Kan mijn laptop het wel aan ;)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-08 01:49
Ik gebruik nu inmiddels al een aantal jaren een Dell XPS L502X Ik weet niet hoe ik de systeemgegevens over processor en zo kan vinden (ben nog steeds een goedwillende digibeginner). Wel een sticker met Intel Core i5

Ik heb de laatste tijd vaker last van dat hij warm wordt en dat bij taakbeheer onder schijf het percentage sterk fluctureert en soms tegen de 100% komt. De machine is jaren geleden geupgradet naar windows 10

Ik heb nu een snijplotter gekocht met software Silhouette Studio. En daar is niet mee te werken, programma steeds in de "reageert niet-modus"

Heb hulp gekregen via https://www.pcwebplus.nl/...&t=20813&p=165878#p165878 maar kom geen stap verder.

Wat raden jullie me aan? Terug naar windows 7 (zat er oorspronkelijk op)? Maar hoe?
Kan dat Of toch maar eens kijken naar andere laptop?
En waar moet ik dan op letten? Grafisch is nu dus item. en een USB poort en een microdisk en lichter/kleiner is optie

Ik kijk uit naar reacties en advies
Nelleke :(

Beste antwoord (via The Scorpios op 19-04-2017 08:34)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:41
Zelf heb ik de L702X gehad en het was echt een beest. Een SSD upgrade (deze heb ik meteen gedaan) en 16GB RAM doen wonderen. Daarna een nieuwe schone installatie er op. Heb je de variant met een nVidia GeForce GT520M of een GTX555M? De laptop zou nog goed mee moeten komen.

Ik heb hier zelfs nog een negen jaar oude AMD Phenom 9550 met 8GB RAM en een SSD die zelfs nog goed mee kan voor de dagelijkse kantoor taken, voor het grafische werk zit er een nVidia GeForce GT610 in.

Wellicht kan je nu (naar ik schat 4 á 5 jaar) de koeling van nieuwe koelpasta voorzien.

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 19-04-2017 10:29 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:10

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Dag Nelleke,

Heb je een nieuwe en schone installatie overwogen van Windows 10?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52

ralpje

Deugpopje

Ik ben heel benieuwd of de laptop is voorzien van een HDD of een SSD. Als dat eerste het geval is kan ik me voorstellen dat een upgrade met een SSD een hoop problemen kan oplossen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:18
Pcwebplus niet doorgelezen maar als de laptop erg warm wordt vraag ik me af of de koeling het überhaupt nog doet?

Als de koeling niet werkt klokt de processor terug simpel gezegd gaat hij langzamer rekenen.

Bij een dergelijk probleem als dit zou ik eerst windows installatie opnieuw doen. Dat is tegenwoordig erg gemakkelijk. Weet wel dat alles van de computer verwijderd wordt en je dus een backup moet msken van belangrijke bestanden. (hoewel je die eigenlijk altijd zou moeten hebben)

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:41
Zelf heb ik de L702X gehad en het was echt een beest. Een SSD upgrade (deze heb ik meteen gedaan) en 16GB RAM doen wonderen. Daarna een nieuwe schone installatie er op. Heb je de variant met een nVidia GeForce GT520M of een GTX555M? De laptop zou nog goed mee moeten komen.

Ik heb hier zelfs nog een negen jaar oude AMD Phenom 9550 met 8GB RAM en een SSD die zelfs nog goed mee kan voor de dagelijkse kantoor taken, voor het grafische werk zit er een nVidia GeForce GT610 in.

Wellicht kan je nu (naar ik schat 4 á 5 jaar) de koeling van nieuwe koelpasta voorzien.

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 19-04-2017 10:29 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

In deze vorm is het geen topic voor Client software. Eerder iets voor Windows als het windows gerelateerd is of voor CSL. Voorlopig gok ik op CSL. En nu maar hopen dat de collega's daar het met me eens zijn...

