goedkope 2e hands auto ~2500 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
Mijn huidige Renault Clio 1.5DCI van 2001 heeft na 2,5 jaar de geest gegeven. De brandstofpomp lijkt defect (andere dingetjes als sensoren, massa etc al uitgesloten. 600 euro verder :X ) en om ~1300 euro te besteden aan een auto van 2001 is mij wat te gek.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe auto. Nu maakt uiterlijk e.d. mij heel weinig uit (voor mij is een auto om op mijn werk te komen) en de Clio voldeed eigenlijk aan al mijn eisen (goedkoop, weinig wegenbelasting want nog geen 950 kg en 1:20 dus zuinig). Wat voor mij belangrijk is van belangrijk naar minder belangrijk

- Goedkoop rijden (dus zuinig, niet extreem veel wegenbelasting)
- Waarschijnlijk diesel, ivm 25.000+ km/jaar. Maar dat kan ik zelf narekenen in mijn auto-excel :+
- Liefst wat betrouwbaar (al is dat met een auto van 2500 euro lastig)
- Liefst 5-deurs, al is dat geen vereiste
- Liefst met ISOFIX ivm maxi-cosi/kinderstoeltjes. Al hebben de meeste modernere (2001+) auto's dit wel.

PK's, rijgedrag etc. doen mij vrij weinig. Voor mij is het een half uurtje snelweg, waarbij het eigenlijk erg rustig is dus ik niet veel vermogen nodig heb om in te halen ed. Verder heb ik ook niet echt een bias naar merken. Genoeg Franse auto's die mij prima bedient hebben, maar ook Fransen die mij te vroeg in de steek hebben gelaten.

Ik had al een Hyundai Getz op het oog, maar die was al verkocht. Een 2e Clio zou kunnen, maar gezien alle electra-kuren die deze had weet ik niet of ik dat risico weer wil nemen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Waar kost een brandstofpomp 1300 euro? Ff op bogijn kijken.

Rn anders toyota starlet sport 1.3 van 1997-98. Niet kapot te krijgen die krengen. Ja met 120 een kunstwerk raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 11:56
DIESEL brandstof pomp kost makkelijk 1300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:35

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Opel Corsa C met een 1.7 Dieseltje? :)

http://occasions.autovand...aspx?aid=2619274&did=4584

Zoiets bijvoorbeeld?

Anders een nieuwe Corsa C maar dan heb je niet die 1.7 diesel die bekend staat als betrouwbaar. Dan heb je een 1.3 CDTi.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Waarom € 2500 uitgeven aan een hok waarvan je niet echt weet in welke staat het is en geen € 1300 voor een wagen die verder OK is? Of is er meer aan de hand?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Wil die niet aanpakken dan? Heb je al starten met startpilot of remmenreiniger geprobeerd? Even wat inspuiten in luchtfilter inlaat en dan kijken of die wil starten. Deodorant spuitbus doen sommigen het ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
ISOFIX is de laatste paar jaar pas standaard in de auto toch? Ik zie vrij weinig auto's ouders als 2011-2010 daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

2 tips voor benzine versies, volgens mij is de colt wel in diesel verkrijgbaar maar dat houdt niet over;
• Smart Forfour
• Mitsubitshi Colt

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
mieJas schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:35:
Waarom € 2500 uitgeven aan een hok waarvan je niet echt weet in welke staat het is en geen € 1300 voor een wagen die verder OK is? Of is er meer aan de hand?
En inderdaad. Ik zou deze weg bewandelen. Daarbij nog 1200 overhouden voor onderhoud-reparatie in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 11:35

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Humma Kavula schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:38:
2 tips voor benzine versies, volgens mij is de colt wel in diesel verkrijgbaar maar dat houdt niet over;
• Smart Forfour
• Mitsubitshi Colt
Forfour ook. Heb ik gehad als lesauto. Is te krijgen als diesel maar heel weinig verkocht.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Touchdomex schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:30:
Opel Corsa C met een 1.7 Dieseltje? :)

http://occasions.autovand...aspx?aid=2619274&did=4584

Zoiets bijvoorbeeld?

Anders een nieuwe Corsa C maar dan heb je niet die 1.7 diesel die bekend staat als betrouwbaar. Dan heb je een 1.3 CDTi.
Zoiets lijkt me een prima optie, ga ik zeker even induiken. nog geen 1050kg + diesel lijkt me prima. thanks voor de tip.
pennywiser schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:35:
Wil die niet aanpakken dan? Heb je al starten met startpilot of remmenreiniger geprobeerd? Even wat inspuiten in luchtfilter inlaat en dan kijken of die wil starten. Deodorant spuitbus doen sommigen het ook mee.
Nog niet geprobeerd. Startmotor draait prima, maar starten ho maar. De railsensor geeft een fout over te lage druk. De aanvoer is prima... tot de pomp. Vandaar de twijfel over de pomp. Brandstofsensor+railsensor zijn al vervangen dus. Ben verder geen sleutelheld op autogebied (helaas).

Mocht ik het proberen, luchtfilter eraf, remmenreiniger inspuiten, en daarna pas starten? En als die dan wel start: wat zegt dat dan? Ik ga sowieso de BPD/krukassensor nog controleren en schoonmaken. Dat lijkt ook een veel voorkomend issue.
hanswfje schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:36:
ISOFIX is de laatste paar jaar pas standaard in de auto toch? Ik zie vrij weinig auto's ouders als 2011-2010 daarmee.
Mijn Clio van 2001 heeft het. Maar idd sinds 2012 verplicht. Maar veel auto's hebben het wel, maar onzichtbaar tussen de stoelen. De top-tether is dan vaak niet aanwezig maar dat hoeft ook niet (daar heb je een uitschuifbare poot voor). In principe zijn het ook maar 2 metalen buisjes waar je het op vast klikt.
Humma Kavula schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:38:
• Smart Forfour
• Mitsubitshi Colt
Ga ze sowieso meenemen in de berekening. Is het niet voor mezelf, dan evt voor mijn vriendin wiens Ford Ka ook wel eens einde kan zijn volgende APK (roest, je verwacht het niet).
mieJas schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:35:
Tja hoe weet je of er bij deze niks mis gaat in de toekomst? die kans is bij een "nieuwe" 2e hands ook aanwezig, net als bij deze. Zeker gezien ik geen monteur ben.

Daarnaast: met het vervangen van de pomp is het niet gegarandeerd opgelost. De brandstofsensor zou de oplossing zijn. Daarna zou de railsensor de oplossing zijn. 450 euro verder en geen oplossing.
Ik vind het zonde als ik straks bijna 1800 euro heb uitgegeven en ik nog niks verder ben. Of dat die na 3 maanden het alsnog begeeft. Dit, plus dat de auto electrisch altijd al zijn probleempjes heeft gehad (gedoe met startvergrendeling waar ik nu een truukje voor heb om te omzeilen, en andere massa-probleempjes) zorgen niet dat ik nu echt een goed gevoel heb bij de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zoals je zegt, 2 seconden spuiten in filter inlaat en dan starten. Start die dan wel dan is de pomp goed, en kan je verder zoeken (lek/lucht in brandstof leiding bv). Slaat die echter na bijna aanslaan telkens toch weer af, is de pomp defect.

Kan je hem uitlezen zelf? Ik gebruik een elm327 bluetooth module met een laptop of Torque op je mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
pennywiser schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:01:
Zoals je zegt, 2 seconden spuiten in filter inlaat en dan starten. Start die dan wel dan is de pomp goed, en kan je verder zoeken (lek/lucht in brandstof leiding bv). Slaat die echter na bijna aanslaan telkens toch weer af, is de pomp defect.

Kan je hem uitlezen zelf? Ik gebruik een elm327 bluetooth module met een laptop of Torque op je mobiel.
Ik heb wel ergens zo'n elm327 ding. Die heb ik wel werkend gehad. Dus maar weer eens opzoeken of ik die nog heb.

Maar er vanuit gaande dat dat allemaal niet werkt (ik ken de garage-eigenaar vrij goed, en weet dat die echt zijn best doet) ga ik sowieso even verdiepen nog in de auto-opties die er al zijn en kijken wat de kosten voor die auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Succes in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Vanaf 2006 is het verplicht.

Mijn 206 uit 2003/2004 had haken voor isofix, maar niet officieel gecertificeerd. Mijn huidige 207SW uit 2008 heeft ze wel met bijbehorende labels.
De Ford Ka van de buurvrouw uit 2006 heeft het dan weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Al even snel gezocht maar leuke dieseltjes hier in de buurt zijn er maar weinig. Even gekeken voor een klasse lager en nu 3 kanshebbers ALS ze een beetje in goede staat zijn.
  • VW Polo 1.9 5deurs a 999 euro met 286.498 km uit 2000
  • Peugeot 206 XTD 5 a 900 euro met 254.000 km uit 2000
  • Opel Corsa 1.7-16v di a 999 euro met 384.874 km uit 2002
De Polo lijkt wat goedkoper, en zou ongeveer ~2350 euro kosten aan belasting+diesel.
De 206 en Corsa zit op ~2650 euro aan belasting en diesel.

