Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop plots uitgevallen, hoe best defect component vinden?

Pagina: 1
Acties:

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-11 21:27
Hoi Tweakers,

Na meer dan 10 jaar sleutelen aan allerhande PC's en laptops heb ik voor de eerste keer geen pasklaar antwoord, en dat met mijn eigen desktop thuis waar oa alle media & foto's van het gezin opstaan....

Recent zijn er geen grote HW of SW wijzigingen doorgevoerd, maar deze avond viel de PC plots uit.
Nou ja, het is maar wat je uit noemt. Het beeld is plotsklaps weggevallen maar de fans leken wel te blijven draaien. ik heb geen BSOD of iets gelijkaardig gekregen. Na een volledig power off/on krijg ik de boel zelfs niet meer op het POST scherm...

Erger nog, de CPU fan doet het niet meer, terwijl sommige case fans het wel nog doen.
Bij een reboot lijkt er ook geen stroom meer te zitten op het toetsenbord en/of muis
Ook de GPU (R9 290) heb ik er al ff uitgehaald om te kijken of het ding wel in POST wou gaan, maar dat hielp ook niet. En aangezien ik een Xeon V3 er heb inzitten is er ook geen geintegreerde gfx oplossing :'(

Buikgevoel zegt me dat het niet aan de GPU ligt, omdat de fans en/of muis/tobo ook niet over stroom lijken te beschikken. Gebaseerd op dit verhaal, wat is de meest waarschijnlijke boosdoener?

-De voeding (Corsair CS650M, dus geen budget model)
-Het moederbord (Asrock Z97 Pro4)
-Iets anders, genre RAM? Die DIMM's kan ik nog wel ff pullen om te zien of daar iets aan is, maar ik aangezien ik zelfs niet gePOST geraakt is Memtest draaien oid geen optie.

Alle hulp & ervaring of pure speculatie is bij deze welkomn _/-\o_

Mvg
Sinty

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ligt hoogst waarschijnlijk aan je mobo

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

De CS650M is wel een budget voeding gezien de matige componenten die gebruikt zijn. Corsair geeft niet voor niets slechts 3 jaar garantie.

Er zijn ook Xeon's V3 met igpu.

Eerst testen met een andere voeding.

• Sinty
Ondertussen volgende ook geprobeerd:

-DIMMs verplaatst, uitgetrokken, etc -> geen effect
-Muis/tobo van USB poort verplaatst, maar ook op de nieuwe poorten lijkt er geen stroom op te zetten. Licht van tobo en/of muis komt maar niet op
-ALle secondary drives (3 HDD's en 1 DVD drive) losgekoppeld, zodat enkel de boot ssd nog actief staat. Evenmin succes

Mijn Xeon is trouwens de 1271 V3, die ik op Tweakers op de kop getikt heb :)
De tip voor de voeding neem ik mee, ik heb helaas niet direct iets liggen wat als reserve zou kunnen dienen. Logische volgorde is de voeding -> mobo dus?

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05
mijn gevoel zegt ook de voeding, 1 van de power rails die niet lekker is meer is.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-11 18:11
Even voor de zekerheid, het is niet dat het scherm kapot is he?

Daarna zou mijn eerste idee idd voeding/mobo zijn. Welke regio woon je? Misschien zit er een behulpzame tweaker bij je in de buurt om ff wat onderdelen te proberen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gevoel zou zeggen moederbord of voeding, ervaring zegt dat de voeding de meest waarschijnlijke boosdoener is.

• Sinty
Kleine update voor wie tegen hetzelfde probleem aanloopt: bleek idd de voeding te zijn.
Vervangen door een nieuwe Corsair RM550X en na een hard reset van de BIOS alles terug langzaam aan aangekoppeld.

Voeding gaat dus RMA :)

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-11 23:12
Spuit elf :P

Al je bios gewiped (jumpertje/batterij eruit en kortsluiten). Ik heb eenmaal met mijn wat oudere pc gehad dat deze met geen mogelijkheid meer wilde booten. Alleen fans gingen draaien en hd kregen stroom. Na biosreset bootte het hele spul weer.

[ Voor 5% gewijzigd door Qaatloz op 24-04-2017 21:37 ]

Pagina: 1