CSA->CSL

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:16
Yeah, zet er een SSD in, Windows opnieuw installeren (lekker schoon en snel) en zorg voor 8GB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heeft je laptop veel op je bank/bed/schoot gestaan terwijl hij aan was? En zo ja, heb je hem wel eens schoon gemaakt of laten maken van binnen? Er is namelijk een goede kans dat hij te warm wordt door stofopbouw, en daardoor niet vooruit te branden is. Ik heb in het verleden wel complete Perzische tapijten uit laptops mogen verwijderen... (met daarna uiteraard de "Wat is ie snel/stil/koel!" reacties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Vraag een kennis die je vertrouwd en verstand van zaken heeft om er een SSD in te zetten, ventilatie schoon te maken, en, als dat mogelijk is, de koelpasta te vervangen. Maak voor je dat doet ook een backup van je bestanden.
Kan je ook laten doen in een computerwinkeltje, maar die vertrouw ik niet snel zelf. Die lichten best snel niet wetende mensen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Scorpios schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:13:
Ik gebruik nu inmiddels al een aantal jaren een Dell XPS L502X Ik weet niet hoe ik de systeemgegevens over processor en zo kan vinden (ben nog steeds een goedwillende digibeginner). Wel een sticker met Intel Core i5

Ik heb de laatste tijd vaker last van dat hij warm wordt en dat bij taakbeheer onder schijf het percentage sterk fluctureert en soms tegen de 100% komt. De machine is jaren geleden geupgradet naar windows 10

Ik heb nu een snijplotter gekocht met software Silhouette Studio. En daar is niet mee te werken, programma steeds in de "reageert niet-modus"

Heb hulp gekregen via https://www.pcwebplus.nl/...&t=20813&p=165878#p165878 maar kom geen stap verder.

Wat raden jullie me aan? Terug naar windows 7 (zat er oorspronkelijk op)? Maar hoe?
Kan dat Of toch maar eens kijken naar andere laptop?
En waar moet ik dan op letten? Grafisch is nu dus item. en een USB poort en een microdisk en lichter/kleiner is optie

Ik kijk uit naar reacties en advies
Nelleke :(
Zoals ik het lees is het begonnen nadat je die snijplotter hebt aangesloten, toch?

Lijkt mij derhalve het meest waarschijnlijke dat er een driver-issue is met je snijplotter onder Windows 10.

Die drivers zou je in principe moeten kunnen vinden op de site van de fabrikant van je snijplotter. Dat lijkt mij derhalve de eerst aangewezen actie die je zou kunnen ondernemen.

Vond overigens wel sites die drivers beweren te hebben, o.a. deze http://www.driverscape.com/download/silhouette-cameo en deze http://www.driverguide.com/driver/download/Silhouette-CAMEO maar het lijkt mij raadzamer eerst je licht bij de fabrikant op te steken. Weet ook niet 1-2-3 of genoemde sites betrouwbaar zijn. Wellicht kunnen anderen hier hun licht daarover laten schijnen?

Inzake je Dell laptop kwam ik op de support-site in de V.S. aardig wat tegen op deze pagina: http://www.dell.com/suppo...roduct/xps-l502x/diagnose waar je wellicht een tijdje voor uit zou kunnen trekken. Is het voordeel van grote fabrikanten, hebben goede support.

Hoop dat je hiermee iets verder komt. Zou niet al te snel gaan denken aan een fresh install van Windows, ongeacht welke versie, laat staan een nieuwe laptop. Omdat niemand je kan garanderen dat het dan wel goed werkt. Aan het vinden van de oorzaak heb je veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
Wat veel tips. Dank j wel!. Ik begin met lezen maar engels is niet goed te begrijpen soms.

Problemen waren er al voor de plotter, maar vallen nu extra op.

Heb gevonden dat er een Seagate Momentus 7200.4 ST9500423AS, in zit. Kan er een SSd bij as extra of gaat dan de HD eruit?

[ Voor 73% gewijzigd door The Scorpios op 19-04-2017 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
kan weg

[ Voor 96% gewijzigd door The Scorpios op 19-04-2017 08:44 ]

Pagina: 1