Heb ook gekeken naar een Chevrolet Kalos uit 2008 met een G3 installatie en 212.000km. Die zit op 2950 wel boven budget. Maar deze kost voor belasting+g3 ~1500 euro per jaar. Daar zit meer onderhoud aan dacht ik, maar scheelt wel 850 euro per jaar..... maar ik heb 0,0 ervaring met G3

Ook nog een mitsubishi spacestar gezien voor 999, en die zit op ~2910 aan belasting en diesel. Deze heeft 288.063 gereden, maar scheelt wel bijna 600 euro per jaar. Dat heb ik niet over voor de extra ruimte die de auto bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 22:39

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Waah schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:05:
Al even snel gezocht maar leuke dieseltjes hier in de buurt zijn er maar weinig. Even gekeken voor een klasse lager en nu 3 kanshebbers ALS ze een beetje in goede staat zijn.
De Polo lijkt wat goedkoper, en zou ongeveer ~2350 euro kosten aan belasting+diesel.

Heb ook gekeken naar een Chevrolet Kalos uit 2008 met een G3 installatie en 212.000km. Die zit op 2950 wel boven budget. Maar deze kost voor belasting+g3 ~1500 euro per jaar. Daar zit meer onderhoud aan dacht ik, maar scheelt wel 850 euro per jaar..... maar ik heb 0,0 ervaring met G3

Ook nog een mitsubishi spacestar gezien voor 999, en die zit op ~2910 aan belasting en diesel. Deze heeft 288.063 gereden, maar scheelt wel bijna 600 euro per jaar. Dat heb ik niet over voor de extra ruimte die de auto bied.
Ik denk echt dat je dit te zwart-wit bekijkt. Ik snap de beweging naar Diesel met jouw verbruik. Alleen ik vraag me af met welke verbruik je rekent voor de diesels.

Met de kilometerstanden die deze auto's hebben zit je wel weer tegen een hoop slijtageonderdelen aan. Onder andere een brandstofpomp (ik meen me te herinneren dat deze ongeveer 300.000 kilometer mee gaan) en zit je nog met hetzelfde probleem....

Ik zou eerder geneigd zijn een gereviseerde brandstofpomp of een pomp vanaf een sloop te halen en door te sparen voor een auto met een lagere km-stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:17
Misschien is een Fiat Punto diesel wat voor je, zijn ook wel redelijk te krijgen op tweedehands markt.

zoiets of zoiets dus.

[ Voor 71% gewijzigd door Martinusz op 20-04-2017 16:25 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je weet wat je nu hebt, lijkt me geen moeilijke keuze om voor een ander voertuig te kiezen of deze te repareren

Renault Clio 1.5 dCi Campus 2007

[ Voor 45% gewijzigd door Hackus op 20-04-2017 16:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Nondeju wat een kilometerstanden, zou eerder kijken tot max 225.000 km bij een diesel.

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Waah schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:05:

Ik weet niet welke staat die is, maar die 1.9 blokken van volkswagen zijn 1 van de beste blokken die er ooit gemaakt zijn. De SDI versie is volgens mij niet stuk te krijgen :D maar een TDI-tje is leuker ofc.

Plus voor die polotjes zijn lekker veel stukken te vinden want ze delen bijna alles met de rest van de GOLF en bora enzovoort.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Point.Flare schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:14:
[...]

Ik denk echt dat je dit te zwart-wit bekijkt. Ik snap de beweging naar Diesel met jouw verbruik. Alleen ik vraag me af met welke verbruik je rekent voor de diesels.

Met de kilometerstanden die deze auto's hebben zit je wel weer tegen een hoop slijtageonderdelen aan. Onder andere een brandstofpomp (ik meen me te herinneren dat deze ongeveer 300.000 kilometer mee gaan) en zit je nog met hetzelfde probleem....

Ik zou eerder geneigd zijn een gereviseerde brandstofpomp of een pomp vanaf een sloop te halen en door te sparen voor een auto met een lagere km-stand.
De Clio zit ook al op 265.000km dus wat dat betreft scheelt het niet heel veel.

Kwa "zwart wit" kan diesel vrij snel uit bij lichtere auto's. Ik reken met het gemiddelde dieselverbruik van spritmonitor.de. Dit heb ik destijds ook voor mijn Clio gedaan, en dat komt redelijk overeen met wat ik zelf rijd (ongeveer 1:20 gemiddeld).

Met een gereviseerde brandstofpomp heb ik nog altijd geen garantie op een goede auto. Ten eerste is niet zeker of het probleem dan is opgelost. Daarnaast weet je dan net zoveel als met een 2e hands. Voor beide heb ik geen glazen bol, en met de onderhoudshistorie is veel te zien wat binnenkort nodig is.
SwooX schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:26:
Nondeju wat een kilometerstanden, zou eerder kijken tot max 225.000 km bij een diesel.
Ik dacht dat diesels vrij lang mee gingen kwa km-stand? langer dan benzine iig. Maar dat kan ook misinformatie zijn :+
martinusz schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:18:
Misschien is een Fiat Punto diesel wat voor je, zijn ook wel redelijk te krijgen op tweedehands markt.

zoiets of zoiets dus.
Ga ik ook nog ff naar kijken of dat wat te vinden is.

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 20-04-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
@Waah Een diesel gaat donders lang mee ja, vergeet dan niet dat er correct onderhoud gepleegd moet worden. Onderhoudshistorie is ook (best) belangrijk bij aanschaf van een auto.

400.000km is wel te doen voor een diesel, maar onthoud ook dat het om redelijk oude auto's gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door SwooX op 20-04-2017 16:36 ]

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-06 19:36
sugarlee89 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:27:
Waar kost een brandstofpomp 1300 euro? Ff op bogijn kijken.

Rn anders toyota starlet sport 1.3 van 1997-98. Niet kapot te krijgen die krengen. Ja met 120 een kunstwerk raken.
Sugarlee is een held, Toyota starlets zijn niet kapot te krijgen inderdaad. Persoonlijk zou ik hier toch eens naar kijken... Ze zijn welliswaar iets ouder, maar het 98 model bijvoorbeeld is niet kapot te krijgen, ze roesten ook niet en zijn behoorlijk zuinig. Ze zijn overigens ook heel ruim vind ik, achterbak past netjes 4 kratjes in :)

Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat zoiets: https://www.marktplaats.n...31&previousPage=lr&pos=11 nog jaren mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:29:
DIESEL brandstof pomp kost makkelijk 1300
ah diesel, overheen gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 09:55
azz_kikr schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:28:
[...]
Plus voor die polotjes zijn lekker veel stukken te vinden want ze delen bijna alles met de rest van de GOLF en bora enzovoort.
Helaas, dat werkt dan weer net niet zo, inderdaad lijken in de basis de VW 1.9tdi blokken op elkaar, toch zijn er heel veel uitvoering van met niet uitwisselbare onderdelen.
In de Passat van 2003 die ik rijd b.v. zijn er al 3 varianten met elk een ander vermogen en onderdelen.

Ook het advies om remmenreiniger in je luchtfilter te spuiten om te starten kun je beter niet doen.
Het heeft geen zin, als er diesel ingespoten zou worden zou hij wel starten, misschien wat beroerder als hij niet voor zou gloeien, maar zolang het geen -20 graden is zal hij wel starten.

Verder, ik weet niet waar je woont, maar voor Franse auto's heb ik goede ervaringen met http://pugfix.nl
Want zoals al eerder genoemd hier, je weet nooit wat je koopt voor dat geld en met die leeftijden van auto's.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
https://www.onderdelenlij...brandstofpomp-mechanisch/

Een pomp voor de 1.5 dCi motor doet tweedehands 250 a 400. Paar uur werkplaats erbij, zit je aan de helft van jouw bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-07 23:23
SwooX schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:26:
Juist niet, een diesel presteert op zijn beste met een redelijk gebruik van dag tot dag. Anders krijg je teveel slijtage...
Zeker gezien de sterke bouw is een goed onderhouden diesel met 300.000 vaak een zeer goede optie.

