, al zijn er vast uitzonderingen. Ook hier pakt Ryzen imo de winst.

4k films / HEVC: Met Ryzen ben je aangewezen een losse GPU voor hardware decoding (H265, 10 bit). Intels 7700k kan dat perfect met de ingebouwde GPU. Geen issue gezien de losse kaart die gebruikt gaat worden.

Conclusie: Intel heeft nu in een aantal belangrijke programma's de overhand. Het is een bewezen processor met bewezen chipsets. Ryzen is mooi, het is nieuw, maar heeft wel wat fratsen. Ik zou op safe spelen en Intel kiezen. Die paar situaties waarin de Ryzen sneller is, dat is dan jammer maar absoluut geen ramp.
Er wordt nu altijd gedaan of Intel weg is uit het hogere segment, maar vergeet niet dat de Core i7 6800K nog prima de 1700X kan bijhouden in benchmarks. Ze gaan gelijk op en er zijn scenario's waar de 6800K wint. Dus een gelopen race is het zeker niet.

De verwachte optimalisaties zullen wel iets doen, maar men presenteert dit nu alsof er dan enorme winsten aan zitten te komen. Dat is denk ik niet zo, hooguit een paar procent.
Pagina: 1