Ik weet echter wel dat veel Nederlanders allergisch zijn voor een kilometerstand van meer dan 200.000 ;)

Maar de Clio 1.9D die mijn vader ooit in 1998 kocht ging de deur uit met 640.000 km die was toe aan gigantisch groot onderhoud en is dus direct Nederland uit gereden maar ansich was het blok nog best prima in orde.
Eerste koppeling, koppakking en brandstofpomp zaten er nog in. Dynamo was wel vervangen evenals wat andere slijtagezaken zoals schokdempers, veren en rubbertje maar verder.
Ook voor een benzine zit je al gauw aan de 250 euro. Scheelt flink maar zijn niet goedkoop.
Waah schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:56:
Mocht ik het proberen, luchtfilter eraf, remmenreiniger inspuiten, en daarna pas starten? En als die dan wel start: wat zegt dat dan? Ik ga sowieso de BPD/krukassensor nog controleren en schoonmaken. Dat lijkt ook een veel voorkomend issue.
In principe zegt dat of de motor diesel krijgt....hoe zijn de injectoren er aan toe? Want die kunnen ook wel aan revisie toe zijn, kost je ongeveer 50 per stuk en ik zou ze direct alle 4 doen. Maar ja......
En ik kan je wel in contact brengen met iemand die wellicht weet hoe hij de startonderbreker eruit haalt. Ik ga dat ook van de zomer doen. ;) Stuur maar een PM bij interesse.

[ Voor 25% gewijzigd door Nico_GTR op 20-04-2017 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 291380

1.9 tdi van VAG zijn een van de meest betrouwbare en probleemloze diesels. Heb ooit een Leon gehad met 130pk en 6 bak, wat een leuke auto was dit.. voor dat geld dat ik aan onderhoud en reparaties van mijn civic 2.2 ctdi heb uitgegeven had ik twee Leons kunnen kopen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Even een update:
Garage heeft nog een aantal dingen gecheckt maar helaas. Heeft de railsensor 2r hands geregeld voor 90 ipv 300 euro. Maar omdat die het niet kon oplossen uiteindelijk heeft die alleen materiaalkosten gerekend. Dus voor 150 vorige keer en 90 nu was ik klaar. Maar nog niets verder.

Krukas sensor was in orde had die ook gecheckt toen ik er over begon. Wel vertelde die dat die het brandstoffilter had vervangen en dat daar ijzerslijpsel in zat. Dat klinkt dus niet echt hoopvol. Geen idee of dat voor de motor ook gevolgen heeft gehad.

Echt een fijn idee geeft dat niet over de auto. Misschien onterecht maar veel ijzerstukjes in het filter lijkt mij niet goed. Mar zal met mijn 'mannetje' nog wel even overleggen.

Ik probeer binnenkort bij de Opel Corsa te kijken, en zal nog even verder zoeken hier in Friesland en omstreken naar een fijn dieseltje. Zelf ben ik niet zo allergisch voor veel km's. Het is toch altijd geluk hebben met 2e hands. Met een onderhoudshistorie kan je het risico verkleinen... Maar het blijft een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-07 08:49

OmeJoyo

This is me

Seat Leon heeft dit al standaard vanaf 2000, kan me niet voorstellen dat dit het enige merk/type was die dat heeft.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Anoniem: 291380 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:23:
1.9 tdi van VAG zijn een van de meest betrouwbare en probleemloze diesels. Heb ooit een Leon gehad met 130pk en 6 bak, wat een leuke auto was dit.. voor dat geld dat ik aan onderhoud en reparaties van mijn civic 2.2 ctdi heb uitgegeven had ik twee Leons kunnen kopen..)
In principe elk lid uit de 1.9 familie, of je nu de 1.9D of DTi van Renault pakt, de 1.9JTD van Fiat of de 1.9 SDi of TDi van VAG....topblokken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Wij hebben in de familie een tijdje een paar Hyundai Getzjes gehad (wij, mijn ouders en mijn zus, bouwjaren 2006 en 2007, allemaal de 1.5 diesel) en die dingen zijn motorisch wel in orde, maar tussen de 80k en 100kkm, begonnen er bij die drie wagens allerhande elektrische dingen kapot te gaan.

Zelf rijden we op dit moment met een Volvo S40 uit 2003 (1.9 diesel, de laatste lichting van het oude model) en dat is wat auto's betreft mijn beste aankoop ooit. We hebben die in 2013 voor €3200 gekocht met 202k op de teller en intussen heeft hij er 280k op staan. In die tijd heb ik, behalve het normale geplande onderhoud, enkel de remschijven achteraan, de schakelaar van mijn richtingaanwijzers en de rechtervoorveer vervangen. Ik vind het ook een heel aangename wagen om mee te rijden, waar ik met de Getz na anderhalf uur echt nood had aan even stoppen en uit de wagen, probeer ik dat nu om de twee uur te doen omdat ik weet dat dat de concentratie verbetert en het risico op domme ongevallen vermindert, maar ik heb absoluut niet het gevoel dat dat ook wel tijd wordt.

Verbruik ligt trouwens een halve liter per 100km lager dan de Getz (volgens mijn Excel sheet verbruikt de S40 exact 5.25l/100km over de 78000km die ik er mee gereden heb en kost hij mij inclusief alles €0,1994/km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 05-07 12:17

tazzman

a real boardmonkey

OmeJoyo schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:25:
[...]

Seat Leon heeft dit al standaard vanaf 2000, kan me niet voorstellen dat dit het enige merk/type was die dat heeft.
VAG (VW) heeft de ISOFIX standaard bedacht samen met kinderzit-fabrikant Britax-Roemer in 1997 en was standaard vanaf de Golf IV waarop de Leon en Octavia gebaseerd zijn.

Al mijn Golf IVs (4x) en Passat (2003) hadden ISOFIX.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Waah schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:33:
Ik probeer binnenkort bij de Opel Corsa te kijken, en zal nog even verder zoeken hier in Friesland en omstreken naar een fijn dieseltje. Zelf ben ik niet zo allergisch voor veel km's. Het is toch altijd geluk hebben met 2e hands. Met een onderhoudshistorie kan je het risico verkleinen... Maar het blijft een risico.
Je kunt er vaak juist je voordeel mee doen. De meeste mensen zijn allergisch voor hogere kilometerstanden en gaan die auto's uit de weg, dus de dealers zijn vaak ook tot meer bereid. En als een diesel niet minimaal leeftijd * 20k km heeft is dat ook gewoon vaag. Dan heeft ie vast een tijd lang stilgestaan of is ie de laatste jaren gebruikt als boodschappenauto.

Mijn schoonvader heeft een 2 (of 3) jaar terug een diesel gekocht van (toen) 10-11 jaar oud met 380k op de teller. Staat nu 40-50k meer op. Kost een paar honderd euro per jaar aan apk/onderhoud, verder helemaal prima. Was in een paar weken tijd meerdere keren in prijs gedaald op de website van de aanbieder. Ze waren bang dat ding nooit kwijt te raken denk ik :+

Mijn huidige dieseltje heeft inmiddels ook meer dan 2.5 ton op de teller en is bijna in nieuwstaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Motorisch is kilometerstand bij een diesel niet zo heel spannend. Probleem is vaak de rest van de auto: ophanging niet de jongste meer, misschien uiteindelijk toch nieuwe schokdempertjes monteren bijvoorbeeld. Verder is bij dergelijke auto's vaak de onderhoudshistorie niet compleet of wordt er bespaard op onderhoud. Bij mijn vorige auto was de airco kapot, had geen zin om daar geld tegenaan te gooien. Verder was ie eigenlijk wel toe aan nieuwe schokdempers, maar als het gewoon zo door de keuring gaat... Bij een auto met 1300 euro inruilwaarde gooi ik er geen 1000 euro tegenaan voor een airco reparatie en nieuwe schokdempers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Nico_GTR inderdaad. Die allergie snap ik niet zo. Als ik een auto van 10 jaar oud zie met 60.000 op de teller en eentje met 165.000; dan ga ik toch echt eerder naar die van 165DKM kijken. Van die autotjes die enkel dagelijks 10KM stadsritjes hebben gemaakt zijn echt een nachtmerrie. Terwijl ik snelweg blokjes heb gezien met 300DKM erop met LPG (Renault motoren) die nog doodleuk verder pruttelen en hoogstens een pakking voor de luchtinlaat en een flushje nodig hebben.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Schokdempers, banden, etc. zijn gewoon slijtage onderdelen die op den duur vervangen moeten worden - ik zie daar de relevantie niet in tov de huidige waarde van een auto.

Een auto van 1300 euro die verder prima is... Ja hoor daar steek ik makkelijk 1000 euro in als ik daarmee weer een paar jaar vooruit mee kan. Voor 1000 euro heb je geen andere auto die WEL voorzien is van nagelnieuwe banden, waterpomp, schokbrekers etc.

Mijn vader rijdt al 20 jaar in een Volvo 850 uit 1993 met circa 400.000 km. Elk jaar krijgt de 850 een grote beurt en dat kost ook zo'n 1000 euro.
Al het nodige wordt vervangen behalve de airco pomp die nu al 3x is vervangen. "Dan doe ik het raampje wel open". Mocht de automaat het begeven dan gaat mijn vader eens denken aan een andere auto. Maar de 850 is in uitmuntende staat en gaat elk jaar moeiteloos maar Zuid Frankrijk.

Sommige vinden het gekte maar die 850 is in betere staat dan veel auto's met de helft aan kilometers. En de auto is absoluut niets meer waard maar de redenatie van mijn vader is dat elke andere gebruikte auto ook jaarlijkse kosten hebben. Kan hem geen ongelijk geven.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
850 met 1000 euro aan jaarlijks onderhoud? belediging voor t model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

sugarlee89 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 07:22:
850 met 1000 euro aan jaarlijks onderhoud? belediging voor t model.
Soms is het een stuk minder en soms is het duur. Maar een grote beurt bij de Volvo dealer is nu eenmaal niet goedkoop. En sommige onderdelen worden preventief vervangen afhankelijk van leeftijd, kilometers of zichtbare ouderdomskwalen.

Het gemiddelde zal wellicht lager liggen dan 1000 euro per jaar maar zodra er iets duurs vervangen moet worden dan schiet het meteen omhoog.

En een 25 jaar oude auto loopt nu eenmaal niet op de geur van een vette doek (Engelse uitdrukking) - en goedkoper gaat het er met de jaren ook niet op worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:17
tazzman schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 03:24:
Schokdempers, banden, etc. zijn gewoon slijtage onderdelen die op den duur vervangen moeten worden - ik zie daar de relevantie niet in tov de huidige waarde van een auto.

Een auto van 1300 euro die verder prima is... Ja hoor daar steek ik makkelijk 1000 euro in als ik daarmee weer een paar jaar vooruit mee kan. Voor 1000 euro heb je geen andere auto die WEL voorzien is van nagelnieuwe banden, waterpomp, schokbrekers etc.

Mijn vader rijdt al 20 jaar in een Volvo 850 uit 1993 met circa 400.000 km. Elk jaar krijgt de 850 een grote beurt en dat kost ook zo'n 1000 euro.
Al het nodige wordt vervangen behalve de airco pomp die nu al 3x is vervangen. "Dan doe ik het raampje wel open". Mocht de automaat het begeven dan gaat mijn vader eens denken aan een andere auto. Maar de 850 is in uitmuntende staat en gaat elk jaar moeiteloos maar Zuid Frankrijk.

Sommige vinden het gekte maar die 850 is in betere staat dan veel auto's met de helft aan kilometers. En de auto is absoluut niets meer waard maar de redenatie van mijn vader is dat elke andere gebruikte auto ook jaarlijkse kosten hebben. Kan hem geen ongelijk geven.
Auto uit 1993, die hadden nog geen kreukelzone toch :+
Voor kleine stukjes geen probleem lijkt mij, maar zou er niet graag een ongeluk mee hebben denk ik.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 04-07 15:54
Volvo uit 1993 is vaak beter qua kreukelzone dan kleine Aziatische grut wat er nu nog verkocht wordt.......

[ Voor 13% gewijzigd door loeberce op 21-04-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 05-07 21:59
Als die Clio verder niks mankeert zou ik lekker die brandstofpomp vervangen voor een 2e hands exemplaar. Voor 2500 euro heb je grote kans dat je andermans ellende koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-07 21:55
Ik denk dat een 2e hands auto vervangen voor een 2e hands auto met hoge kilometerstand een slecht idee is. Het risico wat je loopt op reparaties blijft vrij hoog, en dan zit je over een korte tijd weer in dezelfde situatie als nu.

Wat je ook zou kunnen doen is iets meer geld uitgeven, en wellicht voor benzine gaan, denk dat je dan autos met flink minder kms op de teller gaat zien. Dat is niet eens veel duurder in lopende kosten vanwege de flink lagere wegenbelasting, zolang je een fatsoenlijk verbruik haalt (1:15+).

Los van of je voor diesel of benzine kiest, is het denk ik voor langere termijn goedkoper een auto te kopen met een iets hoger budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is op de sloop geen brandstofpomp te vinden? Kan me niet voorstellen dat die ook een 1300 moeten opbrengen. Ik denk dat dat echt de goedkoopste optie is. Een nieuwe pomp installeren onder een oude auto is ook niet echt verstandig, die investering zie je toch nooit terug.

Ook al gebruik je de auto daarna een paar maanden, hij zal met een werkende (maar gereviseerde) brandstof pomp beter verkopen dan met een defecte pomp.

[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 21-04-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Even een update:
Met mijn cheape ELM327 V2.1 OBD 2 lezertje uit China krijg ik geen foutcodes te zien. De garage wel, dus die werken blijkbaar niet lekker samen. Dat betekend dat ik zelf niets meer kan proberen. Voor mij is de Clio dan ook wel ten einde
FastFred schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:50:
Als die Clio verder niks mankeert zou ik lekker die brandstofpomp vervangen voor een 2e hands exemplaar. Voor 2500 euro heb je grote kans dat je andermans ellende koopt.
Met allerlei ijzerstukjes die blijkbaar door het hele systeem zijn geweest heb ik niet veel vertrouwen dat er niet meer achterweg komt. Ook geen garantie dat de brandstofpomp de oplossing is. Net als dat ik niet weet wat er verder nog lijkt te komen.

Ik heb in Excel/spreadsheet berekend wat elke auto:
  • Kost per jaar aan brandstof+wegenbelasting
  • Kost voor het eerste jaar aan brandstof+wegenbelasting+aanschafbedrag
  • Kost voor 3 jaar, omgerekend naar per jaar.
  • Kost per maand over die drie jaar
En dan kom ik op deze top 13:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V9VFbVUh.jpg
De clio repareren is het goedkoopst. Maar dan moet de pomp alle problemen wel oplossen... En moet de APK over 3 maanden ook meezitten. Veel van de auto's op dit lijstje hebben net APK gehad of nog meer dan 6 maanden aan APK.

volgens mij is wel zichtbaar dat het mij puur om de prijs gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

loeberce schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:21:
Volvo uit 1993 is vaak beter qua kreukelzone dan kleine Aziatische grut wat er nu nog verkocht wordt.......
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY]
Wellicht klopt het wat Aziatische auto's betreft, al betwijfel ik het.. urban legend.

Overigens heb ik ook zo mijn twijfels over het 1.9 TDI blok van VAG wat hier de hemel in geprezen wordt. Ik heb meer kapotte dat goede gezien in mijn omgeving. Als het niet de koppeling was dan ging de nok wel naar zijn grootje (iets met een dieselpomp op de krukas waardoor er diesel in de olie komt => weg smering. Het meest kansloze ontwerp ooit).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 04-07 15:54
Glashelder schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:30:
[...]

[video]
Wellicht klopt het wat Aziatische auto's betreft, al betwijfel ik het.. urban legend.
Renault is een niet helemaal eerlijke vergelijking, aangezien die al jaren hoog scoren op de crashtest. Maar ik snap je punt.

offtopic:
Uit het filmpje lijkt het alsof de motor uit de Volvo is gehaald. Dan is het helemaal niet eerlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 05-07 21:59
Glashelder schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:30:
[...]

[video]
Ach, die weer. Volgens mij is die test gesponsord door Renault, want bij die Volvo is het motorruim leeg. Een motor is toch een vitaal onderdeel van de kreukelzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Interessant, was mij nooit opgevallen. Maar er zijn meer filmpjes :p

Volgens mij ben je nog steeds veiliger in de Yaris :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

martinusz schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:07:
[...]

Auto uit 1993, die hadden nog geen kreukelzone toch :+
Voor kleine stukjes geen probleem lijkt mij, maar zou er niet graag een ongeluk mee hebben denk ik.
De 850 heeft in Australie wel 5 sterren in de NCAP test gekregen, op basis van testen in de VS op een Amerikaans model.
The Volvo 850 held its shape reasonably well in the offset crash tests. Despite deformation of the driver's floor there was good protection from serious leg injury.

This vehicle shows that occupants can be well protected in a severe frontal crash. Protection from serious head and chest injuries was good for both the driver and passenger.

There was substantial deformation of the driver's floor in the offset crash test but protection from serious leg injury was good. Head restraint design was also good.

These tests were conducted in the USA using left-hand drive vehicles. Volvo has stated that, within normal tolerances, crash test results should be the same for left-hand-drive and right-hand-drive Volvo vehicles.
Natuurlijk is een moderne auto veel veiliger, de techniek is flink vooruit gegaan. Maar daarmee is een Volvo 850 absoluut niet onveilig te noemen. Een Aziatisch brik uit 1993 zou ik liever geen ongeluk mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Zoals het nu staat gaan we eerst kijken bij de Polo en de Peugeot 206.
Polo
http://voorraadmodule.vwe...3/volkswagen-polo-1-9-d/#

Peugeot:
https://www.marktplaats.n...df&previousPage=lr&pos=42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gezien je budget en je kilometers zou ik net wat nieuwer zoeken.

Ter vergelijking van onpopulaire auto's: ik heb twee jaar geleden als tweede eigenaar een Fiat Panda uit 2010 voor 3500 euro particulier verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ik zou bij de polo even een kentekenrapport opvragen. Gezien de beunplek van de achterste kentekenplaat en de missende uitsparing in de bumper heeft deze minimaal al eens een tik van achteren gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Nico_GTR schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:31:
[...]

Ik zou bij de polo even een kentekenrapport opvragen. Gezien de beunplek van de achterste kentekenplaat en de missende uitsparing in de bumper heeft deze minimaal al eens een tik van achteren gehad.
De missende uitsparing in de bumper... is dat niet waar de uitlaat zit? :+
Verder was een keuringsrapport van kenteken wel de planning :9 En een check of de APK goed gedaan is.
RemcoDelft schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:30:
[...]

Gezien je budget en je kilometers zou ik net wat nieuwer zoeken.

Ter vergelijking van onpopulaire auto's: ik heb twee jaar geleden als tweede eigenaar een Fiat Panda uit 2010 voor 3500 euro particulier verkocht.
3500 euro is al 1000 euro boven budget. Maar ga ook even kijken op de Panda's ja. Kwa gewicht zijn ze prima (wegenbelasting). Al vind ik ze zo snel niet nieuwer dan 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 02-07 18:16

TheBorg

Resistance is futile.

Wij hebben "vroeger" bedrijfsmatig tweedehands Peugeot 206 en 207's gehad en daar nooit hoge kosten aan gehad. Op een gegeven moment is wel vaak de uitlaat of de ophanging daarvan rot maar dat kun je voor aankoop makkelijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
TheBorg schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:44:
Wij hebben "vroeger" bedrijfsmatig tweedehands Peugeot 206 en 207's gehad en daar nooit hoge kosten aan gehad. Op een gegeven moment is wel vaak de uitlaat of de ophanging daarvan rot maar dat kun je voor aankoop makkelijk zien.
heb zelf al een 206 gehad (was een racebak, binnen 2 weken stuk door defect olielampje. Wel groot deel geld terug gehad). Dus weinig ervaring verder.
Ook een 306 gehad. 350 euro+100 voor een nieuw raam. In 3 jaar 1x een stuk van de uitlaat laten vervangen. Dus op zich goede ervaringen mee.

Van de Polo lijkt geen rapport op te vragen zijn? te weinig data volgens Autoweek.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 21-04-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:52
Waah schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:33:
Even een update:
Garage heeft nog een aantal dingen gecheckt maar helaas. Heeft de railsensor 2r hands geregeld voor 90 ipv 300 euro. Maar omdat die het niet kon oplossen uiteindelijk heeft die alleen materiaalkosten gerekend. Dus voor 150 vorige keer en 90 nu was ik klaar. Maar nog niets verder.

Krukas sensor was in orde had die ook gecheckt toen ik er over begon. Wel vertelde die dat die het brandstoffilter had vervangen en dat daar ijzerslijpsel in zat. Dat klinkt dus niet echt hoopvol. Geen idee of dat voor de motor ook gevolgen heeft gehad.

Echt een fijn idee geeft dat niet over de auto. Misschien onterecht maar veel ijzerstukjes in het filter lijkt mij niet goed. Mar zal met mijn 'mannetje' nog wel even overleggen.
Dit heb ik vergelijkbaar meegemaakt met een Megane.
Dit kwam, na twee weken zoeken door de garage, door een kapot lager in de brandstofpomp. Hierdoor ging de boel in noodloop. De computer gaf aan dat de airco sensor stuk was waardoor het zoeken dus wat langer duurde :)
Omdat het een leaseauto was en garantie vanuit Renault is alles vanaf de tank tot aan de motor qu brandstof vervangen zoals tank, leidingen, inspuiting. De hele rambam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Waah schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:43:
[...]

De missende uitsparing in de bumper... is dat niet waar de uitlaat zit? :+
Verder was een keuringsrapport van kenteken wel de planning :9 En een check of de APK goed gedaan is.
Trekhaak wellicht....ik had het fout. 8)7 Kentekenplaat zit daar vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Nico_GTR schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:07:
[...]

Trekhaak wellicht....ik had het fout. 8)7 Kentekenplaat zit daar vaker.
Ach liever dat er iemand TE kritisch naar kijkt _/-\o_
Morgen sowieso proefrit met de Polo, en eventueel met de Peugeot 206 ALS die vanavond niet wordt verkocht.

Verder nog een Fiat Panda gezien voor 2500 euro. Import uit Spanje. Model van 2005 met 150.000km. Ook een prima optie als ik hem doorreken (nauwelijks duurder dan de peugeot 206 na 3 jaar)

[ Voor 38% gewijzigd door Waah op 21-04-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-05 15:19
Nondeju, wordt er gewoon nog 950 euro gevraagd voor die 206?
Met alle respect, maar voor mijn 206 2.0 Hdi uit 2003 met leer/werkende clima, originele radio, lagere kmstand en zonder deuken en aftermarket achterlichten zou ik nog niet eens 1000 euro voor durven vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waah schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:12:
Verder nog een Fiat Panda gezien voor 2500 euro. Import uit Spanje. Model van 2005 met 150.000km. Ook een prima optie als ik hem doorreken (nauwelijks duurder dan de peugeot 206 na 3 jaar)
Voor 800 euro meer vind je ze 6 jaar nieuwer met de helft van de kilometers. 125 euro extra per jaar nieuwer, afhankelijk van hoe strak je budget is, zou dit beter uitkomen als je hem doorrekent.
Niet dat ik je nu een Panda wil aanraden, ik vind ze he-le-maal niet fijn rijden :P

Niet in diesel nee, dat verklaart ook meteen de import uit Spanje.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 21-04-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
RemcoDelft schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:38:
[...]

Voor 800 euro meer vind je ze 6 jaar nieuwer met de helft van de kilometers. 125 euro extra per jaar nieuwer, afhankelijk van hoe strak je budget is, zou dit beter uitkomen als je hem doorrekent.
Niet dat ik je nu een Panda wil aanraden, ik vind ze he-le-maal niet fijn rijden :P
Als diesel? want die ben ik nog niet tegengekomen :+

Zoals ik al aangaf in TS:
-Diesel ivm vele km's (dat blijkt ook uit mijn Excel. G3 of Diesel)
-Goedkoop (a naar b)
-Relatief betrouwbaar (ivm goedkoop)
-5 deurs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57

-tom-562

Oliesjeik

Check de kentekens ook eens op Zomoto, die 206 heeft b.v. 15 eigenaren gehad, waarvan 8 particulieren.
Die Polo maar 8, waarvan 4 particulieren (en wss 3x daarvan lease).
Dat laatste geeft mij iets meer vertrouwen in de auto

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Seat Ibiza 1.9 TDi

http://ww3.autoscout24.nl/classified/308943500?asrc=pl|as

Afbeeldingslocatie: https://pic1.autoscout24.net/images-big/500/943/0308943500001.jpg?6b7023a2e059940182411de3f36f0e1a

Renault Clio 1.5 DCi Campus

http://ww3.autoscout24.nl/classified/303216582?asrc=st|as

Afbeeldingslocatie: https://pic1.autoscout24.net/images-big/582/216/0303216582001.jpg?f2b38a2b9353f64cbc7fd83a3bf644ef

Kia Rio 1.5 CRDi

http://ww3.autoscout24.nl/classified/303295390?asrc=st|as

Afbeeldingslocatie: https://pic1.autoscout24.net/images-big/390/295/0303295390001.jpg?ec2f73e23e4a2cb678b170feb5722a55

Fiat Grande Punto 1.3 JTD

http://ww3.autoscout24.nl/classified/307583081?asrc=st|as

Afbeeldingslocatie: https://pic1.autoscout24.net/images-big/081/583/0307583081001.jpg?28dbd5128a79cfed4fb6eef0879469c5

Ford Fiesta 1.6 TDci

http://ww3.autoscout24.nl/classified/310164764?asrc=st|as

Afbeeldingslocatie: https://pic1.autoscout24.net/images-big/764/164/0310164764001.jpg?afabd0208a12804f2f304e666881c9e6

Renault Clio 3 1.5 DCi

http://ww3.autoscout24.nl/classified/308188166?asrc=st|as

Afbeeldingslocatie: https://pic1.autoscout24.net/images-big/166/188/0308188166001.jpg?0ae797d6b7f1aff8e615448a5716dea6

Ik zou iets verder kijken als ik jouw was, er staan nette wagentjes te koop voor jouw budget maar je moet ff goed zoeken en niet kijken naar locatie. Ook al is reizen wellicht wat lastig met de Clio nu.
Een 1.5 DCi is in principe een zeer sterk en goed lopend blok, dus een Campus van de Clio 2 phase 3 is wellicht nog een optie. Geen elektraproblemen meer in ieder geval. Wel opletten, het is een import, hoeft niks te betekenen maar wellicht op voorhand even vragen of de auto bekend is bij de dealer via het chassisnummer. Die kunnen dan onderhoud zien en dergelijk in combi met km-standen.
De Ibiza gaat, mits goed onderhouden, nog jaren en jaren mee. Gewoon een goede keuze voor het geld.
De Rio is wellicht zaaddodend maar wel lekker cheap. Let op met roest want dat kunnen ze dan weer wel.
De Punto is veel beter dan je zou verwachten van Fiat, gewoon op goed niveau en beter dan een vergelijkbare VW uit die jaren. Toch wat moderner al is de 1.3 wellicht een beetje sloom en mist die wat koppel.
De Fiesta, ook ff opletten met roest, motor moet in principe goed zijn.
En de Clio 3, heel volwassen wagen en mits goed onderhouden ook nog goed voor jaren plezier. Ook al is het niet de uitvoering die je zou willen hebben (lees: Dynamique Luxe of Sport) het is een fijne auto!

[ Voor 4% gewijzigd door Nico_GTR op 21-04-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-07 21:57
Zien er wel een beetje uit als auto's waarbij je andermans ellende koopt
No offense, maar ik zou zeker niet te snel beslissen, met deze auto's kan je uiteindelijk maarzo een stuk meer kwijt zijn als aan je eigen auto

Punten waarbij je moet opletten weet ik zo niet bij een Polo, alleen dat de versnellingsbak van dat type niet al te best is

Bij de 206:
Voorste draagarmen, die vertonen nog wel eens speling
Uitlaat is van pisbakkenstaal, roest dus heel erg snel
Achterruit kan gaan zakken, die zorgt voor roest aan je kofferbakklep
Torsie as is ook een onderdeel dat nog wel eens kapot gaat, dan zit je meteen aan een revisie as

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

FabianGTI schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:57:
[...]

Punten waarbij je moet opletten weet ik zo niet bij een Polo, alleen dat de versnellingsbak van dat type niet al te best is
-LMM;
-koelwaterthermostaat (op zich geen probleem, enkel wat langer moeten starten als die warm staat)
-koppeling is niet van de sterktste maar op een SDI maakt het weinig uit, als het TDI is moet je opletten bij chippen
-zien dat relais 109 grijs is, de zwarte had problemen.

Maar met die kilometerstanden vermoed ik dat die dingen gewoon al vervangen zijn.

Ga je particulier kopen of garage? Ik zou anders toch tikkeltje meer betalen en garage, dan heb je gewoon garantie (in B, toch geen idee hoe het in NL zit )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
azz_kikr schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:29:
[...]

-LMM;
-koelwaterthermostaat (op zich geen probleem, enkel wat langer moeten starten als die warm staat)
-koppeling is niet van de sterktste maar op een SDI maakt het weinig uit, als het TDI is moet je opletten bij chippen

Maar met die kilometerstanden vermoed ik dat die dingen gewoon al vervangen zijn.

Ga je particulier kopen of garage? Ik zou anders toch tikkeltje meer betalen en garage, dan heb je gewoon garantie (in B, toch geen idee hoe het in NL zit )
De Polo is bij de garage, Clio particulier.
NL is bij veel garages ook garantie tot de deur. Tenminste, bij dit soort bedragen :+
Maar handig om te weten. Zal er zeker op letten! Morgen even een proefrit maken in de Polo.

Het is trouwens een Polo 1.9D, dus niet de SDI versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Blijft een turboloos blok. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Broertje had een Polo 1.9D, heeft ie een jaar in kunnen rijden, vervolgens duur door de APK getrokken en 3 weken later stond ie langs de weg met een vastgelopen blok. Ook iets van 2 ton gedraaid. Nou vond ik zijn 1.9D een stuk rauwer klinken dan de 1.9D die ik in mijn Golf 3 heb gehad, maar er zat 9 jaar verschil in bouwjaar (mijn golf was uit 1992), dus dat blok zullen ze bij de Polo ook wel aangepast hebben destijds.

Verder zijn dit soort auto's eigenlijk altijd "zo meenemen" bij de garage. Als je garantie komt claimen wimpelen ze je uiteindelijk ook gewoon af of verkopen ze direct NEE. Dan liever bij een particulier die hem gewoon over heeft. Houd er rekening mee dat dit soort auto's vaak ingeruild worden door mensen die een nieuwere auto kopen bij dergelijke garages. Waarde wordt bepaald door kleur en kilometerstand, verder kijken ze niet.

Zou persoonlijk liever voor een SDI gaan dan een gewone 1.9D. Die eerste is net even wat zuiniger en stiller, traag zijn ze allebei. Verder kan je de 206 1.4HDI nog overwegen, zijn motorisch ook vrij sterk en vallen vrij goedkoop uit qua belasting. Snelheidmonsters zijn het niet, maar ze zijn wel rapper dan een Polo 1.9D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:43
goedkoop rijden en boeit niet wat je rijdt :?
oud ding op lpg!
Mijn honda civic 2000 gekocht op 253k km, nu anderhalf jaar later op 326k km.
gaat eruit want wil wat groter ivm ander werk. was anders doorgereden tot hij er bij neerviel.
google maar eens, er is iemand die met "mijn" type over het miljoen is gegaan met zn 1400-tje.

koop nu n mitsubishi voor 1650 (mn duurste auto ooit). wederom lpg.
(mijn auto levert netto geld op ivm reiskostenvergoeding)

[ Voor 16% gewijzigd door ybos op 21-04-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ybos schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:12:
goedkoop rijden en boeit niet wat je rijdt :?
oud ding op lpg!
Mijn honda civic 2000 gekocht op 253k km, nu anderhalf jaar later op 326k km.
gaat eruit want wil wat groter ivm ander werk. was anders doorgereden tot hij er bij neerviel.
google maar eens, er is iemand die met "mijn" type over het miljoen is gegaan met zn 1400-tje.

koop nu n mitsubishi voor 1650 (mn duurste auto ooit). wederom lpg.
(mijn auto levert netto geld op ivm reiskostenvergoeding)
Nog nooit LPG gehad. Ken alleen horrorverhalen van auto's waarbij dat niet goed werkt ivm de motor, en veel extra Onderhoudskosten. Al scheelt het inderdaad wel veel in de brandstofkosten.

Hier in de buurt (binnen een uur enkele reis) zijn er niet veel LPG auto's. Maar heb er wel eentje op mijn lijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:43
Waah schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:24:
[...]

Nog nooit LPG gehad. Ken alleen horrorverhalen van auto's waarbij dat niet goed werkt ivm de motor, en veel extra Onderhoudskosten. Al scheelt het inderdaad wel veel in de brandstofkosten.

Hier in de buurt (binnen een uur enkele reis) zijn er niet veel LPG auto's. Maar heb er wel eentje op mijn lijstje staan.
Horrorverhalen zijn er ook over diesel en benzine. De oom van een vader van die vriendin op de verjaardag van XXX vertelde: "random horrorverhaal over LPG"

LPG vergt niet meer onderhoud, maar hoop dealers hebben er geen verstand van.
Mocht je voor LPG gaan, onthou dan deze naam: Verdampere. klein bedrijfje, echte vakidioot. Mensen rijden vanuit het hele land naar hem toe. Fikst bijna alles voor een prijs dat je denkt: kan hij daar van leven :?
Zn site ziet er niet uit, blijkbaar niet nodig om dat strak te maken :P Lees de revieuws maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 09:48
Diesel.... neem dan wel iets van 2005+

De oudere diesels worden door Den Haag steeds harder aangepakt ivm uitstoot. Geen roetfilter enz.
Gevolg is dus: Geen milieusticker in Duitsland, ik verwacht verbod in sommige steden (dat is nu al soms voor <2001 diesels) en miv 2018 ofzo verhoogde wegenbelasting (15% vervuilingstoeslag)

Persoonlijk is de voorkeur ook diesel. Hoe ik ook reken, bij 35k is dat gewoonweg het meest interessant. Zeker de 'oude' diesels zijn degelijk en kunnen heel wat kilometers mee. Mijn 1.9TDI (Skoda Octavia) staat inmiddels op 350dkm, zonder alteveel rare kosten.

Hoe de nieuwere diesels zijn is voor mij ook een vraag. Een 1.9TDI/SDI doet rustig 4 ton. Maar of een opgefikt 1.2 ecoblokje dat ook haalt.....

In alle gevallen wel goed googlen op de bekende/dure kwaaltjes
Aantal generatie polo's : brakke versnellingsbak
Renaults <2004 ofzo: Veel problemen met elektronics
Corsatjes B: roest in dorpels
Vag diesels: Vliegwiel

Meeste gevallen prima te verhelpen, maar wel een potentiele kostenpost als dat nog NIET gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Waah schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:24:
[...]

Valt op zich mee. Het grootste probleem is gebrek aan kennis bij de meeste garages en het feit dat LPG moeilijker ontsteekt en heter verbrandt dan benzine. Vingers gaan altijd naar de LPG installatie terwijl achteraf blijkt dat je ontsteking op sterven na dood is, maar nog net genoeg is om te werken op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05

Yucon

*broem*

Het nadeel met diesels is dat zelfs goedkope auto's nog steeds duur in de aanschaf zijn. En door de hogere kmstanden potentieel in minder goede staat dan even dure broertjes op benzine. Het risico is ook dat die diesel door een stevige reparatie in een klap naar 0 afschrijft.

Heb je wel eens doorgerekend hoe het sommetje met bv een benzine clio van 1000 euro er uit ziet? Zeker bij minder courante modellen kun je nog wel eens een heel goede deal bij aankoop hebben.. een civic van een ouder echtpaar of zoiets, en je hebt ze ook nog met een zuinige vtec-e. Of een smart forfour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Yucon schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:30:
Het nadeel met diesels is dat zelfs goedkope auto's nog steeds duur in de aanschaf zijn. En door de hogere kmstanden potentieel in minder goede staat dan even dure broertjes op benzine. Het risico is ook dat die diesel door een stevige reparatie in een klap naar 0 afschrijft.

Heb je wel eens doorgerekend hoe het sommetje met bv een benzine clio van 1000 euro er uit ziet? Zeker bij minder courante modellen kun je nog wel eens een heel goede deal bij aankoop hebben.. een civic van een ouder echtpaar of zoiets, en je hebt ze ook nog met een zuinige vtec-e. Of een smart forfour.
Ja dat heb ik ook doorgerekend. Maar door het minder zuinige verbruik en de hogere benzineprijs (bijna 30 cent per liter) kost mij dat tussen de 700 en 1000 euro op jaarbasis voor benzine.

Een goedkope auto schrijft sowieso al weinig af. Dus een goedkope lichte en zuinige diesel is voor mij heel voordelig. Maar LPG zou ook een optie kunnen zijn. Al moet ik dan wel even zoeken waar ik goed kan tanken in Friesland en wat de prijs is. Want dat scheelt nogal per pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
@DJSmiley Renault heeft last met elektronica sinds de UCH zijn eerste intrede deed.

Daarvoor moeten we dus kijken naar de Clio 2 phase 2 van 2001 en 2002.

Megane 2 phase 1, 2001 t/m 2005
Laguna 2 phase 1, idem

Scenic 1

Voor de Clio en de scenic zijn alle knelpunten wel bekend.
1) sleutel
2) transponderring
3) Kabeltje in de boom die over de versnellingsbak loopt
4)BDP sensor
5) Massa (elke oudere auto)

Relatief makkelijk zelf te doen. Zoek het altijd in de connectie. En klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Waah schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:40:
[...]

Ja dat heb ik ook doorgerekend. Maar door het minder zuinige verbruik en de hogere benzineprijs (bijna 30 cent per liter) kost mij dat tussen de 700 en 1000 euro op jaarbasis voor benzine.

Een goedkope auto schrijft sowieso al weinig af. Dus een goedkope lichte en zuinige diesel is voor mij heel voordelig. Maar LPG zou ook een optie kunnen zijn. Al moet ik dan wel even zoeken waar ik goed kan tanken in Friesland en wat de prijs is. Want dat scheelt nogal per pomp.
Prijzen van LPG verschillen enorm. Zit hier rond de 60 cent per liter. Soms iets meer, soms iets minder.
Maar dan nog, ik heb niet altijd de goedkope pompen op de route. Als ik ga omrijden kan dat gewoon niet uit. Laatst voor 73 cent per liter aan de snelweg getankt. Jammer dan, maar 40x13 cent is een paar euro en daarvoor ga ik niet omrijden. Doorrijden op benzine kost me 1,50 per liter dus tanken bij een dure pomp kan altijd uit. Verder heb ik het idee dat de duurdere pompen ook meer butaan in de mix hebben zitten, maak je meer kilometers mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Heb je voor jezelf alle kosten dus onderhoud (reeel) afschrijving ed onder elkaar gezet en wellicht afgezet tegen een a segment private lease ? Justlease ( nee geen aandelen) biedt ook 12 maanden contracten aan als je geen 4 jarig contract wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billiebier
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11-2024
Uit eigen ervaring:
Heb nu 4 maanden een 206 1.4 hdi uit 2008 en inmiddels 10k gereden, verbruik schommelt tussen 1 op 22-24. Tot nu toe 1 ding kapot gehad (airco condensor, niet gecontroleerd bij proefrit) maar voor de rest geen gekke dingen meegemaakt.

De 206 3 deurs 1.4 hdi zit net met 949kg in de goedkope MRB categorie. Qua afwerking in het interieur moet je geen hoge verwachtingen hebben, maar het werkt. Het blok zelf is betrouwbaar en past ook echt bij het type auto. Niet snel maar ook niet traag, rustige loop en stil op de snelweg.

Kijk anders even rond op autoblog, daar staat zo nu en dan nog wel eens een aankoopadvies. Niet alleen voor de 206 maar ook voor andere auto's in de prijsrange/type wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wd200 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:49:
Heb je voor jezelf alle kosten dus onderhoud (reeel) afschrijving ed onder elkaar gezet en wellicht afgezet tegen een a segment private lease ? Justlease ( nee geen aandelen) biedt ook 12 maanden contracten aan als je geen 4 jarig contract wil
Dat kost me met de goedkoopste optie (smart met reclamestickers, benzine, 2500km per maand) 219 euro per maand (voor 18 maanden).
Dat is 2628 euro voor 1 jaar. Die kosten heb ik niet voor een auto van 1000 euro kost. Na dat jaar heb je met een eigen auto kans dat die nog een jaar mee kan en misschien 300 euro aan reparaties nodig heeft. En dan kost die de rest van dat jaar niets meer (ja een beurt, maar die kost mij 15 euro plus materiaal).

In 2 jaar tijd kost me dat 5256 euro.

En dat is allemaal EXCLUSIEF brandstofkosten (a 1600 euro voor diesel). Een diesel is duurder om te leasen, en dan kost het nog meer per jaar.

Voor een diesel lease ben ik waarschijnlijk zonder brandstofkosten meer kwijt als voor een zelf gekochte diesel MET brandstofkosten.

Je krijgt daar natuurlijk wel een luxe nieuwe auto voor terug met allerlei gadgets.... Maar dat geld steek ik liever in andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Billiebier schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:00:
Uit eigen ervaring:
Heb nu 4 maanden een 206 1.4 hdi uit 2008 en inmiddels 10k gereden, verbruik schommelt tussen 1 op 22-24. Tot nu toe 1 ding kapot gehad (airco condensor, niet gecontroleerd bij proefrit) maar voor de rest geen gekke dingen meegemaakt.

De 206 3 deurs 1.4 hdi zit net met 949kg in de goedkope MRB categorie. Qua afwerking in het interieur moet je geen hoge verwachtingen hebben, maar het werkt. Het blok zelf is betrouwbaar en past ook echt bij het type auto. Niet snel maar ook niet traag, rustige loop en stil op de snelweg.

Kijk anders even rond op autoblog, daar staat zo nu en dan nog wel eens een aankoopadvies. Niet alleen voor de 206 maar ook voor andere auto's in de prijsrange/type wat jij zoekt.
Heb er ook eentje gehad, houd er rekening mee dat alleen de kale XR 3 deurs 949kg is. De XS, XT en 5 deurs vallen net een categorie hoger.

Verder leuk autootje. Ik heb er gemiddeld 33.000km per jaar mee gereden. Om de paar jaar een draagarm of rubber, in 7 jaar tijd 2 achterdempers en middenpijpen versleten. Verder slijtagedelen zoals wiellagers en remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Net gekeken en proefritten gemaakt.

De VW Polo niet een goed gevoel bij. Mede door de garagehouder. Net APK zelf op gezet maar toch wel veel bijgeluiden.

Een mooie, van binnen erg nette Peugeot 206 hdi 1.4 gereden. Reed prima, geen gekke dingen gemerkt. Alleen het knipperlicht werkte niet helemaal goed meer. Soms pakte die niet maar 4 na aanduwen van de hendel wel.
Nog 2 maanden APK en geen garage erbij dus dat zou een risico kunnen zijn. Verder wel tevreden over. Zag er niet uit of die 360.000 km had gereden. Distributie half jaar geleden vervangen en grote beurt gehad. Boekje was verder sowieso mooi vol en veel bekende garages voor mij. Van 2 dames geweest en dat was te zien. Heel nette auto van binnen. Net in prijs verlaagd van 1500 naar 999.

Als laatste een Seat Arosa sdi gereden. Maar zodra ik de weg op ging... Nee. Maakt me weinig uit hoe die eruit ziet en rijd maar de auto helde mij teveel over in de bochten. Daarnaast 1850 voor een auto uit 2001 en niet de mooiste meer...

Denk dat ik er wel uit ben. Maar dat APK van 2 maanden.... Maar goed al zou daar 400 aan kosten achter weg komen kan ik prima rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Die 206 heeft een nieuwe COM2000 module nodig. Met een beetje mazzel kan je nog heel vaak knipperen door een O-ring die net over het dikke gedeelte van de schakelaar past, die draai je vervolgens 1 slag en zet je vast achter een haakje op de stuurkolom bij de schakelaar. Zo heb ik mijn 206 van 116.000km naar 250.000km gereden waarna de schakelaar uiteindelijk alleen na flink aandrukken nog werkte. Vervangen bij de dealer gaat inderdaad richting 400 euro. Universele garage is niet goedkoper, alternatief is eentje van de sloop.

Distributie bij een 206 1.4HDI gaat overigens om de 240.000km of elke 10 jaar. Bij veel korte ritjes kom je in verzwaard onderhoud terecht, dan wordt 180.000km aangehouden. Lijkt erop dat de riem van die 206 dus net voor de 2e keer vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
COM2000 kun je ook eens opsturen naar BBA-remain. Als je geluk heb kunnen ze dat ding reviseren. Scheelt je bijna 220 euro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:14
azz_kikr schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:29:
[...]

-LMM;

Polo van dat bouwjaar staat bekend om de draagarmen. Probeer maar een VAG (met name de VW en Audi) rondom die periode te vinden waarbij de originele armen er nog op zitten. Als de originele erop zitten kan je er bijna een euro op zetten dat jij die binnenkort mag gaan vervangen. Dat is min of meer het enige waar dat bouwjaar om bekend staat, dingen die jij noemt ken ik totaal niet. Kan vast wel iemand zijn wat die problemen kent hoor daar niet van, maar of ze daarom bekend staan?

Zelf bij mijn A4 Avant 1.8T (iets nieuwer) ook de armen mogen vervangen, ze vonden het raar dat ik de originele ( op 1 na ) er nog op had zitten.

Klein voordeel, bestel je de VAG onderdelen bij atp-autoteile.de dan kost het je geen fluit allemaal (veel Nederlandse bedrijven kopen daar hun onderdelen, doen de prijs 2 á 4x zo hoog en die verkopen het door aan de Nederlanders :P ). Qua onderhoud nog nooit zo'n goedkope wagen meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nico_GTR schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:02:
COM2000 kun je ook eens opsturen naar BBA-remain. Als je geluk heb kunnen ze dat ding reviseren. Scheelt je bijna 220 euro. ;)
Het is maar net of je de auto kunt missen. Er zit nogal wat verschil tussen zelf demonteren, opsturen en week wachten, of naar de dealer rijden, even door de showroom wandelen tussen de auto's door met een kop koffiee in je hand en dan binnen een halfuur je auto weer terugkrijgen tegen 385 euro aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
_JGC_ schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:44:
[...]

Het is maar net of je de auto kunt missen. Er zit nogal wat verschil tussen zelf demonteren, opsturen en week wachten, of naar de dealer rijden, even door de showroom wandelen tussen de auto's door met een kop koffiee in je hand en dan binnen een halfuur je auto weer terugkrijgen tegen 385 euro aftikken.
Dat is inderdaad de overweging en moeilijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Sloop zou ook nog een optie zijn lijkt me? Ga sowieso eerst de tip wel proberen met de o-ring. Hij werkt meestal wel. Maar niet altijd.

Auto is trouwens net gekocht nu ff door de wasstraat. Allen bedankt voor het meedenken en alle tips. Zeer veel aan gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

LopendeVogel schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:14:
[...]

Polo van dat bouwjaar staat bekend om de draagarmen. Probeer maar een VAG (met name de VW en Audi) rondom die periode te vinden waarbij de originele armen er nog op zitten. Als de originele erop zitten kan je er bijna een euro op zetten dat jij die binnenkort mag gaan vervangen. Dat is min of meer het enige waar dat bouwjaar om bekend staat, dingen die jij noemt ken ik totaal niet. Kan vast wel iemand zijn wat die problemen kent hoor daar niet van, maar of ze daarom bekend staan?

Zelf bij mijn A4 Avant 1.8T (iets nieuwer) ook de armen mogen vervangen, ze vonden het raar dat ik de originele ( op 1 na ) er nog op had zitten.

Klein voordeel, bestel je de VAG onderdelen bij atp-autoteile.de dan kost het je geen fluit allemaal (veel Nederlandse bedrijven kopen daar hun onderdelen, doen de prijs 2 á 4x zo hoog en die verkopen het door aan de Nederlanders :P ). Qua onderhoud nog nooit zo'n goedkope wagen meegemaakt.
Had het op het model erachter, de versie met die ronde lichtjes. Mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Waah schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:14:
Sloop zou ook nog een optie zijn lijkt me? Ga sowieso eerst de tip wel proberen met de o-ring. Hij werkt meestal wel. Maar niet altijd.

Auto is trouwens net gekocht nu ff door de wasstraat. Allen bedankt voor het meedenken en alle tips. Zeer veel aan gehad!
Zijn die dingen niet gekoppeld aan startonderbreker en ECU? Want dat zou mij niet verbazen namelijk. Alles kun je opnieuw inleren natuurlijk maar daar heb je wel de juiste software voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05

Yucon

*broem*

Zelf repareren van die module:

http://www.qdi-ltd.co.uk/peugeot206indicatorstalk.html

[ Voor 24% gewijzigd door Yucon op 22-04-2017 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Bedankt voor de link! ga even kijken of ik dat zelf aandurf, of mijn mannetje dat laat doen.
Waarschijnlijk ga ik het zelf proberen, maar wel bij hem in de straat zodat als het niet lukt hij nog kan helpen.

De auto zelf tot nu toe erg tevreden mee. Gisteren APK gehad en hij is daar gewoon zonder problemen doorgekomen *O* Compliment van de garage dat het een erg goed onderhouden autootje was, zeker voor het aantal KM's.

Allen bedankt voor het meedenken en alle tips! Zeer veel aan gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
tazzman schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 07:47:
[...]

Soms is het een stuk minder en soms is het duur. Maar een grote beurt bij de Volvo dealer is nu eenmaal niet goedkoop. En sommige onderdelen worden preventief vervangen afhankelijk van leeftijd, kilometers of zichtbare ouderdomskwalen.

Het gemiddelde zal wellicht lager liggen dan 1000 euro per jaar maar zodra er iets duurs vervangen moet worden dan schiet het meteen omhoog.

En een 25 jaar oude auto loopt nu eenmaal niet op de geur van een vette doek (Engelse uitdrukking) - en goedkoper gaat het er met de jaren ook niet op worden.
Er hoeft niks preventief vervangen worden. Distributieriem doe je op desbetreffende interval, eventueel olie. Rest doe je bij inspectie. Waarom een schokdemper vervangen als die niet defect is, of een wiellager vervangen als er niks mis mee is.

Nee een 850 is een oerdegelijk voertuig, is als testmodel gebaseerd op de 740 een jaar lang door de Californische woestijn getest op alles wat mogelijk is.

Enige wat je daar als onderhoud hebt zijn de standaard dingen, verder dient er helemaal niks preventief te vervangen te worden op zo een voertuig. Al helemaal geen zinloos jaarlijks 1000 euro onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Zo lust ik er nog twintig. Preventief onderhoud dus niet goede onderdelen weggooien maar wel onderdelen vervangen die de nodige slijtage tonen juist voordat ze er wat kapot gaat of je met een CEL aan kant op de A2 staat. Zaken als bougies, kabels, verdeelkap, draagarmen worden gewoon vervangen bij duidelijke slijtage. Ik wacht liever niet tot een veerpoot afbreekt maar goed ieder z'n ding.

Een 850 heeft gewoon degelijk onderhoud nodig net zoals elke andere Europeaan. Als je dingen ziet lekken of anders slijtage tonen, dan kan je of wachten tot het kapot is of niet langer veilig. Of je vervangt het gewoon als de auto toch in de garage staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Nico_GTR schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:59:
[...]

Zijn die dingen niet gekoppeld aan startonderbreker en ECU? Want dat zou mij niet verbazen namelijk. Alles kun je opnieuw inleren natuurlijk maar daar heb je wel de juiste software voor nodig.
Startonderbreker zit meestal op het dashboard / tellers. Op die pinkerhendels zit enkel je sleepring met je stuur erop. Zo geswapped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
azz_kikr schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:52:
[...]

Startonderbreker zit meestal op het dashboard / tellers. Op die pinkerhendels zit enkel je sleepring met je stuur erop. Zo geswapped.
Oke. :)
Pagina: 1